Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: Gene Hackman, Roy Scheider en Fernando Rey
IMDb beoordeling: 7,7 (135.029)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
- Bekijk via Disney+
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The French Connection
"There are no rules and no holds barred when Popeye cuts loose!"
Agenten Popeye Doyle en Buddy Russo komen op het spoor van een groot drugstransport naar New York. Dit spoor leidt naar de Franse onderwereld die in New York voeten aan de grond probeert te krijgen. Het besef dat de politie ze afluistert maakt de criminelen uiterst behoedzaam. Het spoor lijkt te vervagen, maar agent Popeye Doyle weigert de klopjacht op te geven.
Externe links
Acteurs en actrices
Jimmy Doyle
Alain Charnier
Buddy Russo
Sal Boca
Pierre Nicoli
Devereaux
Mulderig
Marie Charnier
Weinstock
Angie Boca
Video's en trailers
Reviews & comments
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Niet mijn film. Ik blijf misdaad een verdomd saai genre vinden, al vind je er soms wel heel goede films. The French Connection is 'm uiteindelijk ook niet voor mij. De jaren zeventigsfeer vind ik dan wel weer zalig overigens. In het begin heb ik nog wel kunnen lachen om de rennende Gene Hackman. Dat issie duidelijk niet gewend. Fijne agent speel je dan!
Het is verder ook vooral meer van hetzelfde. Blijft een euvel als je het genre niks vindt natuurlijk. Je ziet typische elementen en je blijft je er aan storen. Op den duur rennen en rijden ze zo vaak achter de badguys aan dat je langzaamaan in slaap valt. erg spectaculair is het allemaal niet meer. Klassieker of niet, ik vond het maar saai.
notsub
-
- 1326 berichten
- 1311 stemmen
Lang dacht ik naar een (te) vage spionagefilm te kijken. Het duurde dus redelijk lang voor ik de film echt ging waarderen. De setting in New York, de grauwe beelden en het tijdsbeeld deden het goed in The French Connection. De spektacualiare finale moest de film wel redden voor mij. Tot halverwege had ik nog maar weinig op met de verschillende karakters, die eigenlijk nauwelijks tot leven komen.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Onversneden seventies nostalgia. Toen New York nog echt goor was. En die trompetjes met de dempers erop voor dat zooo typische, metalige geluid. Zeker geen klassieke film, nauwelijks dialogen, maar de camera die continu door een kouwe, kille, grauwe stad zwerft. Mooi toch?
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Hele aardige thriller cq misdaad film met de nodige grauwe beelden van New York. Wat mij opvalt is het verhaal wat in die zin weinig om het lijf heeft, lekker simpel en dat is totaal niet erg, en vooral het beeld van de hardwerkende smeris die zich de voeten verslijt als 'schaduwend', gebraakte nachten in auto's doorbrengend, kleumend in de kou, pislauwe koffie en pizzapunten waar een kakkerlak met een boog om heen zou lopen wegwerkend. Oftewel, een miserabel kutleven jagend op geesten en ingevingen die nergens toe lijden. De tegenstelling kan niet groter wanneer Fransman 1 zijn zoveelste gang gepresenteerd krijgt terwijl Hackman zijn koude voeten tot leven probeert te stampen en zijn neus ophaalt voor een door Schneider gehaalde koffie.
Prima rollen van Hackman, de harde smeris uiteraard, en Schneider, de iets zachtere agent. Verder mooie stijl, prima muziek, mooie geschoten scenes en beelden en de achtervolgingsscene van de trein of tram is van grote schoonheid, zit iedereen keer weer met ingehouden adem of het wel goed gaat. Het einde is ook prima eerst schiet Hackman per ongeluk een andere agent overhoop waarop hij verbeten door gaat achter Fransman 1. Die krijgt hij echter niet, aldus de teksten waar de film mee eindigt en een licht sinistere en beklijvende eindscore begint die toch wat een naar gevoel achter laat. Het komt niet altijd goed, niet iedere slechterik wordt uiteraard gepakt.
