Amundsen (2019)

Noorwegen
Drama / Biografie

geregisseerd door Espen Sandberg
met Pål Sverre Hagen, Christian Rubeck en Katherine Waterston

Deze film vertelt het levensverhaal van de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen (1872-1928). Amundsen was de leider van de eerste expeditie om de Zuidpool te bereiken. Hij was ook de eerste mens die zowel de Noord- als de Zuidpool bereikte.

Teaser

avatar van Filmkriebel
Je leert wel het één en ander bij over de poolreiziger Amundsen en zijn expedities. In dat opzicht is dit een mooie aanvulling bij het beroemde Fram museum in Oslo over de Noorse poolexpedities. Ook over de onbewogen, bittere Amundsen die niet goed met mensen om kon gaan, wordt lang stilgestaan. Het biografische verhaal wordt verteld door de broer van de scheepvaarder aan een goede vriendin. Leerzame film, prachtige polaire beelden (hoewel duidelijk digitaal) maar te encyclopedisch en onemotioneel gebracht waardoor de film niet de gehoopte indruk maakte. Naar het einde toe werd het zelfs redelijk drakerig.

avatar van Larzz
Begint aardig inderdaad maar naar het einde toe te langdradig. Redelijk goede film dat wel met mooie beelden.