I, Frankenstein (2014)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Fantasy

geregisseerd door Stuart Beattie
met Aaron Eckhart, Bill Nighy en Yvonne Strahovski

Tegen de achtergrond van een dystopisch heden woedt een bittere strijd tussen waakzame waterspuwers en woeste demonen. Victor Frankensteins creatie Adam (Eckhart) raakt betrokken in deze strijd wanneer beide partijen het geheim van zijn onsterfelijkheid willen achterhalen.

Aan Frankenstein vond ik vroeger als kind zijnde in de jaren 70 en 80 weinig aan en mijn favoriet was duidelijk Dracula. Na het zien van deze film zal dat zeker ook blijven.

Het flauwe dertien in een dozijn verhaal (had veel overeenkomsten met de "Underworld" films) stelt eerlijk gezegd weinig voor en echt boeiend is het ook allemaal niet. Visueel zit het er allemaal wel zeer fraai uit en het tempo is best hoog, waardoor de circa 80 minuten snel voorbij vlogen. Ook zit er meer dan voldoende actie in, waardoor het genre Actie / Fantasy zeker gerechtvaardigd is. Maar meer dan leuk om eens gezien te hebben vond ik deze film zeker niet.

Het is ook jammer is, is dat Frankenstein geen uitgebreide introductie krijgt. De introductie werd heel snel afgedaan en toen zag je opeens Aaron Eckhart inbeeld die de rol van Frankenstein vertolkte. Hij deed dat niet onaardig, maar hij zag er eigenlijk veel te menselijk uit (je zag eigenlijk alleen wat littekens op zijn gezicht) i.p.v. de lelijke Frankenstein die ik van vroeger kon. Degene die het verhaal overigens opfleurde was de zeer fraaie Yvonne Strahovski (ik vond haar wel iets weghebben van Rosamund Pike) die een genot was om naar te kijken. Mede dankzij haar geef ik deze film toch een nipte voldoende.

HALVE TAMME.
Ik heb niks tegen Aaron Eckhart als acteur, maar in deze film vind ik hem helemaal niet op
zijn plaats & waarom Bill Nighy de keuze heeft gemaakt om in deze filmproductie rond te
wandelen, geen idee.

Ook ben ik van mening dat deze film over teveel vuur & vlam beschikt, zelf heb ik dat als
zeer storend ervaren.

Eindconclusie: Hoge verwachtingen die uitmonden in hevige teleurstelling.

Anderhalve ster van mijn kant voor I, Frankenstein (2014).

avatar van firepotatoe
Special effects zijn uitstekend.
Personages worden goed gespeeld. Heb best vaak veel en veel slechter rollen gespeeld zien worden.
Het verhaal vond ik erg mager. Daarbij heb ik in de hele film maar 2 mensen gezien ( de 2 wetenschappers, de rest waren demonen of Gargoyles ) . Dat is wel heel onrealistisch gezien de gevechten die boven en in de stad waren, vooral op het laatst.
En de spanning die was ook vaak ver te zoeken.
Toch heb ik me wel vermaakt 3 -

avatar van Alexander1900
Het ging er allemaal mee door. Het werd nergens echt boeiend en het werd nooit eng of spannend en dat hoort wel bij zo'n film. De special effects zagen er best goed uit en de 3D ook maar daar is dan ook alles mee gezegd... Deze film kun je gerust overslaan.

Van Helsing vind ik daarentegen een stuk beter.

Prima vermaak filmpje, ziet er prima uit. Verwacht er niet meer van.

avatar van Fryce
Saaie inspiratieloze troep. Zou mooi zijn als het verhaal van Koontz verfilmt zou worden ipv geld verspillen voor dit soort flauwekul.

avatar van Shinobi
"I have no soul."

Niet veel van verwacht, maar dit is wel erg mislukt.

Het idee voor een hervertelling oftewel reboot is op zich interessant, maar dan moet het wel op een gedegen manier gebracht worden; het ontstaan van Frankenstein wordt namelijk te gehaast verteld. In plaats daarvan krijg je als kijker te maken met een - saai - conflict tussen waterspuwers en demonen. Bovendien weet Aaron Eckhart nergens te imponeren, mede omdat zijn voorkomen in de verste verte niets weg heeft van het beroemde monster.

Het resulteert zich in een chaotische strijd die te veel uitleg nodig heeft. Wat dat betreft zijn de dialogen te verwaarlozen en kan je de motivaties van de personages gerust met een korreltje zout nemen. Het enige wat dit vehikel van een beschamende aftocht tegenhoudt, zijn de luidruchtige actiescènes die tot op zekere hoogte vermaak bieden.

Al met al een wanstaltige poging om nieuw leven in dit monster te blazen. Helaas vrees ik dat dit niet het laatste is wat we van dit gedrocht hebben gezien.

1,5 Sterren.

ipman-99
"I'm a dozen different parts of eight different corpses. I'm a monster.." ... " !!!