Prima film!
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Prima film uiteraard, maar hoe hebben ze die auto ooit weer netjes kunnen presenteren? Lijkt me onmogelijk.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vervelende film. Ben geen fan van misdaadfilms, maar dit is daarnaast ook wel een befaamde actiethriller. Toch was ik niet berekend op een uur lang onsamenhangende achtervolgingen te voet. De faam heeft de film vermoed ik gekregen omdat het een van de eerste was met deze stijl van realistisch gefilmde achtervolgingen. Maar een uur lang schaduwen en volgen met haast geen uitleg wordt echt ontzettend vermoeiend en vervelend. Ik kan alleen maar aanraden om het eerste uur over te slaan, de achtervolgingen gaan daarna toch wel door maar dan heb je tenminste variatie, zoals achtervolgingen met de auto en in een trein. 1*
CINEMATEKbe
-
- 113 berichten
- 0 stemmen
Een film die toch een mijlpaal blijft, te zien op 10.06 & 29.08 bij ons in Brussel CINEMATEK - Programma - The French Connection
Hans Heintz
-
- 26 berichten
- 17 stemmen
Alle type scenes die in misdaadfilms tot vervelends toe zijn geherkauwd zijn hier rauw, interessant, realistisch ogend, meeslepend. Wat een hoop s*** is er toch sindsdien gemaakt aan ontelbare achtervolgingscenes. Niets kan aan deze film tippen wdb.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Drie jaar na de ionische film Bullitt, de film die de auto achtervolgingen beïnvloedde in de filmwereld, krijgen we deze film The French Connection. Een grauwe film die vooral qua impact op latere films veel te betekenen heeft. Hetzelfde jaar kwamen in Amerika ook Dirty Harry en Shaft uit. Die hebben qua culturele impact de tijd beter doorstaan dan Popeye Doyle. De film heeft een vrij simpel verhaal en is eigenlijk niet zo enorm verschillend met de vele gelijkaardige films in dit genre. Maar het is wat rauwer met niet de flauwe oneliners, de zelfparodie of de romantische zijsprongetjes. Veel wordt goedgemaakt met de achtervolging. Die werd blijkbaar aangeraden door Howard Hawks aan Friedkin om de film wat meer pit te geven. Het heeft wel gewerkt, maar tegelijk wordt daarmee misschien ook bevestigd dat de rest van de film minder iconisch is.
Slecht is het zeker niet. Friedkin is een goeie regisseur en kan op sterke acteurs rekenen. De film doet ook wat het moet doen, een spannende film brengen. Alleen is hij ondertussen wat ingehaald door veel gelijkaardige films. En zijn er gelijkaardige agenten (ik denk aan oa jaargenoot Dirty Harry) die voor meer filmplezier zorgen.
FlorisV
-
- 1690 berichten
- 701 stemmen
Meer dan prima. Door het zeer hoge tempo net niet te gedateerd, geen moment dat verveelt en een verassend einde. Een aardige bonus is dat bepaalde scenes vandaag niet meer zouden "mogen" (want vermeend racisme, U kent het wel). Mooi geschoten beelden van de steden (we zien vooral New York, Marseilles komt vooral in deel 2 aan bod) en competent gefilmde achtervolgingen. De film heeft de toon gezet voor veel later werk. Helaas werd het achter de boef aan rondrennen door stad een cliche op zichzelf. Hackman speelt een uitstekend geschreven antiheld, die soms enorme fouten maakt, wat ook vandaag de dag nog steeds als zeer verfrissend mag gelden.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Vrij goed kijkbare misdaadfilm, wat weer een genre is waar ik over het algemeen niet heel veel mee heb. En dus zal deze French Connection bij mij ook niet worden herinnerd als een grootse film. Wel kijkt het goed weg, maar het is ook wel geregeld traag en niet zo boeiend. Wat ik wel tof vond was de sfeer van New York in de jaren 70. Van die enge achterbuurten en grauwe straten, ik hou er in films wel van. De film kent een paar actiemomenten die wat vaart in een vaak te trage film houden, zodat ik er een voldoende voor over heb.
