Kingsman: The Secret Service (2014)

3,56 (2084)
2084 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Colin Firth, Taron Egerton en Samuel L. Jackson

Gary, een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door in de kroeg te hangen met vrienden. Harry Hart, een doorgewinterde agent van een geheime organisatie, neemt hem onder zijn vleugels om een oude schuld te vereffenen. Hij draagt Gary voor om deel te nemen aan een trainingsprogramma voor geheim agent, precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

qwertzu schreef:
Had het idee dat de makers zelf niet goed wisten of het nu een actiefilm of een komedie moest zijn!

Waarschijnlijk wilden ze gewoon een combinatie van die twee? En daar zijn ze uitstekend in geslaagd! Over the top actie past daar prima bij.

Goeie film waarin een jongeman gerekruteerd wordt om te komen werken als agent voor een geheime organisatie. Een prima, maar enigszins voorspelbare opbouw. De actie-scenes zijn spectaculair en origineel in beeld gebracht en hier en daar lekker lomp (met de kerk-scene als hoogtepunt). Het plot is onderhoudend genoeg en de tongue in cheek humor naar de spionagethrillers maakt deze film alleen maar leuker. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Dark_Knight
Leuke film met geweldige humor, met natuurlijk de James Bond stijl. Samuel L. Jackson is perfect gecast als villain.
Enige minpuntje: de ontploffende hoofden op het eind, dit is too much, hoewel dit wel precies in de stijl van de film is.
Al met al een erg vermakelijke, leuke actiefilms met goede humor. 4*

avatar van Herculaas
Stijlvolle, ultragewelddadige en volkomen over de top James Bond-parodie. Erg geslaagd.

nogmaals gekeken en mn stem naar 5 sterren verhoogd...... geweldig fake dat einde alsof het bewust is gedaan.. die knipoog annex fuck you naar de oorspronkelijke genres van Matthew Vaughn.... ik hou ervan.... Die kerk scene.......... officieel tot 1 van de klassieker-scenes in de filmgeschiedenis...

avatar van Robertdeniro
Leuke film die charmant zo nu en dan de draak steekt met James Bond achtige films. Clichés worden leuk verwerkt en in de ruim 2 uren verveel je jezelf geen moment. Wel wat gewelddadig, maar prima verder. De moeite waard!

avatar van dvdcrusher
Heerlijk foute James Bond-achtige actiekomedie met een schitterende Colin Firth. Deze film heeft volgens mij ook een serieus knipoogje naar de Kill Bill films, onder meer de moord op de eerste agent en het bloedbad in de kerk. Samuel Jackson vind ik iets minder geslaagd in deze rol. Taron Egerton is een leuke ontdekking voor mij, Deze film zal ook de geschiedenis ingaan als een van de films met de hoogste deadcounts. 4,5 sterren

avatar van The One Ring
Matthew Vaughn die Mark Millar verfilmt. Net als bij Kick-Ass het geval is.

Kick-Ass was een stijlvolle film die het net eventjes anders deed, maar toch als een soort mislukking aanvoelde bij mij. Datzelfde geldt voor mij voor The Kingsman. Op papier zie ik hier wel de genialiteit van in en in zekere zin is het ook wel met flair gefilmd allemaal, maar op een bepaalde manier vind ik deze film gewoon niet leuk.

Ik denk dat ik de zere plek wel gevonden heb en die is dezelfde als bij Kick-Ass. In hoeverre dat aan Mark Millar ligt is moeilijk te beoordelen voor mij, aangezien ik zijn werk nooit gelezen heb, maar wat verdieping in zijn achtergrond doet toch wel het ergste vermoeden. Wat we bij zowel Kick-Ass als The Kingsman krijgen zijn vooral werken zonder enige charme en volgestouwd met onsympathieke personages. Geen coole klootzakken en geen interessante schurken, maar gewoon personages die ik niet mag en niet leuk vind. Ik vermoed dat Millar erg schrijft vanuit een soort superioriteit. De mensen hier worden vaak bespot of gekleineerd en de helden zijn mensen die zichzelf duidelijk boven de rest plaatsen.

Dat klinkt als een rare beschrijving voor The Kingsman, dat immers op papier gaat over een jongen uit de Britse arbeidersklasse die zich moet bewijzen ten opzichte van de rijke elite en die te kijken zet. De schurken zijn ook politici en rijkelui die vooral om hun eigen hachje geven. Waarom dan echter Eggsy uiteindelijk in zo'n arrogante bal laten veranderen? Het kwam op mij toch vooral over als een verhaal over een elite die plaats maakt voor een nieuwe elite. Ik denk niet dat de film zo subversief is als hij wil zijn. Daarvoor wordt er toch teveel waarde gehecht aan een soort Britse manier van eer. Iedereen die niet aan dit beeld voldoet wordt hier koelbloedig afgemaakt.

