• 8.353.970 stemmen

Zhong Nan Hai Bao Biao (1994)

Actie | 92 minuten

Genre: Actie

Alternatieve titels: The Bodyguard from Beijing / The Defender

Oorsprong: Hongkong / Japan

Geregisseerd door: Corey Yuen

Met onder meer: Jet Li en Christy Chung

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Zhong Nan Hai Bao Biao

Een corrupte zakenman pleegt een moord, en de enige getuige is de vriendin van een andere zakenman. Een bodyguard wordt vanuit Peking naar Hong Kong overgeplaatst om de getuige te beschermen. De problemen beginnen wanneer de bodyguard en de getuige verliefd op elkaar worden.

imageimageimageimageimageimageimage

Shopper in mall

Wong's brother

avatar van You_bastard

You_bastard

Dit was wel een hele tegenvaller van Jet Li. Er zat heel veel van die kinderachtige Chinese humor wat best wel irriteerde. Verder waren er niet zoveel vechtscenes.

avatar van Etienne U

Etienne U

Echt z'on aziatische vechtfilm.........geen verhaal maar zolang we er maar wat kungfu moves inzetten slaat hij toch wel aan bij het grote publiek en dan nemen we een bekende acteur (als je jet li zo mag noemen) en we zijn binnen. Gelukkig deed Jet Li natuurlijk waar hij voor aangenomen was dus is de film nog wel een beetje te pruimen 2 sterren

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Jet li zijn slechtste film. Verhaal is ontzettend gejat, kung fu pas op het einde en omg wat is christy chung is lelijke overgewaardeerde actrice

2/5

avatar van Wezze

Wezze

Bloed is te rood, actie is te overdreven, verhaal slaat nergens op, maar toch is deze film vermakelijk.. drom 3*

avatar van sinterklaas

sinterklaas

saaie film, saaie actiescenes saai saai en nog eens saai

avatar van silverfaustx

silverfaustx

erg slecht vooral de dub

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Dat kan je de film moeilijk kwalijk nemen.

Onderhond

Tegenvaller van Yuen.

Sowieso vind ik Li als pistoolmannetje wat minder interessant. Wordt pijnlijk duidelijk als je de eerdere actiescenes vergelijkt met de geweldige eindscene. Hoop gemiste kansen.

Verhaaltje is niet al te boeiend en Li als over-serieuze bodyguard bakt er ook niet al te veel van. Wel weer typische camerawerk voor een Yuen film, geeft z'n films toch net ietsje extras, maar echt mooi is het zelden.

Gelukkig duurt de film niet al te lang en maakt het einde toch nog wat goed, anders had dit een serieus drama geweest. Nu is het nog wel redelijk te pruimen, maar toch erg tegenvallend voor duo Yuen/Li.

avatar van Lebarron

Lebarron

The Bodyguard From Beijing gaat over Allan(Jet Li), in de Amerikaanse nasynchronisatie heet hij John Chen, een militair uit Beijing die opgeleidt is tot bodyguard. Hij wordt naar Hong Kong gestuurd met de opdracht Michelle Leung(Christy Chung), de vrouw van een invloedrijke zakenman, te beschermen. Zij is kroongetuige van een moord. Hoewel het eerst stroef verloopt leert Michelle Allan uiteindelijk vertrouwen en groeien de twee meer naar elkaar toe. Ze worden zelfs verliefd en dat bemoeilijkt Allan om zijn werk te doen.

De film vertoond qua verhaal behoorlijk wat raakvlakken met de Hollywoodblockbuster The Bodyguard, die twee jaar eerder verscheen. Alleen geen zangeres met divagedrag in de hoofdrol maar een trophywife met divagedrag. Of dit nou zo'n slimme zet is weet ik niet want nu is het plot ietwat mager en vooral over the top. Met een plot rondom een zangeres had je meer realistische penibele situaties kunnen creëren. Jet Li speelt voor zijn doen een nogal onorthodoxe rol. Hij gebruikt voornamelijk pistolen. Pas in het eindgevecht zien we de ware Jet Li. Hoewel hij zeker oogt als een bodyguard en ook zeker chemie heeft met damsel in distress Christy Chung was dit toch meer een rol voor Chow Yun-Fat geweest. Verder is er veel typische Hong Kong humor die het niveau Bassie & Adriaan nauwelijks ontstijgt. Niet bijster geestig maar vooral oubollig dus.

The Bodyguard From Beijing is zowel Jet Li als Corey Yuen's minste. Best vermakelijk maar niet spectaculair.