3*
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
De film schetst het portret van een haatdragende en gedesillusioneerde agent die samen met zijn maatje Russo eigengereide wegen volgt om de misdaad aan te pakken. Gene Hackman is Jimmy „Popeye“ Doyle, een agressieve drinker met racistische tendensen. Niet bepaald het prototype van de rechtschapen politieman. Zijn partner Russo gespeeld door Roy Scheider is kleurlozer, maar krijgt gedurende de film meer smoel door de uitstraling die Scheider hem verleent.
De film is rauw en kijkt in beginsel ongemakkelijk. De personages zijn afstandelijk en de handeling wordt tot het wezenlijke beperkt. Gewoon een film over de alledaagsheid van het speurwerk naar misdaad gerelateerd aan drugs. De film verloopt rustig tot het moment dat Doyle en Russo lucht krijgen van een grote drugsdeal waarna de film een tempoversnelling toepast, extra spanning genereert en zijn naam als spraakmakende actiethriller uit de jaren 70 volledig waarmaakt.
De entourage van het gewelddadige, haveloze en viezige Brooklyn is heerlijk. De film heeft een kille sfeer, cynische dialogen en fijne actiescènes. Het hoogtepunt is natuurlijk de legendarische achtervolging van Doyle die per auto een metrotrein achtervolgt, Auto en bestuurder gaan genadeloos tekeer. Het geweldige camerawerk zet de kijker middenin de actie. Het is een scène die lekker lang duurt en die nog immer grote hoeveelheden adrenaline in mijn aderen doet opborrelen.
De toon van de film is ernstig en bitter. De stad is een afvalput. Corruptie is alomtegenwoordig. De kogels vliegen je spreekwoordelijk om de oren. Misdaad loont. Doyle en Russo doen hun ding. Tegen de stroom in, zo lijkt het. Hun acties maakt hen niet tot grote helden. Ook na hun opruiming is de stad nog steeds dezelfde afvalput. Regisseur Friedkin biedt de kijker een vreugdeloos perspectief.
The French Connection is een fantastische actiethriller door William Friedkin geënsceneerd in een duistere, kille en gewetenloze atmosfeer van het New York in de jaren 70. Prachtfilm.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Het grauwe New York van eind jaren '60 (begin jaren '70) met zijn pornobioscopen en groezelige bars, waar hoeren en dealers rondhangen en waar dode bedelaars in de portalen bleven liggen. Tegen die achtergrond werken Jimmy "Popeye" Doyle en zijn partner Buddy "Cloudy" Russo als rechercheurs van de narcoticabrigade. Gene Hackman en Roy Scheider vertolken daarmee rollen die zijn gebaseerd op de politiemensen Eddie Egan and Sonny Grosso, die in het echt het onderzoek naar het onderscheppen van een heroïnelevering uit Frankrijk te maken kregen. Elk facet van politiewerk komt langs; aanwijzingen zoeken, observeren van een verdacht pand, afluisteren en het schaduwen. Niet altijd het spannendste werk. Daarom werd voor de film de vrijheid genomen om achtervolgingsscènes en schietpartijen toe te voegen. Wat uiteindelijk resulteerde in een van Hollywoods spectaculaire achtervolgingsscènes. Een ander opvallend aspect van de film is dat het er door een documentaire-stijl er realistisch uitziet. Dit kwam ook omdat men onder het budget van 2 miljoen moest blijven en daardoor regelmatig direct op locatie werd gefilmd zonder figuranten of soms zelfs zonder (of maar gedeeltelijke) toestemming. De film is misschien daardoor ook niet altijd even goed uitgewerkt (flink aantal maffialeden bij elkaar brengen voor een schietpartij?) maar het is een prima misdaadthriller.
