The Green Inferno (2013)

Verenigde Staten / Chili / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Eli Roth
met Lorenza Izzo, Ariel Levy en Sky Ferreira

Een groep idealistische studentenactivisten uit New York reist af naar de afgelegen jungle van Peru om er een protestactie te houden. Wanneer hun vliegtuig echter neerstort vallen ze in handen van een groep kannibalen.

avatar van Vicksel82
Heb me toch goed vermaakt met deze film, enkele zeer irritante personages komen erin voor waarbij ik niet kon wachten voordat ze verorberd werden?
De gore in deze film is naar mijn mening redelijk had inderdaad wel wat meer kunnen zijn maar er zat gelukkig geen dierenleed in deze film.
Verwacht geen hoogstaande Horror maar een film om je goed te vermaken voor een avondje

avatar van leatherhead
Goed voor een avondje horror vetzakkerij met een resem aan geweldige gore scenes. Helaas is dat ook zo'n beetje het enige wat de film écht goed doet. Een shocker is het zeker niet, daarvoor is de film op teveel vlakken te preuts. Al is het wel grappig om te zien hoe Roth zich zichtbaar in elke mogelijke bocht gewrongen heeft om ook maar het kleinste glimpje hangtiet te kunnen verhullen. Dan maar het wat meer op de humor kant gooien moet Roth gedacht hebben, maar helaas weet de schijt, pies en kots humor niet echt aan te slaan. Het is allemaal een beetje vis noch vlees en uiteindelijk is het dus vooral een kwestie van je vergapen aan de groteske gore-scenes.

Zo heb je een film die vermaakt, maar behalve een showreel aan gory SFX weinig te bieden heeft. Grootste ergernis was overigens nog wel het einde. Niet eens zozeer de voorspelbare afloop van het verhaal zelf, maar vooral het verschrikkelijk obligate moraaltje waarin de soldaten natuurlijk als de eigenlijke beesten worden geportretteerd ipv de kannibalen. Volgens mij zat in Cannibal Holocaust ook al hetzelfde verplichte riedeltje.

Kleine 3* voor een aantal heerlijke scenes.

avatar van bugels
Leuk als kadootje voor al je veganistische vrienden!

Dit is vakwerk, maar wel een complete misser. Tribal Kanibalenhorror, dat we eind jaren zeventig al naar het verdomhoekje van de italiaanse low-budget horror hadden verbannen, heeft geen bestaansrecht in films. Het verhaal is al verteld voordat je de film gaat kijken, want kanibalen eten mensen. That's it. Het is een saai concept. Toch weet Roth er een behoorlijke film van te maken met een prima tempo, goede gore, en een paar grappen hier en daar.

Deze film is vergezocht, saai en voorspelbaar, maar niet belerend of flauw. En dat op zich mag al gevierd worden. Want in het origineel (Cannibal Holocaust) moesten nogal wat vermoeiende en smakeloze punten gemaakt worden en daar is Roth ver van weg gebleven. Sterker nog voor de mensen die wel houden van de dieper liggende vragen en motieven in films zitten er een paar motieven en interressant einde in waarbij Eli Roth Ruggero Deodato op zijn plaats zet (eigenlijk voor schut zet) door de existentiele vragen uit Cannibal Holocaust te beantwoorden en even zijn mening te geven over Deodato's pretietie's en gebrek aan artistieke integriteit.

Drie sterren voor de mooie beelden, de gave gore, en een bevlogen regie. Maar dan is het op met de geloofwaardigheid. De gemiddelde peruaanse man is 1.57m lang en niet zo fit en gezond als westerlingen, zeker die kannibalen niet. Ik had eigenhandig dat dorp binnestebuiten getrokken, mezelf tot koning gekroond, en die inboorlingen geleerd hoe je moet vissen.

KillerPony 3000

Fantastisch leuke review, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik hou van kannibalenfilms en daar is tot op vandaag ook algemeen gezien zeker nog een publiek voor. Een nichemarkt misschien, maar dat doet niks af aan het bestaansrecht van het genre. Ook karakteristiek gezien niet, of er nu wel of geen boodschap in zit bieden ze steeds die wilde, primitieve survivalsfeer. En de 'beschaafde' westerling die per ongeluk in zijn lang vergeten oernatuur terrecht komt (letterlijk en figuurlijk) en daar geconfronteerd wordt met zijn extreemste tegenpool. Of die stammen technisch gezien plausibel zijn of niet maakt voor mij dan ook niet uit. Het is die confrontatie met de oernatuur en hoe die zogezegd beschaafde moderne mens hulpeloos probeert te overleven, vaak als een vogel voor de kat, die het voor mij boeiend wreedaardige cinema maakt. Ook daar zit voor mij absoluut een stuk bestaansrecht in dit onderschatte genre. Horror op zijn puurst, want naast het meest huiveringwekkende -ook psychologisch- concept denkbaar (een mens die schijnbaar wroegingloos zijn medemens behandeld als slachtvee) zit de kern van horror in het worstelen naar een ogenschijnlijk onvermijdbaar lot. Dat heeft mijnheer Roth hier goed gedaan.

