The Secret Life of Walter Mitty (2013)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Kristen Wiig en Adam Scott

Het verhaal volgt Walter Mitty (Ben Stiller), een foto editor die werkt voor LIFE Magazine. Dagelijks wordt hij getreiterd door zijn collega’s omdat hij constant zit te dagdromen achter zijn bureau. Dit weerhoudt hem er ook van om de vrouw van zijn dromen aan te spreken, die toevallig ook werkzaam is bij LIFE Magazine (gespeeld door Kristen Wiig). Walter krijgt een kans om zichzelf te bewijzen als het negatief van een belangrijke foto verloren gaat en hij deze terug moet zien te vinden.

Merkwaardig dat een komedie het moet hebben van de fotografie, want echt plezierig is het nu niet.
Denk dat Ben Stiller, nog nooit in een film zo veel in close-up kwam, nochtans geen zo'n expressiefkrachtige acteur.
Maar goed, laten we het qua thema wel goedbedoeld noemen en voor de rest, bij momenten, gewoon sympathiek.

avatar van mr. Prizzi
mooie film

Fonzzz002
Eén van mijn persoonlijke favoriete films van de laatste paar jaar. Secret Life of Walter Mitty is een humoristische, feel-good film met avontuur & romantiek elementen. Van alle filmpersonages die ik heb gezien in de laatste paar jaar is Walter Mitty, voor mij, de meest identificeerbare: hoe het dagdromen een rol speelt in zijn leven is op een herkenbare, grappige wijze neergezet. De dagdromen zijn er niet enkel voor komisch effect maar ze zeggen iets over het karakter van het hoofdpersonage.
De reis die Walter Mitty aflegt wekt een avontuurlijk gevoel, en op logische wijze zie je Walter Mitty groeien in het avontuur. De film gaat van humoristische scenes naar avontuurlijke scenes, en het word allemaal ondersteund door goed uitgewerkte personages die ik graag volgde.

Secret Life of Walter Mitty is een film waaraan ik een goed gevoel overhoud iedere keer dat ik het zie. Als je zoekt naar een complexe komedie of een bijzonder diepgaand verhaal dan is Walter Mitty niet een film om je in te verdiepen. Als je zoekt naar een zorgeloze, westerse feel-good komedie dan raad ik aan het eens gezien te hebben.

avatar van Fryce
Lekker

super film heeft echt een mooi verhaal!!!

ik raad hem aan!

Wat mij vooral opviel aan deze film zijn de buitengewoon mooie opnamen van IJsland. In ieder geval veel meer dan het verhaal, want dat sprak mij nauwelijks aan, al werd het naar het einde toe van lieverlee wel beter. Het is geen film die mij lang bij zal blijven, vrees ik, maar dat was ook al het geval met de originele versie uit 1947, waarvan ik alleen de titel en de hoofdrolspeler (Danny Kaye) onthouden heb.

Erg leuke film. Mooi gemaakt, warm en het zit verrassend goed in elkaar. 4 sterren.

Opvallend dat die irritante Fortune geen een fatsoenlijk argument bevatten. Stijlmiddel my ass...

avatar van Kronos
Stereotype verhaaltje over hoofdfiguur dat op het eind de bullebak op zijn plaats zet en het meisje krijgt. Wel leuk en apart verteld met soms erg mooie beelden.

Vind ook dat einde super met het liedje "stay alive" en die fotos

avatar van Fortune
mister blonde schreef:

Ik snap niet dat mijn review zoveel irritatie oplevert, des te meer reden om het meer te gaan doen. Ik bedoel het totaal niet als een persoonlijke aanval maar mensen lijken het zo wel op te nemen en dat is niet mijn probleem.

Vooral meer doen, als je doel irritatie opwekken is. Het doel was in elk geval niet een fatsoenlijke onderbouwing uiteenzetten.

Er hoorde trouwens 'irritante berichten van' te staan. Net iets minder onvriendelijk.

avatar van Fortune
mister blonde schreef:

Dat het bij jou irritatie oplevert wil niet zeggen dat dat mijn doel is. Ik laat wel blijken wat ik van de film vind maar op een (overdreven) sarcastische manier. Het is totaal niet mijn bedoeling dat ik daarna ga uitleggen wat ik precies bedoel, dat ondermijnd de bedoeling van sarcasme al heb ik daarna wel wat berichten met uitleg gegeven waar ik eigenlijk van baal. Overigens heb ik wel wat meer moeite gedaan dan jij met:

mister blonde schreef:

Dit kan je bij honderden films schrijven maar het zegt vrijwel niks..
Hier zit ook geen onderbouwing bij btw. Wat is er warm aan? Op welke manier zit het verrassend goed in elkaar?