zoutzak
-
- 932 berichten
- 6161 stemmen
mcdaktari
-
- 6288 berichten
- 0 stemmen
Ik vond dit vroeger al een te gekke film en zojuist weer eens gekeken, en het blijft gewoon goed. Gene Hackman en Roy Scheider is ook een perfect duo. Maar vooral Hackman acteert hier echt super goed. Niet voor niks dat hij voor deze rol ook een Oscar won, en ook meer dan terecht. Je merkt niet eens dat ie acteert, en dan doe je het goed. Roy Scheider kende ik eerst vooral van zijn rol in Jaws. Maar hij heeft ook andere goeie rollen gespeeld zoals in The Marathon Man en Sorcerer. Het was echt lang geleden dat ik The French Connection gezien had. Ik denk dat ik nu dan maar het vervolg uit 1975 ga kijken.
wihu61
-
- 835 berichten
- 396 stemmen
Ik denk dat ik nu dan maar het vervolg uit 1975 ga kijken.
Zou ik niet doen... vond die echt stukken minder.
mcdaktari
-
- 6288 berichten
- 0 stemmen
Die heb ik uiteraard al ooit gezien, en ik weet dat ie minder is maar ik heb gewoon zin om er nog eens naar te kijken. Ik heb namelijk een hele boel oudere films op m'n pc staan uit de jaren 60/70 en vind het wel mooi om ze weer eens opnieuw te kijken. Er zitten best wel hele goeie tussen. The Godfather, ook uit die periode blijft ook een tijdloze topfilm die nooit gaat vervelen. Er zijn in die tijd best veel films gemaakt die nog steeds hoog in de Top 100/250 lijsten staan.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Vroege Friedkin.
Als regisseur tot geweldig sfeervolle projecten in staat, maar in de misdaadwereld trek ik hem wat minder. Zijn pogingen om het verhaal langzaam op te bouwen lijkt een bewuste keuze te zijn, maar The French Connection moet het toch eerder van de vaart hebben die het gaandeweg betrekt. Daar komen ook de beste momenten vandaan.
Ik kan de wereld die hier wordt geschept echter wel waarderen. Rauw, realistisch en vuil. Cinematografie laat alles best oprecht en echt aanvoelen, alsof je daadwerkelijk naar beelden kijkt van hoe de politie te werk gaat. Had beter kunnen werken als de personages zelf niet zulke karikaturen waren. Ook de soundtrack zit enige opbouw nogal vaak in de weg. Te luid en storend, maar het past vooral niet in de scene.
Het beste moment van de film is zonder twijfel de weergaloos gebrachte auto/treinachtervolging. Heerlijk innovatief in beeld gebracht waarbij de kijker volledig in de spanning en druk wordt betrokken. Zo'n heerlijke scene als die specifieke sequentie tref je niet meer aan, want verder is het wat gewoonlijker detectivewerk waarbij allerlei malloten tegen het lijf worden gelopen, die echter allemaal ook niet interesseren.
De look van de film is passend en ik kan de poging tot een grauwe, realistische politiefilm wel waarderen, maar de personages, de soundtrack en de situaties halen dit effect gedeeltelijk voor me weg. Dat neemt niet weg dat deze film absoluut briljant geregisseerde scenes brengt. De rest kon ik alleen moeilijker, tot helemaal niet, serieus nemen helaas.
Capablanca
-
- 1028 berichten
- 1450 stemmen
De tand des tijds niet helemaal doorstaan. Wel een mooi tijdsbeeld en een leuke achtervolging.
rainmist
-
- 117 berichten
- 485 stemmen
Prachtig camerawerk icm duur en afwisselende moeilijkheidsgraad van de scènes. Normaal houd ik niet van een "kouwe, kille, grauwe stad" sfeer, zoals stefan dias hier mooi omschrijft. Naar mijn mening heeft deze film de tijd juist prima doorstaan. Het was totaal geen obstakel en interactie liep lekker. Klein klassiekertje.
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Ik heb altijd gedacht dat dit een soort spionage thriller was maar het is dus een misdaad drugshandel verhaal .
Op zich een meer dan prima film maar door zijn bekendheid en reputatie verwacht je eigenlijk automatisch meer .