Het klinkt wellicht alsof ik de film wat te serieus neem, maar ik probeer vooral achteraf te verklaren waarom ik er geen plezier uit kon halen. Het helpt ook niet dat dit een soort eerbetoon is aan de old-school Bondfilms met hun excentrieke schurken en gentleman-held, maar dat toch in de vorm van Obama (die een schurk blijkt te zijn) de echte wereld erbij betrekt, terwijl andere politici toch eigen onzincreaties zijn. Waarom dan toch een echt iemand in de film stoppen en afmaken, als het slechts onnozel entertainment moet zijn? Nog vreemder is dat Firth's personage beweerd ooit de moord op de controversiële Margaret Thatcher verkomen te hebben, iets waar hij niet trots op is, maar wat wel zijn taak was. Waarom zij wel en een Obama niet? Het voelt toch allemaal aan als een soort ode aan een heel oud, conservatief Engeland.

En ja, de actie is stijlvol, maar de muziekkeuze - de rocknummers vooral - is wel heel erg cliché hier. Daarbij worden ook hier maffe keuzes gemaakt. Dat meisje is in ieder opzicht de gelijke van Eggsy, maar wordt niet op de laatste missie gestuurd. In plaats daarvan wordt ze de ruimte ingeschoten ondanks ernstige hoogtevrees. Logischer was als zij met hem gewisseld zou hebben van plaats, maar dat komt de film niet goed uit.

Uiteindelijk voelt The Kingsman voor mij aan als een kwajongen die voor een minuut stoer lijkt, maar toch vooral een vervelend, charismaloos mannetje lijkt te zijn.

Bijzonder leuke actie-komedie.
Komedies zijn niet mijn genre, dat weet ondertussen iedereen, maar uitzonderingen zijn er wel, en dit is er eentje.
Het is duidelijk een satire op de zo succesvolle Bond-reeks en andere spionagefilms.
Prima cast in deze film met enkele grote namen, maar ook de minder bekende acteurs doen het prima.
Ook de beelden zijn mooi, goede speciale effecten en een puike soundtrack.
Voor mij dus een geslaagde film.

avatar van IH88
Manners maketh the man...

Kingsman: The Secret Service is een waanzinnige, actievolle, fantasierijke en humoristische film. James Bond op steroïden. Matthew Vaughn heeft ook het geweldige Kick Ass gemaakt en je ziet duidelijk de overeenkomsten. Een combinatie van James Bond, Bourne en Kill Bill, heerlijke 'over the top' actiescènes, Samuel L. Jackson als slissende boef, een geweldige doorbraakfilm van Taron Egerton en de altijd goede Colin Firth. Giet daar een vleugje Engelse humor en degelijkheid overheen en je hebt een (voor mij) onverwachte parel van een film. Ook de sidekick van de bad guy mag niet onvermeld blijven, een erg origineel personage met blades zo scherp als de hoed van Oddjob.

De kerkscene is hier al vaak aangehaald, maar wat een sublieme scene was dat. Ook de ontploffende hoofden op het einde was een prachtige scene. Hopelijk komt er een vervolg want dit smaakt naar meer.

avatar van nadrin
Weinig grappig maar wel origineel en met heel wat knappe scenes

avatar van Tom-Hanks
Kingsman is maar een gewone actiefilm. De hoofdpersoon kan niets en op het einde redt hij de wereld. Ik vind het spijtig dat we niet meer weten over de persoonlijkheid van de trainees. Voor je het weet zijn er veel afgevallen tijdens de training.
De film ging in het begin te snel en op het einde werd hij langdradig. Maar dat laatste was juist goed zodat het spannend was. De verhaallijn was voorspelbaar. Het moment dat Galahad werd doodgeschoten vond ik wel onverwacht. Goed gedaan!

De achtergrondmuziek tijdens de vechtscenes vond ik zeer vervelend. In zo'n scenes verwacht je spannende, dramatische muziek. In deze film hoorde je een opgewekt, plezant liedje. Bijvoorbeeld de scene in de kerk.

Maar de film heeft toch een mooi verhaal, met typische actiefilm-humor. Dit doet me denken aan James Bond: coole gadgets, veel vechten en een slechterik die de mensheid wil vernietigen. Ik vind deze parodie niet slecht, maar ook niet zo goed.

TMP
Een uitstekende actiekomedie! Het is voornamelijk Colin Firth die de show steelt met zijn sterke vertolking van een Britse spion, maar ook Samuel L. Jackson en Mark Strong zijn goed op dreef. De film is een fijne combinatie van actie en humor, ondersteund door een fijne soundtrack. Ook bij herziening blijft de film zeer de moeite waard.

avatar van Boneka
Dark_Knight schreef:
Al met al een erg vermakelijke, leuke actiefilms met goede humor. 4*

Mee eens dat was too much

avatar van Boneka
Normaal gesproken laat ik dit soort fantasy/sf aan mij voorbij gaan, maar vanwege de lovende kritieken toch maar eens bekeken. Vond 'm best origineel verrassend met fantastisch beeld en iets te bombastische muziek. De opzet is leuk vermakelijk en de vette knipoog met JB vond ik wel grappig. De opbouw was keurig verzorgd en good old Samuel L. Jackson vertolkt hier weer een glansrol. Dat vond ik ook van zijn vrouwelijke maatje met haar runner blades. Toch een minpunt en dat is vooral het laatste half uur. De ontploffende (hoewel logisch) hoofden was gewoon too much. En de schietende JB die nergens door geraakt werd. Het aantal doden is volgens mij bij deze film verbroken.

