• 8.611.213 stemmen

Showgirls (1995)

Drama / Erotiek | 131 minuten (NC-17 rated) / 128 minuten (R-rated)
2,46 1.294 stemmen

Genre: Drama / Erotiek

Speelduur: 131 minuten (NC-17 rated) / 128 minuten (R-rated)

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Elizabeth Berkley, Gina Gershon en Kyle MacLachlan

Releasedatum: 15 februari 1996

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Showgirls

"Leave your inhibitions at the door. The show is about to begin."

Nomi Malone komt al liftend aan in Las Vegas. Ze maakt er kennis met Molly en gaat als danseuse aan de slag in de beruchte Cheetah Club. Na een lap-dance met Zack Carey, grote meneer van de Stardust, krijgt ze een rol aangeboden in een groteske show. Ze ontmoet ook Cristal Connors, de leading lady van de show en een biseksuele drugs snuivende schoonheid. Ondertussen schrijft ene Jim een nummer voor haar en geraakt haar vriendin in serieuze problemen. Nomi's ster rijst echter pijlsnel en als ze haar kans ziet om Cristals rol over te nemen aarzelt ze geen moment.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Lebarron

Lebarron

Bubblez schreef:

Het Uur van de Wolf heeft een erg interessante (en erg fijn gemonteerde) aflevering over deze film: Paul Verhoeven en de comeback van Showgirls. Voor fans van Verhoeven een must-see!

Paul Verhoeven en de comeback van Showgirls - 2Doc.nl

Die pak ik wel even mee denk ik. Thanx for the tip!

avatar van Quentin

Quentin

Bubblez schreef:

Het Uur van de Wolf heeft een erg interessante (en érg fijn gemonteerde) aflevering over deze film: Paul Verhoeven en de comeback van Showgirls. Voor fans van Verhoeven een must-see!

Paul Verhoeven en de comeback van Showgirls - 2Doc.nl

Is gewoon een ingekorte versie van deze docu: You Don't Nomi (2019).

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

quinten 2doc doet het dus toch wéér... Ik begrijp dat ik de opname van gisteravond dus kan wissen omdat het ingekort is?

avatar van Bubblez

Bubblez

• 2030 stemmen

Quentin schreef:

Is gewoon een ingekorte versie van deze docu: You Don't Nomi (2019).

Joh! Bedankt, kende ik helemaal niet.

avatar van tbouwh

tbouwh

Weet iemand met verstand van de verschillende versies van deze film welke versie er op MUBI is toegevoegd? Of maakt dat niet of nauwelijks uit? Ik weet e.e.a. van de film's veelbesproken karakter maar niet zozeer van die drie minuten verschil;)

avatar van N00dles

N00dles

Herkijk na 11 jaar en verhoogd van een 1,5* naar 2,5*.

Het is nog steeds geen goede film, maar toch minder slecht dan ik de eerste keer dacht, om twee redenen:

Ten eerste zijn de camp en satire bewust, iets wat ik de eerste keer niet echt zag of wilde zien, en ten tweede, het is zo nu en dan vermakelijk over-the-top.

Maar goed, dat doet natuurlijk niets af aan de slechte B-film feel (ondanks het hoge budget), de slechte regie, slechte script, en cliché personages.

Verhoeven heeft in zijn regie en "visie" een aantal steken laten vallen, zoals het verkeerd regisseren van Berkley (die soms vreemde, abrupte emoties toont) en belachelijke seksscenes, die onbedoeld(?) grappig zijn geworden. Het maakt ook dat de oprecht dramatische momenten die de film kent, moeilijk serieus kunnen worden genomen.

Tot slot, het is een exploitation-film met veel overdadig naakt. Heb ik natuurlijk niks op tegen en het is ook wel passend in het verhaal, maar het geeft de film wel een goedkope, kitschy vibe.

Dus ik snap wel waarom het destijds de slechte reputatie heeft gekregen. De film wordt inmiddels wel beter op waarde geschat en heeft cultstatus gekregen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van stratmans

stratmans

ferm gefilmd van Paul Verhoeven

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Soms moeilijk te begrijpen waarom 'preuts' Amerika soms op de barricaden staat voor een bepaalde film. We spreken anno 1995, toch nu ook niet zo'n eeuwigheid geleden en er wordt moeilijk gedaan om wat bloot. Veel blote borsten ja inderdaad, noem het gerust functioneel, maar zo aanstootgevend vond ik niet. Dat Verhoeven wat tegen de Amerikaanse moraal instrijkt, is hem niet in dank afgenomen waardoor sommige van zijn films ook zijn afgebrand. Niet altijd terecht lijkt me.

Niet dat Showgirls een geweldige film is met diepere lagen. Inhoudelijk valt het heus allemaal wel mee. De personages mogen dan wel wat vlakker zijn dan bijvoorbeeld pakweg Suspiria of Black Swan, maar dat de glitter and glamour ook een duister kantje heeft, komt toch redelijk goed tot uiting in de film. Nomi evolueert van onschuldig en naïef wicht tot een zelfzekere niets onziende vrouw die weet wat ze wil, niet goed wetend welk monster ze tegen de schenen stampt. Ze krijgt een positief sympathiek imago mee van de kijker, maar ze is eveneens in staat om over lijken te gaan.

