Showgirls (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Elizabeth Berkley, Gina Gershon en Kyle MacLachlan

Nomi Malone komt al liftend aan in Las Vegas. Ze maakt er kennis met Molly en gaat als danseuse aan de slag in de beruchte Cheetah Club. Na een lap-dance met Zack Carey, grote meneer van de Stardust, krijgt ze een rol aangeboden in een groteske show. Ze ontmoet ook Cristal Connors, de leading lady van de show en een biseksuele drugssnuifende schoonheid. Ondertussen schrijft ene Jim een nummer voor haar en geraakt haar vriendin in serieuze problemen. Nomi's ster rijst echter pijlsnel en als ze haar kans ziet om Cristals rol over te nemen aarzelt ze geen moment.

avatar van kimberlyVD
Beter, véél beter, dan verwacht.
Was altijd al wel benieuwd naar deze Verhoeven. Al vreesde ik, mede door de lage score hier en op IMDB, voor een zware tegenvaller. Des te leuker als hij dan toch goed blijkt te zijn natuurlijk.

De cast is misschien niet top maar ze passen wel perfect bij de sfeer die de film, en het wereldje op zich, uitstralen.
Veel blingbling, weinig mededogen, hard maar glamoureus tegelijk. En natuurlijk, veel bedrog en overdreven gedoe. En net dat laatste stralen de acteurs/actrices ook gewoon uit.
Dat was volgens mij dan ook gewoon Verhoeven z'n bedoeling. Geslaagd zou ik zeggen.

Het verhaal vind ik, in tegenstelling tot de meeste mensen hier, wél heel realistisch neergezet.
Eigenlijk een vrij simpel rise and fall verhaaltje maar de sfeer tilt hem gewoon nog een stapje hoger.
Verschrikkelijk om te zien hoe sommigen zichzelf verkopen om te overleven of om beroemd te willen zijn. Hoe kan je nu op zo'n manier een deftig leven hebben?

Blij dat ik deze eindelijk een kans heb gegeven want dat verdient hij zeker en vast!

avatar van nadrin
Verrasend goede film die ook na 20 jaar niet gedateerd is.

avatar van stefan dias
Al bij al een redelijk vermakelijke film. De twee hoofdactrices zijn zijn twee poppetjes die echt wel het aankijken waard zijn, dat helpt natuurlijk wel. Ook een verademing dat dit uit de tijd komt dat de tieten nog écht waren en geen opgepompte onbeweeglijke siliconencontainers waren.

Het scenario is onnozel, maar er zit zeker schwung in, heel veel sfeer en ik hou ook wel van de ambiguïteit in de meeste scènes: zijn de mensen oprecht, wie kikt op wie? Een schizofrenie die volledig belichaamd wordt door de hoofrolspeelster.

Natuurlijk wel behoorlijk hypocriet dat Verhoeven aan deze film - waar contant bijna geheel naakte vrouwen te bewonderen zijn tegenover welgeteld één mannenreet - nog gauw, gauw een feministische draai wil geven met die onbegrijpelijke Carverappendix.

avatar van Edie
bozzy schreef:
Snap niet dat deze film slecht word beoordeeld,hij verveelt mij namelijk nooit maak niet uit hoe vaak ik hem zie.

Ik denk vooral kudde gedrag. De film werd behoorlijk afgekraakt door critici en de scores op o.a. IMDb (en ook hier) zijn niet bepaald hoog, zodoende zijn mensen al sneller geneigd om de film dan "ook maar een lage score te geven".

Ik vond Showgirls ook zeker vermakelijk, geen topper, maar gewoon een leuke film om een avondje mee te vullen.

avatar van Insignificance
Het is geloof ik nogal in om Showgirls in retrospect erg goed te vinden, maar mij lukt dat niet zo. Het zal helpen om er met andere ogen tegenaan te kijken, maar labeltjes als sociaal commentaar, satire, camp, exploitatie of wat dan ook, maken de film er niet echt veel beter op. Het heeft nog wel de energie die de Amerikaanse films van Verhoeven zo typeren.

Het opgeblazen toontje daarentegen slaat bij mij niet aan. Lomp, onbehouwen en overdreven, maar niet in die mate dat het leuk wordt. Wat ook niet meezit, is het Saved by the Bell meiske. Vervelend mens en dat al binnen het kwartier. Berkley bakt er inderdaad niet veel van, maar wat het arme kind zoal te doen krijgt, is ook niet om over naar huis te schrijven.

