The Long Walk Home (1990)

Drama / Historisch

geregisseerd door Richard Pearce
met Sissy Spacek, Whoopi Goldberg en Dwight Schultz

Montgomery, Alabama 1955. Miriam Thompson behoort tot de betere klasse. Ze vult haar leven met feestjes, lunches en bridgepartijtjes en vindt het normaal om bediend te worden. De zwarte Odessa Cotter kent ook haar plaats, zowel bij de Thompsons als in de maatschappij: zij is huishoudster, trots, intelligent, maar berust in haar lot als bediende. Dit geordende leventje wordt plots overhoop gehaald door de busboycot, waarbij de zwarten het recht opeisen hun plaatsen op de stadsbussen te mogen kiezen. Miriam merkt er aanvankelijk weinig van, want Odessa legt dagelijks de weg te voet af, uit schrik haar baan kwijt te raken. Tot Odessa's gezondheid er onder gaat lijden en Miriam zich verplicht voelt haar met de auto op te pikken.

avatar van Banjo
The long walk home is een prima film, met een mooie rol van Dwight Schultz (murdock van het A-team) alleen het einde is behoorlijk afgeraffelt dat had echt beter gekunt..

avatar van nightbreed
Ik heb het niet zo op Whoopi Goldberg maar in deze film deed ze het erg goed vond ik. De beste acteur in deze film vond ik Dylan Baker (sowieso een erg goed acteur), wat kan die vent goed een naar mannetje spelen, mijn tenen gingen er spontaan van krullen. Sissy Spacek deed het trouwens ook erg goed. Het verhaal word goed gebracht, je krijgt een goed idee hoe het voor de zwarte bevolking was in de USA van de jaren 50.

avatar van Karl van H.
The Long Walk Home is een behoorlijk sentimentele film, met nogal oppervlakkige personages en een plot dat het geheel wel érg zwart-wit (ha!) stelt. Wat de film doet, doet het goed; het probleem is echter dat dit nooit echt iets wat boven de middelmaat uitsteekt (al was Dylan Baker inderdaad erg overtuigend als naar mannetje). De boodschap is te weinig subtiel, en het tenenkrommende eind zorgt uiteindelijk toch nog voor dat laatste halfje aftrek.

Inderdaad een zeer aardige film, maar afgeraffeld einde.

avatar van geronimo
We zijn 't allemaal eens over het einde haha
Mooie rollen van Goldberg en Spacek en inderdaad Baker is ook walgelijk goed.

avatar van Verhoeven
Vooral erg sterk acteerwerk van Whoopi Goldberg die hier maar weer eens bewijst dat ingetogen acteren haar beste kant is. Ze zegt niet veel maar het is vooral haar gezicht die genoeg zegt.

Maar nu is het de regisseur die min of meer roet in het eten gooit. Hij laat wat steekjes vallen. Zo was ik op momenten niet te spreken over de timing van de montage. In plaats van de kijker wat langer in spanning te laten wachten gooit Richard Pearce iets te vaak met effectbejag doormiddel van scenes iets te strak te monteren met daaronder sentimentele muziek. Had na mijn mening niet gehoeven omdat het acteerwerk van de gehele cast (Sissy Spacek, Ving Rhames en Dylan Baker) al meer dan genoeg was voor de film. Desalniettemin een film waar Whoopi Goldberg nogmaals bewijst dat ze kan acteren.

Grappig trouwens om Dwight Schultz (Murdock van het A-team) in een serieuze rol te zien.