• 8.224.016 stemmen

Geregisseerd door: Louis Malle

Met onder meer: Brigitte Bardot, Jeanne Moreau en George Hamilton

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Viva María!

"The world will never forget the two heroines who charged into battle undaunted, unafraid, and… undressed!"

Marie Fitzgerald O'Malley groeit op in Ierland als dochter van een terrorist. Al sinds haar prille jeugd hebben bommen, ontstekingsmechanismen van granaten en andere explosieven geen geheimen voor haar. Na de dood van haar vader blijft ze verweest achter in een Latijns-Amerikaanse kolonie. Ze sluit zich aan bij een reizend cabaretgezelschap en neemt de plaats in van één van de variétémeisjes. Haar partner op het toneel heet ook Marie. Onder Marie's vleugels leert Marie II de knepen van het vak en krijgt ze de smaak van de liefde te pakken. Beide vrouwen worden verliefd op Flores, leider van de revolutie. Wanneer de gevechten beginnen, grijpen ze naar de wapens om naast hem de verdrukker te lijf te gaan...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mme Diogène

The Great Rodolfo

Rodríguez (as Carlos Lopez Moctezuma)

Diogène (as Gregor Von Rezzori)

Father Superior

avatar van hugohei

hugohei

Charmant is het woord voor deze film. De meiden doen het leuk. Ze zingen af en toe liedjes die heel aardig zijn.

avatar van renske

renske

Ik was tien ofzo toen ik deze film zag en toen werd ik er helemaal gelukkig van, maar heel veel meer weet ik er niet meer van. Vaag kan ik mij een scene herinneren met een kanon en Bardot en Moreau erachter en dat vond ik heel grappig.

avatar van filmfann

filmfann

Deze film is lang, saai, en echt slecht. Bardot noch Moreau kunnen het gewoon niet helpen.

avatar van Asmahan

Asmahan

• 2065 stemmen

Heb deze film vroeger talloze malen gekeken. Brigitte Bardot was mijn grote stylicoon, ik probeerde zelfs haar Frans te imiteren. Niet echt met succes, maar dat terzijde. Ook Jeanne Moreau kon mij zeer bekoren.

avatar van Bubblez

Bubblez

Ik heb deze film als vele anderen als kind gezien en vond m ook geweldig. ik herinner me dat de meiden met een rondtrekkend circus (koetsen, wagons e.d.) reisden.

Wat het meest indruk heeft gemaakt is dat op het eind een heilige op een grappige (?!) manier wordt onthoofd?

avatar van Struan

Struan

Geweldige film. Ik heb 'm als jochie denk ik wel 20 keer gezien. We hadden net video, mijn ouders werden er gek van.

Pas nog gezien, en hij blijft echt wel goed. Ook de liedjes blijven leuk., net als BB.

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Viva María! is een zwakke en vervelende film van Louis Malle. Ik had Malle toch wel hoger dan dit ingeschat, maar blijkbaar is hij gezwicht voor de centen. Het enige positieve aan de film zijn de optredens van de twee dames die er prachtig uitzien. Maar daar is dan ook alle meegezegd. De rest van de film is een aaneenschakeling van domme grapjes en een slecht verhaal. Kijk de film dus niet speciaal omdat Louis Malle regisseur is, want anders wordt het een lange zit.

avatar van Brix

Brix

Groots opgezette komedie, die maar niet leuk wil worden(wat is er leuk aan het vermoorden van honderden mensen?)en bovendien veel te lang is.

Bedroevend slechte regie ( de regisseur had blijkbaar meer oog voor mooie plaatjes dan voor het acteerwerk)

Veel van de acteurs en figuranten lopen er wat stuurloos bij.

Bardot is ook geen groot licht op acteergebied, ze moet het vooral van haar poppengezichtje en pruilmondje hebben.

De film voelt aan als een stripverhaal, maar dan wel een van slechte kwaliteit.

De plaatjes zijn mooi, maar het script past er niet bij.

De nasynchronisatie klinkt afstandelijk en is een echte dooddoener.

