- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Och ik zie het al fout gaan. Het enige wat Melkor leest is: Verhoog je capaciteiten en steek je medemens de ogen uit met masturbatie. Krijg geen verkeerde ideeën Melkor. Als er één moment is om het woordenboek erbij te pakken dan is het nu. 
Hahaha
.
Thriller
-
- 186 berichten
- 165 stemmen
Vindt je dat niet leerzaam dan ?
Ik maak altijd d-t fouten. Al die regeltje die ervoor bedoeld zijn vergeet ik na een tijdje weer. Ik ben niet zo goed in Nederlands.
Je bent blijkbaar niet de enige!
(sorry FK)
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Euh... hoe zat dat ook al weer? Als je achter het werkwoord staat hoeft dat werkwoord toch geen t mee te krijgen?
Vervang vind door loop en je krijgt: loop je. Geen t dus. Maar je punt blijft hetzelfde Thriller, Nick Kang is niet de enige! 
Thriller
-
- 186 berichten
- 165 stemmen
Geldt natuurlijk alleen als het je in de vorm van jij is (persoonlijk voornaamwoord; loop je?). Wanneer het je in de vorm van jouw is (bezittelijk voornaamwoord; loopt je vader?), moet er natuurlijk wel een t achter.
Gewoon even voor de duidelijkheid, als ik hiermee mijn forumgenoten een dienst kan bewijzen. 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Je bent blijkbaar niet de enige!
(sorry FK)
Ik vind die d-t discussie dus echt onzin. Ik maak mijn eigen taal wel.
Zoiets onlogisch nog nooit in een taal meegemaakt, en ik ga dat dus ook nooit onder de knie krijgen, wil ik ook niet eigenlijk.
Domme taalregels volgen, waar zijn we dan mee bezig. Ben ook zo tegen dat ontzettend foute groene boekje. Een paar letterkundigen gaan bepalen hoe we moeten schrijven. Ik ben gewoon de c gewend bij Cadeau (wat inmiddels weer goedgekeurd is en nu weer MOET ), en geen Kado.
Ik probeer me wel aan te houden hoor. Maar reken me niet af, op rare regels 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik vind je bijzonder intelligent, maar zo'n simpele d-t regel die je in een uurtje kunt leren vertik je je eigen te maken. Dat noem ik dwarsheid.
Dat van dat Groene Boekje enzo, die onlogische taalhervormingen, dat ben ik volkomen met je eens.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Hehe, blijkt dat ik weer eens niet verder heb gekeken dan mijn neus lang is. Ik dacht dat FK vind je had geschreven, maar hij had het dus idd gewoon fout. My bad!
@ FisherKing
Zo dom zijn die taalregels niet hoor (al slaat het Nederlands misschien een beetje door), anders mag je ook niets meer zeggen van de bReEzAh taal. Ik moet er toch niet aan denken dat dat de nieuwe standaard wordt. Overigens vind ik dat je bij cadeau helemaal gelijk hebt. Kado ziet er gewoon niet uit.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Domme taalregels volgen, waar zijn we dan mee bezig. Ben ook zo tegen dat ontzettend foute groene boekje. Een paar letterkundigen gaan bepalen hoe we moeten schrijven. Ik ben gewoon de c gewend bij Cadeau (wat inmiddels weer goedgekeurd is en nu weer MOET ), en geen Kado.
Aangezien MM noch overheids-, noch onderwijsinstelling is, mag je spellen zoals je wilt.
Neemt niet weg, dat de spelling en grammatica van de Nederlandse taal helemaal niet moeilijk zijn. Ik geef je graag prive-les 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Hehe, blijkt dat ik weer eens niet verder heb gekeken dan mijn neus lang is. Ik dacht dat FK vind je had geschreven, maar hij had het dus idd gewoon fout. My bad!
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Ik vind die d-t discussie dus echt onzin. Ik maak mijn eigen taal wel.
Zoiets onlogisch nog nooit in een taal meegemaakt, en ik ga dat dus ook nooit onder de knie krijgen, wil ik ook niet eigenlijk.
Domme taalregels volgen, waar zijn we dan mee bezig.
Nou ja, FK!Je blijft me verrassen.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Dee thee, uitgelegd door iemand die er blijkbaar ook een kelerehekel aan heeft.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Tja, wij vonden beiden dat het er goed uit zag, toch?
