The Crazies (1973)

Horror / Drama

geregisseerd door George A. Romero
met Lane Carroll, Will MacMillan en Harold Wayne Jones

Een klein stadje in Pennsylvania wordt onder de voet gelopen door soldaten die de verspreiding van een dodelijk virus proberen te voorkomen. Helaas zijn de eerste inwoners al ziek en breekt er binnen de kortste keren een epidemie uit.

avatar van bioscoopzaal
Verschrikkelijk saaie en rommelige film, die ondanks het vergelijkbare thema op geen enkel moment kan tippen aan Night of the Living Dead en zijn sequels. The Crazies is eigenlijk niks anders dan geschreeuw en getier, zonder dat er ook maar iets memorabels wordt gezegd of gedaan. En om over het vreselijke einde nog maar te zwijgen ...

Ongetwijfeld Romero's slechtste film.

1 ster.

avatar van brucecampbell
Degelijke film van Romero met hetzelfde effect als zijn zombiefilms, nl een groep mensen wordt ingesloten door een andere "groep", hier het leger.
De evacuatiescènes zijn bijna documentarisch in beeld gebracht en voor de rest enkele memorabele momenten zoals het oude vrouwtje dat aan het breien is en één van de soldaten doodt . Het gedoe binnen het leger nam wat teveel tijd in beslag en vond ik minder sterk.
Benieuwd naar de remake.

avatar van dutchtuga
Behoorlijke tegenvaller van Romero. Nergens is er dreiging voelbaar en het acteerwerk laat zeer te wensen over. Die score met dat tromgeroffel was ook niet om aan te horen. Goed uitgangspunt, leuke opbouw, maar dan lijkt de film op te houden.

Uitgebreidere review.

avatar van Drs. DAJA
Echt dreigend is de film niet (zoals dutchuga al zegt) maar de film scoort toch behoorlijk op het vlak van een deprimerende apocalyptische sfeer. Absoluut niet Romero's beste werk maar vanwege de wel erg sterke sfeer en vormgeving toch absoluut een sympathiek stukje horror. Durf zelfs te zeggen dat ik onder de indruk was van de geweldadige smack-in-your-face van een openingsscene. The Crazies is een lekkere sfeervolle horrorfilm.

avatar van Halcyon
De remake doet het momenteel erg goed, maar voor ik die ga zien wou ik het origineel toch eens meepikken. Strikt genomen is The Crazies geen zombiefilm, maar het script vertoont toch wel een heleboel parallellen met Romero's Trilogy of the Dead. Zo zijn onder andere de grootschalige bedreiging van een virus en een groep mensen die voor de pandemie op de vlucht zijn weer van de partij. Behalve dat het virus in het drinkwater van een dorp terechtgekomen is door een fout van het leger, kom je over het virus trouwens bitter weinig te weten. Ook het effect ervan en hoe het overgedragen wordt, krijgt weinig aandacht. Te weinig. De nadruk lag blijkbaar op heel andere zaken in deze film, zoals bijvoorbeeld het aaneenrijgen van actiescènes en het leveren van maatschappijkritiek.

Er vliegen in The Crazies dus nogal wat kogels door het beeld. We zien dan ook veel bloed uit schotwonden opspatten, maar van echte horror is nauwelijks sprake. De gruwel die namelijk uit het effect en de verspreiding van het virus moet blijken, geniet duidelijk minder prioriteit. Wel blijft de film ontzettend vermakelijk omwille van het uitgangspunt en enkele afzonderlijke scènes. Helaas kunnen die de inconsistente uitwerking, irritante muziek en het pijnlijke gebrek aan goede make-up en special FX niet camoufleren. Maar toch weer hoedje af voor het feit dat Romero er met een erg laag budget in geslaagd is om een amusante b-film in te blikken.

avatar van Bottleneck
Vlotte film met veel gebruik van felle kleuren, ziet er mooi uit. De kerels in witte pakken en gasmaskers komen dreigend over en het concept an sich is erg boeiend.

Wel jammer dat het vaak schreeuwerig is en het acteerwerk matig. De nadruk ligt te lang op gedoe bij het leger en de politie wat ten koste gaat van de geheimzinnigheid. Ik had liever zoveel mogelijk (zo niet alles) beleefd vanuit het perspectief van de inwoners.

Gelukkig zitten er nog wel een paar goede scenes in zoals de brandende man en de opening. Sommige (actie-)effecten zijn echter nogal knullig.

