ad

Geregisseerd door: Laurent Tirard

Met onder meer: Maxime Godart, Valérie Lemercier en Kad Merad

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Petit Nicolas

Nicolas heeft een zorgeloos leventje. Hij heeft ouders die van hem houden en leuke vrienden waar hij veel plezier mee heeft. Hij heeft dus geen behoefte aan veranderingen. Op een dag hoort Nicolas een gesprek tussen zijn ouders. Door dit gesprek gelooft hij dat zijn moeder zwanger is. Hij raakt in paniek omdat hij bang is dat er een klein broertje komt dat al de aandacht van zijn ouders vraagt.

imageimage

avatar van perceived

perceived

Charmant en lief filmpje.

Met een onderhoudend en vlot lopend plot, verteld en bekeken vanuit de kleine Nicolas.

De humor is soms wat belegen, toch zijn er genoeg grappige en zelfs hilarische momenten. Wat mij betreft had het een paar tandjes scherper mogen zijn. Anderzijds is dit een film voor alle leeftijden en beloopt de regisseur een veiliger pad, begrijpelijke keuze.

Film oogt tot in de puntjes verzorgd en wordt ondersteund door toepasselijke frivole muziekjes. Acteerwerk is goed. Inclusief de kids, overtuigend en ongeforceerd. 7/10*

avatar van helleke

helleke

Redelijke film met hier en daar grappige momenten.

Wel eerder een film voor een jong publiek.

Maar hij is me zeker niet tegen gevallen.

3 sterren.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

Best een grappige film. De film is simpel, maar heeft een geheel eigen stijl en die is wel leuk. Opzicht nooit ervaring gehad met een Franse komedie, maar ik kon er af en toe best wel om lachen. Bijv. als de kinderen de auto laten rijden of dat Nicolas uiteindelijk een zusje krijgt ipv. een broertje. Het acteerwerk is goed, ook van de kinderen. Zeker leuk om eens gezien te hebben. Ook een film die het hele speelduur vermakelijk blijft. Een kleine:

avatar van b00ts

b00ts

Wilde hem nog een keer kijken.....maar helaas. Leuk voor de kleintjes, maar dit moet in het Frans.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Goede kinderfilm!

Visueel fraai, kunstzinnig gestileerd, aardig gedubd, subtiel absurde humor en erg goed en expressief geacteerd door de kinderen.

Veel aspecten van de kinderlijke belevingswereld, met name van Nicolas, worden vormgegeven:

fantasie vs realiteit, een nieuw broertje, school + bezoek aan de schoolarts, ruzie tussen de ouders, de baas van papa + perikelen rond een gewenste promotie, mogelijk verhuizen en nog veel meer.

Een erg mooie en verzorgde film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke grappige jeugdfilm die lekker vlot wegkijkt, prima geacteerd.

avatar van Robi

Robi

Heel erg leuke film. Knap verhaal. Erg creatief, mooi vorm gegeven en prima geacteerd door de vele jeugdige spelers.

avatar van _Casper_

_Casper_

Wat een ontzettend leuke film!, leuk voor wat jongere kijkers maar zeker ook voor volwassenen!!

De film laat het leven zien vanuit de ogen van een jongetje.. en je hoort zijn gedachtes en je ziet hoe er op die leeftijd gedacht word...

Wat zorgt dat het een hele orginele, en grappige film word... Ik heb de hele film met een lach op mn gezicht gekeken en af en toe ook echt moeten lachen.

Ook het acteer werk is erg sterk,

heerlijke film!! dikke aanrader

Ik ben niet zo van vervolgfilms, maar hier ben ik toch wel benieuwd naar:

Les Vacances du Petit Nicolas (2014)

Vanaf 9 oktober 2014 in de bioscoop (Cinéart). Dat duurt helaas nog even...

avatar van frans123

frans123

• 2096 berichten

Als ik het verhaal lees en de reacties hier sla ik hem maar over....Not my cup of tea. (pas de tasse de the pour moi)

avatar van hutsekluts

hutsekluts

Heerlijke kleine film waarin de jaren 50/60-sfeer uitstekend is neergezet met eenflinke dosis humor. Leuk!

avatar van Capablanca

Capablanca

Sympathieke jeugdfilm voor alle leeftijden. Duidelijk met veel aandacht en liefde gemaakt.

avatar van Movsin

Movsin

Frisse en plezierige komedie (uit de tijd toen 10-jarigen van toeten of blazen wisten) met maar een paar diepjes en met lesjes, anecdotes en grappen voor jong en oud.