We vonden beiden dat kado er niet uit zag. Vindt je vind ik er ook niet uitzien, maar ik dacht dat Thriller het fout verbeterde omdat hij de t dik gedrukt had staan. Het is allemaal een misverstand.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Het is allemaal een misverstand.
Juist. Allemaal gekkigheid, meer niet. 
Thriller
-
- 186 berichten
- 165 stemmen
Ik dacht dat Thriller het fout verbeterde.
Kom nou! Waar zie je me voor aan? 
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
Even over moeilijke woorden en ze opzoeken in het woordenboek:
Ik vind het vaak moeilijk om die woorden later toe te gaan passen. Wanneer ik begrijp wat ongeveer de betekenis is, weet ik nog niet in welke gevallen je het woord allemaal kunt gebruiken.
Bijv. het woord wat Dyonysos gebruikte:
lin·gu·aal2 (bn.)
1 betr. hebbend op de tong
Tja, op dat moment weet ik wel wat hij bedoelt, maar zo'n woord neem ik niet snel in m'n woordenschat op, omdat ik verder geen idee heb wanneer het toe te passen. Zo is gaat met veel woorden die ik opzoek. Uiteindelijk vergeet ik de betekenis omdat ik ze verder nooit gebruik.
Is er niet een website met veel 'moeilijke woorden' en daarbij wat uitleg en voorbeelden?
Ohja, om even ontopic te blijven: het is een heel grote man, niet een hele grote man. Want in het laatste geval zou het betekenen dat de man heel is. Dat is onzin 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Aardig vertrekpunt:
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
het is een heel grote man, niet een hele grote man. Want in het laatste geval zou het betekenen dat de man heel is. Dat is onzin 
In spreektaal is het gebruikelijk, in schrijftaal heeft 'heel grote' de voorkeur. Al zou ik zelf dan eerder kiezen voor 'zeer grote'. Daarentegen
zou ik wel weer kiezen voor 'heel veel', geloof ik.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
merkwaardig...enige staat er niet tussen. Wordt toch regelmatig verkeerd gespeld (enigste). Of is dat weer iets typisch twents?
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Enigste is een superlatief, geen spelfout. Het wordt vaak in de verkeerde context gebruikt.
Enig - eniger - enigst.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Enigste is een superlatief, geen spelfout. Het wordt vaak in de verkeerde context gebruikt.
Enig - eniger - enigst.
Tevens ook dialect in Brabant, De enigste film betekent de beste, de enige dus. Betekent dus ook mooi enzo.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
De enigste film betekent de beste
Een superlatief dus... 
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Op Onze Taal staat een lijst veel gemaakte (of veelgemaakte?) taalfouten (niet alleen spelfouten).
Ik erger me over het algemeen aan woorden die los geschreven worden terwijl ze aanelkaar horen. Sport wedstrijd i.p.v. sportwedstrijd en zo. Brrr.
Gisteravond bij het toetje (chocoladevla) een discussie gehad over witte chocoladesmaak. Dat moet zijn: wittechocoladesmaak, net als groenezeepfabrikant en langeafstandsloper.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
'De smaak van witte chocola' vind ik mooier.
Geen mens die wittechocoladesmaak uitspreekt. Nou, jij misschien. 
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ik erger me over het algemeen aan woorden die los geschreven worden terwijl ze aanelkaar horen. Sport wedstrijd i.p.v. sportwedstrijd en zo. Brrr.
Helemaal mee eens!
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ik had al zo'n donker bruin ver moeden dat daar de oor zaak lag, ja.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Waar ik ut ook wel is over wil hebben, is dat het ofwel "'ns", ofwel "eens" of desnoods "es", maar toch zeker niet "is" is.
Ik neem nog maar een pilletje.
WB
-
- 1612 berichten
- 2657 stemmen
Waar ik ut ook wel is over wil hebben, is dat het ofwel "'ns", ofwel "eens" of desnoods "es", maar toch zeker niet "is" is.
Ik neem nog maar een pilletje.
Of et, ut of het 
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Soms is dat een lastige taalkwestie. Bijvoorbeeld wanneer er voorzetsels in het spel zijn. Zo schrijf je "aan elkaar" niet aan elkaar.