Immortal Beloved (1994)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Bernard Rose
met Gary Oldman, Jeroen Krabbe en Isabella Rossellini

Ludwig van Beethoven sterft en zijn mentor probeert alles te weten te komen over zijn affaires. Hij vraagt zich af wie Beethoven's "immortal beloved" was en besluit op onderzoek uit te gaan.

weer gezien en de film blijf best mooi en toch ook niet onderschat.
een zeer onderhoudende film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste keer dat ik deze film zag was 5 jaar geleden. Ik was meteen betoverd door de magie van Beethoven's muziek. De man is een hele andere componist dan Mozart en in mijn ogen veel groter. Ondertussen heb ik mij verder verdiept in het leven van Beethoven en zijn biografie gelezen. Een weergave van zijn leven dat door grondig onderzoek een duidelijk beeld geeft van hem.

Een biopic is van nature geromantiseerd en ik wil ook niet al te veel vitten over historische correctheid. Zeker niet na het lezen van zijn biografie. Het is ook moeilijk om de historische correctheid te bekritiseren, gezien het hier over een hypothetisch verhaal gaat. Welke dame schuilt er achter Immortal Beloved. Een kapstok als het ware om de figuur van Beethoven neer te zetten. Dat lukt eigenlijk wel en vele zaken zijn vrij accuraat weergegeven. Gary Oldman zet een prachtig vertolking neer.

Als film kan ik in tegenstelling tot mijn vorige score geen maximum geven. Ik blijf te veel op mijn honger zitten als liefhebber van Beethoven. Is het mysterie rond Immortal Beloved wel een goeie manier om hem neer te zetten? Het beeld van de dove en chagrijnige Beethoven wordt bovendien teveel benadrukt, terwijl hij dat zeker niet was in zijn jongeren jaren. De man was al rond de 30 als hij gehoorproblemen kreeg en had toen al wel wat gerealiseerd. En de belangrijkste vrouw in het leven van Beethoven was Josephine Brunsvik. Die speelt niet echt een belangrijke rol in deze film.

Immortal Beloved is een mooie prent die Beethoven voor een deel weergeeft. Een leuke kennismaking met de componist en vooral dankzij de acteerprestatie van Oldman het zien waard. Toch vind ik dat Beethoven een nog meer complete biopic verdiend die zijn leven weergeeft, liefst zo historisch juist mogelijk. Er is ondertussen al zoveel onderzoek naar de man gedaan, dat er toch een juist beeld van kan opgedragen worden. Zijn link met Haydn bvb, de liefde voor Josephine en de populariteit die zeker niet mag onderschat worden. Zelfs in z'n eigen tijd was hij zeer bekend in Europa.

Deze romantische film heeft me zeer zeker geboeid. Schindler ontmoette drie vrouwen die 'de onsterfelijke geliefde' hadden kunnen zijn. Het einde van de film geeft ons een mogelijkheid.
Of het de enige ware mogelijkheid is, leg ik in de handen van de geschiedenis.
Beethoven was een groot componist, maar het Lot was hem niets steeds gunstig gezind.
'Ik wacht of het Lot ons zal horen.' is een zinnetje uit bewuste brief. De film bewijst wel dat de liefde ons leven beheersen kan. Het kunnen verliezen is een andere kunst ...
Mooie film, fijne soundtrack en goede acteurs.

avatar van Maarten0402
sperwer 27 schreef:
Of het de enige ware mogelijkheid is, leg ik in de handen van de geschiedenis.
Mooie film, fijne soundtrack en goede acteurs.

Het is inderdaad een mooie film met warme, diepe muziek van Beethoven. Er wordt ook goed geacteerd (zeker door Gary Oldman). Ik vind het alleen jammer dat er een beetje leentjebuur is gespeeld van Citizen Kane. Qua structuur en verhaal lijkt het er erg op. Er zit wel een andere draai aan, maar het heeft toch veel raakvlakken van Citizen Kane.
Bij mij heeft ie jammer genoeg niet de originaliteitsprijs gekregen, wat deze film wel had kunnen zijn.

Als je deze film goed vindt raad ik je Amadeus (1984) aan. Die vind ik persoonlijk stukken beter, origineler en meer diepgang hebben. En geregisseerd door Milos Forman die ook One Flew over the Cuckoo's Nest heeft geregisseerd (en Man on the Moon).

Wat ik niet begrijp is dat Beethoven amper 57 jaar heeft geleefd, maar op het einde van de film ziet hij eruit als een mannetje van over de 70. Verder zeer mooie film. Beethoven is mijn favoriete componist en ik hou ongelooflijk veel van zijn symfonies.

avatar van wolferl
Jeroen Krabbé vond ik een miscasting. Wekte bij mij irritatie op.
Verder een goede biografische film, niet super veel bijzonderheden. Had leuker gevonden als er ook wat collega componisten in voor kwamen. Heb hem een half puntje hoger gegeven.

Maar desondanks: Jeroen Krabbé ongeloofwaardig, te romantisch beeld van die tijd, geen collegé die we tegen komen.