Goed bedoeld en goed geslaagd.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Schitterende film! Echt in een deuk gelegen van de vele leuke grappen die hier in zitten. Kan natuurlijk niet anders, script komt van de hand van Rene Coscinny, vooral bekend van Asterix. Super leuke film!

Theunissen

Zeer leuke Franse Komedie / Familie film welke ik gisteren toevallig op televisie heb gezien met Nederlandse stemmen. Dat is misschien niet eens een nadeel, want de Franse taal ben ik toch onmachtig.

Het vrolijke verhaal zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Er valt genoeg te beleven en te lachen en visueel (met name de aankleding) zag het er allemaal zeer fraai uit met de jaren 50/60 uiterlijk. Vooral de kleding die de kinderen droegen was mooi en leuk gedaan. De kinderen (met name Damien Ferdel als de allesweter en klikspaan) spelen heel leuk en zijn grappig in deze film, maar ook de volwassen doen het goed en leuk en met name dan Kad Merad als de vader van Nicolas en Sandrine Kiberlain als de lerares die er ook niet onaardig uitzag.

Kinderfilms is normaal gesproken niet mijn ding, maar deze mocht er zeker wezen en heb ik zelfs gekeken met twee kinderen die het ook leuk vonden. Als er wat licht romantische dingen te zien waren (zoals het kussen van de vader en moeder), riep het oudste kind steeds "saai "

avatar van hijman1946

hijman1946

Absoluut n topper,doet me denken aan mijn eigen jeugd,goed gemaakt ,leuke vonsten,,mav een jeugdfilm ook voor de jeugdige ouderen

avatar van PROPAYNE

PROPAYNE

Nu al zeker 10x gezien door de kinderen, maar elke keer als hij aanstaat laat ik alles vallen. Wat een heerlijk jeugd sentiment. Goed geacteerd. Zoals de meesten onder ons gezien met Nederlandse na-syngronistatie, maar geweldig!!!! Echt een aanrader voor elk kind en ouder!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Boenga

Boenga

• 2020 berichten

Heeeeeerlijke film !!

Visueel vind ik dit gewoon perfect: de kledij (de kostuumpjes van de leerlingen), de auto's, de inrichting van de huizen (het tv-toestel !) en de school,... Terug naar de jaren '60 (?); maar wel zo mooi en fel ingekleurd dat je nooit denkt naar een oude film te zitten kijken.

De personages bevestigen die sfeer helemaal; de strenge juf en de schooltoezichter: clichés ten top, net als de leerlingen: de slimste, de dommerik, de dikkerd die gans de dag zit te snoepen, de 'brillenkop',...

Het verhaal stelt niet veel voor, maar dat hoeft ook niet: het is een opeenvolging van grappen die er voor zorgen dat de smile al van bij het begin van de film niet meer van je gezicht gaat.

Al bij al is het sterkste punt misschien wel de groep acteurs: een bende (ik denk veelal onbekende) kinderen die presteren als volwassenen - zonder afbreuk te willen doen aan het werk van Merad en Lemercier.

De school- en thuissituaties zijn net iets fijner, sfeervoller, gezelliger dan de zoektocht naar de Eenogige Bandiet. Ik had hier anders 5* overwogen...

Uiteraard ook voor de jeugd, maar: meer 'komedie' dan 'familie' ! En een stuk beter dan het vervolg, dat ik een jaar terug al zag...

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19237 berichten

Na een paar minuten uitgezet, stijl Amélie Poulain met vertelstem dat was leuk voor een keertje maar zo wil ik geen hele film kijken.

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Dit vind ik een leuke kinderfilm.

Leuke kinderlijke fantasie. Zelfs nagesyncroniseerd zoals hij uitgezonden is op NPO 3 was te doen.