Sarcasme is niet verboden en geen reden om het zo serieus te nemen. Anderen mensen begrijpen het wel en jij begrijpt het niet. Geen reden om te gaan haten.

avatar van Montorsi
Aardig filmpje, begon wel leuker dan hij zich naar gelang ontwikkelde. Werd na driek wartier toch wat meliger en melodramatischer dan het eerste stuk. Maar een van de weinig keren dat Stiller iets maakt wat grotendeels goed werkt. 3.0*

avatar van Black Math
Erg leuk. Het eerste dat gaaf is dat de hoofdpersoon bij LIFE werkt. Sinds enige tijd ben ik bezig met (amateur)fotografie. Om die reden heb ik vorig jaar een boek gekocht met daarin de beste foto's van LIFE. Er staan werkelijk prachtige en intrigerende foto's in; geen moment spijt van de koop. En dan is het extra leuk om een film te zien waarin het werken bij LIFE een belangrijke rol speelt.

Verder Stillers meest serieuze film. Geen slapstick en flauwigheden meer; desondanks is het zeker geen zware kost. Het hoofdpersonage droomt graag weg, waarbij hij fantaseert over hoe hij z'n problemen het liefste te lijf zou gaan: met daadkracht en heldhaftig. Het komt allemaal erg herkenbaar over.

De reis die hij maakt leidt tot veel mooie omgevingsbeelden. Sowieso een film die er visueel erg netjes uitziet. Enkel de special effects zien er niet helemaal overtuigend uit, maar dat is niet heel erg, vooral omdat ze pas uit de kast getrokken worden op het moment dat de hoofdpersoon aan het dagdromen is, en in dromen ziet de werkelijkheid er sowieso net wat anders uit.

De vrouwelijke hoofdrol is geen supermodel, maar is wel prettig om te zien. Ik moet zeggen, dat ze geen supermodel is komt juist erg fris op me over. Het voelt wat meer aan alsof het over echte mensen gaat. Verder doet Stiller het aardig, en is het leuk om juist vandaag een film met Penn te zien, die nu in het nieuws is omdat hij een Mexicaanse drugsbaron heeft geïnterviewd.

Samenvattend is het een fijne feelgoodfilm met mooie beelden. Niets meer, maar zeker ook niets minder. 4*.

Een bekend thema, maar grappig en origineel in de uitvoering. Ik wil nog wel even opscheppen dat ik beide geraden had, dwz waar de foto was en wat erop stond.

Heeft iemand de film The Secret Life of Walter Mitty uit 1947 gezien, die heeft een ander plot.

avatar van Thomas83
Zeer sympathieke film. Leuk ook om Ben Stiller weer eens in zo'n sympathieke romantisch sullige rol te zien, zoals in There's Something About Mary. Een vrij serieuze rol ook. Hij is hier geknipt voor. Wiig is bepaald geen Cameron Diaz en sowieso al niet de meest voor de hand liggende keuze voor zo'n rol, maar ze doet het prima en probeert geen moment de grappige persoon te spelen. Alleen wel jammer dat haar rol wel echt enorm vlak blijft. Penn heeft aan 1 scène genoeg om veel indruk te maken, direct een van de beste scènes van de film, en die moederrol van MacLaine is ook wel erg fijn (in tegenstelling tot de zus, die er net zo goed niet had kunnen zijn, net als die vent van die datingsite).

Aanvankelijk vreesde ik even dat die dagdromen snel vervelend zouden worden, maar zoveel blijken er uiteindelijk ook niet te zijn. Ze zitten eigenlijk alleen in het begin van de film. En ook de op zich wat flauwe rollen van de managers blijven heel beperkt en verpesten niets aan de film. Er wordt niet te geforceerd op de lach gemikt, slechts in die Benjamin Button-parodie, en die was leuk. De cinematografie en muziek zijn echt super, een zeer aangename verrassing in een film als deze. De Space Oddity-scène is echt wat speciaals, net als die op het skateboard.

Wel minder is de zeer extreme product placement (zelfs meerdere scènes waarin de personages een product bespreken), en ik vind het eerste deel van de film wel duidelijk het beste. Vooral na de scène met Sean Penn vond ik de film wel over zijn hoogtepunt heen, misschien wel omdat er vanaf hier nogal gas terug wordt genomen. Sowieso is de film ietwat rommelig van toon en wat oppervlakkig in zijn boodschap, en ontbreekt een echt stevige narratieve omlijsting. Al blijft hij erg leuk en enorm lekker wegkijken. En misschien was het wel geen artistieke keuze en was Stiller of Wiig niet bereid een zoenscène te doen, maar ik vond het eigenlijk wel erg charmant dat de film eindigde zonder zo'n cliché-moment met De Kus. Ik zie tegenwoordig nooit meer dit soort sympathieke luchtige films, waarbij de humor, drama of romantiek niet net wat teveel de overhand krijgen. Heerlijk. Echte feelgood. 3.5*.