Voor plaatjes en kleuren 2*

Trés mal(le) Louis !

avatar van neo

neo (crew films)

Ik ben het geheel met jou eens. Heb je de Franse versie gezien?

avatar van Brix

Brix

Ja, de Franse versie inderdaad.

Maar die later nasynchroniseerde stemmen, ook van de Franstaligen, klonken toch niet lekker.

Net een "hoorspel" bij een film, opgenomen in een kamertje, en futloos.

avatar van goongumpa

goongumpa

Vrolijke parodie op het westerngenre, met absurde en droge humor die geheel in de stijl van de lucky luke-strips past. Ondanks een leuke premisse en veel geslaagde grappen heeft de film echter ook een aantal dode momenten en gaat hij iets te lang door. De charmante bardot maakt echter veel goed, ook moreau doet het erg aardig.

avatar van Metalfist

Metalfist

Les petites femmes de Paris

Louis Malle is zo'n regisseur die al erg lang op mijn verlanglijstje staat van regisseurs waar ik meer van wil zien maar met uitzondering van Ascenseur pour l'Échafaud een paar jaar geleden is daar bitter weinig verandering in gekomen. Totdat ik opeens op deze Viva María stootte. De combinatie Malle en Moreau zorgde al voor vuurwerk in het bovengenoemde Ascenseur en daar kwam de Franse Marilyn Monroe ook nog eens bij. Redenen genoeg dus om de film eens een kans te geven.

Viva María is in de eerste plaats een komedie. Niet echt een genre dat ik met het oeuvre van Louis Malle associeer maar wie weet is hij een begenadigd komiek. Dat blijkt maar half en half het geval te zijn doordat de film ook perfect is onderverdeeld in een meer komischer geheel en een meer dramatischer geheel. Het eerste deel is op zich wel het leukste. De humor komt niet altijd even goed uit de verf maar het circusgezelschap zorgt voor een aantal amusante scènes en de wisselwerking tussen de twee bevallige dames is vermakelijk om te volgen. Eenmaal Florès op de proppen komt is het wat gedaan met de leut (met hier en daar een kleine opflakkering) en krijgen we een nogal vreemd in beeld gebrachte revolutie met een Tarzanachtige Bardot op kop. Malle wist precies niet goed hoe hij zijn film moest eindigen en kiest er dan maar voor om compleet van sfeer te gaan veranderen en de twee vrouwen opeens een revolutie te laten leiden. Op zich kon ik de verandering nog wel waarderen maar de film duurt uiteindelijk net iets te lang om te blijven boeien. De muzikale intermezzo's waren trouwens nog wel vrij goed geslaagd (Malle slaagt er wonderwel in om ze op een mooie manier in beeld te brengen met wat visueel gefrunnik) maar zijn jammer genoeg niet ondertiteld.

Eigenlijk is Bardot echt niet zo'n fantastische actrice. Zeker in het begin van de film (wanneer ze nog een jongen speelt) valt het op dat ze nogal stroef overkomt maar eenmaal ze Moreau leert kennen, gaat het alweer een stuk beter. Dat is natuurlijk volledig te wijten aan de charmante uitstraling die de Franse heeft waardoor je eigenlijk niet meer let op het acteren zelf. Het Franse sekssymbool is hier dan ook op haar plaats als uitvindster van de striptease maar toch is het eerlijk gezegd Moreau die het laken naar zich toe trekt. Misschien niet zo'n sekssymbool als Bardot maar toch heeft Moreau evenveel charme en is ze over de gehele lijn een betere actrice. Iets wat zich ook wel uit in de film trouwens doordat Moreau de meer epische scènes krijgt toegeschreven zoals de adaptatie van de begrafenis van Caesar van Shakespeare. Oorspronkelijk was de rol van Florès bedoelt voor Alain Delon maar die hield er mee op ergens halverwege de productie. Het waarom is mij niet bekend maar in zijn plaats kwam George Hamilton en die is toch overduidelijk niet van hetzelfde kaliber.

