• 10.922 nieuwsartikelen
  • 8.996.846 stemmen

The Secret Life of Walter Mitty (2013)

Avontuur / Komedie | 114 minuten
3,25 1.454 stemmen

Genre: Avontuur / Komedie

Geregisseerd door: Ben Stiller

Met onder meer: Ben Stiller, Kristen Wiig en Adam Scott

Gesproken taal: Engels, IJslands en Spaans

Releasedatum: 2 januari 2014

Plot The Secret Life of Walter Mitty

"Stop Dreaming, Start Living"

Het verhaal volgt Walter Mitty (Ben Stiller), een foto editor die werkt voor LIFE Magazine. Dagelijks wordt hij getreiterd door zijn collega’s omdat hij constant zit te dagdromen achter zijn bureau. Dit weerhoudt hem er ook van om de vrouw van zijn dromen aan te spreken, die toevallig ook werkzaam is bij LIFE Magazine (gespeeld door Kristen Wiig). Walter krijgt een kans om zichzelf te bewijzen als het negatief van een belangrijke foto verloren gaat en hij deze terug moet zien te vinden.

Social Media

alacer9

Vermakelijke en mooie film

avatar van Robi

Robi

Het is mij een raadsel waarom ik de titel van deze film zo goed ken. Als je zegt The secret life of dan zeg ik automatisch Walter Mitty. En ik snap echt niet waarom. Dit was de eerste keer dat ik deze film gezien heb. Het verhaal komt me ook niet bekend voor. En het is toch ook geen super beroemde film of kaskraker. Toch?

Ik heb ook nog gedacht dat er misschien nog een liedje is dat zo heet. Maar op google kom ik alleen maar deze film tegen en nog een film met dezelfde titel uit 1947 met Danny Kaye. Misschien was die heel beroemd destijds.

Hoe dan ook, ik heb deze film nu dus voor het eerst gezien. Hij gaat over iemand die foto's bewerkt voor het tijdschrift Time. En die persoon moet op zoek naar een fotonegatief voor de voorkant van het laatste tijdschrift dat Time nog uitgeeft. Een leuk verhaal met vaak bijzondere en absurde wendingen. Soms wel erg vergezocht en onwaarschijnlijk. Maar het blijft leuk. En daar gaat het ook vooral om in deze film. Dát en de vaak erg mooie vormgeving. Toch had ik ook ergens meer verwacht van deze film. Waarom ken ik die titel dan zo goed?

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Aanvankelijk een saaie bedoening, maar eens de dagdromen in beeld komen, gaat dit avontuur iets of wat de juiste kant uit. De humor bezorgt geen billenklets en sommige fragmenten neem je met een korreltje zout...

avatar van Shadowed

Shadowed

Stiller aan het roer.

Het voornaamste probleem dat ik heb met deze film is dat het lijkt alsof Stiller de film helemaal niet wilde maken. Hij staat voornamelijk bekend om zijn excentrieke en vreemde figuren, en deze rol is voor zijn doen een stuk serieuzer en introverter. Ondanks dat er wel een aardige dosis komedie bij komt kijken, die iets te ver doordraaft.

Zo zijn er genoeg momenten in de film te bekennen die erg herkenbaar zijn voor Stiller, waardoor het lijkt alsof Stiller liever nog een vreemde film wilde maken in plaats van zo'n serieus gebeuren als deze. Zijn personage past wel in de film, maar hijzelf past niet in het personage. Of hij moet de clowneske stukken eruit knippen, of gewoon iemand anders aanwijzen ter hoofdrol. Dit leek niet oprecht.

Jammer, want het concept is aardig en de film haalt veel leuke kracht uit de dagdroomscenes. Lekker spectaculair in beeld gebracht ook die je moeiteloos door het eerste halfuur krijgen. Toen stond de film ook op een hoger cijfer, maar eenmaal het avonturengedeelte begon leek de film snel te dalen. Vooral omdat het tempo er volledig uit knalt.

Acteerwerk van de bijrollen is meer dan voldoende, vooral Scott zet een goede rol neer. Voor Wiig is dit net als voor Stiller en wat normalere rol waardoor ze duidelijk wat minder kan. De effecten zien er niet briljant uit maar binnen het kader van dit gegeven is dat snel vergeven. De film pakt geregeld groots uit met behoorlijk bombastische scenes die je niet zo zou verwachten, maar gelukkig zorgt het er wel voor dat de betreffende scenes vlotte sequenties zijn.

Minder vlot is het tweede uur van de film waarbij het toch wat sentimenteler en slomer wordt. De droomscenes houden minder stand en de avonturen van Stiller en IJsland weten eigenlijk gewoon niet zo te boeien. Erg jammer want het eerste halfuur lag volledig in mijn straatje. Walter Mitty voelt aan als een erg scherpe film met een groot budget, die toch liever een andere film wilde zijn, maar hier geen groen licht voor kreeg. Stiller had beter gewoon volledig een excentriek figuur moeten spelen of helemaal niet. Samen gaat dat niet zo goed.

avatar van Kondoro

Kondoro

“Beautiful things don't ask for attention.”

