Showgirls (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Elizabeth Berkley, Gina Gershon en Kyle MacLachlan

Nomi Malone komt al liftend aan in Las Vegas. Ze maakt er kennis met Molly en gaat als danseuse aan de slag in de beruchte Cheetah Club. Na een lap-dance met Zack Carey, grote meneer van de Stardust, krijgt ze een rol aangeboden in een groteske show. Ze ontmoet ook Cristal Connors, de leading lady van de show en een biseksuele drugs snuivende schoonheid. Ondertussen schrijft ene Jim een nummer voor haar en geraakt haar vriendin in serieuze problemen. Nomi's ster rijst echter pijlsnel en als ze haar kans ziet om Cristals rol over te nemen aarzelt ze geen moment.

avatar van Aristocraat
Onbegrepen en ondergewaardeerd destijds.

Niet zo heel bijzonder.

Blijkbaar is er vroeger aardig wat te doen geweest rond deze film, in ieder geval vreemd om te lezen dat dit als één van de slechtere films (ooit?) werd gezien. Ik vond het een redelijk typisch Hollywood dingetje, met dat beetje extra dat Verhoeven er doorgaans in Amerika bijgooit.

Zo'n showbiz drama dat eigenlijk amper interessant is. Het verhaaltje is redelijk banaal, acteerwerk is eerder pover en de film duurt veel te lang. Het zijn gewoon genreclichés van dit soort films. Dan komt het neer op de regie, waarin Verhoeven zijn typische zelf kan zijn.

Net iets zwierderiger dan gewoon, net wat riskanter dan ze gewend zijn in Hollywood. Zal allemaal wel shockerend zijn voor de gemiddelde Amerikaan, maar dat maakt verder mijn zaak niet. Misschien dat Verhoeven ook wat pech heeft dat de wereld ondertussen iemand als Luhrmann heeft ontdekt, die zou van dit type verhaaltje ongetwijfeld iets veel beter gemaakt hebben.

Zit wel genoeg zwier in de film en Verhoeven doet dat beetje extra, maar dat is niet genoeg om deze film in z'n geheel te kunnen redden.

avatar van Alathir
Niet zo slecht als de rating doet vermoeden. Het blijft na al die jaren een hippe film met vrouwelijk schoon dus welke man (of vrouw) vindt dat niet prettig om naar te kijken.

Om eerlijk te zijn vind ik Showgirls een beetje The Neon Demon avant la lettre. Deze heeft geen horrorelementen en is visueel ongetwijfeld minder interessant, maar wel veel toegankelijker. Het is voor mij dus een fijnere film en deze keer stoorde ik me minder aan de rivaliteit tussen de dames. Ze hebben allebei wel iets. Van Gina Gershon ben ik fan van sinds Bound. Berkley kende ik niet, maar nu ik alles heb gezien van haar kan ik zeggen dat ik haar niet snel zal vergeten.

Het slechtste is nog dat bookend einde zoals dat blijkbaar noemt. Daar geef ik los een een punt aftrek voor. Veel te ongeloofwaardig.

avatar van VanRippestein
Enorm vermakelijk. Kijkt weg als een exploitatieifilm. Wat de film zo boeiend maakt is de totaal vervaagde lijn tussen parodie en mislukt product. Het verschil is niet meer te zien. Hoge grapdichtheid en cool camerawerk. Ook tetten.