Les Vacances du Petit Nicolas (2014)

Alternatieve titel: Kleine Nicolaas Gaat op Vakantie

Frankrijk
Familie / Komedie

geregisseerd door Laurent Tirard
met Mathéo Boisselier, Valérie Lemercier en Kad Merad

Het is het einde van het schooljaar. De zomervakantie is eindelijk begonnen. Nicolas, zijn ouders en zijn oma rijden richting de zee, en nemen hun intrek in het Beau-Rivage hotel. Op het strand maakt Nicolas nieuwe vrienden; Ben, die niet op vakantie is omdat hij hier woont; Freddy, die alles eet, de hele dag door... zelfs vis... rauw. Dan is er nog George, die een grappig accent heeft omdat hij Engels is, Paul die altijd maar huilt, en Christopher, die alsmaar goed wil doen en heel erg vervelend is. Nicholas leert ook Elizabeth kennen, een klein meisje dat hem overal volgt. Nicolas nieuwe vrienden zijn er altijd om hem te helpen, of juist om problemen te veroorzaken... Temidden van het strand, het hotel en het bos, samen met zijn vrienden, zijn familie, de strandwacht en de zwemleraar, beleeft Nicolas een vakantie die hij nooit meer zal vergeten.

Het vervolg op Le Petit Nicolas (2009)

Vanaf 31 juli 2014 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van aspro
hele leuke trailer,in het eerste opzicht ziet het er goed uit!

avatar van aspro
er word hier melding gemaakt van verschijnt op DVD/Blu-ray 27 Augustus2014.
zou het ook 27/10/2014 kunnen zijn?

Nadat ik precies twee weken geleden het leuke eerste deel van de familiefilm "Le Petit Nicolas (2009)" heb gezien, heb ik vandaag het vervolg erop gezien en nu ook weer met Nederlandse stemmen.

Hoewel dit vervolg nog best aardig is (zeker het eerste uur) verschilt hij behoorlijk t.o.v. eerste deel. Zo wordt de rol van de kleine Nicolas niet meer gespeeld door "Maxime Godart" maar door "Mathéo Boisselier" die ik persoonlijk minder vond. Ook draait het verhaal dit keer niet meer helemaal om Nicolas, maar eisen vooral de ouders van Nicolas de hoofdrol op en zijn ze zeer prominent aanwezig. Dat is opzicht niet erg want in het eerste deel deden Kad Merad (vader) en Valérie Lemercier (moeder) het leuk en in deze film doen ze dat nog eens leuk over. Met name Kad Merad is lekker opdreef en vooral hij maakt deze film het kijken waard. Verder doen alle kinderen van het vorige deel niet meer mee en zijn ze vervangen door vriendjes die Nicolas op vakantie treft. Ze doen dat best verdienstelijk maar de kinderen in het eerste deel vond ik toch leuker (zeker de klikspaan/allesweter miste ik wel).

Om de zomervakantie van het gezin (inclusief de oma van de moeder, die eigenlijk overbodig is en ook niet echt grappig is) draait deze film en de uitvoering ervan is best aardig en vrolijk, met vooral in het eerste uur een aantal grappige scenes (o.a. met het snurken van de oma waarop de vader heel herkenbaar reageert en de nudisten scene inclusief een bloten vrouwenkont waar het ook bij blijft, want het is immers een familiefilm). Na circa een uur (zeg maar als het achterlijke gedoe omtrent de irritante Italiaanse filmregisseur, die ook totaal niet grappig is, en de moeder begint) is het leuke van het verhaal er vanaf en wordt het een flauwe (inclusief het einde) en eigenlijk ook een kinderachtige bedoeling die het kijken niet meer echt waard is.

Visueel (inclusief de opening met de leuke ansichtkaarten) zag het er overigens allemaal zeer kleurrijk uit en de decors en kledingdracht waren weer fraai en straalden een lekker jaren 50/60 uiterlijk uit. Al met al is dit vervolg nog best leuk om naar te kijken (zeker het eerste uur en vanwege Kad Merad), maar tippen aan het leuke eerste frisse deel kan deze film zeker niet. Ondanks dat dit weer een familiefilm is, vind ik hem wel minder geschikt voor kleine kinderen omdat het nu vooral draait om de volwassenen.

Aardig vervolg dat me meer kon bekoren dan het eerste deel.

avatar van Marvinleeaday
Persoonlijk vond ik hem geniaal.

avatar van Boenga
Gezellige bedoening die toch vooral gedragen worden door een (zoals altijd) sterke Merad.. Simpele maar zeker leuke humor, al moet ik daar wel aan toevoegen dat ik zo ongeveer elke grap(pige scene) wel al ergens eerder in een film zag.

Dit is inderdaad bijzonder jammer:
Theunissen schreef:

Weg humor, weg de leuke sfeer op het strand en in het hotel. Waarschijnlijk waren er niet genoeg grappen op voorraad om het verhaal gewoon verder te laten keuvelen.
Dat neemt minstens een halve * weg....

Ik kijk wel nog uit naar de voorloper. Helaas heb ik pas na het zien van deze ontdekt dat die ook ergens in m'n dvd-kast moet staan.