Les Pétroleuses (1971)

Alternatieve titels: Frenchie King | The Legend of Frenchie King | Petroleum Girls | De Opstooksters

Frankrijk / Italië / Spanje / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Western

geregisseerd door Christian-Jaque
met Brigitte Bardot, Claudia Cardinale en Michael J. Pollard

1880 Nieuw Mexico. Louise (Brigitte Bardot), bijgenaamd Frenchie King, vormt samen met haar vier zussen een outlawbende. Na een zoveelste overval op een trein vinden ze tussen de buit het eigendomsbewijs van een ranch. Ze besluiten er zich te vestigen, maar stoten op veel tegenstand van Maria Sarrazin (Claudia Cardinale), die de leiding heeft over een andere boevenbende met haar vier broers. Maria probeert via haar invloed op de plaatselijke sheriff Louise weg te jagen. Ze heeft immers ontdekt dat er olie in de grond onder de ranch zit. Maar ondertussen blijkt dat haar broers moeilijk kunnen weerstaan aan de charmes van Louises zussen.

avatar van Chuck Taylor
Had geen hoge verwachtingen van deze film, maar de film viel toch aardig in de smaak. En dat niet alleen vanwege het vrouwelijk schoon. Claudia Cardinale is inderdaad een hele pikante dame en ze acteerde ook nog behoorlijk.

Als komedie komt deze Franse western goed uit de verf. Er zitten gewoon zoveel goede flauwigheden en bizarheden in die heel goed werken en mij konden bekoren. Het begint al met het hondje die even de trein uitgeworpen wordt, geniaal. Dan nog de broers, de sheriff en de twee 'kleurlingen', gewoon erg goed bedacht.

avatar van breedbeeld
Wel eens geinig zo'n ouwe lolfilm met dames die van net voor mijn tijd waren. Het houdt niet echt over wat kwaliteit betreft maar och.
Maar hoe Hans Kesting in deze film geraakt is? Moet wel een tijdreiziger zijn.
Ik ga nu even googlen .

avatar van matthijs_013
Twee godinnen in één film. Dat moet wel goed zitten. Het verhaal slaat werkelijk nergens op, maar de film zelf is voor 1,5 uur wel vermakelijk. Bardot en Cardinale zijn er - voor twee vrouwen die ver in de 30 zijn - nog voortreffelijk uit. Simpel amusement, al is het wel érg feministisch.

avatar van Mochizuki Rokuro
matthijs_013 schreef:
Tsja, midden 30 (33 resp. 38) is toch ook nog niet zo oud? Of wordt ik zelf oud?

avatar van hannes64
Wat een ongelooflijk mooi mens, CC.
Okay, Bardot mag er zijn, maar als ik mocht kiezen word `t Claudia Cardinale.
Deze "dolkomische" western heeft echter helemaal niets om `t lijf, maar de 2 hoofdrolspelers doen `t goed......de beruchte catfight viel reuze mee.
En wat betreft een naaktscene????
Niet gezien.
Een geinige komedie die `t moet doen met een paar leuke scenes van Bardot en Cardinale.
De gehele film is wel nagesynchroniseerd...tenminste, dat viel me op.
Een tamme 2 sterren.

avatar van Jonesy
Mwah er zat toch een zwemscene in de boezem van een van frenchie's gangsters komt toch frontaal in het beeld. Maar het blijft erg braaf natuurlijk. De film heeft zeker wel wat om het lijf, in ieder geval een prima soundtrack en af en toe best wat leuke plaatjes. Maar er zit inderdaad weinig actie in.

Het is gewoon een leuke film niet meer en niet minder, maar zou cardinale en bardot er niet in hebben gespeeld dan blijft er maar bar weinig over.

avatar van Dogie_Hogan
Voor degenen, die op vakantie zijn in Frankrijk:
vanwege BB's 80ste verjaardag wordt deze Western vanavond vertoond in Cinémathèque Française, Rue de Bercy in Parijs, vanaf 19.50 uur.

avatar van mr rumson
Deze film vond ik niet al te best zo vond ik de acteurs zeer matig acteren vooral de Sheriff daar irriteerde ik mij aan. Maar ook het verhaal stelt niet veel voor en de grappen waren erg flauw.
Het enige wat voor mij de moeite was om deze film toch af te kijken waren Brigitte Bardot, Claudia Cardinale die het nog redelijk deden .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een komische western met een verhaal waar de serieuzere westerns niet per se altijd beter in zijn. De film is vooral luchtig en entertainment. Doet me wat denken aan de films met Bud Spencer en Terence Hill. Maar dan met vrouw ipv vuisten. Zoals wel meer hier gezegd is het vooral Cardinale die de show steelt en iets minder Bardot. Maar het werkt wel met beide dames en het is natuurlijk leuk om hen eens samen te zien in een film. Deze film zal nooit in toplijstjes staan, maar heb er wel van genoten.