The Shadow (1994)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Alec Baldwin, Penelope Ann Miller en John Lone

Lamont Creston (Baldwin) is een playboy en miljonair die tegen de misdaad strijdt. Creston heeft in het Verre Oosten geleerd hoe hij de menselijke geest van anderen kan benevelen en hoe hij zichzelf, op zijn schaduw na, onzichtbaar kan maken. In deze film strijdt The Shadow tegen Shiwan Khan (Lowe), de laatste afstammeling van de beruchte Genghis Khan, die vastbesloten is de mensheid aan zijn heerschappij te onderwerpen. Daarbij schuwt Shiwan geen enkel middel om zijn doel te bereiken.

avatar van sinterklaas
Een grote saaie brij waarbij je na een kwartiertje al in slaap dommelt. De decors zien er om te beginnen al slecht en oergoedkoop uit alsof alles met blik is gedaan of karton. En voor de rest gebeurd er gewoon geen sodemieter in. Acteerwerk was ook niet al te best overgens. Dit was dus een mislukking in de reeks van de superheldenfilms omdat er gewoon amper wat aan werd gedaan en in gebeurd. Misschien vinden anderen hem wel leuk maar voor mij was het weinig soeps.

avatar van Left4Dead
Vroeger wel eens gezien, simpel jaren 90 flick. De humor goedkoop maar stiekem toch vermakelijk. Een werkje van een regisseur die niet hoge ogen gooit met zijn cv binnen filmland. Nou goed, met een leeg hoofd valt er nog wat van te maken.

Lamont Creston wordt na een leven van terreur en misdaad een crimefighter, na het ontwikkelen van magie en vechtkunst in het verre Oosten wat hem daarbij helpt. The Shadow is gebaseerd op een comic, net als Batman, Spiderman en noem ze maar op. In de jaren vele 90's verfilmingen van comic hero's gezien en eigenlijk zijn ze allemaal erg overeenkomstig.

Creston krijgt het zwaar, een afstammeling van Genghis Khan, Shiwan Kahn, komt plots de rust verstoren en zal gestopt moeten worden. Natuurlijk kan alleen The Shadow dat. Ondertussen heeft Creston nog een probleem aan zijn hoofd, de mooie Margo Lane heeft zijn hart gestolen. En als dat nog niet genoeg is dan heeft zij ook nog eens een zintuig waarmee ze gedachten kan lezen. Dit kan de identiteit van The Shadow in gevaar brengen. Hij zal aan de slag moeten om de wereld en vooral New York te behouden voor de laatste nazaat van Ghengis Khan.

Meer verhaal zit er dan ook niet in, de film moet het daarom ook van het script en het acteren hebben. En eerlijk gezegd, dat gaat nog goed ook. Daarnaast zet de soundtrack kracht bij, veelal op een luchtige manier wat de film ook nodig is. De film wil licht verteerbaar vermaak serveren met een vleugje humor als smaakverfijner. Ik kan met gerust hart zeggen dat alles aardig netjes binnen de lijnen blijft en qua uitvoering prima neergezet wordt.

Men heeft de comicstrip zo secuur mogelijk op beeld willen benaderen en dat is dan ook aardig gelukt. Het oogt daardoor ietwat goedkoop maar er zitten, voor die tijd in ieder geval, leuke trucjes in. Het is zo voorspelbaar maar dat is met opzet, daar moet je doorheen kijken. De humor is verschrikkelijk dom en droog maar door het overacteren juist weer grappig. Het zal niet voor iedereen een schot in de roos zijn maar met een leeg hoofd kom je al heel ver.

3** een 6,5/10