Nokas (2010)

Noorwegen
Misdaad / Drama

geregisseerd door Erik Skjoldbjærg
met Tov Sletta, Frode Winther Gunnes en Morten Håland

De weergave van één van de meest spectaculaire overvallen in de geschiedenis van Noorwegen. Elf mannen bezetten het centrum van Stavanger voor twintig minuten. Wanneer het voorbij is ontsnappen ze met 57 miljoen kronen, ongeveer gelijk aan tien miljoen dollar. Maar de actie vond niet plaats zonder slachtoffers...

Meneer Bungel

avatar van kuk
kuk
Knappe trailer.

Film zelf is ook heel erg knap, mooi geschoten, acteurs deden het ook zeer goed!

Leuk thema maar niet zo best uitgewerkt je wacht en wacht maar het wordt maar nooit echt interessant. De karakters blijfen wel heel erg oppervlakkig ook de scene met het raam duurde en duurde maar....

Geef stinissen hierboven volkomen gelijk.
Wanneer komt eindelijk die aktie (dus helemaal niet)
Misschien iets voor TV maar ook niet meer.

avatar van RickZ
Noorse Misdaadfilm naar waargebeurde gebeurtenissen, saai en weinig actie, totaal niet spannend. De anticlimax was wel die buschauffeur aan het einde, op z'n dooie akkertje, wat een sul zeg, en dan ook nog het toppunt dat z'n dienst er al op zat, dat was helemaal overbodige info (of heeft die nog een claim lopen wegens overuren) . Ze hadden beter de vlucht van de criminelen kunnen laten zien.

avatar van zembla
Zo gaat het dus in het echt. Geen James Bond-achtige taferelen, maar wel spannend genoeg.

avatar van SaNDuTjE
Aardig verfilmde bankoverval die eerder op een realistische reconstructie lijkt dan op een echte film.

Deze film laat zonder te dramatiseren of te romantiseren zien hoe de overval wordt voorbereid en uitgevoerd en hoe de politie hierop reageert. Het komt allemaal erg naturel over en geeft het een erg goed beeld van hoe een echte overval er uit ziet. Want blijkbaar hoeft niet alles te ontploffen, ontsnapt men op onmogelijke wijze en stellen de helden orde op zaken.

Een overval wordt om deze manier bijna saai, maar gelukkig zorgt het realisme en de somber maar goed gespeelde rollen dat de film niet te veel een vertelling wordt. Een aantal mooie shots en het gebruik van (redelijk veel) slow-motion maakt het visueel gezien ook nog wel redelijk interessant.

Verwacht vooral geen typische overvalfilm, want anders zul je wachten op iets wat niet zal komen en deze film vervolgens beoordelen op iets wat het niet wil zijn.

avatar van tal1b
maar dit is wel een typisch skandinavische film
normaal vind ik 'ze' wel goed hoor, maar deze is net ff wat te saai om voldoende te geven.

avatar van Movie-Addicted
Zeer realistisch weergegeven, je ziet ook hoe kalm en rustig de politie eronder blijft. En dat de voorbij gangers niet eens weten wat er aan de hand is. Echt geweldig!

avatar van Toontje35
Basic weergave van een bankoverval. Realistisch. Echt. Menselijk

Maar daardoor heeft de film wel moeite om je aandacht erbij te trekken en te houden.

mug13
Movie-Addicted schreef:

Niks aan toe te voegen.

avatar van didier.depuydt
Zeer realistisch

avatar van Herisson
didier.depuydt schreef:
Zeer realistisch

Wilde ik ook schrijven dus helemaal mee eens!

uitstekend uitgevoerde film, heel realistisch.

HALVE TAMME.
Movie-Addicted schreef:

Juist.

avatar van karilem
een film in " slow-motion" zou ik zeggen. Zo "realistisch".... dat het langzamerhand saaie begon te worden na de 5 eerste minuten tot de laatste 5 minuten.

avatar van fcdenhaag
Een spectaculaire aflevering van de Noorse Peter R de Vries, zo zou ik deze 'film' omschrijven. Goed in beeld gebracht, je krijgt de spanning van overvallers en politie mee. Maar niet een film die ik nog eens zou opzetten. Weliswaar gebaseerd op feiten, maar te ver van mijn bed om er écht interesse in te hebben...