Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

Alternatieve titel: Ninja Turtles

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jonathan Liebesman
met Megan Fox, Alan Ritchson en Will Arnett

De stad heeft helden nodig. Duisternis hangt boven New York City als Shredder en zijn kwade Foot Clan een ijzeren greep hebben op alles van de politie tot aan politici. De toekomst is grimmig tot vier broers vanuit de riolen hun lot ontdekken als Teenage Mutant Ninja Turtles. De Turtles moeten werken met onverschrokken reporter April en haar bijdehante cameraman Vern Fenwick om de stad te redden en Shredder's duivelse plan zien te ontrafelen.

avatar van Rodger
Toch wel vermakelijk, Turtels is normaal niet mij ding.. maar samen met de kids gekeken,, prima vermaak.
2.5***

avatar van Timothyvdmeer
Lekker popcorn vermaak. Kijkt lekker weg.

avatar van Metalfist
So, you're... Ninja Mutant Turtle Teenagers?

Ik ben geen die-hard Turtles fan, maar de bijhorende films heb ik altijd met veel plezier gekeken. Meer zelfs, de trilogie met de echte pakken behoort tot één van mijn favoriete nostalgie reeksen samen met The Mighty Ducks, Space Jam en Small Soldiers. Ik was dan ook enigszins verheugd dat er een nieuwe film in de franchise ging komen, maar mijn enthousiasme verdween als sneeuw voor de zon toen er werd geopperd dat de Turtles aliens gingen zijn. Uiteindelijk dan toch eens voor gaan zitten.

En ik heb me geamuseerd, zoveel is duidelijk. Ik ben weliswaar niet met alles tevreden, zo lijkt Shredder iets te veel op een overgroeid Zwitsers zakmes, maar in het algemeen wordt de vibe van de Turtles eigenlijk vrij goed benaderd. Toegegeven, er zitten een paar enorm foute scènes zoals het improvisatiemomentje in de lift die ik in elke andere film zou afbreken en toch.. Hier werkt het om de één of andere reden. Bovendien nog veel knipoogjes naar de andere films uit de reeks en de franchise in het algemeen (April heeft haar gele jasje opnieuw!) en een vermakelijk genoeg plot. Je moet bijna blind zijn om niet te zien aankomen dat Sacks mee de bad-guy ging zijn, maar William Fichtner is zo'n acteur die geknipt is voor dat soort rollen. Ben in ieder geval benieuwd wat de sequel gaat brengen. Ik hoop in ieder geval op een Bebop en Rocksteady of Krang. En gooi Casey Jones er ook maar ineens bij als je dan toch bezig bent.

De reeks heeft grafisch een serieuze boost gekregen sinds het derde deel uit 1993 en dat betekent dus ook dat het deze keer geen mannen in pakken meer zijn. Vind het op zich jammer, want ik blijf erbij dat dat ook gewoon goed gelukt was, maar het mag duidelijk zijn dat je qua actie hier wel wat meer je ding mee kunt doen. Jonathan Liebesman heeft duidelijk gekeken naar de hand van zijn producent en laat een paar coole dingen zien. Goede cast ook. Fichtner vermeldde ik daarjuist al, maar Megan Fox is toch wel de ultieme benadering van April O'Neil. Of het ligt gewoon aan mijn enorm zwak voor haar, dat wil ik even in het midden laten. Wel leuk dat ze Vernon Fenwick ook nog eens laten opdraven en die wordt bovendien nog eens goed ingevuld door Will Arnett.

Film bevat bovendien ook nog wel wat zelfspot (So they're aliens? -No, that's stupid. They're turtles) en dan krijg je bij mij altijd wel een streepje voor. Soit, krijg hier zowat hetzelfde gevoel bij als bij de Transformers reeks. Wordt ook regelmatig afgekraakt, maar ik kan het altijd wel pruimen. Niets mis met deze Turtles film, in tegendeel zelfs.

avatar van Sergio Leone
Rommelig.

Daarbij moet ik wel nageven dat de film consistent is in doen en laten. Van in het begin wordt alles aan een rotvaart afgehaspeld. Amper intro, geen rustmomentjes, maar gewoon een stortvloed aan actie, flauwe mopjes, een plotje met slechteriken die uit Spider-Man lijken te komen. Goed is het helaas wel niet.

De Turtles' stemmen zijn oké, verder had de menselijke cast wat beter gekund. Megan Fox en Will Arnett zijn niet bepaald aantrekkelijke hoofdrolspelers. William Fichtner zet nog een rolletje neer dat niks om het lijf heeft, typisch zo'n acteur voor dergelijke rolletjes.