Vermakelijk !!! 'I, Frankentsein' is gemaakt
om te vermaken en puur om entertainment te brengen.
Je moet hier absoluut niet liggen griezelen, maar we belanden
meer van de ene actie scène naar de andere !
Sommige gevechten waren misschien 'te snel afgrond', waarin
Aaron Eckhart zijn tegenstanders te lijf gaat met een 'stalen wapen' en waarin
dan dikwijls zijn tegenstanders met 1 tik in vuur en assen veranderen.
Je moet ervan houden ... als je rekent op meer griezel en horrorwerk
dan ben je hier zeker en vast verkeerd.
Weet je op 'voorhand' dat je naar een entertainment volle Actie-Fantasy film
zal kijken dan zal je er toch van weten te genieten.
Jai Courtney alias Gideon en Bill Nighy alias Naberius zijn andere opvallende
rollen. Vooral Bill Nighy ('Underworld' alias Viktor) past op één of de andere manier
gewoon in dit genre !

avatar van frolunda
Zware tegenvaller deze I Frankenstein.Eerlijk gezegd heb ik niets origineels/interessants aan deze film kunnen ontdekken.Ik hoopte op een sfeervolle gothic horrorfilm maar ik kreeg een actie vehikel met martial arts invloeden dat geen moment overtuigde.Als extra minpunten,een zwak scenario en een miscast van Eckhart in de hoofdrol.Snel vergeten.

Mwah, niet echt geweldig. Verhaal wat dunnetjes en niet origineel te noemen. Wel mooie beelden te zien, en dat is dan een halve ster extra waard. Een tweede voorstelling laat ik voorbijgaan.

avatar van Alexander1900
Mijn verwachtingen waren al niet hoog door de lage stemmen maar heb deze film toch aangeschaft in 3D voor een mooie prijs. Was het niet in 3D, dan had ik het ook niet gekocht. Ik ben een grote 3D fan, vandaar. De eerste keer dat ik deze film bekeek vond ik de film matig, maar de tweede keer kijken vond ik het toch best aardig al had er natuurlijk (veel) meer in gezeten. Er is actie genoeg, maar de spanning ontbreekt, ook leef je niet mee met de hoofdrolspeler (Adam (Eckhart) - Victor Frankensteins creatie - en soms gaan de gevechten te snel, dat wil zeggen dat je niet zo goed kunt zien wat er allemaal gebeurd. En zo waren er nog een paar minpuntjes. De film heeft mooie special effects en het 3D gehalte (diepte), is meestal goed, soms iets minder.

avatar van K. V.
Hm, bij deze had 'k niet veel verwachtingen, maar 'k vond het ook allemaal niet zo bijzonder. De film kon me maar matig boeien. Er werd heel veel gebruik gemaakt van special effects (die waren wel behoorlijk goed), maar daarom is het nog geen goeie film.
Ook van de cast was 'k niet zo wild.
'k vond het allemaal niet zo speciaal en het is er eentje om weer vlug te vergeten.

Imposante film, met al die speciale effecten. Zou ik echt zelf niet kunnen maken. De inhoud van de film sloeg helemaal nergens op.

avatar van knusse stoel
Het is voldoende maar als je naar Frankenstein en his monster op zoek bent, raad ik jou aan om een volgende afslag te nemen.
Het is zoals iemand (Paulus53) hiervoor mij stelt, imposant maar niet waar ikzelf naar op zoek was, dus iets tegenvallend. Helaas voor ons en voor mijn beeld op Frankenstein want zou men deze naam echt nodig zijn geweest in deze film? Ondanks dat dit Frankenstein monster al 200 jaar geleden leefde en dus nu nog, zie ik de lijn in de film en de geschiedenis niet goed. Jammer voor mij?
Het is een krappe voldoende. 6.

avatar van m1chel
Het monster van Frankenstein, wie heeft er niet van gehoord? In 1931 zag de eerste verfilming van het boek van Mary Shelley het levenslicht. Hoewel die verfilming slechts aspecten vertoonde van het originele verhaal, is de film wel de geschiedenisboeken in gegaan als legendarisch. In 1935 kwam het vervolg Bride of Frankenstein, die misschien nog wel een grotere cultstatus bereikte. Toch is het monster na Mary Shelley’s Frankenstein uit 1994 in de vergetelheid geraakt. Weerwolven en vampiers hebben wel hun revival gemaakt en ook de legendarische mummy maakte zijn comeback. Nu is het dus de tijd voor Frankenstein om terug te keren naar filmland.

Aaron Eckhart, die we al voorbij zagen komen in films als The Dark Knight en Olympus Has Fallen, kruipt in de huid van Adam. Adam is het monster van Dr. Victor Frankenstein, die balanceert op de rand van goed en kwaad. Hoewel Eckhart de rol prima neerzet, rammelt het script aan alle kanten. Ondanks dat dit één van de weinige films is waarbij het monster van Frankenstein wordt erkent als Adam, zoals in het originele boek uit 1818 wordt verteld, is het plot ontzettend voorspelbaar. Hierdoor mist de film de nodige spanning.