Sowieso maar weinig die overeind blijven in deze sfeer. Davi en MacLachlan enigszins en Gershon heeft tenminste nog een krachtige uitstraling. Hoe valser, hoe beter, dat dan weer wel, het tweede uur gaat er wat dat betreft iets beter in, maar daarin overdrijft het scenario als het Carver opvoert. Er gaat al met al wat teveel mis om hier echt iets mee te kunnen.

avatar van Richard_Voorhees
Showgirls heb ik ruim 10 jaar geleden eens gezien, maar daarna nooit meer. Daarom afgelopen avon maar eens een herziening gedaan en helaas bleef hij wat matig.
De bij mij van "Saved by the Bell" bekende Elizabeth Berkley speelt een redelijke hoofdrol die behoorlijk vaak uit de kleren moet. Dergelijke "sleaze" kan je van Verhoeven wel verwachten.
Verder is het verhaal rondom haar en de andere dames die concurreren in de Las Vegas dansindustrie behoorlijk langdradig en had Verhoeven zich misschien beter aan een film van anderhalf uur kunnen houden in plaats van deze ruim 2 uur durende prent.
Het gebodene is namelijk niet boeiend genoeg om de gehele speelduur de film boeiend te houden. Wat gekissebis tussen de dames, flink wat naakt en hier en daar een klein beetje geweld en actie.
Niet spectaculair.

avatar van comely
Pubers moeten deze film wel waarderen, vind je niet?

avatar van kevin_vp
comely schreef:
Pubers moeten deze film wel waarderen, vind je niet?

Ergens heb je wel gelijk, maar deze film alleen toedichten aan pubers is vragen om boze replieken van 50 plussers die worstelen met een midlife crisis.

Dat zegt dan ook weer wat over deze film...

Mm' ers (in Nederland) die nagelbijtend zitten te wachten op de nieuwe Refn kunnen best deze film eerst (nog eens) zien. Ben er bijna 100 % zeker van dat Refn hierdoor geinspireerd was tijdens het maken van The neon demon.

avatar van sonyjh
Eindelijk deze film eens gekeken. Wat een aangename verassing. Ik snap de heftige kritiek op deze film niet hoor.

avatar van John Milton
Mooi. Ik ben wel toen aan een herziening. Mijn huidige waardering stemt nog uit een niet op deze aansluitend decennium.

Destijds niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik heb zin om hem weer eens te zien! Benieuwd of ik er nu meer in zie. Het denk enigszins van wel, nu ik ook een stuk meer van Verhoeven weet.

avatar van Earth
De nieuwe blu ray uit Frankrijk ontvangen. Erg interessant interview met Paul Verhoeven. Showgirls was eigenlijk een tweede project omdat Crusades niet lukte. Eigenlijk is het nu voor het eerst dat hij zich echt uit over Showgirls.

avatar van lee webber
Toen 1995 een mooie film heb er van genoten

Ik geb deze film van Verhoeven nog niet gezien maar gaat wel gebeuren! Wat ik mij kan herinneren was dat Paul Verhoeven zijn razzies voor de slechtste film op ging halen. Daar hadden heel veel critici respect voor en zeiden achteraf dat de film helemaal niet zo slecht was...

avatar van goongumpa
Hét filmische kitsch~extravaganza bij uitstek. Wat een leven, wat een kleur, wat een geniaal geregisseerde massascenes. En die debiele seksscenes — wat doet die Berkley toch allemaal!? Rodeo rijden op een dolfijn ofzo. De hilarische mysogiene smacktalk is misschien nog wel mijn favoriete ding in dit sarcastische, hedonistische, coke,cash'n'strippers-meesterwerk. Vijf paar dubbele D's!

avatar van Metalfist
There's always someone younger and hungrier coming down the stairs after you

Recentelijk ben ik Paul Verhoeven aan het (her)ontdekken en vooralsnog ben ik vooral geïnteresseerd in zijn Hollywood periode. Dan kun je natuurlijk niet om titels heen zoals Robocop en Total Recall maar ook het indertijd verguisde Showgirls (Verhoeven was de eerste regisseur die effectief zijn Razzie ging ophalen bij de uitreiking) kan dan niet ontbreken. Ooit wel eens eerder wat fragmenten van gezien, maar kon me in ieder geval maar weinig voor de geest halen. Redelijk blind aan begonnen dus.