Beste saaie film, saaier dan ik had verwacht op het begin. Deze film kent vanaf zijn release al mijn aandacht, en heeft al die tijd rustig rustig in mijn kijk-lijstje gewacht tot ik hem opzet, en nu hij op ‘Disney+’ is toegevoegd heb ik gelijk mijn kans gepakt om de film eens te gaan bekijken. Helaas, viel het me allemaal erg tegen. Het hele concept had ik iets anders voor me, het dagdromen was wel leuk maar daar wordt toch echt wel veelte weinig uit gehaald. Dat liefdesverhaal was ook wel echt tenenkrommend met die datingsite, en het was het allemaal net niet.

Ik ben geen ‘Stiller’ fan verder, heb ook nog niet veel werkjes van hem gezien verder maar het is niet de acteur die mij aantrekt. Hij deed het wel prima in de film maar, het was niks bijzonders verder. Toch wel jammer, eigenlijk uit de gehele film was veel meer te halen dan wat we hier zien. De mooie natuurbeelden helpen de film dan nog een beetje in een hogere waardering, en ook bepaalde boodschappen in de film waren goed, daar blijft het wel bij.

avatar van El ralpho

El ralpho

Mitty's world

Een van de eerste dingen waar The Secret Life of Walter Mitty mij aan deed denken was Bobby's world, een tekenfilmserie die vroeger in Nederland werd uitgezonden op Fox Kids. De serie ging over het dagelijks leven van Bobby, die door zijn overactieve verbeelding van de werkelijkheid kon overspringen naar een fantasiewereld. Veel van de serie kan ik mij niet meer herinneren omdat ik deze alleen als kind gezien heb, maar afgaande op mijn herinneringen zou Mitty zomaar eens de volwassen versie van Bobby kunnen zijn.

Of ik mij Mitty over twintig jaar nog zal herinneren vraag ik mij sterk af, want een grote indruk heeft hij niet op mij achtergelaten. Hoewel het verhaal origineel is en Ben Stiller het niet verkeerd doet, vind ik hem niet direct de beste keuze voor het hoofdpersonage. Stiller acteert namelijk vrij vlak waardoor ik het lastig vond om een binding met zijn personage te krijgen.

Aanvankelijk lopen de dagdromen en realiteit nog constant in elkaar over. Hoewel er sprake is van een wisselend resultaat omdat de effecten anno 2022 soms niet meer om aan te gluren zijn, voelen de extremiteit en onvoorspelbaarheid fris en origineel aan. Naarmate de speelduur vordert worden de dagdromen subtieler en raken deze meer op de achtergrond. Er wordt dan steeds meer plaats gemaakt voor zoetsappig sentiment, waarbij de toon niet alleen serieuzer, maar ook steeds slomer wordt. De soundtrack met een hoofdzakelijk Cold Play achtige vibe, maakte het er voor mij persoonlijk ook niet bepaald beter op. Ik werd er een beetje slaperig en loom van.

Het mag gezegd worden: men schiet origineel uit de startblokken. Daarnaast herbergt de film een aantal mooie boodschappen en verassingen, zoals wat er nu eigenlijk te zien was op het verloren negatief van de foto. Hier tegenover staan echter ook een groot aantal missers wat het geheel tot een wisselvallige kijkervaring maakt. Ik heb mij met regelmaat verveeld en ergerde mij met momenten aan het typisch Amerikaans sentiment, de ontbrekende chemie tussen Mitty en Cheryl en het veelal te voortkabbelende verloop.

avatar van notsub

notsub

Alleen al voor de karaoke scene op Groenland in een woonplaats met 8 inwoners is deze film aan te bevelen. The Secret Life of Walter Mitty zit vol met dit soort absurde momenten en dat maakt het een heerlijk lachevenement. Een vleugje romantiek ontbreekt ook niet, maar wordt nergens te klef. Ook opvallend zijn de mooie beelden van landschappen die meer dan regelmatig te bewonderen zijn. De quest van Walter eist alle aandacht op en is goed voor een klein twee uur vertier; soms wat voor de hand liggend, maar vaak met een heerlijk absurde insteek.

avatar van Alathir

Alathir

• 2070 berichten

Het verhaal is eigenlijk heel simpel. De film is eigenlijk 1 grote zoektocht. Naar een vriendin, naar een negatief, naar werk. De film heeft dus een verkeerde titel. The search of Walter Mitty had het moeten zijn lol. Ik vond het geen verkeerde film. Simpel verhaal maar met lollige momenten. Goede chemie tussen Stiller en Wiig. Het tempo ligt ook hoog waardoor de film geen moment verveeld.

avatar van ILDIB

ILDIB

Fijne film. Zou er een Jim Carrey kunnen zijn ook. Toch apart dat als acteur als Sandler en Stiller serieuzere rollen spelen ze zoveel beter te pruimen zijn.

avatar van Capablanca

Capablanca

Onderhoudende roadmovie.

avatar van teigertje

teigertje

• 1985 berichten

Een ontzettend leuke feel good film.

Een erg leuk verhaal.

En zo ontzettend leuk gespeeld door Ben Stiller.

Met een fantastische cast.

En een prachtig gemaakte film,met fantasy momenten.

Een visueel erg mooie film.

Voortreffelijke film.