How to Train Your Dragon 2 (2014)

Alternatieve titel: Hoe Tem Je een Draak 2

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dean DeBlois
met de stemmen van Jay Baruchel, Cate Blanchett en Gerard Butler

Hiccup en Toothless leiden honderden drakenstrijders om de Drakenberg te verdedigen, en vechten daarbij tegen Drago Bloodfist en zijn gigantische leger van drakenjagers en hun gevaarlijke oorlogsmachines. De machtige Bewilderbeast, meester van de Drakenberg, besluit om zich bij Hiccup en zijn vrienden te voegen in de strijd tegen Drago.

avatar van Ajax&Litmanen1
We worden al vele jaren overspoeld met animatiefilms, maar ik vond How to Train Your Dragon (2010) destijds een hele fijne film, omdat de film naast een boeiend verhaal ook de nodige emoties over wist te brengen. En daarnaast zag alles er schitterend geanimeerd uit, niet onbelangrijk.

En nu is er het vervolg. Bijna altijd is een vervolg minder dan het origineel en dat is helaas ook bij deze tweede film het geval. Iedereen is al geïntroduceerd, mens en draak zijn vrienden geworden en dan is het toch best lastig om een pakkend nieuw verhaal te bedenken. Ik vond het nieuwe plot ook niet echt geweldig (ik kreeg zeker later in de film overigens het gevoel dat er inspiratie bij The Lord of the Rings is opgedaan), maar gelukkig is de film kwalitatief wel meer dan oké gebleven. Visueel is de film echt prachtig, met veel kleur, detail en een aantal prachtige shots uit de lucht. Ook het gigantische monster op het einde zag er indrukwekkend uit. De film duurde me wel wat lang, zo'n vervolg had beter in een minuut of 85 gepast omdat het toch vooral meer van hetzelfde is.

Gelukkig hebben de makers niet de makkelijkste weg gekozen en durven ze het bijvoorbeeld aan om een belangrijk personage dood te laten gaan. Dat is toch wel een pluspuntje in een verder vrij voorspelbare film die overeind blijft doordat de draken wederom sympathiek en leuk zijn in combinatie met de samenwerking met de mens. Daardoor blijft dit vervolg zeker wel de moeite.

avatar van xxsilversurferxx
deel 3 komt uit op 6 juni 2017 ben benieuwd

5 sterren.. animaties verbluffend mooi. Het verhaal is er gewoon ...nieuwe karakters worden netjes en effectief geintroduceerd en de film oogt in balans.. inderdaad de verassing v an deel 1 is ervan af maar toch vond ik deze iets beteromdat de film iets serieuzer aan doet en als een echt verhaal wegkijkt... top!

avatar van james_cameron
Deel twee van de beoogde trilogie en zeker zo goed als het origineel. De makers hebben wijselijk gekozen voor een Empire Strikes Back-achtige aanpak, dus meer serieus, emotioneel en donker, al gaat dit gelukkig niet ten koste van de feelgood-sfeer van het geheel. Mooi geanimeerd, vooral in de groots opgezette aktiescenes, al vind ik de draken er nog steeds niet uitzien. Dat had toch wel beter gekund. Het begin is tevens wat aan de matige kant, maar naarmate het verhaal vordert wordt de film steeds beter. Alvast zin in deel drie, in ieder geval.

Eigenlijk een concept dat me totaal niet aanspreekt, maar ze hebben er nu al 2 best leuke films van gemaakt

avatar van nlanaconda
Deel één in Bankok IMAX gezien omdat we een keer naar de IMAX daar wilden. Draaide alleen een "kinderfilm", "How to train your dragen". Maar ja, toch gewoon kijken. Heel erg vermaakt en vond het een prachtige film met even zo goede muziek.

Toen deel twee uit kwam moest ik die natuurlijk ook zien. Helaas draaide de film hier alleen smiddags en waren we de enige volwassenen zonder kinderen bij zich (shame on me). Toch waren de kinderen elk moment in de film stil en onder de indruk. Net als ik.

Normaliter is een deel twee altijd minder dan een deel één. De nieuwigheid is eraf en zie dan nog maar eens wat te verzinnen. Maar "How to train a dragon 2" brengt alle spektakel die je verwacht en is een prachtige animatiefilm. Het doet niet onder aan deel één en is een waardig vervolg.
De muziek is wederom prachtig en de "Toothless" blijft een prachtig karakter.

avatar van woeler82
Deel 2 heb ik begin met gemengde gevoelens bekeken , deel 1 was prachtig maar hoe brei je een deel 2 aan die toch interessant moet lijken.
Ik moet zeggen dat deel 2 na afloop , net zo mooi vond als deel 1, dat zijn vader sterft ergens op het einde was wel treurig

avatar van Kondoro0614
Wat een super vervolg na How to Train Your Dragon (2010).