Audiovisueel wel iets té Michael Bay. Continu actie, veel lawaai, lelijke CGI - vrij mislukt ook, die mix met echte sets - en vliegende camera's. De speelduur is er wel direct door om, en da's toch ook iets, zeker?

Ik vond deze film eerlijk gezegd minder slecht dan ik van te voren gedacht had. Ik ben namelijk nooit een fan geweest van de Teenage Mutant Ninja Turtles en ik vond het ook altijd een belachelijk bedoeling.

Maar deze verfilming was opzicht nog best vermakelijk (het verhaal is ook niet onaardig) en hetzelfde geldt voor de uitvoering welke ook nog leuke (glim)lach momenten bevat. Dat laatste komt puur op conto van de Teenage Mutant Ninja Turtles, want de overige cast vond ik maar een stelletje zuurpruimen. Visueel zag het er wel allemaal aardig uit en hetzelfde geldt voor de specialeffecten (misschien wel soms iets te computer-achtig). Het tempo is verder hoog en het verhaal bevat ook de nodige actie die best aardig in beeld werd gebracht, zeker wat betreft het laatste gedeelte van het verhaal. Van de cast deden de Teenage Mutant Ninja Turtles het eigenlijk nog het beste en het leukste en waren Megan Fox, Will Arnett en William Fichtner vooral figuranten in het verhaal. De eerste is natuurlijk wel altijd mooi om naar te kijken.

Al met al best een vermakelijke verfilming van de Teenage Mutant Ninja Turtles om eens gezien te hebben. Maar een voldoende geven hiervoor geven, gaat me toch net iets te ver.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/komedie/fantasie/SF film...
Prima en leuk verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van MovieHolic
Jeugdsentiment, wel een leuk verhaal maar niks speciaals. Helaas zit de film werkelijkwaar bomvol fouten en dingen die niet kloppen... das erg jammer. Al denk ik dat ik anders had gekeken als ik nu 12 was... dat zal t zijn.

avatar van Glennekeeeee
met mensen als liebesman en bay achter de schermen zijn dezer dagen de verwachtingen van een film met die mensen zeer laag. Misschien daarom dat deze film best te pruimen was en hoewel het zeker geen topper is wel vermakelijk blijft gedurende de hele rit. Het grote zwakke punt is het verhaal, wat niet echt een verrassing is maar hier is het wel erg armtierig. van een verhaal is zelfs amper sprake. De film dient eerder als een introductie van alle (gekende) personages zonder al te veel uitwerking. Op de actie moeten we ook best lang wachten maar eens die komt valt het ook nooit meer stil en blijft de vaart er goed in. Het grote pluspunt van deze film vind ik de personages. Hoewel de humor soms plat en kinds is past het wel perfect bij de leeftijd waarin de turtles zich bevinden en dat maakt het allemaal net wat acceptabeler. Fox is altijd een genot om te zien, bij haar vergeet ik gewoon hoe slecht ze wel acteert. de badguy is wel aan de zwakke kant, is ook wel zeer rommelig uitgewerkt maar zoals in vele origins is dat ook het zwakke punt en dat had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.

De personages hebben potentieel, de actie is zeer vermakelijk, maar voor deze franchise in leven te houden zal de volgende film toch veel completer moeten zijn met een betere uitwerking van de personages, en een veel beter verhaal.

avatar van LOTR-lover
Ik had een heel laag verwachtingspatroon in verband met de vele slechte recensies. Gelukkig werd ik helemaal niet teleurgesteld met Teenage Mutant Ninja Turtles. Dit was een trip down memory lane en ik heb me er uitstekend mee vermaakt.

Ondanks het feit dat ik de actie scènes soms wat slecht te volgen vond door het camerawerk vond ik dat niet zodanig storend dat de film een stuk minder leuk was. Sterker nog: ik heb zo hard gelachen om Michelangelo vooral. Vroeger al m'n favoriete TMNT en nu nog meer, haha. Zoals ik al zei: prima vermaak dus!

7/10 (IMDB)

avatar van Tommy De Vito
Ja, voordat ik deze film ging kijken, had ik de scores op Moviemeter als op Imdb gecontroleerd. Het zag er allemaal niet goed uit, maar toch ik waagde het er maar op.

