Van Helsing (2004)

Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Sommers
met Hugh Jackman, Kate Beckinsale en Richard Roxburgh

Oost-Europa, negentiende eeuw. De beroemde vampierjager Gabriel van Helsing is op een missie om het kwaad te overwinnen. Niet alleen Dracula, ofwel Vladislaus Dragulia, heeft zijn aandacht, maar ook het monster van Frankenstein en The Wolf Man passeren de revue.

morpheus schreef:
En het is met trots en ontroering dat ik hierbij bekend maak op moviemeter dat ik kaartjes voor Van Helsing heb voor aanstaande woensdagmiddag Ze waren uiteraard gratis!
U mag me nu aanraken........

Zombie McGruder schreef:

Ik heb ze voor vanavond, hehehe .

Nou maar ehh Mijne zijn toch nog beter puh!

Ik zie net dat iemand hem al in zijn top 10 heeft staan

avatar van Goodfella
Zombie McGruder schreef:

Ik heb ze voor vanavond, hehehe .

Hmn, die van jou waren wél op tijd dus?

Goodfella schreef:

Hmn, die van jou waren wél op tijd dus?

Welnee, multimedia-persvoorstelling in de Pathe ArenA.

avatar van Goodfella
I know. Ik zou echter met een vriend gaan die kaartjes opgestuurd kreeg, alleen zijn die waarschijnlijk te laat. Leek me niet onlogisch dat ze bij wijze van uitzondering uitnodigingen rondsturen omdat het én 's avonds én een éénmalige PV is.

Het pulpgenre is een heel moeilijk genre. Zodra een pulp film pretenties krijgt dan gaat het al snel fout. LXG ging hiermee lekker de mist in.

Van Helsing is gewoon pulp, zo moet die ook beoordeeld worden. De Godfather is toch inmiddels al gemaakt.

Ik ga er wel heen, ben benieuwd. De amerikane hebben de Fifth Element ook afgebrand, dus zo gauw ga ik niet meer af op die recensies.
R.

Ach bij imdb zijn 3 van de 4 rescensies positief.....
Het blijft koffiedik kijken totdat je hem met je eigen ogen ziet!

avatar van bioscoopzaal
De definitieve speelduur is inmiddels ook bekend: 145 minuten.

Da's alvast veel te lang voor een pulp-film. Waar is de tijd dat actiefilms nog gewoon 100 minuten konden duren?

avatar van Phoenix
Als de extra tijd daadwerkelijk gevuld wordt met extra actie dan zie ik geen problemen. Als je naar een actiefilm gaat moet je niet gaan klagen dat er teveel actie in zit.

avatar van bioscoopzaal
Daar klaag ik ook niet over, maar kan je me (behalve Aliens en T2) nog een actiefilm noemen die na twee-en-een-half uur en niet afstompend en compleet idioot wordt? Om maar te zeggen dat nog meer actie en een nog langere speelduur niet altijd het beste is voor een actiefilm.

Pirates of the Caribbean

avatar van jassonn
Pirates of the Caribbean noem ik nou niet bepaald een actiefilm.

avatar van Phoenix
Ik wel . 1 en al actie man.

avatar van jassonn
Toch ook wel veel avontuur vond ik

avatar van Phoenix
Ja goh he . Dan is Aliens ook dramatiek, die arme Ripley heeft het zwaar te verduren.

avatar van jassonn
Maar ja hoe dan ook, 145 minuten lijjkt mij ook wel erg lang voor zo'n film.

avatar van Phoenix
Hoe dan ook, als die extra 30 mins vol zitten met goeie actie dan kan het me aan mijn reet roesten hoe lang hij duurt. De kaartjes zijn al duur genoeg.

Ehhh... dit was niet zo best, helaas.

Eerste twintig minuten zijn heel aardig (zeker als je van de klassieke Universal monsterfilms houdt), maar als de actie zich eenmaal verplaatst naar [slecht oosteuropees accent] Transsylvanie[/slecht oosteuropees accent] brokkelt het geheel al snel af tot een derderangs actiefilm met - dat mag gezegd worden - eersterangs effecten.

Helaas zorgen mooie cgi-effects niet automatisch voor een geslaagde film en na een uurtje Van Helsing vraag je je af waarom de stropdassen bij Universal akkoord gingen met het o-zo wankele script van Sommers, waarin nutteloze dialogen als "The sea, I've never seen the sea" regelmatig voor onbedoelde lachsalvo's zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over het Teletubbie-einde. Mijn God, wat was dat weerzinwekkend erg.

Ik twijfel absoluut niet aan het succes van deze film dit weekend (vooral in de States, waar die toch zeker wel 50 mln+ zal doen), maar ik ben niet van plan om dit nog een keer te bekijken - niet in de bios, noch op dvd. Ja, de actie is okay, maar als je twee uur lang met een moker op je hoofd wordt geslagen, merk je na een tijdje niet meer wat er gebeurt - en dat is hier ook het geval.

Helaas, niet meer dan 2,5 ster.

Ok, i rest my case .

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ah, niet Battlefield Earth-slecht dus?

Hiervoor is waarom ik ga......

link

Lekker verstand totaal op 0 en aan één stuk door actie gecomplimenteerd met goede CGI (kennelijk)

avatar van bioscoopzaal
Ugh, weer een hele film lang CGI en geen plot. Bedankt voor de waarschuwing, McGruder, dat scheelt weer ...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Moet je je voorstellen hoe slecht die vervolgen dan wel niet worden ...

En hoe laaaang ...

Jordy schreef:

Ah, niet Battlefield Earth-slecht dus?

Nee, die film werd - voor mij althans - nog leuk omdat 'ie zo verschrikkelijk slecht was. Van Helsing is over het algemeen gewoon 'slecht slecht'; vooral dat einde, je moet het echt zien om het te geloven.

Opvallend trouwens dat er nog zo weinig officiële reviews van de film op Rotten Tomatoes of Metacritic te vinden zijn. Zou Universal een embargo ingesteld hebben ofzo?

FisherKing
Als ie zo slecht is, vind ik 2.5* nog een behoorlijke score.

neo (crew)
The Mummy en het vervolg waren doodvermoeiend. Het ziet er naar uit dat dit ook zo'n actie overvollen, saaie film wordt van Sommers. De trailer ziet er echt indrukwekkende uit zeg!

FisherKing schreef:

Als ie zo slecht is, vind ik 2.5* nog een behoorlijke score.

2,5 is zeg maar een 5'je (op de schaal van 10 dus). En die punten verdient de film puur op het eerste half uur en de kwaliteit van de effecten. Die zijn meer dan okay.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
En hoe doet Jackman het, McGruder ?