The Undefeated (1969)

Western

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met John Wayne, Rock Hudson en Antonio Aguilar

Amerika, na de burgeroorlog. Kolonel James Langdon van de Zuidelijken gaat met zijn gezin naar Mexico om de bezetting door de Noordelijke troepen te ontlopen en tegelijkertijd gaat kolonel John Henry Thomas van de Noordelijken naar het westen om het leger paarden te bezorgen. Als Thomas echter merkt dat hij bedrogen wordt, gaat hij met zijn kudde naar Mexico om de dieren aan keizer Maximiliaan te verkopen. Dan kruisen de wegen van beide kolonels elkaar.

Een van de mindere van The Duke.

avatar van Floris22
Ik wilde eigenlijk beginnen dat dit één van de betere films van John Wayne, maar in het western genre heb ik eigenlijk nog geen mindere film van hem gezien.
Prachtige beelden natuurlijk, humor drama zijn wat vreemd gemixed in deze film maar dat heeft me niet echt gestoord. Meesterlijk is waarin iedereen met elkaar op de vuist gaat, beetje vergelijkbaar met McLintock. 4.0*

Wayne over Wayne als acteur:
"I play John Wayne in every picture regardless of the character, and I've been doing all right, haven't I?"

Een naar mijn mening mislukte western omdat John Wayne weer eens de lollige, toffe peer moet uithangen. Dat zet de sfeer en de rest van de cast kan er niet tegen op. Het geheel is ondergeschikt gemaakt aan de nukken van de hertog hemzelve en dat is jammer want het verhaal biedt genoeg uitgangspunten om er een serieuze western van te maken.

avatar van El_Cascador
Lang niet de beste Wayne-western, maar de film op zich is wel onderhoudend genoeg. De scenes waar de wilde paarden worden gevangen zijn (voor die tijd) spectaculair in beeld gebracht, en ook de muziek begeleidt de film goed.

Daarom 3 sterren voor The Undefeated

avatar van Jan met de pet
Klopt heb betere van John gezien, maar al met al toch het aankijken waard:3,0

avatar van Dogie_Hogan
3 dec. a.s. de Blu-ray release.

avatar van trebremmit
Had wel potentie maar wordt naar beneden gehaald door de flauwe maar komisch bedoelde stukjes. Dit had gewoon veel serieuzer gemoeten want het verhaal, de omgeving en de acteurs waren prima in orde.

avatar van LuukRamaker
Die John Wayne krijgt het (zeker in zijn latere westerns) toch maar steeds weer voor mekaar om iedere film meer dan eens een welgemeende glimlach op mijn gezicht te toveren. Als ie dan wordt bijgestaan door mensen als Ben Johnson, Harry Carey Jr. en niemand minder dan Rock Hudson, heerst helemaal het gevoel van thuiskomen. Andrew V. McLaglen heeft met The Undefeated namelijk toch maar weer een behoorlijk vermakelijke film in elkaar weten te knutselen. Hierbij waren de paarden overigens in grote getale aanwezig en dat leverde toch een aantal mooie beelden en sterke scènes op.

avatar van mr rumson
Voor mij een van de mindere westerns van Wayne.
Ook deze western van Wayne ziet er verzorgd uit met mooie scenes van een enorme kudde wilde paarden .
Het verhaal bied ook genoeg om er een boeiende western van te maken helaas maakt deze western dat maar ten delen waar.
Voor mij komt dit doordat de western niet serieus genoeg is er zit teveel flauwe humor in .
Ook de actiescènes doen verouderd aan zeker als je ze vergelijkt met Once Upon a Time in the West die een jaar eerder uitkwam of met The Wild Bunch uit het zelfde jaar .
Vooral de aanval op de huifkarren waar de slechteriken bij bosjes neervallen doet eerder uit een western uit de jaren 50 denken dan een uit eind 60.
Jammer want er zitten prima acteurs in deze sfeervol uitziende western .
Maar ik kan er niet meer van maken dan 3 sterren .

avatar van Metalfist
Windage and elevation, Mrs. Langdon; windage and elevation

Ik had al vaker gehoord dat deze The Undefeated wat als een teleurstellende John Wayne wordt beschouwd. Het einde zou nogal een anti-climax zijn en de wat flauwe humor die doorheen de film verweven zit zou de dooddoener zijn. Het is echter niet zo uitzonderlijk dat een Wayne film wordt opgefleurd met wat komische elementen en wanneer je wat bekend bent met eerdere combinaties tussen Wayne en regisseur Andrew V. McLaglen (zoals McLintock! bijvoorbeeld), dan weet je wel waar je je aan kunt verwachten.

En ik heb me hier dan ook danig mee geamuseerd. Ik ben wel akkoord met de stelling dat het einde wat als een anti-climax aanvoelt, je verwacht toch dat John Henry en de zijnen de Mexicanen nog te snel af gaan zijn, maar langs de andere kant geeft dit wel een zeker mooi en vriendschappelijk tintje aan de film. John Henry die dan toch zijn paarden afgeeft in ruil voor de levens van Langdon en co. Ik vond het wel iets hebben eigenlijk. Vooral ook omdat de film verder vooral steunt op die wisselwerking tussen de twee groepen. The Undefeated wordt bijna een klassieke buddy-film waar twee tegenpolen het met elkaar moeten zien te vinden en dat resulteert in een paar erg leuke scènes. Sowieso is de vertrouwde knokpartij één van de hoogtepunten. Ondertussen moet er ook nog een romantisch subplot in de film geïntroduceerd worden en dan vond ik het fijn dat dat deze keer naar twee bijrollen gaat. Even leek het er op af te stevenen dat John Henry en Ann een mooi koppeltje gaan vormen en hoewel dat wel geïnsinueerd wordt, gaat de meeste focus toch naar Blue Boy en Charlotte.

Een goede keuze als je het mij vraagt, want een romantische Wayne.. Het werkt maar sporadisch. Gelukkig is dit verder weer een vertrouwde John Wayne rol. Stoort dat? Ik blijf het eerlijk gezegd graag zien. Die krasse stem, die one-liners (Is the flap on your holster snapped or unsnapped, my Confederate friend? - Then, I guess I'm his pigeon) en dat charisma. Het houdt een film boeiend. Aangenaam verrast ook door Rock Hudson. Kon hem op voorhand niet echt in dit soort rollen plaatsen, maar hij doet dit meer dan behoorlijk. Kleine rol is weggelegd voor Antonio Aguilar, beetje vreemd dat die zo hoog gecrediteerd wordt, want het is toch ook vooral de bijrollen die het hem hier doen. Bruce Cabot is altijd degelijk, en Marian McCargo en Lee Meriwether zijn een goede afwisseling ten opzichte van al dat mannelijke geweld.

Tjah, geen idee wat hier nu juist zo verkeerd aan is. Er zit inderdaad wel wat humor in, maar dat is nu toch niet zo atypisch voor dit soort films. Blijft boeien van de eerste tot de laatste minuut en McLaglen houdt er eens een andere kijk op na. Dit thema kan al snel uitgroeien tot een film waar de kogels rond je oren vliegen, maar hij kiest meer de humanitaire kant. Tof!

Aardige film waarin een kolonel van het Zuiden en een kolonel van het Noorden elkaar tegenkomen onderweg naar Mexico. Deze western speelt zich af op het einde van de Amerikaanse burgeroorlog. Het heeft allemaal iets te weinig om het lijf om indruk te maken. Toch blijft het wel onderhoudend omdat er genoeg gebeurd. De film ziet er goed uit waarbij vooral de paar momenten met de honderden paarden indrukwekkend zijn.