Vreemd filmpje, zoveel is duidelijk. Tof dat Verhoeven het heeft kunnen klaarspelen om een film te maken waar hij en enkel hij volledige controle over had, het succes van Robocop en Total Recall zullen er daar wel voor iets tussen zitten, maar hier mispakt hij zich toch serieus. Een film die ogenschijnlijk bedoeld is als een satire/parodie op heel het instituut Las Vegas verzandt in een halve pornofilm met een plotlijntje dat op de achterkant van een bierviltje kan worden neergeschreven. Het komt er op neer dat in ieder iets slechts in iedereen zit en dat Las Vegas dat naar boven haalt. Hoewel, iedereen is misschien niet correct aangezien Molly het toonbeeld van een goede vriendin voor Nomi is maar die wordt dan weer brutaal verkracht. Op dat moment begint Verhoeven eindelijk wat rond zich heen te schoppen (de wraak van Nomi op Andrew Carver is wel heerlijk bruut) maar tegen dan is het kalf al lang verdronken. Toch blijft dit op een zekere lijn wel boeien en dat is ook een kunst op zichzelf.

Vooral omdat dit er visueel best nog ok uitziet. Ik ben verre van een fan van dit soort abstracte dans-dingen, maar je hebt groots en je hebt blijkbaar ook Goddess groots. Verder best nog een wisselende cast. Fijn om Elizabeth Berkley uit Saved by the Bell nog eens terug te zien (de "She grew up, she filled out" quote van Hartigan in Sin City is hier ook wel toepasbaar) maar ze overtuigt niet altijd. Zeker haar introductie wanneer ze meelift is werkelijk tenenkrommend, dan ging het haar op het einde in diezelfde scène heel wat beter af. Tof ook om Kyle MacLachlan nog eens in iets terug te zien, maar die lijkt ook de helft van de tijd niet goed te beseffen waar hij eigenlijk in is terecht gekomen. Gina Gershon is nog wel een uitstekende toevoeging als de concurrerende Cristal maar bijvoorbeeld Glenn Plummer als James (die Nomi wilt leren dansen) is tenenkrommend.

Onterecht compleet afgemaakt aangezien er talloze films zijn die veel slechter zijn dan dit, maar rekening houdend dat dit een Amerikaans product uit de jaren '90 is verschiet ik er ook weer niet van. Heeft Verhoeven zich ergens mispakt aan hoe ver hij kon gaan met seks en naakt in Amerika? Geen idee, maar het levert wel een bijzondere film op. Over het algemeen op elk vlak nogal matig, maar genoeg uitspringers om dit toch nog eens een keer in je leven gezien te hebben.

avatar van Quentin
Gisteravond in een uitverkochte CINEMATEKbe op 35mm mogen bewonderen, visueel behoorlijk overweldigend op het grote scherm. Er rammelt genoeg aan de dramatische narratief, maar Verhoevens beeldregie is geweldig en wordt perfect gecomplementeerd door het dynamische camerawerk van Vacano en Goldblatts virtuoze montage.

Het overdreven spel en de brutale toon van de film werken eigenlijk heel goed, net zoals het totale gebrek aan goede smaak, jammer dat men scripttechnisch behoorlijk wat steken heeft laten vallen. Het meest problematisch zijn nog wel de 'bookend' scènes met de liftende Nomi.

Solide 3.5*.

avatar van BlueJudaskiss
Quentin schreef:
jammer dat men scripttechnisch behoorlijk wat steken heeft laten vallen. Het meest problematische zijn nog wel de 'bookend' scènes met de liftende Nomi.

Solide 3.5*.

De film is behoorlijk weggezakt maar tijd voor een herziening... Wat waren de scriptproblemen? En misschien domme vraag, maar wat is bookend?

avatar van Basto
Volgens mij ‘op zichzelf staande’

avatar van Quentin
BlueJudaskiss schreef:
En misschien domme vraag, maar wat is bookend?

"A scene that your character experiences as the story opens, and then at the end you put him in a similar scene and show the reader, by his new reaction to that same set of circumstances".
Bookend Scenes: Bringing Your Story Full Circle - theindievoice.com

avatar van mikey
Goeie forum titel: Bookend films?