Showgirls (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Elizabeth Berkley, Gina Gershon en Kyle MacLachlan

Nomi Malone komt al liftend aan in Las Vegas. Ze maakt er kennis met Molly en gaat als danseuse aan de slag in de beruchte Cheetah Club. Na een lap-dance met Zack Carey, grote meneer van de Stardust, krijgt ze een rol aangeboden in een groteske show. Ze ontmoet ook Cristal Connors, de leading lady van de show en een biseksuele drugs snuivende schoonheid. Ondertussen schrijft ene Jim een nummer voor haar en geraakt haar vriendin in serieuze problemen. Nomi's ster rijst echter pijlsnel en als ze haar kans ziet om Cristals rol over te nemen aarzelt ze geen moment.

avatar van Aristocraat
Onbegrepen en ondergewaardeerd destijds.

Niet zo heel bijzonder.

Blijkbaar is er vroeger aardig wat te doen geweest rond deze film, in ieder geval vreemd om te lezen dat dit als één van de slechtere films (ooit?) werd gezien. Ik vond het een redelijk typisch Hollywood dingetje, met dat beetje extra dat Verhoeven er doorgaans in Amerika bijgooit.

Zo'n showbiz drama dat eigenlijk amper interessant is. Het verhaaltje is redelijk banaal, acteerwerk is eerder pover en de film duurt veel te lang. Het zijn gewoon genreclichés van dit soort films. Dan komt het neer op de regie, waarin Verhoeven zijn typische zelf kan zijn.

Net iets zwierderiger dan gewoon, net wat riskanter dan ze gewend zijn in Hollywood. Zal allemaal wel shockerend zijn voor de gemiddelde Amerikaan, maar dat maakt verder mijn zaak niet. Misschien dat Verhoeven ook wat pech heeft dat de wereld ondertussen iemand als Luhrmann heeft ontdekt, die zou van dit type verhaaltje ongetwijfeld iets veel beter gemaakt hebben.

Zit wel genoeg zwier in de film en Verhoeven doet dat beetje extra, maar dat is niet genoeg om deze film in z'n geheel te kunnen redden.

avatar van Alathir
Niet zo slecht als de rating doet vermoeden. Het blijft na al die jaren een hippe film met vrouwelijk schoon dus welke man (of vrouw) vindt dat niet prettig om naar te kijken.

Om eerlijk te zijn vind ik Showgirls een beetje The Neon Demon avant la lettre. Deze heeft geen horrorelementen en is visueel ongetwijfeld minder interessant, maar wel veel toegankelijker. Het is voor mij dus een fijnere film en deze keer stoorde ik me minder aan de rivaliteit tussen de dames. Ze hebben allebei wel iets. Van Gina Gershon ben ik fan van sinds Bound. Berkley kende ik niet, maar nu ik alles heb gezien van haar kan ik zeggen dat ik haar niet snel zal vergeten.

Het slechtste is nog dat bookend einde zoals dat blijkbaar noemt. Daar geef ik los een een punt aftrek voor. Veel te ongeloofwaardig.

avatar van VanRippestein
Enorm vermakelijk. Kijkt weg als een exploitatieifilm. Wat de film zo boeiend maakt is de totaal vervaagde lijn tussen parodie en mislukt product. Het verschil is niet meer te zien. Hoge grapdichtheid en cool camerawerk. Ook tetten.

avatar van shugenja
Ik begrijp heel goed waarom deze film geflopt is. Showgirl pakt namelijk "the American dream" en maakt hem helemaal kapot. Maar echt tot de grond aan toe wordt de illusie gesloopt. Zoals we weten vinden Amerikanen niks ergers dan wanneer ze de realiteit onder ogen moeten zien. Dus werd deze film de grond in getrapt. Maar Verhoeven toont zijn ballen, jammer dat het grote publiek er niet tegen kon. Wel mooi om te zien dat zoveel jaar na dato mensen toch beginnen te begrijpen wat deze film nou echt wilde zeggen. Echt een film waar een hoop mensen over hebben gepraat en gedacht, missie geslaagd dus!

shugenja schreef:

Ik had het niet beter kunnen omschrijven helemaal mee eens. Ik vind dit gewoon een goede film maar voor een selecte doelgroep, en niet voor de massa dat is ook een van de redenen dat deze film geflopt is. Het geniale van Paul Verhoeven is dat hij gewoon doet en er voor de rest lak aan heeft.

avatar van shugenja
Weet je dat mis ik dus bij veel moderne regisseurs wel. Je hebt allemaal van die types die graag willen maken wat het publiek verlangt. Maar ik mis die type acteurs en regisseurs die een bepaalde arrogantie en meesterschap hebben zoals Verhoeven die zeggen: "vertrouw mij nou, ik ben de meester en dit moet gemaakt worden" . Je kan zo iemand een lul vinden maar kunst is alleen maar verder ontwikkeld door dit soort kunstenaars. Mannen en vrouwen die iets doorbreken, Mondriaan, van Gogh kunst waar niemand in de tijd een bal van begreep omdat je 20 jaar nodig hebt om het te begrijpen. Kunst die zijn tijd vooruit was en daardoor direct invloed op de tijd heeft gehad.