De shows zijn goed geschoten en de film kent een vlot verloop. De intriges en interne spanningen tussen de meiden onderling én de bazen komt bij vlagen goed tot uiting. Het einde is dan wel wat simplistisch, voor de rest heb ik zeker genoten van de film.

avatar van Basto

Basto

Fisico schreef:

Hij legt juist feilloos de Amerikaanse moraal bloot. Wellicht is het juist dat, wat men hem niet in dank afneemt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Slechte Verhoeven.

Als regisseur heb ik hem zeker rondom deze periode gemogen, maar dan wel in de films die gewoon op lompe actie mikten. Verhoeven zelf lijkt ook gewoon nogal lomp te zijn, want ik heb zelden echt een film vanuit zijn kant gezien die echt subtiel te werk ging. Pas 20 jaar na deze film begon dat erin te komen (zijn eerste Nederlandse films nog niet gezien), maar deze Showgirls heeft het echter nogal nodig.

Het lijkt voortdurend of Verhoeven en zijn duidelijke obsessie met vrouwelijk schoon (want het zit er altijd in, in letterlijk elke film) zelf aan het woord is. Showgirls zal vast wel wat los hebben gemaakt in Amerika toen het uitkwam, maar daar kijken we ondertussen niet zozeer meer van op. Om extra punten te geven voor iets dat je niet meer aanspreekt is dan ook niet eerlijk, en ik ga dat dus ook niet bij het cijfer rekenen.

Deze film kenmerkt zich in bombast, wild gedrag en glitters. Een stijl die best kan werken, mits het een beetje op normale manier wordt geregisseerd, want ik vond dit nergens op lijken. Zo raakt de editing kant noch wal. Dansscenes worden bijvoorbeeld op rare manier in beeld gebracht waardoor de helft van het dansen niet te zien is. Of juist van heel ver, waardoor je niet meer weet wie wie is. Camerawerk voelt te standaard en gemakkelijk aan voor een wilde film als deze. Scriptschrijver mag op staande voet vertrekken, of juist diegene die hem geknipt of herwerkt heeft. Wat al helemaal nergens op lijkt overigens, dat zijn de dialogen, die verschrikkelijk onnatuurlijk overkomen.

Mocht de film stilistisch te werk willen gaan, dan heeft het weinig positieve indruk gemaakt. Wil de film zichzelf prijs geven als een soort personagesonderzoek, dan vind ik dat het te veel gericht is op perversiteit en seksuele handelingen. Je kan toch wel meer doen op het vlak van dramatiek en romantiek dan wat neuken en schreeuwen. Bovendien wordt de relatie tussen personages enkel en alleen via korte gesprekjes opgebouwd. Voelt eerder lui aan, en in een film van 131 minuten is dat wel kwalijk.

Acteerwerk vond ik tevens een enorm stoorpunt. Berkley bakt er werkelijk helemaal niets van. Gershon loopt er ook onnozel bij. Davi lijkt compleet verloren te zijn in het geluidsspektakel. De enige die ik af en toe nog wel redelijk vond was MacLachlan, vooral omdat het voor hem zo'n ongebruikelijke rol is. Toch ziet de film wel met pluspunten. Zo zorgt het wilde, losgeslagen en lompe karakter voor de film voor een (wellicht onbedoeld) op hol geslagen tempo dat de speelduur nooit als opgave aan laat voelen. Tevens schoot ik regelmatig in de lach door de vreemd en sterk aangezette dialogen, dus een slechte tijd was het niet. Het ik-ben-een-gekooid-diergedrag van Berkley zorgt ook voor het nodige vermaak.

Ik vind het vooral een bende. Wellicht leuk voor Verhoeven-fans, of gewoon voor mensen die van naaktheid houden, want daar zal je binnen Showgirls genoeg van vinden. Wellicht dat de maatschappijkritiek werkt als onderliggende boodschap, maar het constante wanacteerwerk en enorme hoeveelheid een compleet idiote dialogen zorgen ervoor dat deze maar geen seconde serieus te nemen valt. Een film die tegenwoordig alleen nog als feestje of als ramp kan worden gezien. Ik zie niet veel mensen hier precies tussenin zitten, maar ik kan er zelf niks mee. Zie Verhoeven liever gewoon lompe actie met veel geweld doen. Laat hem afblijven van dramafilms.

avatar van AC1

AC1

Shadowed schreef:

Laat hem afblijven van dramafilms.

Elle (2016) is toch en dramafilm van een heel ander kaliber, zou ik zeggen. Deze doet me zowaar denken aan Michael Haneke (maar dat komt misschien door Isabelle Huppert). Voor de rest deel ik je mening, het is inderdaad een slechte Verhoeven die door sommige gehyped wordt alsof het een onbegrepen meesterwerk is.

avatar van Shadowed

Shadowed

AC1 schreef:

En ik geef je gelijk! Heb ik ook in mijn bericht genoemd, alleen niet zo expliciet, dus ik snap waarom je dat zegt. Ik zal de quote er even voor je bijhalen.