Beetje moeilijk te beoordelen dit. Een volbloed komedie kun je dit niet noemen maar Viva María heeft een zekere vermakelijkheid die bijna geheel is te wijten aan de rollen van Bardot en Moreau. Hier en daar een dood momentje en op het einde sleept het allemaal nogal aan maar ik heb me uiteindelijk toch wel vrij goed vermaakt. En het is natuurlijk geen straf om Bardot en Moreau te zien strippen..

Kleine 3.5*

avatar van Movsin

Movsin

Jeanne Moreau, destijds een vertolkster van karakterrollen, doorgaans in zwoele, "kinderen niet toegelaten"-films (cfr "Jules et Jim", "Les Liaisons dangereuses"...), Brigitte Bardot, sympathiek en bewonderd sekssterretje, waarvan de afgekorte naam "BB" een begrip werd.

Louis Malle had het goede, zeker commercieel, idee beiden samen te brengen in een voor hem ongewone avonturenkomedie, met show, romantiek en een stevige portie actie.

Het is een genietbaar ontspanningsfilmpje geworden, zonder veel pretentie en niet altijd zorgvuldig, dat logischerwijze gered wordt door het charisma en de charme van onze twee meisjes. Jeannne Moreau hield er zelfs een Bafta aan over en Brigitte bijna.

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze film als kind ooit eens gezien en veel staat mij daar niet meer van bij .

Nu ik hem weer terug zie viel hij mij wat tegen ik had er meer van verwacht.

De film ziet er dan wel verzorgd uit met mooie film sets .

Maar de komische stukken waren niet altijd geslaagd dit komt omdat het op de dag van vandaag het toch wat oubollig overkomt.

Ook had de film voor mij wel wat korter gemogen.

Brigitte Bardot en Jeanne Moreau zijn een leuk duo om te zien en weten deze film wat extra waarde mee te geven.

Al met al leuk om nog een keer terug te zien maar een volgende kijkbeurt zal er niet meer van komen .

Daar is deze film voor mij te matig voor.

avatar van blurp194

blurp194

Ik was eigenlijk op zoek naar een andere film, en wat verward door de aanwezigheid van Bardot kwam ik bij deze uit. Terwijl ik eigenlijk op zoek was naar Les Pétroleuses (1971). Nouja heel ver zit het er niet vanaf. Een niemendalletje opgehangen aan het figuur van Bardot, als ik het even heel respectloos samenvat.

Wel een verrassing voor me dat Moreau bijna even mooi is als Bardot. Of misschien zelfs wel mooier, nog. Terwijl ik haar eigenlijk alleen kende van de karakterrollen als oudere of zelfs oude vrouw. Niet dat dat niet mooi is, maar in vergelijking met waar Bardot in haar jonge jaren voor bekend stond komt Moreau hier toch verrassend uit de hoek. Jammer wel dat de film verder zo'n volkomen nietszeggend niemendalletje is. Maar toch, misschien moet ik de wat vroegere films van Moreau toch ook weer eens opzoeken - ik zal ze indertijd wel deels gezien hebben schat ik, maar wellicht is er toch nog iets bijzonders bij te vinden. En hoe dan ook, uit historisch oogpunt is het sowieso wel interessant.

avatar van Draakje1968

Draakje1968

In mijn herinnering een humoristische, spannende en vlotte western. Na het herzien van de film, pakweg 35 jaren later, resteert echter vooral teleurstelling. BB en Moreau vormen een leuk duo en de strip act is grappig, maar dan houdt het toch een heel eind op. Houterig script, tenenkrommende dialogen en actie scenes op kleuterniveau. Sommige films kunnen de tand des tijds nu eenmaal niet goed doorstaan.

avatar van Mug

Mug

Humor: blijft altijd lastig.

Zoals aan mijn waardering valt af te lezen, heb ik wél hard kunnen lachen. Flauwe cartooneske humor. Heerlijk. Juist in de humor zit het ritme van de film. De actie is 'langzaam'. En het blijft raar om een jonge Hannibal van The A-Team geketend te zien vrijen met Jeanne Moreau.

Wat heeft Malle toch een bijzonder en veelzijdig oeuvre, man man!!!