Vond dit een actie/fanatasy/sf film niet komisch maar een knipoog daar naar.

avatar van Rodger
Mooie leuke film, beetje mix van James Bond, en Kill Bill.
Echt wel onderhoudend, mooie beelden, en prima muziek.
3.5***

avatar van Left4Dead
Rodger schreef:
Mooie leuke film, beetje mix van James Bond, en Kill Bill.
Echt wel onderhoudend, mooie beelden, en prima muziek.
3.5***

Kill Bill?

avatar van Ajax&Litmanen1
Left4Dead schreef:
Kill Bill?

Het lijkt me niet zo lastig om iets van Kill Bill in deze film te ontdekken. Kijk bijvoorbeeld naar de kunstzinnige gevechten....

avatar van Left4Dead
Ajax&Litmanen1 schreef:

Daar het verhaal totaal afwijkt kan ik niet zo snel de link leggen. Maar een ander wel, zo blijkt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Left4Dead schreef:

Het verhaal hoeft toch ook niet op elkaar te lijken om een vergelijking in bijvoorbeeld sfeer te maken?

avatar van Rodger
Ajax&Litmanen1 schreef:

Had ik idd moeten vermelden dat het om de gevechten ging van Kill Bill..

MaartenTuinstra
Geslaagde actiefilm met fijne humor die mij aangenaam verraste.

Deze film kijkt erg fijn weg en heeft een paar mooie actiescenes. Het camerawerk is erg ingenieus en het acteerwerk is van prima niveau. Tevens is de humor erg fijn met als hoogtepunt de kerkscene. Daarna wordt de film echter iets te onrealistisch met die ontploffende hoofden. Zonde, wat mij betreft, want dit is voor de rest een heuse prachtfilm van hoog niveau.

avatar van dreambrotherjb
Ik had eens zin om een luchtige film te kijken, eentje met wat humor en actie die makkelijk wegkeek (het hoeft niet altijd zware kost te zijn).
Nu, hij keek makkelijk weg, humor was er hier en daar (hoewel in tegenvallende porties) wel te bespeuren, maar daarmee hebben we dan ook praktisch al het niet-tegenvallende besproken.

Ik moet eerlijk zeggen dat het enige moment in de film waarin ik enige spanning voelde, de 'Mac Donald's'-scène tussen Firth en Jackson was. Voor de rest had ik hoogstens het gevoel bij bepaalde scènes dat ik hier waarschijnlijk wel iets van spanning zou moeten voelen, maar dat was helaas (veruit) niet het geval.
Heel de plot met de bedoelingen van het personage van Samuel L. Jackson lijkt allemaal gebaseerd op een idee waar de scenaristen wel erg vlug tevreden mee waren (of ik moet zeggen de bedenkers van de comic book-versie, maar die heb ik nooit gelezen, dus ik kan niet inschatten in hoeverre het scenario van de film de stripreeks volgt).

De actie-scènes enzo, tja, waren wel ok veronderstel ik, maar in het geheel viel het allemaal toch wat tegen.

En ohja, dit moet wel het meest bespottelijk slechte en smakeloze einde zijn dat ik al ooit in een film zag.

avatar van Awasiku
Enorm verrast door deze heerlijke vlotte frisse film , die zichzelf helemaal niet serieus neemt .
Eggsy...Fuckin' get on with it ...( met KC's Baby give it up...!!!! op de achtergrond )

avatar van arno74
Het grotere broertje van Spy Kids, zelfde type stijl en humor, maar ditmaal met volwassen acteurs. De humor vond ik soms wel héél erg aan de flauwe kant, zoals het onderwater ademen uit een WC-pot en of de personage van Samuel L. Jackson. In die zin is Spy Kids grappiger. Qua parodie-niveau vind ik deze wel met Scary Movie te vergelijken, maar ook daar vind ik Scary Movie dan wel de betere van de twee. Inhoud, acteerprestaties, etc. doet er allemaal niet toe in deze film, hier gaat het vooral om heel veel vlotte actiescenes en grappen achter elkaar te tonen. Typisch verstand op nul popcornvermaak al had ik het wel stukken leuker verwacht. En het einde... erg fout. Een hele magere 1,5*

super film

avatar van Norman Mailer
Ach. Gewoon een kinderfilm. En dat mag. Met een lekker gek einde. In de kont - hoe hilarisch is dàt tenslotte.

avatar van B-Joker
Leuke film en kijkt lekker weg. ik verwachtte eigenlijk heel iets anders. niet echt hard kunnen lachen maar wel hier een daar een lach op m'n gezicht en gewoon genoten tot het eind. De CGI is nu niet van wereld niveau maar op zich niet storend bij een film die zichzelf ook niet al te serieus neemt. 3.5*

avatar van dennis013
is dit nou een kinderfilm of een film voor volwassen?? Wat is het nou? Slaat echt helemaal nergens op.

ExXxtreme
arno74 schreef:

Dit is volgens mij helemaal niet als grap bedoeld.