800 Balas (2002)

Spanje
Komedie / Western

geregisseerd door Álex de la Iglesia
met Sancho Gracia, Ángel de Andrés López en Carmen Maura

De film vertelt het verhaal van Carlos, die op weg gaat naar Almería in Spanje, gedreven door de foto's die hij heeft gezien van zijn dode vader. Hij gaat op zoek naar zijn grootvader Julian, die als stuntman werkte in spaghetti-westerns. Julian en zijn collega's vermaken nu de toeristen met het nabootsen van oude actie-scenes.

avatar van as
as
Nieuwe film van de la Iglesia Maakt niet helemaal waar wat zijn oudere werk wel bijzonder maakte. Namelijk: de tomeloze gekte en hilariteit tentoonspreiden. Dat gevat in een verhaaltje dat zeker geen 2 uur kan boeien, maakt dit toch een van de mindere films van de spaanse regisseur. Bij vlagen, vooral het laatste half uurtje, wil het wel een beetje loskomen maar dan is de interesse van de kijker al dusdanig verslapt dat het je eigenlijk niet meer zoveel kan schelen. Toch blijft de la Iglesia een interesante filmmaker. Hij trekt zich weinig aan van heersende normen en mode en levert een origineel uitgangspunt voor een film. Toch hoop ik ooit weer een film van hem te zien die weer totaal over the top dreigt te gaan. Deze film laat alleen zien dat de la Iglesia nog steeds een eigen weg gaat en daar kun je respect voor opbrengen. 3*en

Redelijke spaanse komedie een dikke 5 dus 2.5*

avatar van Safri
Wat is nou de beste film van deze regisseur? Je hebt me namelijk erg nieuwsgierig gemaakt as.

avatar van as
as
Het beste van de la Iglesia zijn toch zeker 'Accion Mutante' en 'el dia de la Bestia'. Ook Perdita Durango is een heel aardig filmpke. Kijk maar even op de site, daar staan ze wel. Betwijfel of de eerste 2 in een mainstream videotheek te huren zijn. Perdita Durango heb ik wel vaker zien liggen. Veel plezier!

avatar van Safri
Dankjewel!

Heerlijke film met geniale momenten. De scene met het jongetje die aan de borsten van een hoertje zit is weergaloos.

Erg sterk .Tot dusver Iglesia's beste...

avatar van Macmanus
Vond het nou juist zijn minste.

Niet heel slecht, maar vond het allemaal toch iets te lollig en lang duren. Ben verder ook niet zo een western kenner, leek me verder nogal een ode aan westerns. Dus zal vast leuker zijn voor de kenners.

Anywho, wat aardige stuff hier en daar maar niet fantastisch.
Jammer ook dat Iglesia er niet helemaal op vooruit lijkt te gaan zoals ik gehoopt had. Zijn films blijven flow missen. Maar ik blijf hem nog wel even volgen, ik verwacht nog steeds een keer iets meesterlijks van hem.

Kleine 2.5* hiervoor.

avatar van feanaro surion
Snap het lage gemiddelde totaal niet. Een bij vlagen mooie en vaak erg grappige en vermakelijke "ode aan de stuntman" en aan de spaghetti-western. 3.5*

avatar van mayhemblik
Zitten wel een paar hele grappige stukjes in, wil zeker meer van Alex De La Iglesia zien, want als ik de berichten hierboven lees staat mij nog veel humor te wachten.
Maar ik vond deze film een half uur te lang duren.

mooie ode aan de spaghetti western, vind ik ook feanaro surion

avatar van emmes
Het idee dat er achter zit (ex-stuntmannen die geen afscheid kunnen nemen van hun job, en daardoor in een westernstadje shows opvoeren) is super, maar soms dwaalt het te ver af van de essentie van het verhaal. Bijvoorbeeld : waarom moet het hoofdpersonage met die hoer in bed liggen buiten het feit dat we dan een naakte vrouw te zien krijgen?
Ik ergerde me ook aan de scene met het jongetje en de blote vrouwenborst waar hij dan mag mee spelen. Ik kon zelfs zien dat de vrouw het lastig had om die scene te spelen. Ik weet wel dat het allemaal was voor de vrij grappige pointe, maar toch zat ik met plaatsvervangende schaamte te kijken.
Voor de rest zijn er echt heel grappige momenten, maar soms duurt het te lang (oa het feestje) en er zijn ook zaken die heel onlogisch zijn. Bijvoorbeeld een jongetje dat door de schoolbus zomaar ergens mag afstappen omdat hij zogezegd een telefoontje heeft gekregen dat er iemand ziek is geworden in de familie?
Ok we mogen het niet allemaal even serieus nemen in deze film, maar toch vind ik het een gemiste kans. Als ik dan de momenten zie waar het wel werkt, dan is dat echt jammer dat het niet voor gans de film telt. Tijd voor een terechte, betere remake!

emmes schreef:

Wat een onzin. Beste scene van de film!

Leuk stuk. ZIn om hem weer te kijken.

avatar van Moviestar1979
Een redelijke komische western die alleen is weggelegd voor de echte liefhebbers.
Bij vlagen vond ik de film zo nu en dan wel leuk, maar is het verder niet mijn soort humor.

Regisseur Álex de la Iglesia had een beroep gedaan op Clint Eastwood om zichzelf te spelen in deze film.
Hij heeft zelfs aangeboden om richting L.A. te vertrekken om de scènes met hem te filmen.
Echter was Eastwood op dat moment bezig met de productie van Mystic River (2003)
Hierdoor moest hij het aanbod helaas afslaan.

2,5 *

Haha, dat feest halverwege de film is echt geweldig en die scène waar wouter het over heeft al helemaal. Verder ook een leuke film, maar af en toe mist de film wat focus en het duurt net een half uurtje te lang.