Ok nou wil ik niet meteen showgirls in die categorie zetten. Maar Verhoeven als vakman heeft zeker wel wat van die momenten gehad. Ik vraag me wel eens af of het gebrek aan nieuwe ideeën en de overdaad aan remakes en reboots hier niet mee te maken heeft. Ik denk het eigenlijk wel. We nemen steeds meer de macht bij de makers weg en leggen die bij producenten en publiek neer. Dat is geen weg naar vernieuwende, spraakmakende out of de box producties. Ik vind het heel jammer want nu moet ik vaak terecht klagen op deze website over nieuwe films zonder nieuwe ideeën en lijk ik steeds meer op een zeikerd.

shugenja schreef:

Ik snap je punt heel goed er zijn zeker heel veel regisseurs die alleen doen wat het publiek verlangt, en daardoor gaan veel films te veel op elkaar lijken. Remakes daar snap ik helemaal niks van waarom dat moet. 9 van de 10 keer wordt het een waardeloze film kijk naar robocop total recall etc. Puur om het geld en wat het publiek blijkbaar wilt. Nu is het natuurlijk ook zo dat er al zoveel goede films gemaakt zijn dus op een gegeven moment raken de ideeën ook wel een beetje op. Alleen de regisseurs met dusdanig veel talent weten zich te onderscheiden van de rest.

avatar van shugenja
Ik denk dat je ook een sfeer van creativiteit en vernieuwing moet scheppen om te komen tot nieuwe ideeën. We hebben nu met alle nieuwe technologieën en internet meer mogelijkheden om te komen met fantastische verhalen. Je leest elke dag over nieuwe ontdekkingen en mogelijkheden op gebieden zoals genetische manipulatie, ruimtereizen en mogelijk leven en steden van de toekomst etc etc.

Deze tijd is juist bij uitstek geschikt om te komen met prikkelende en nieuwe verhalen. Dat hele idee dat het "op" is dat komt omdat je kijkt naar wat er nu rondgepompt word aan derderangs opgewarmde ideeën en daar dan een conclusie aan verbind. Maar creativiteit, inspiratie en fantasie dat is oneindig en zodra we dat weer meer gaan waarderen en dat toelaten op TV en de bioscoop dan zal je zien dan wordt dat de leidraad. Als mensen liever kiezen voor iets nieuws en origineels ipv remakes en reboots dan ga je zien dat er ander soort talenten doorbreken.

Probleem is volgens mij gewoon dat het niet uitmaakt wat voor film je maakt als je er maar een groot genoeg budget tegenaan gooit en flink PR budget erin pompt en je berekent dat van de tien films maken er 7 mega winst en 3 niet dan ben je niet meer bezig met film maken. Plus als je ziet wat voor bedragen er tegenwoordig op gaan aan marketing voor films dan wil je dat graag over heel veel films uitsmeren. Je zal voor je eerste film megaveel kosten maken en dan hoop je op een "buzz" voor je volgende 7 films vanwege je mega PR-aandacht die je hebt gegenereerd door het product "in de markt" te zetten.

Regisseurs die meer kunstenaars zijn en een mooi, creatief interessante film willen maken worden natuurlijk vanuit bedrijfsmatig perspectief eerder als bedreiging gezien dan als kans. Ze zijn slecht te controleren, hebben een eigen wil en luisteren slecht naar de producent.

Overigens is dit bij veel sporten en kunstvormen een tendens (zeker in de muziek) en hoe meer geld ergens te verdienen valt des te meer zakenmannen zich erop storten.

avatar van shugenja
Ik begrijp heel goed waarom deze film geflopt is. Showgirls pakt namelijk "the American dream" en maakt hem helemaal kapot. Maar echt tot de grond aan toe wordt de illusie gesloopt. Zoals we weten vinden Amerikanen niks ergers dan wanneer ze de realiteit onder ogen moeten zien. Dus werd deze film de grond in getrapt. Maar Verhoeven toont zijn ballen, jammer dat het grote publiek er niet tegen kon. Wel mooi om te zien dat zoveel jaar na dato mensen toch beginnen te begrijpen wat deze film nou echt wilde zeggen. Echt een film waar een hoop mensen over hebben gepraat en gedacht, missie geslaagd dus!

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Onderhond schreef:
Niet zo heel bijzonder.