Left4Dead
-
- 3241 berichten
- 3691 stemmen
Ik heb altijd gedacht dat dit een soort spionage thriller was maar het is dus een misdaad drugshandel verhaal .
Op zich een meer dan prima film maar door zijn bekendheid en reputatie verwacht je eigenlijk automatisch meer .
The French connection was de tussenstop voor Italiaans en Turkse drugs. Werd allereerst via Canada naar de VS gesmokkeld en later rechtstreeks. Deze film is daarop gebaseerd, want die smokkellijn was gigantisch en de Maffia heeft daarmee na de drooglegging haar imperium kunnen opbouwen tot wat het was in de jaren 80 en beetje 90 totdat Rudy Giuliani de grote maffiabazen wel te pakken had.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Familie van New Yorkse tijdgenoten als Across 110th Street, Serpico, Dog Day Afternoon en Taxi Driver. Niet alleen in de zin van het ranzige decor van naar portiekpis ruikend half vergaan New York, maar ook door een cynische bitterheid en een flinke aanval op figuren waar je ooit tegenop moest kijken. Aan het einde blijkt alles een zinloze toestand.
De film blinkt uit in zijn gevoel voor locaties en zijn ritme. Het was de doorbraak van Friedkin en een commerciële en kritische hit, Hierna maakte hij The Exorcist (en dat was een paar jaar de meest succesvolle film ooit. De goodwill die dat opleverde raakte hij weer kwijt. Het was ook een moderne oscar beste film. Die prijs was in een paar jaar tijd van brave films als My Fair Lady en The Sound Of Music naar In The Heat Of The Night, Midnight Cowboy en deze film gegaan.
Voor mij was het eindelijk weer eens een Oscarwinnaar die me echt goed beviel.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Mwah.
Ik heb een hoop goede dingen gezien, maar evengoed lukt het de film niet om echt spannend te zijn - de pogingen van WIlliam Friedkin ten spijt. Die doet immers echt z'n best om het kat-en-muisspel uit te buiten. Soms lijkt dat te lukken, maar het is toch te vaak te veel van hetzelfde. Personages die tot leven komen lijken er niet te zijn - ik moet zeggen dat die stugge Gene Hackman ook niet mijn favoriete manier van acteren heeft.
Over het algemeen heb ik nog wel kunnen genieten van die seventies-sfeer. New Yorkse vuiligheid met de grauwe gevels van talloze woonblokken, maar aan het begin hier en daar een mooi shot. Het laatste half uur is veelal gefocust op het oplossen van de misdaad, maar daar zie ik niet echt grootse cinema in.
2,5
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Een misdaadfilm is niet altijd mijn favoriete genre. Vaak niet altijd duidelijk qua verhaallijn waardoor ik echt moeite moet doen om de gebeurtenissen (en soms ook de vele personages) uit elkaar te houden. Ook hier zat ik zelden in het verhaal. Veel achtervolgingen waarvan ik op het moment zelf weinig kop of staart kon krijgen. Vrij rommelig op dat vlak.
Waar ik wel van kon genieten was de grauwe vervallen quartiers van de stad. Vuil, groezelig, donker en vies. Toekomstloos ook. De film moet het vooral van zijn sfeer en decor hebben. En van het acteerwerk van onder meer Hackman en Scheider.
In zijn geheel een net niet, maar een aantal elementen waren zeker de moeite waard om gezien te hebben.
ZAP!
-
- 5103 berichten
- 3549 stemmen
...maar hoe hebben ze die auto ooit weer netjes kunnen presenteren? Lijkt me onmogelijk.
ZAP!
-
- 5103 berichten
- 3549 stemmen
De film is bijna één lange achtervolging. Dat ie zo oud was, had ik niet door.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Hoewel hij al 87 was, kwam zijn overlijden voor mij toch vrij onverwacht. Had notabene net nog een film afgerond.