Maar dat de film mij zo goed zou bevallen, had ik echt niet verwacht. Dit is gewoon pure vermaak. Vanaf minuut één had de film mijn in zijn greep. Wat de kijker voorgeschoteld krijgt, is een vlot uitgewerkt verhaal met veel vaart, genoeg actie, perfecte combinatie tussen humor en actie (dit vond ik dan ook het sterkste van de film), goed acteerwerk (Megax Fox schittert als April en William Fitchner heeft weer eens een mooie schurkenrol), de special-effects waren dik in orde als het camerawerk. Dit maakt van Teenage Mutant Ninja Turtles een heerlijke film voor jong en oud.

**** en op naar het vervolg! Oh look, he's doing his Batman voice... geniaal!

avatar van DVD-T
Een heerlijk rommeltje.

Teenage Mutant Ninja Turtles is natuurlijk niet een hele goede film. Maar het heeft zeker zijn geweldige momenten. Alhoewel het geen Bay film is, is zijn hand hierin duidelijk zichtbaar.
Acteerwerk is leuk om aan te zien. De acteurs hadden duidelijk erg veel plezier op de set. En dat is te zien. Leuk om te zien dat William "the guy from all those movies" Fichtner wat grotere rollen krijgt. Megan Fox is ook weer een genot om naar te kijken. Naast eye candy rol weet ze toch ook iets leuks aan haar personage mee te geven.

Toch behoorlijk indrukwekkend is het visuele aspect van de film. De set designs zijn werkelijk verbluffend mooi. Zeker de riool sets zien er fantastisch uit. Maar ook de rest van de film ziet er erg verzorgd uit. Camerawerk is erg degelijk en gelukkig niet heel chaotisch.
De Turtles zelf ben ik wat minder over te spreken. Zeker op gebied van geloofwaardigheid. We hebben beter gezien op dit gebied van personages maken. Zal ook wel te maken hebben gehad met budget. Toch heeft ILM degelijk werk afgeleverd en ziet de rest er wel weer fantastisch uit. Hoewel andere kleinere effects huizen hun opmars hebben gemaakt is ILM nog steeds een van de grootsten in hun kunnen.

De actie was ook erg leuk, met als top punt de vrachtwagen door de sneeuw scene. Ook een geweldige sound design daar, net als in de rest van de film trouwens.

Zoals gezegd niet heel goed. Maar wel erg leuk. Guilty pleasure materiaal.

avatar van Hansjepansje
So you're...Ninja Mutant Turtle Teenagers?

Teenage Mutant Ninja Turles. Ik ben eigenlijk nét iets te oud om de hype goed te hebben meegemaakt. Ik ken ze uiteraard wel en heb wel eens wat afleveringen gezien van de animatieserie, maar ik behoor toch eerder tot de paar jaar oudere Pokémongeneratie. Ik wist dus dat jeugdsentiment deze film niet zou kunnen redden, en toch had ik eigenlijk wel zin in een avondje hersenloos vermaak. En ondanks de lage score heb ik dat eigenlijk wel gekregen.

Laat ik echter voor de duidelijkheid eerst dit vooropstellen: Teenage Mutant Ninja Turtles is geen goede film. Ondanks het simpele verhaaltje slagen de schrijvers erin om het verhaal toch ontzettend warrig te maken en heel wat vragen op te roepen (Waarom had Splinter het mutagene nodig en niet gewoon een dokter? Hoe is het eigenlijk afgelopen met Sacks? Is het echt mogelijk om in hartje New York een vallende toren op te vangen en toch door geen enkele mens gezien te worden? En waarom precies werkte die bunny-hop eigenlijk tegen Shredder?). Ik ben best bereid een oogje toe te knijpen voor dat soort lui schrijfwerk, zeker in dit soort films, maar dan moet je mij ook geen tijd geven om over dat soort dingen na te denken. Een entertainende rit is deze film helaas maar bij momenten. Liebesman probeert het tempo er wel in te houden, maar zodra alle intenties zo ongeveer duidelijk worden begint de film toch onvermijdelijk te slepen en is het aftellen naar de voorspelbare finale. Visueel valt er ook niet zo heel veel te beleven. De invloed van Bay is duidelijk, maar als deze film een ding bewijst is het toch dat Bay nog een niveautje hoger acteert qua bombastische blockbusters in elkaar draaien (al moet de kanttekening wel gemaakt worden dat de budgetten die Bay ter beschikking krijgt ook wel hors catégorie zijn).