avatar van Spoelworm
Wat een leuke film. Die Ben is erg sympathiek weer en het verhaal is mooi bedacht. Mijn baas heb ik in gedachten ook al eens ......... Mooie scènes ook in IJsland. Dat stuk dat hij in de helikopter springt als Bowie draait, perfect. Aanrader om met hele gezin te kijken

avatar van nadrin
Soms grappig al heb ik het niet zo voor Stiller. Wel een heerlijke. Soundtrack. Light

avatar van Tom-Hanks
Ik vond het een goede film met een mooi verhaal. Maar de film kwam traag op gang. Men ging de personages uitgebreid voorstellen. Walter is een gewone man die geen spannend leven heeft. Hij heeft geen speciale gebeurtenissen meegemaakt en zo komt het dat hij dikwijls aan het dagdromen is. Later in de film is dat flink verminderd aangezien zijn reizen naar adembenemende bestemmingen. Tijdens die reizen begint hij echt te leven. Hij ontmoet nieuwe mensen, hij doet talloze ervaringen op en er zijn ongelooflijke panorama's. Het contrast met zijn job leek zo groot dat ik eerst dacht dat dit allemaal weer één grote dagdroom van hem was.

avatar van otherfool
Niet direct een grote verbetering in vergelijking met de versie uit de jaren '50 (die ik niet zo geweldig vond), maar zonder meer een zeer sympathiek filmpje. Thoreau zei al: “Most men lead lives of quiet desperation and go to the grave with the song still in them” en een ingetogen Stiller probeert dat voor te zijn door uit zijn comfort zone te raken door de gekste avonturen aan te gaan (allicht iets té gek). Mooie muziek, een paar prima effecten en een leuke rol verder voor Adam Scott als opperjerk.

Gemiste kans trouwens om Dirty Paws en niet Yellow Light te gebruiken van Of Monsters and Men, zou perfect in de thematiek van de film passen.

avatar van JJ_D
Een ode aan de kleine mens.
Een ode aan de fantasie.
Een ode aan de vele kleine mensen die met hun fantasie het onmogelijke mogelijk maken.
En dat in een regie van Ben Stiller.
Echt waar.
Nooit gedacht.
En toch.
Echt waar.

Een heerlijke komedie is dit, waarvoor Stiller zomaar even excursies maakt naar de mooiste plekken op onze aardbol. Zijnde? Groenland, IJsland en de Himalaya, alstublieft m’neer. Er zitten onnozele grappen in, maar ook schitterende subtiliteiten, hartverwarmende tederheid, menselijk engagement en heel wat creatieve vondsten. En dat alles overgoten met een amoureuze saus. Ah, je zou voor minder lyrisch worden.

De voorspelbare afloop neem je er dan maar bij. En – echt waar – die ontroert niettemin. ‘The Secret Life of Walter Mitty’ is zoals meer films zouden moeten zijn: ze spiegelen ons voor dat we, elk op onze manier, het beste uit onszelf kunnen halen. En zelfs als de grotere structuren (werkgevers, overheden, wie dan ook) dat niet zien, worden we op individueel niveau beloond. Ah, pink je ook alvast een traantje weg? Wacht dan maar tot Stiller ontwapenend goedhartig in de camera blikt. En je bent vertrokken. Voor een niets minder dan heerlijke trip.

Ruim 3,5*.

Aardige film die me soms een beetje aan Forrest Gump deed denken.

avatar van Fisico
Een sympathiek leuk filmpje waar ik niet onmiddellijk het wow-gevoel bij had. Ben Stiller doet het seker niet slecht en de vergelijking met Forrest Gump werd hier al eerder gemaakt. Walter Mitty is een goedgelovige ietwat sullige goedzak die het moeilijk heeft om zijn draai te vinden in zijn leven, op zijn werk. Hij heeft weinig vrienden en heeft het moeilijk om relaties aan te knopen.
Één van zijn doelen en één weinige lichtpuntjes in zijn leven (naast zijn liefde voor zijn zus en moeder) is de heimelijke liefde die hij heeft voor Cheryl. Er wordt de spot met hem gedreven, niet in het minst door zijn nieuwe bazen die koel en gehaaid zijn en mensen/personeel zien als (recycleerbare) objecten die enkel moeten renderen.