Friedkin is toch wel een ijzersterk regisseur. In mijn top 10 sla ik m vaak over, maar hij behoort wel tot het illustere rijtje van regisseurs met vier absolute meesterwerken op zijn naam. (Deze, The Exorcist, Sorcerer en To live and die in LA.) Ook hij heeft net als veel tijdgenoten een beetje last van het feit dat zijn beste werk uit de jaren 70 stamt, maar ook in de jaren 99 en 00 heeft hij nog een aantal geweldige films afgeleverd.
Vandaag koos ik er voor om dit fantastische meesterwerk op te zetten. Een ijzersterk rauw portret van twee New Yorkse agenten die zich vastbijten in hun prooi. Ik ken eigenlijk nog steeds geen film die het politiewerk zo van alle franje weet te ontdoen, maar wel de obsessie verklaarbaar maakt. En dan zijn er natuurlijk al die prachtige achtervolgingen. Het leven in New York staat nooit stil. Ook niet als je de hele nacht in je auto zit te posten. De film vliegt voorbij, terwijl ik mezelf eveneens afvroeg hoe ze zoveel geweldige scenes, karakterschetsen en informatie in 103 minuten kwijt konden. De moderne editor zou hier erg veel van kunnen leren.
Geweldige film. Friedkin bedankt voor al het moois en rust in vrede. Al vermoed ik dat hij de schepper nog wel wat heeft uit te leggen.
Gerlof78
-
- 512 berichten
- 352 stemmen
Als eerbetoon aan William Friedkin, hebben wij deze gisteren weer eens gezien en het blijft een meesterwerk. Het verhaal kent iedereen wel dus daar hoef ik niks over te zeggen, wel dat het verhaal nog steeds als een huis staat. En de cast met oa Gene Hackman, Roy Scheider en Fernando Rey als de bad guy en let ook op het personage FBI agent Mulderig. Die word gespeeld door Bill Hickman een auto stunt rijder die word gezien als 1 van de besten in dat vak, hij deed ook de auto stunts in Bullitt, Vanishing Point, Duel en The Seven-Ups. Afijn dit is een klassieker die men wel moet hebben gezien, oh ja ook zie je net zoals in Serpico hoe smerig en ranzig New York City was in de 70s.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Een paar weken geleden zag ik de Avontuur / Thriller film "Sorcerer (1977)" van de recent overleden regisseur William Friedkin en ondanks dat die film me tegenviel, heb ik me toch nog gewaagd aan deze Misdaad / Thriller film van hem. Ik wilde de film eigenlijk maandagavond bekijken, maar omdat ik er iets mis was met de film, heb ik de dag erna een nieuwe versie gepindakaasd en die in de avond gekeken. De film is overigens gebaseerd op een legendarische drugsvangst in Amerika in 1962.
Wanneer Jimmy "Popeye" Doyle (Gene Hackman) en Buddy Russo (Roy Scheider), twee rechercheurs uit New York City, per toeval een bende drugssmokkelaars op het spoor komen, zijn zij vastbesloten om deze op te rollen. Maar wanneer één van de criminelen Doyle probeert te vermoorden, volgt de niet aflatende jacht van Doyle op het brein achter een groot drugstransport van Frankrijk naar New York.
Het is vooral de smerige en rauwe sfeer die opvalt in "The French Connection" en ook zit de film vol met achtervolgingen. De film opent in Marseille in Frankrijk, waar iemand wordt doodgeschoten, en daarna (na circa 3 minuten) bevinden we ons in Brooklyn van de Amerikaanse stad New York, waar we kennis maken met Jimmy "Popeye" Doyle en Buddy Russo, die undercover verkleed zijn als kerstman en hotdogverkoper, die in een bar vol met Afro-Amerikanen iemand oppakken en ondervragen en daarbij vraagt Doyle o.a. aan hem:
"Pulk je wel eens aan je tenen?"
En
"Hoe vaak pulk jij aan je tenen?"
En
"Je bent er geweest, hè? Je zat op je bed, hè? Schoenen en sokken uit en toen heb je aan je tenen gepulkt."
