• 8.251.860 stemmen

Geregisseerd door: Éric Rohmer

Met onder meer: Patrick Bauchau, Haydée Politoff en Daniel Pommereulle

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot La Collectionneuse

Adrien (Bachau) leert in Saint Tropez de verleidelijke Haydee (Politoff) kennen, die de ene wilde nacht na de andere beleeft met steeds verschillende minnaars. Adrien weigert om één van haar veroveringen te worden.

imageimageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

Rohmer, die altijd zelf zijn scripts schrijft (zijn films zijn dan ook heel herkenbaar van stijl) komt uit de kringen van het tijdschrift Cahiers du Cinéma. Hij deelt zijn films in in groepen, naar thema. La Collectionneuse hoort bij de 'contes moreaux' (morele vertellingen, of sprookjes), evenals Ma Nuit Chez Maud, Le Genou de Claire...

Erg frans. Tamelijk veel gepraat en geredeneer. Altijd speelt de liefde een hoofdrol. Heel vaak maakt hij gebruik van onbekende actrices of amateurs... Haydée Politoff was een vondst.

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Deze film van Eric Rohmer, de elfde die ik van hem zie, vond ik iets minder, met name omdat hij me deze keer niet echt kon meeslepen. Ik mis de diepgang (rotwoord, maar weet even niks beters) die zijn andere films meestal wel hebben. Het geredeneer van zijn personages in onderlinge discussies, waar ik altijd erg van kan genieten, ontbrak hier teveel.

Ik had liever wat meer dialoog en wat minder voice-over willen horen, dat had voor mij de personages innemender, waarachtiger en authentieker gemaakt, iets waar Rohmer (in zijn latere films) erg sterk in is en waar ik hem erg om kan waarderen.

avatar van FisherKing

FisherKing

Wat een drama weer bij Eric Rohmer. In positieve zin.

En hier is weer uiterst anders. Het zitten we zoals aangehaald weer bij de Moral Tales.

Veel gepraat, veel geniet tijdens een vakantie en Rohmer weet de sfeer zo heerlijk neer te zetten. Neemt 'r de tijd voor. Introduceert via een beginscherm een aantal mensen, dat is al uiterst uniek gedaan, wat een kleuren, en wat een shots.

Wat een gebruik van een voice-over.

En wat een nare karakters, ik ken(de) er een aantal van in mijn leven. Die laat Rohmer hier haarscherp aan 't woord.

Zijn analyse is fantastisch ! Zijn conclusie uiteindelijk enorm sterk, wat een einde ook. Ik vind dit wel een van zijn beste films.

avatar van speranza

speranza

Deze film ademt een heerlijke sfeer uit. Het kleurgebruik is overweldigend. De fraaie natuur wordt prachtig in beeld gebracht. Haydée Politoff is een heerlijk snoepje.

avatar van 93.9

93.9

Wat een fantastische film weer!

Een film waar je helemaal in meegezogen wordt.

Op het eerste gezicht misschien oppervlakkig, maar uiteindelijk veelzeggend.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Neen,deze deed het niet voor mij.De dialogen zijn natuurlijk weer ijzersterk en ook de cinematografie is prima(met R's vaste medewerker Almendros),terwijl de setting aan de mediterrannee oon niet verkeerd is.

Wat is dan het probleem?Het slechte,anti-acteren waarvan ik me afvraag of het echt wel opzettelijk is.Vooral Bachau is een houten klaas die dan ook nog de film mag voorzien van een voice-over in grafstem.Wat er zo lekker is aan Politoff weet ik niet,of je moet lichamen van 16-jarige jongetjes heel erg leuk vinden.Natuurlijk moeten we begrijpen dat dit breezersletje avant la lettre een slachtoffer is van een op hol geslagen consumptiemaatschappij waarin iedereen alleen maar zo veel mogelijk"choses"wil verzamelen(vandaar de titel),maar dat maakt deze h*er er niet sympathieker op.

De rest vd personages is net zo walgelijk,Bachau is een typisch Rohmeriaanse hypocriet die zichzelf en zijn omgeving met allerhande sofismen voor de gek probeert te houden,zijn maat een semi-diepzinnige charlatan.En ja,ze doen het met kindertjes .

avatar van henkula

henkula

ik heb een hekel aan voice-over en zeker niet de hele film, een goede film moet zonder kunnen.

de karakters van de personages komen absoluut niet naar voren, alleen maar een beetje lui gehang, zeuren over een zonnebril. ik laat hem gaan zonder te stemmen. er zijn betere films (gelukkig). deze heb ik niet uitgezien.

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

henkula schreef:

Meestal ben ik het volkomen met je stelling eens, maar hier is de voice-over eens de kracht van de film. Rohmer nodigt de kijker uit zelf te kijken en de voice-over (ofwel de gedachten van Adrien) te spiegelen aan de eigen observaties.

Pas bij het herzien van de film werd me duidelijk hoe raak deze film is. Dat was te verwachten, Rohmer zat er in zijn carrière volgens mij niet heel vaak naast.

avatar van Djumbo

Djumbo

Vandaag gezien op TV (Frankrijk 2)

- Won een Zilveren Beer op : Berlin International Film Festival 1967