Ben Stiller doet het hier erg goed. Hij heeft een zeer sterke mimiek die bij momenten van het scherm spat, maar dat hij meer aankan dan louter komedie, dat wisten we al. De keuze voor Wiig was uitstekend, maar vooraf gewaagd. Past binnen het plaatje: een normale knappe vrouw zonder veel franjes (en gelukkig bvb geen poppemie).
Verder zijn de regelmatige dagdromen een welgekomen afwisseling. De film switcht voortdurend van de serieuze emotionele toer naar de grappige of ontspannen momenten. De visuel effects waren niet toptop, maar dat hoeft ook niet. De landschappen in de bergen of Groenland waren best een leuke toevoeging. Een leuke feelgood-movie, zonder meer.

avatar van blurp194
Ik mijd Ben Stiller tegenwoordig, vooral omdat hij eigenlijk altijd zo'n beetje hetzelfde soort rol speelt en dan zeker altijd op dezelfde manier. En dan deze film zeker, want ook nog eens een remake van een film met de volstrekt onnavolgbare Danny Kaye. Maarja, dan komt mijn vriendin met een dvd aan. Dus toch maar gezien. En ik moet zeggen, er zijn slechtere films, al ligt Stiller me nog steeds niet echt. En dan moet het me nog steeds wel van het hart dat Hollywood nou toch echt eens zou moeten ophouden met het steeds maar weer en steeds maar weer remaken van een film die het ooit eens goed gedaan heeft - is het een teken van hoe diep de wanhoop en de cluelessness daar ondertussen is, dat het origineel zo lang geleden gezocht moet worden? nouja, dit is in ieder geval niet een heel letterlijke remake. Dat zou ook niet kunnen, want Stiller komt niet in de buurt van Kaye.

avatar van JanLo
Fortune schreef:
Ik snap niet dat jij zoveel woorden steekt in een film die je niks vindt. Moet je nou toch eens kijken hoeveel berichten (en soms met heel veel woorden) je over deze film hebt geplaatst. Heb jezelf misschien wat irritatie en wil je graag gelijk hebben of zoiets? Dat gaat bij mij in ieder geval niet lukken, want ik vind het wel een leuke film. Ik hoop dat je de volgende keer wat meer geluk hebt, en dat je dan een leuke film gaat zien waar je niet zoveel tijd en woorden aan hoeft te verspillen.

avatar van Lovelyboy
Mooie een bijzonder aandoenlijke film die verschillende debacles en drempels in het leven fantasierijk bestrijd en daarnaast een prima boodschap heeft.

Als eerste aan te halen dat Ben Stiller een geweldige en ingetogen rol neerzet, daarnaast doet hij de regie ook nog. Nu ken ik de beste man alleen van bar slechte comedy's met die andere draak genaamd Wilson, en slechts twee keer kon ik een andere film met Stiller op prijs stellen. Meet the parents en There's something about Mary. Maar met Walter Mitty laat Stiller toch zeker zien een betere kant en talent te hebben die hij goed verborgen gehouden heeft.

De film volgt de niet erg sociaal ontwikkelde Walter die vooral droomt over wat hij zou willen doen en, zo blijkt later, te snel volwassen geworden is na de dood van zijn vader. Na de beginfase met de 'afwezige' momentjes vreesde ik de eerste kijkbeurt het ergste maar eenmaal op reis verandert de film geheel qua toon. Een visueel overdonderd coming of age verhaal komt tot je met een Walter die steeds verder ontpopt en bijzonder geestige en kolderieke momenten meemaakt. De helikopterpiloot met zijn karaoke is geweldig, dat mini vliegveld en op het einde de fouillering is ook bijzonder grappig. Verder valt de verschrikkelijke transitiemanager Adam Scott op als iemand die zich zelf erg grappig vind maar een totale lul is.

De film is visueel overdonderd mooi, de muziek is fijn met Arcade Fire, Jose Gonzales, Of monsters and men en David Bowie, en er is prima gecast en wordt prima geacteerd. De eerder genoemde Scott is perfect als hork, Wiig doet het ook aardig, maar vooral Penn, bekend als dwarsligger, past perfect in het beeld, wat van hem bestaat, en de afstandelijke en ongrijpbare fotograaf die hij speelt. Daarnaast valt het scenario op, maar moet wat mij betreft toch de meeste aandacht uitgaan naar de boodschap en achterliggende filosofie. Betutteling van ons zelf, drempels, niet durven, niet leven, niets ondernemen, geen geloof in je zelf en een saaie grijze eenheidsworst worden, allemaal door de betutteling van de maatschappij van tegenwoordig en de hokjesmentaliteit. In dit geval de te snel volwassen geworden Walter, die een bijna onwaarschijnlijke wereldreis moet ondergaan voor een andere state of mind, iets dat ook in het hoofd bereikt kan worden zonder van een rots te springen bij wijze van spreken. Maar de spreekwoordelijke ontbolstering die we zien door de reis is natuurlijk veel leuker om te zien.

Aandoenlijk, bijzonder vermakelijk, denkvoer voor velen, ook een hintje naar een beetje zelfwaardering en alles met elkaar een film om te kijken met een lach en een traan.