• 8.349.513 stemmen

Geregisseerd door: Hallvard Bræin

Met onder meer: Anders Baasmo Christiansen, Jenny Skavlan en Otto Jespersen

Oorspronkelijke taal: Noors

Plot Børning

"The Fast & the Fønniest"

Een groep enthousiaste autoliefhebbers besluit een illegale straatrace te organiseren. De race vertrekt vanaf Oslo en eindigt op de Noordkaap, een afstand van 2208 kilometer. 26 auto's verschijnen aan de start om de individuele en technische uitdaging aan te gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

gauke

Een mooi geschoten actiekomedie over een wilde (zonder regels) autorace. Het verhaal (of het scenario) ging enkel en alleen over het racen in een auto en om de zaak wat op te leuken zaten er een aantal grappige oneliners in. Om mij te onderhouden moet er wel wat meer gebeuren. De cast was, in het bijzonder voor Scandinavische begrippen, niet denderend.

stinissen (crew films & series)

Ben geen fan van actie komedies maar deze heeft me positief verrast de film doet soms denken aan de Fast and Furious films en dan niet die vreselijke vervolgen maar aan het eerste deel. Ik heb me bijzonder goed vermaakt daarom 3.5* een dikke zeven dus. Onderweg trouwens ook mooie beelden van de ruige natuur in Scandinavië.

avatar van josjansen

josjansen

Deze film verdiend voor mij 5 sterren erg hilarisch.

avatar van Insignificance

Insignificance

Noorse versie van The Cannonball Run. Iets in die richting. Met een onbeduidend verhaaltje. In die zin dat het een kleine emotionele kern probeert te bouwen rondom een gescheiden vader die al een tijdje geen contact meer heeft met zijn dochter, daar plots mee zit opgescheept en haar in eerste instantie vooral botweg negeert. Enfin, iedereen snapt hoe dat afloopt.

Verder heeft het niks meer om het lijf dan een straatrace over de fraaie, smalle wegen van Noorwegen, van zuid naar noord, met droogkloterige, onnozele humor. Zo is Otto Jespersen van de partij, die eerder schitterde in Trolljegeren. Zijn Nybakken staat garant voor wat gein zonder een spier te vertrekken. De twee agenten in de gevordere auto zijn hilarisch.

Ik kon ook wel lachen om die wegversperring en zo is er wel meer lol te ontwaren. Als geheel werkt het filmpje wat minder. Fris en fleurig met fraaie muscle cars en TT kan aardig driften, maar om de een of andere reden loopt het niet altijd even soepel. Alsof het een bepaald ritme mist. De muziek vliegt ook alle kanten op, maar met deze speelduur kan het ermee door.

avatar van Diederik58

Diederik58

Vermakelijke film. Wat het verhaal betreft, weinig om het lijf. Maar mooie geluiden van de motoren, prachtige opnamen van de Noorse natuur. Het einde doet je denken aan de reclame van een bepaalde verzekeringsmaatschappij. O ja, doe dit vooral op de openbare weg....

avatar van Phantasm

Phantasm

Lijkt wat op Fast and Furious films, maar het is allemaal niet echt spectaculair, over het geheel wel aardig.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Een zeer gedegen hommage aan de Amerikaanse stuntman, stunt coordinator, filmregisseur en acteur Hal Needham (1931-2013) bekend van films als Smokey and the Bandit 1 & 2, Hooper en The Cannonball Run 1 & 2. Borning is een geslaagde film over een autorace dwars door Noorwegen. Alles is mooi gefilmd, zowel de autorace als de prachtige Noorse landschappen. Het verhaal heeft een wat licht komische ondertoon en er zijn inmiddels 2 vervolgen die ik zeker ga kijken. Uitstekend filmplezier