De film begint erg rommelig, maar naarmate de tijd verstrijkt krijgt het wat meer structuur. Toch moet de film het vooral hebben van de vele explosies en het overmatig CGI gebruik. De verhaallijn is dermate zwak dat je het gevoel krijgt naar een mislukt superheldenverhaal te kijken. Het boek van Mary Shelley is al meermaals verfilmt, maar helaas heeft deze nieuwe productie daar weinig aan toe te voegen. Dit is jammer, want het verhaal had anno 2014 op verschillende manieren opnieuw leven ingeblazen kunnen worden. Zo had het wellicht een betere optie geweest om het klassieke verhaal uit 1931 een remake te geven.

De uitleg die wordt gegeven over Adam is daarbij ook zeker niet het sterkste punt aan de film. In 2 minuten film heeft Adam 200 jaar over de aardbol gelopen en bevindt hij zich in een hedendaagse oorlog tussen demonen en waterspuwers. De motivatie van deze wezens wordt niet vertelt en blijft daardoor een raadsel. De film moet het dan ook meer hebben van het 3D geweld, wat er overigens wel erg goed uitziet. Zo zien de wezen er prima uit en is 3D hierin een echte toevoeging. Helaas is dit één van de weinige pluspunten van deze film. Het merendeel van de dialogen missen hun doel en ook de schaarse kostuums van de hoogopgeleide onderzoekster Terra bieden geen connectie met het verhaal. De slechte ontknoping van de film laat zien wat de makers met deze film wilden bereiken.

I, Frankenstein is een mislukte poging het monster van Frankenstein nieuw leven in te blazen. Het begint allemaal uitermate rommelig en er wordt slecht uitgelegd waarom Adam zich plotseling in de felle strijd tussen hemel en hel bevindt. Toch krijgt het verhaal na verloop van tijd wat meer structuur. Als we alles we bij elkaar optellen blijkt dat deze verfilming het alleen maar moet hebben van de vele explosies, het (overmatige) CGI gebruik en de 3D-shots. Hoewel de CGI er best fraai uitziet, zeker in 3D, kan dit niet verbloemen dat het verhaal tekort schiet. Als je zin hebt in een spannende film, is het aan te raden om hiervoor een andere film dan I, Frankenstein te kiezen.

heb hem gezien op internet en ik vond het een goede film. de special effects die er in zitten
zo films bevalen mij wel. had hem gekocht voor twee euro in media markt jammer genoeg is de film niet goed maar de film zelf vind ik wel goed. geen frankenstein zoals we gewoon zijn van vroeger maar anders dan andere.

Een prima film.heb me prima vermaakt.redelijke cast.wel redelijk spannend.de film is wel goed genoeg voor de films nog eens weer te zien.

avatar van Shadowed
Slecht.

Echt ronduit slecht dit. Het verhaal is al te belachelijk voor woorden, van een iconisch horror personage een soort actieheld maken is al opzicht een domme keuze. Maar hoe dit dan vervolgens ook uitgewerkt wordt is ronduit triest.

Eckhart is een miscast als Frankenstein, zijn personage komt geen moment geloofwaardig of een beetje zoals de echte frankenstein over en het plot weet ook weinig te boeien. De effecten waren ook vrij houterig, al kent het wel een paar wat betere scenes.

Stompzinnige film die niet gemaakt had moeten worden. Of op z'n minst minder belachelijk uitgewerkt moeten worden. Het uiteindelijke resultaat is gewoon niet waardig genoeg en verveelt continue. Had ook lomper gemogen.

avatar van RuudC
I have no soul

Een recensie openen met een quote vind ik zo cheesy, maar een betere omschrijving kan ik zo niet bedenken voor deze film. Ik moet ook zeggen dat de Underworld-achtige films me aardig de strot uit komen. Engelen vs. demonen zijn dan echt dezelfde koek. De christelijke boodschap komt vooral vervelend over en in deze tijd mag je toch hopen dat de personages wat minder zwartwit zijn. Aaron Eckhart doet zijn best. Aan hem ligt het niet. De scriptschrijvers denken makkelijk te scoren met een eenvoudig verhaaltje waar je ruim van tevoren de wendingen aan ziet komen. Ik heb ook nergens het gevoel gehad naar het monster van Frankenstein te kijken. Het monster is compleet inwisselbaar. Het is ook veel meer dan puur en alleen een lichaam weer tot leven wekken. Gemiste kans dus en een zielloze film als gevolg.

avatar van teigertje
Fantastische versie van het monster van Frankenstein, geweldige rol van Aron Eckhardt.

Jammer de film hier zo laag scoort.