Ik vond het in het begin eigenlijk een beetje op de saaie gang. Maar je komt op het moment dat hikkie zijn moeder terug vind. en dan begon voor mij de film pas echt mooi te worden.

Het had toch nog wel een super leuk verhaal in zich. Waar je even in moest komen. De film begon na mijn gevoel echt super vet te worden. Bij het grote gevecht met alfa tegen alfa. Dit was super leuk en mooi om naar te kijken, en hier verveelde je ook geen moment aan. Ook in zo'n stuk kun je zien dat het verhaal een hele andere twist krijgt. Toen de vader van Hikkie dood ging.. Toen het tweede gevecht begon op hun stad. vond ik de film geslaagd. En ik kan er niks beters dan een 4.0* er voor te geven! Net zoals bij zijn voorganger!

avatar van Macmanus
Leuk vervolg.

Kon me deel 1 niet belachelijk goed herinneren, maar dit was een net vervolg. Voor de animatie liefhebbers die het als volwassen vorm graag terug zien is dit uiteraard niet bedoeld. Dat is een Hollywood (nog) (steeds) niet aan de orde. Maar qua kinderanimatie een prima film. Zit vlot in elkaar. Sympathiek hoofpersoon en een battle tussen twee reuzen draken!

Slim gebracht. Qua animatie doen ze het bij dreamworks altijd een slagje onder tov Pixar/Disney maar qua fun zeker niet. Maar het al oude riedeltje komt wel telkens naar voren. Wanneer durven ze eens een andere kant op. Wat rustiger, wat kleiner wellicht. Het is hopen. Maar tot die tijd is dit een van de betere.

3.5 sterren.

Bah.

Gaat eigenlijk gewoon voort waar de eerste film gestopt is. Aan de formule wordt amper gesleuteld, visueel-technisch is het er wat op vooruit gegaan maar qua stijl valt er nog steeds niet veel te beleven en qua meligheid zit je al vanaf minuut 1 op het juiste adres.

Jay Baruchel is vreselijk als Hiccup. Zijn stem is absoluut niet geschikt om voice werk te doen, maar naast z'n te specifieke stemgeluid weet hij ook helemaal geen emotie in z'n personage te leggen. Die moet eerder komen voor een teveel aan animatie, een euvel waar zowat elke Amerikaanse animatiefilm aan lijkt te leiden.

De grootse gevechten zijn nooit spannend of boeiend, het verhaaltje met de moeder is vooral irritant, de humor is de bad guy is vervelend en dom. How to Train Your Dragon 2 is vooral een vervelende, kwaliteitsarme en te lange animatiefilm die buiten een klassieke technische bump niks toe te voegen heeft aan een al overvol subgenre.

avatar van The Brain
Geweldig mooi gemaakt, het ziet er allemaal fantastisch uit. Maar het verhaal kon mij niet echt heel erg boeien. De film duurde naar mijn gevoel te lang en miste echte emotie en humor. De actie scenes zijn knap gedaan, maar zo'n sterf scene is weer erg flauw en plichtmatig. Deel 1 was wat betreft echt beter. En die Jay Baruchel is werkelijk irritant: zijn stem past bij een vervelend ettertje niet bij de held. Als geheel is het best een goede film, maar niet zo goed als bijvb. Wall-E of despicable me.

avatar van Koerok
Onderhond schreef:
Tjonge, zit jij er even gruwelijk naast. Hij weet met zijn (specifieke) stemgeluid juist een zeer sympathieke Hiccup neer te zetten. Ik heb nig speciaal opgezocht wie de stem deed.

Dan ken je Baruchel misschien niet. Ik vind er niks aan als ik bij een animatiefiguurtje de hele tijd het beeld van de acteur voor me heb.

avatar van horizons
Dat is natuurlijk balen. Gelukkig ken ik die acteur niet. Daarnaast heb ik de film in het Nederlands gezien.

avatar van Brabants
Dit draken sequel van DreamWorks en wederom geregisseerd door Dean DeBlois is echt op alle fronten zeer succesvol te noemen. Ik durf haast te beweren dat dit tweede deel nog beter is dan zijn voorganger, waar veelal met een vervolg evenaren een moeilijke opdracht is. Dit tweede deel is visueel sterker en kent rakere humor. Waar de aandacht echt op valt is het feit dat het verhaal donkerder en vele malen volwassener is. Hierdoor is het geheel zo sensationeel dat je als kijker een hele hoogstaande kijkervaring ondergaat, waarvan ik dacht; jammer dat ik dit niet in de bioscoop heb gezien!!!