Dat zegt hij overigens tegen iedere Afro-Amerikaan en is natuurlijk racistisch. Nadat ze man ondervraagd hebben, besluiten ze om in de avond in een nachtclub iets te gaan drinken en daar valt Doyle een zekere Sal Boca (Tony Lo Bianco) op, een simpele kruimeldief die in de nachtclub is met zijn vrouw Angie (Arlene Farber) en andere personen, die opvallend veel geld uitgeeft en al snel wordt dan de connectie gelegd naar heroïne. Doyle en Russo besluiten daarna hen te achtervolgen en te laten afluisteren, waarna het verhaal eigenlijk echt begint.
Gedurende het verhaal zien we dus veel achtervolgingen (vooral te voet en met de auto) en die werden steeds fraai in beeld gebracht. Ook maken we kennis met veel verschillende personen zoals de Fransman Alain Charnier (Fernando Rey), het brein achter het drugstransport van Frankrijk naar New York, de Fransman Pierre Nicoli (Marcel Bozzuffi), die samenwerkt met Alain en die Doyle probeert te vermoorden, de welgestelde Fransman Henri Devereaux (Frédéric de Pasquale), die naar Amerika komt per boot en die een auto heeft meegenomen (waarin Heroïne verstopt zit), Joel Weinstock (Harold Gary), een Amerikaanse drugsdealer, Lou Boca, de criminele broer van Sal Boca, en FBI agent Bill Mulderig (Bill Hickman) waarmee Doyle en Russo moeten samenwerken van hun politiecommandant Walt Simonson (Eddie Egan).
Het verhaal weet opzicht te boeien en is soms een beetje komisch als Doyle en Russo weer eens een inval doen in een bar vol met Afro-Amerikanen en als Doyle met een vrouw (Maureen Mooney) op een fiets in bed duikt, waarbij ze hem dan met handboeien vastbindt (via één van zijn enkels) aan bed. Als Russo dan langskomt, zie we ook nog eventjes de billen van Maureen Mooney. Het hoogtepunt van de film volgt na circa 65 minuten, als we een fraaie en spectaculaire gefilmde achtervolgingsscène tussen Doyle en Pierre Nicoli, die Doyle probeerde dood te schieten (wat niet lukt, maar hij schiet wel een vrouw achter een kinderwagen dood), te zien krijgen.
Pierre probeert Doyle dan van zich af te schudden en springt op de metro. Maar dan kent hij Doyle niet, want die laat zich niet afschudden. Doyle neemt dan een auto in beslag, duwt het gaspedaal naar beneden en rijdt achter de metro aan. Intussen zoeft hij zigzaggend door het verkeer, ternauwernood tegenliggers vermijdend (wat overigens niet altijd lukt). Ondertussen zien we hoe Pierre in de metro twee personen (waaronder een politieagent) doodschiet en de metrobestuurder onder schot houdt, die op een gegeven moment onwel wordt, waardoor de metro geen bestuurder meer heeft. Regisseur William Friedkin schakelt daarbij behendig van perspectief en verliest nooit de snelheid van de scène, waardoor het continu in een hogedrukpan zit.
Alles voor die scène is in principe spanningsopbouw en alles erna is de ontlading. Als de metro uiteindelijk op harde wijze tot stilstand komt, stapt Pierre wankelend uit en komt hij Doyle tegen op de trap, die hem wankelend aan het opwachten is. Wapens worden getrokken en kogels afgevuurd en Pierre is dan dood. Daarna zit Doyle met verbeten kop achter Alain aan en zijn missie om hem te pakken ontwikkelt zich tot obsessie waarmee hij zowel zichzelf als zijn collega’s in gevaar brengt. Maar Doyle wil van geen wijken weten. Dat kan hij gewoonweg niet. Dit is zijn werk, zijn plicht. Als hij niet de straten van New York schoonhoudt, wie dan wel?