Het tromgeroffel heeft wel iets opzwepends maar is te vaak aanwezig. Al met al aardig om gezien te hebben, maar hopelijk brengt de remake meer spanning met zich mee.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een vreemd virus, een flinke bak maatschappijkritiek en een erg laag budget; George A. Romero lijkt met The Crazies zijn grote doorbraak dunnetjes over te doen. Maar kwalitatief dan toch een heel stuk minder. Enerzijds best knap wat Romero met een laag budget doet, maar de complete afwezigheid van interessante personages en een beetje spanning doet de film echter de das om. Verder is het acteerwerk behoorlijk matig, werkt de soundtrack vooral op de lachspieren en doet het allemaal soms wel erg knullig aan. Neem alleen al hoe de dialogen van de mannen in gasmaskers later zijn toegevoegd. Gelukkig zorgt Romero voor een paar sterke scènes, waardoor zeker niet alles verloren is. En ach, het is alleen al geestig om een jonge Dr. Frankenstein voorbij te zien komen.

2 sterren. Ben benieuwd naar de remake.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beetje ondergewaardeerd.

Niet dat het hier een meesterwerk betreft overigens. Maar hier rockt Romero tenminste nog met de heupen. Tegenwoordig lijkt het meer op de vogeltjesdans wat de regisseur laat zien. Enfin, ik dwaal weer eens af.

Leuk filmpje dit. Ook fijn om op BluRay te zien. Ook al zien de SFX er dan nog nepper uit. I don't care, hoort er een beetje bij.

Wat vooral opvalt is het ontbreken van horror, maar daarvoor krijgen we een snelle vaart terug. Iets wat de film er beduidend beter op maakt. Toch duurt ook dit werkje uiteindelijk te lang. Vermakelijk is het vaak wel. Geinige dialogen ook.

Goed.

avatar van wendyvortex
Als er 's ochtends mannen in witte pakken door de straat lopen weet je dat je in de problemen zit!
Zeker bij Romero die duidelijk laat merken niet zo veel vertrouwen te hebben in regering en leger.
Maatschappijkritische horror!!
Weliswaar niet strikt horror omdat we hier niet te maken hebben met zombies maar met soldaten in beschermende kledij en met gasmaskers...veel vriendelijker dan de zombies uit Night of the Living Dead zijn ze niet.
Geven nogal wat mensen de voorkeur aan de remake van vorig jaar (nog niet gezien) maar echt veel minpunten zijn er niet tempo misschien in het begin, low budget special FX (okay die neerstortende helicopter is vrij duidelijk dat hij geen budget had om een helicopter te vernielen) anderzijds ben ik bang dat de remake wat minder anti-autoritair en brutaal zal zijn.
Geen ingewanden zoals bij z'n zombiefilms, maar wel wat kogels die hoofden doorboren.
Veel beter dan ik verwacht had na de veelal zure/matige kritieken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Opvallende editing, ja. Nogal hakkerig. Weinig samenhang, veel harde sprongen tussen actie en dialoog. Ik vind het júist om die reden een vermakelijk filmpje. Lekker lomp, zoals George nog lang zou blijven. Het zou Romero ook niet zijn als er geen (overduidelijke, opdringerige) kritiek in zou zitten. Wat dat betreft een 100% Romero-product. Dat maakt het niet per definitie goed. Compleet brak geacteerd en zelden heeft het de overtuigingskracht van zijn bekendere classics. Deze is altijd een beetje in de luwte gebleven (en terecht). Wel fraaie, sprekende kleuren.

Vond die Lowry vreemd spelen, weet niet of ik het waardeer, maar ze heeft wel een aantal leuke dingen gedaan. Viel ook op bij Cronenberg, zou later een rol krijgen in zijn ''Shivers''. Staat een vermakelijk interview op de Blue Underground release. Hoe iedereen high was tijdens de opname van I Drink Your Blood (meteen op het lijstje ) o.a. Debuteerde voor Kaufman (had er altijd al een oogje voor). Heeft wel de meest opvallende scenes (incest, bloed tussen d'r benen) en ook haar dood is geweldig: oh...

avatar van Insignificance
Romero en z'n kritiek. Dit keer niet met zombies, maar met crazies, alhoewel je je kan afvragen wie hij daar precies mee bedoelde. Voor gore en dergelijke hoef je dit niet op te zetten, de vele actie scènes hadden wel wat vloeiender gekund en zo is er wel meer mis met deze uitbraak, maar het weet met het switchen tussen overheid en een aantal die op de vlucht slaan, de ruwe editing, frappant camerawerk en wat adrenaline wel een sfeertje van opperste chaos en wanhoop te creëren. Vond wat dat aangaat de eerste helft zelfs vrij sterk. Gaandeweg krijgt de film het wat moeilijker, maar het heeft nog wel een paar aardigheidjes van vreemd gedrag in huis. Die schapen, ja. De leukste is echter eentje die al vrij vroeg voorbij komt. Het breiende omaatje.

Op geen enkel moment kreeg deze film het voor elkaar om mij "in het verhaal te zuigen". Rommelig geacteerd met veel geschreeuw. Na 50 minuten had ik het echt gehad. Zonde van de aankoop.