Rabbitto
Wat een heerlijk vrolijke film. Prachtige animatie (nog beter dan deel 1) en zowaar weer een ontzettend goed verhaal. Ik had verwacht dat deze minder zou zijn maar dat was totaal niet het geval. Overigens een aanrader om in 3D te kijken. Helemaal top.

avatar van freek_93
Brabants schreef:

Ik kan me hier op elk punt bij aansluiten! Vooral dat het wat donkerder en volwassener is, maakt deze film, voor mij, veel beter dan deel 1.

avatar van John Milton
Wederom een enorme ervaring. Als een kind in de snoepwinkel met een dikke portemonnee op zak. How To Train Your Dragon 2 flikt wat zijn voorganger ook deed: Ik was weer een kind. En met grote ogen en open mond.

Hij draaide niet lang genoeg in mijn buurt in de Engelse versie om hem in de bios te zien, en daarna was het lang wachten tot ik hem eindelijk in fatsoenlijke kwaliteit en met DTS geluid in het Engels thuis kon kijken, maar het was nu zover. Een film met een soundtrack als deze (John Powell heeft weer uitstekend werk verricht), animatiedetails en epische scènes te over, verdient eigenlijk een Imax ervaring. Maar bij gebrek daaraan komt de fatsoenlijke thuisbioscoop gelukkig ook een heel eind. Ik moet er niet aan denken hoeveel mensen dit op xvidjes of dvd kijken door de speakers van hun laptop of flatscreen en daarna verkondigen matig onder de indruk te zijn. Pijnlijk.

How To Train Your Dragon 2 zit misschien net iets onder het niveau van zijn voorganger door een enkele onnodige scène, maar het mag nauwelijks een naam hebben. De opzwepende muziek, grootschalige actiescènes, prachtige animatie en heartfelt emotion (vergeleken met andere Hollywood animatie) zorgden dat de tijd voorbij vloog.

Wederom een geweldige kijkervaring dus. 8.8/10 ofwel 4,5*

avatar van weberanja
In 1 woord, genoten!

Hier had ik toch wat meer van verwacht eigenlijk..het eerste deel vond ik goed omdat Dreamworks bij met die film bewees goed naar Pixar te hebben gekeken, en veel meer emotie en verhaal had toegevoegd in vergelijking met de gemiddelde Dreamworks film.

In deze vervolgfilm is het echter vooral een teveel aan emotie, of eigenlijk emotie die er veel te dik bovenop ligt, die de film de das omdoet. De humor is echt te ver naar de achtergrond verdwenen en in plaats daarvan krijgen we een voorspelbaar verhaal voorgeschoteld dat zichzelf te serieus neemt en het allemaal veel te dik aanzet. Het is allemaal groots en episch bedoeld, en toegegeven het ziet er prachtig uit allemaal, maar het kwam op mij allemaal nogal bombastich en geforceerd over.

Wat mij betreft mag Dreamworks de "emotionele" animatiefilms in het vervolg weer overlaten aan Pixar

avatar van sean-penn
Een aardig vervolg en het had 4 1/2 ster gekregen als Jay Baruchel NIET zijn stem had verleend als Hiccup. Wat een afgrijslijke nasaal stemgeluid heeft die man en daarbij is zijn eigentijdse, plat amerikaans volledig misplaatst in een tijd van vikingen en draken. Deed me denken aan Kevin Costner en zijn versie van Robin Hood, setting; Engeland in de middeleeuwen, Robin Hood met een vet amerikaans/ hollywoods accent.

Met de animatie zit het wel oke, verhaal is goed en de rest van de cast, niks mis mee
Nou zijn de scenes zonder Hikkie zeer geslaagd maar jammer maar waar, hiklul komt 85% van de tijd in beeld en bepaalt daardoor de negatieve sfeer van de film.
Had elk ander engelse of schotse jongen/ acteur de stem van Hiccup laten doen en je hebt een pareltje !

Dominootje
Heerlijk vervolg! Jammer dat Butler strandt

avatar van martenaria
Wat een achtbaan!

avatar van LOTR-lover
Ik heb deze film in het vliegtuig naar Thailand gekeken en ik baalde er eigenlijk van dat ik het op zo'n klein vliegtuigschermpje heb moeten kijken. Want How To Train Your Dragon 2 is zo'n geweldige aaneenschakeling van mooie en grappige scenes dat deze het verdiend om op een groot (TV) scherm te worden gekeken. Wat een visuele pracht & praal!

Sowieso blijven Hiccup & Toothless natuurlijk een geweldig duo samen en zo wordt de film moeiteloos gedragen.