We zijn het niet vaak eens over een film, maar dit waren ook mijn gedachten bij deze film. Ik stem alleen iets hoger dan jij.

avatar van robertinho

Was Paul Verhoevens Showgirls een feministisch statement of ordinaire misogynie?
Privacy settings - volkskrant.nl

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na laatst Spetters te hebben gekeken vond ik het wel leuk om ook Showgirls weer eens aan te zetten, 12 jaar geleden voor de laatste keer gezien en net als 12 jaar geleden, snap ik nog steeds niet waarom deze film van Verhoeven zo ondergewaardeerd is en zo veel kritiek heeft gekregen. Te veel erotiek waarschijnlijk? Paul Verhoeven heeft in ieder geval wel lef om een film zoals dit te maken, wetende dat het echt geen allemansvriend zal gaan worden maar toch maken wat hij wilt, zonder daarin een stap terug te nemen en dat bewonder ik wel aan hem!

Showgirls is een hele lange zit, maar tegelijkertijd wel je tijd waard. Er gebeurd in ieder geval genoeg in die tijd en in het midden is de film wel even een klein beetje slepend maar gelukkig duurt dat ook niet te lang en wordt het verhaal al snel weer interessanter.

Voor mij blijft deze film op een 4 staan, doet soms ook wel denken aan Boogie Nights, maar aangezien die pas 2 jaar later verscheen lijkt het hier wel wat inspiratie uitgehaald te hebben.

avatar van Ste*
Helemaal niet zo slecht als de reputatie en het gemiddelde hier je willen doen geloven. Wellicht dat men door de erotiek en het naakt destijds (en nu ook nog) meteen in een reflex schoot van 'dit kan niks zijn' maar het heeft - zeker het eerste uur - behoorlijk wat pit, flair en tempo terwijl je misschien nu 25 jaar later iets veel suffers zou verwachten.

Leuke aan de film is dat Nomi eigenlijk bijna geen moment hulpeloos en gebruikt is en eigenlijk telkens stevig de touwtjes in handen heeft. Ze mag dan wel naakt ronddartelen, maar ze is er wel goed in en kiest er zelf voor (oke tot op zekere hoogte dan, gezien haar achtergrond).

De optredens, de dans en het naakt zijn allemaal erg overtuigend, meer dan prima geschoten en gewoon vermakelijk om naar te kijken. Buiten dat zijn de acteerprestaties van Elizabeth Berkley niet echt om over naar huis te schrijven, maar ik vroeg me wel af of dat niet ook ligt aan hoe ze geregisseerd is. Met name haar woede-uitbarstingen en hoe ze boos wegstormt zijn erg overdreven en hadden met wat bijsturen best minder gekund.

Verder gewoon best een oke film over het wereldje, misschien wat aan de lange kant met af en toe een wat onbeholpen plot (en een middenstuk dat wat sleept), maar verder echt helemaal niet zo slecht als de reputatie die het heeft.

The Showgirls Redemption: The Showgirls Redemption - YouTube

Inmiddels is de film opnieuw uitgebracht in UHD.
Voor meer euh, detail, zeg maar.

avatar van Boneka
Ja de 4k wordt uitgebracht alleen in Duitsland in een prachtige mediabook. Met 'Engelse subs. Laat die frambozen film maar komen!

Boneka schreef:

Pas op, de reviews zijn gematigd. Te veel dnr toegepast. Ik wacht tot een andere maatschappij m gaat geleasen.

Basto schreef:

Okay vond de comparison wel aardig op u tube. In ieder geval krijg je er wel een mooie bookmedia bij. Die is verder wel in het Duits, maar dit soort boekwerken ziet er wel vaak fraai uit. Opvallend dat deze vooral in Duitsland uitkomen en niet elders. Ook deze 4K version.

Boneka schreef:

Duitsland is natuurlijk een gigantische markt. Fijne is dat je vrijwel altijd de engelse soundtrack hebben en geen verplichte subs. Amazon.de zal na de Brexit wel mijn belangrijkste inkoopkanaal worden.

Basto schreef:

Daar heb ik ook goed naar gekeken. Engelse soundtrack en Engelse subs. Heb me een keer vergokt toen er geen subs bij waren. Heb nog een mooie vergelijking voor wat betreft het beeld.

UHD Blu-ray Kritik | Showgirls (4K Review, Rezension) - blu-ray-rezensionen.net

Ja vrees dat ze Zavvi prijzen omhoog gaan in 2021

UHD Blu-ray Kritik | Showgirls (4K Review, Rezension) - blu-ray-rezensionen.net

Ja vrees dat ze Zavvi prijzen omhoog gaan in 2021

Die officiele reviews neem ik toch met een korreltje zout. Die krijgen vaak gratis een review exemplaar en willen niet te kritisch zijn. Op het forum van blu-ray.com wordt die behoorlijk de grond ingeboord door gewone users. Vraag is natuurlijk weer hoe die m kijken, maar ze zijn toch voornamelijk erg negatief over de hoeveelheid DNR. Daar hou ik ook niet van.

Morgen weet ik het. Kan nooit zo erg zijn al Patton

Morgen weet ik het. Kan nooit zo erg zijn al Patton

En hoe vind jij m zelf?

En hoe vind jij m zelf?
Ga m binnenkort bekijken..........