Dat gezegd zijnde heeft deze film wel een paar leuke troeven, en de grootste daarvan is de humor. Grote franchises en series worden lekker door de mangel gehaald, van Batman ( 'Stop doing your Batman voice' ) tot Lost ( 'I so did not understand the ending of Lost' ), en er zit ook genoeg zelfspot in. Wie de vier Turtles net voor de grote finale een halve minuut laat beatboxen in een lift (beste scène uit de film) weet welk soort film hij aan het maken is. Acteergewijs is er ook weinig te klagen: Megan Fox zit eigenlijk best goed in haar rol van April O'Neil, Will Arnett is altijd grappig (props ook aan Liebesman voor de subtiele 'Arrested Development'-verwijzing) en William Fichtner voldoet wel voor dit soort rollen. Ook de voice acting van de Turtles is best goed.

Er is heel wat mis met deze TMNT-reboot, maar de vele culturele verwijzingen, humor, en paar leuke scènes maken dit toch een draaglijk filmpje voor wie het verstand even helemaal wil uitschakelen (of gewoon fan is van het achterwerk van Megan Fox, want dat komt zo opvallend vaak in beeld dat het een plaatsje op de aftiteling had verdiend). 1,5*.

avatar van Richard_Voorhees
Wat wellicht meespeelt is dat ik nooit een groot TMNT liefhebber ben geweest, maar ik vind deze film matig. De CGI is me wat teveel en het plot heeft maar weinig om het lijf. Megan Fox is nogal plastisch en speelt een weinig aansprekend personage.
Geef mij dan maar The Avengers.

avatar van Shaky
Al met al een redelijk standaard filmpje dat wel weet te entertainen maar vooral opvalt door irritant te zijn. Jeetje, wat waren de 'Turtles' vervelend en onsympathiek. Fox doet het daarnaast ook niet al te overtuigend als April. Fichtner en Arnett moeten de boel proberen te redden en slagen daar bij vlagen in. Geen film die ik me lang zal herinneren, wel leuk voor een keertje.

avatar van IH88
“So, you're... Ninja Mutant Turtle Teenagers?”
“When you put it like that, it sounds ridiculous!”

Ik was vroeger best fan van de vier Ninja Turtles en ik heb alle oude films en series grijsgedraaid. Naar mijn gevoel waren die films best wel serieus maar hier is het allemaal te kinderachtig en jammer genoeg zijn de dialogen van een erg bedenkelijk niveau. Vooral de humor van Michelangelo werkt voor geen meter.

Natuurlijk, het verhaal over vier supergrote schildpadden, een pratende rat en Shredder en zijn "foot clan” is belachelijk maar iets meer creativiteit en inspiratie had wel gemogen. Megan Fox is beeldschoon maar wel een actrice met maar één gelaatsuitdrukking (een erg sexy gelaatsuitdrukking, dat dan weer wel). Ik werd gek van de te snel gemonteerde en rommelig ogende actiescènes en regisseurs, laten we één ding afspreken. Vechtscènes in slow motion was in the Matrix nog erg cool maar nu kan dat echt nier meer. Kappen ermee.

avatar van movielee
Heerlijk over de top en chaotisch zoals het hoort. Verhaallijn zit ook goed in elkaar.

avatar van horizons
Hey, dat was een stuk vermakelijker en amusanter dan ik had verwacht. Film blijft in lijn met de oude & nieuwe(!) tekenfilms.

Visueel allemaal goed verzorgd, met Fox, Fitchner & Arnett spelen goed mee in deze onzin. Ja, want dat is het natuurlijk en dat snappen ze in de film ook wel (dat beat boxen in de lift is natuurlijk top).

de actie scenes zijn ook best strak geregisseerd. Wat vooral opvalt is het relatief weinige knip- end edit werk in relatie tot de snelheid. de "downhill" scene is erg goed. Maar het tweegevecht tussen Splinter en Shredder is ook een goed voorbeeld daarvan. Vergelijk dat maar eens met het knip & plakfestijn dat in Cpt.America Civil War gebeurde bij Cpt.America & Winter Soldier.

Leuk!

avatar van keimpeS
Ja gewoon een leuke film met stukje nostalgie, humor & actie, daarnaast ziet het er ook allemaal top uit!

avatar van Thorongil
Nog eens herkeken, morgen de nieuwste film.
Vond hem aardig, goede actie op het einde, turtles zijn goed neergezet.

avatar van Phantasm
Leuk verhaal en prima acteurwerk, kijkt lekker weg.

avatar van thoyouknow1980
Cowabonga we are back
Leuk dat ze een nieuwe turtles film hebben gemaakt.
Het is allemaal uiterst vermakelijk met lekker veel actie en opvallend mooie cgi.
Als geheel kan het echter niet tippen aan het oude briljante deel 2 The secret of the ooze.
Maar voor een herstart van de franchise is dit een heel goed begin