8/10 (IMDB)

avatar van Thomas83
Van mij had dat vervolg er niet zo hoeven komen. Op een of andere manier wordt deze film nogal goed gewaardeerd door het grote publiek, maar ik vond het maar een middelmatige film. Misschien wel vooral door een gebrek aan leuke personages. In dit vervolg is dat niet anders. Het verhaal is ook nogal ongeïnspireerd en standaard. Ik juich het wel toe dat er wordt gekozen voor een wat meer duistere benadering, maar het standaardlijstje wordt gewoon afgewerkt. Ook de dood van Stoick helpt de film niet vooruit. Gewoon zo'n cliché in films met gevechten op het einde.

De oprechte emotie ontbreekt totaal in deze scène en de film in zijn algemeen. Na Stoicks dood volgt er een plichtmatige cheesy begrafenisscènel die ook nog eens slecht getimed is als intussen je dorp wordt aangevallen. En dan dat verhaallijntje van de moeder van Hiccup die nog blijkt te leven. Ik vond het vooral onsympathiek dat ze niet zo ver blijkt te wonen en haar zoon een jaar of twintig in de steek heeft gelaten. Maar ze is direct weer bereid de rol van moeder en echtgenote (in weer zo'n zoete en onoprechte scène met liedje) op haar te nemen.

Is de humor dan goed? Ook al niet. Ik denk dat ik zelfs geen een keer heb gelachen. Meestal weten dit soort films in elk geval nog met wat losse grapjes te scoren. Het is duidelijk allemaal niet zo op volwassenen gericht. Dat zie je al aan al die draken, die er vooral zo schattig en kleurig uit lijken te moeten zijn.

Het laatste half uur komt de film na een uur van verveling eindelijk een beetje tot leven, maar het blijft een aaneenschakeling van clichés, en het is vooral allemaal heel groots gemaakt (met bijvoorbeeld twee grote draken die tijdens de slag ook met elkaar vechten) en ietwat rommelig om naar te kijken. Vond het ook wel wat flauw dat uitgerekend toothless de nieuwe alfa wordt. En zo'n uitspraak als "we are the voice of peace, and bit by bit we will change this world" is er ook wel een beetje overheen. Vond de eerste film nog wel te doen, maar dit was afzien. 2.0*.

avatar van mjk87
Best weer aardig, vooral ook door de wat volwassen toon van de film en enkele mooie scènes die nooit met klassieke animatie gemaakt hadden kunnen worden. Niet dat alle actie even overzichtelijk is, maar het ziet er vaak heel behoorlijk uit en de muziek eronder werkt ook sfeerverhogend dan. Verder wordt leuk voortgeborduurd op het eerste deel en is er toch een heel nieuwe en eigen film uit voortgekomen. En die grote Alpha's zijn erg indrukwekkend. Daarnaast zien sommige scènes er gewoon heel mooi en kleurrijk uit, vooral weer die zich afspelen in de wolken.

He verhaal daarentegen loopt zeker in het midden wat spaak en was soms ook gewoon saai. Alle tempo is ineens uit de film en scènes duren maar en zijn gewoon te lang. Verder is het stemmenwerk afwisselend. Butler is fantastisch, Blanchet heeft een iets te zware stem en de grote boef van dienst kon me helemaal nooit bekoren - ik werd er niet bang van in ieder geval. 3,0*

avatar van dvdfreak123
Prima vervolg. Heb me weer super geamusseerd met deel 2. Animatie was weer prachtig, soms terug grappige momenten terug leuk verhaal. Kijk al beetje uit naar deel 3. Vond deze terug goed maar misschien net iets minder dan deel 1. 7,5/10

avatar van nlanaconda
Thomas83 schreef:
Vond het ook wel wat flauw dat uitgerekend toothless de nieuwe alfa wordt..

Wat had je dan verwacht. Het blijft wel een beetje een feel-good-familie-film met 2 helden. .

avatar van Filmkriebel
Goed vervolg. Opnieuw veel actie en avontuur, prachtige animatie, met zelfs een dramatisch en sentimenteel stuk dat vrij onverwacht was maar dat maakt het ook toegankelijk voor een breed publiek. Eerste deel was al een meesterwerk, dit blijft vrijwel op niveau. Toothless is koddiger dan ooit en ook de drakengrollen blijven grappig (arme schaapjes!). Niet te missen, deze film is een FEEST.

avatar van JohnWilliams
Onderhond schreef:

Ja,nu ben ik het wel met Onderhond eens. Die stem van Hiccup begon mij ook erg te irriteren. Desondanks een prima film...alleen dus jammer dat HET hoofdpersonage een irritante stem heeft om naar te luisteren.