"The French Connection" vindt zijn einde in een donkere, natte, verlaten soort van fabriekshal waar Alain en andere personen, zoals Sal Boca en Lou Boca, zich schuil zou houden en waar de politie hen wilt inrekenen (die zijn inmiddels te weten gekomen dat er heroïne verstopt zit in de auto van Fransman Henri Devereaux). Lukt het Doyle de kwelgeest in te rekenen? Of trekt hij direct zijn wapen als hij Alain ziet staan? Is hij nog wel in staat om rationeel te handelen, na alle misère die hij te verduren heeft gehad? Het is geen conclusie voor kijkers die keurige afrondingen uit Hollywood zijn gewend. Want op het einde volgt nog een vuurgevecht tussen de criminelen en de politie (waarbij o.a Sal Boca wordt doodgeschoten door Russo en Doyle schiet per ongeluk FBI agent Bill Mulderig dood, waarvan hij dacht dat het Alain was) en in de laatste minuut zegt Doyle:
"The son of a bitch is here. I saw him. I'm gonna get him."
Waarna we Doyle zien lopen naar een ruimte en als hij uit beeld is horen we nog een geweerschot, waarna de film is afgelopen na circa 100 minuten en we nog via tekst het onderstaande te weten komen:
Joel Weinstock werd vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs.
Angie Boca kreeg een voorwaardelijke straf.
Lou Boca, schuldig aan drugsbezit, gereduceerde straf.
Henri Devereaux, medeplichtigheid bewezen, zat vier jaar uit.
Alain Charnier werd nooit gepakt, hij zou in Frankrijk wonen.
Doyle en Russo moesten weg bij narcotica en zijn overgeplaatst.
Oftewel Doyle heeft Alain nooit te pakken gekregen.
Wat deze film vooral goed maakt, is het goede acteerwerk. Met name de jonge Gene Hackman is uitstekend op dreef als de bikkelharde, gemene, racistische doorzetter Jimmy "Popeye" Doyle. Hij is misschien een slecht mens is, maar wel een fantastische politieman. Geheel terecht dat de vertolking van Gene Hackman beloond werd met een Oscar. Maar ook de rest van de cast levert puike prestaties af, waaronder natuurlijk ook Roy Scheider, oftewel mister "Jaws".
Hoewel de film inmiddels al meer dan 50 jaar oud is (komt uit een goed jaar ), is "The French Connection" een ongeëvenaard robuuste Misdaad / Thriller film met een briljante Gene Hackman. De film verdient ook volledig terecht het predicaat "klassieker", maar er zullen ongetwijfeld moderne filmliefhebbers zijn aan wie dit niet besteed is.
Antonin
-
- 126 berichten
- 520 stemmen
Prima film uiteraard, maar hoe hebben ze die auto ooit weer netjes kunnen presenteren? Lijkt me onmogelijk.
Dat is juist de grap!
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
Deze film op bluray heeft veel problemen. De Friedkin bluray (blijkbaar de Duitse versie die ik heb, met die pastel look) en de US zijn vrij rauw. Vooral die DE versie. Jemig wat een uitgebeten korreligheid. Gave film hoor, maar ik had de extras gekeken en daarbij de uitleg over het restauratieproces van Friedkin gezien, maar ik snap er echt de ballen van van wat Friedkin op dat moment dacht? Lijkt wel of hij onder invloed was van iets ofzo.
Hoe kan je dit eindresultaat nou goedkeuren??!!
Ik hoop echt op een KINO LORBER 4K remaster. Dat verdient deze film!
Begrijp me niet verkeerd dit gaat niet over de film zelf maar over de mastering.
Pre- en sequels
French Connection II
1975
63 reacties
Gerelateerd nieuws
Regisseur William Friedkin, bekend van 'The Exorcist' en 'The French Connection', op 87-jarige leeftijd overleden
Wat zijn de vijf beste "Buddy Cop"-films ooit gemaakt?
Bekijk ook
Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.364 reacties
In the Name of the Father
Drama / Biografie, 1993
229 reacties
The Deer Hunter
Oorlog / Drama, 1978
1.064 reacties
Platoon
Oorlog / Drama, 1986
816 reacties
Papillon
Avontuur / Drama, 1973
350 reacties
Raging Bull
Biografie / Sport, 1980
591 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.