De enige redenen waarom ik niet hoger geraak met sterren is omdat er eigenlijk maar één gore-scene in zit die echt de moeite is, en ik ook wel een goeie soundtrack mistte dat die wilde primitieve vibe wat ondersteund. Zoals dat bv het geval is in Cannibal Holocaust of Ferox. En ook ik vind dan inderdaad Holocaust ondanks zijn reputatie in zijn geheel een minder geslaagd exemplaar, voor alle duidelijkheid. Maar het genre op zich heeft zeker bestaansrecht voor eergenoemde redenen, en er zit zeer zeker goed en onderhoudend materiaal tussen.

De middelvinger naar Deodato heb ik trouwens gemist. Op welke manier zet men hem op zijn plaats dan met dat einde?

avatar van bugels
Fantastisch leuke review, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.

Dank u, ik heb er nog een meer en kritiek altijd is welkom

Mee eens. Alhoewel ik best een film zou kijken over een ontsnapte kannibaal die probeert te overleven in de grote stad

Het is een sterke motivatie om geboeid te raken, zeker, maar wel de enige. Er is nauwelijks plaats voor een dialoog omdat alle intrige al is weggegeven. Het plot is de kanibaal, that's it. Dat is saai. Ik heb ook een sterk vermoeden dat die grappen in inferno (spuitpoep, stonede kannibalen, munchies) het resultaat zijn van een gebrek aan interessante plotpunten om dialoog omheen te schrijven.

Deodato is Alejandro.

Het viel mij pas op aan het eind door het doodzwijgen van Alejandro. Deodato is in een rechtzaak door een rechter gezegd dat hij iemand is die snel vergeten moet worden. Maar als je vanaf het begin oplet verraad hij zichzelf meerdere keren. Vooral met de pr-stunt en het gebrek aan mededogen.

Deodato stelde in zijn film dat barbaars en primitief synoniem zijn, Roth laat hier zien dat de barbaren de roofdieren zijn, de oorlogsvoerders. En dat primitief of geavanceerd er niets mee te maken heeft. Het woord beschaafd is verkeerd gebruikt. Een mooi motief zijn de felle overalls en de witte bodypaint (in de jungle ben je kansloos als je niet gecamoufleerd bent). Die worden alleen gedragen door 'beschaafde' mensen en geven zo contrast met de 'barbaren'.

'Wie zijn hier nou de werkelijke barbaren?'.

Zwolle84
Mooi hoe alleen op deze pagina al drie keer wordt aangehaald dat dit leuk 'voor een avondje' is. Wat is een goede film dan? Leuk voor twee avondjes? Een avondje en een middagje?

Ik kijk eigenlijk bijna alle films op avondjes.

Dank u, ik heb er nog een meer en kritiek altijd is welkom

Zo hoort het.

Er is nauwelijks plaats voor een dialoog omdat alle intrige al is weggegeven.

Het is geen usual suspects. Uiteraard ken je de opzet, net zoals je bij elke willekeurige slasher weet dat er een killer gaat killen. De vraag is wanneer, waarom en vooral hoe. Ook kijkwaarde zit hem zoals gezegd in de sfeer en struggle. Daarnaast vond ik de personages wel degelijk interessant. Velen kwamen met goeie bedoelingen (eentje halvelings uit verliefdheid), en werden desondanks gruwelijk gestraft als het ware voor hun 'naïviteit'. Daar ligt voor mij hier de intrige.

...Zo beantwoord Eli Roth min of meer schreeuwend die leizige inoprechte vraag uit Cannibal Holocaust: 'Wie zijn hier nou de werkelijke barbaren?'.

Interessante analyse en zou best kunnen. Heb je ook bronnen die bevestigen dat Roth hem effectief wou op zijn nummer zetten of is het enkel jouw slotsom?

Ik vind de vraag in elk geval niet onoprecht. Wij westerlingen hebben maar al te vaak een verheven/verwaande positie getoond tov van alle culturen die wij aanschouwden als primitief en barbaars en nog steeds hier en daar. De manier waarop de filmcrew uit Holocaust de stam behandelde is niet zo ver gezochte fictie, waarbij ik bv met schaamte terugdenk aan ons eigen Belgische Congo verleden (waar de inwoners ook zover zijn gedreven dat de blanke indringer werd gelyncht op zijn slechtste punt). Veel kannibalenfilms volgden dit voorbeeld en zijn voor mij dan ook heerlijke symboolverhalen die een weerspiegeling maken van westerse arrogantie en hypocrisie. Ik geloof niet dat Deodato stelde dat barbaars en primitief synoniem zijn. De stam was oorspronkelijk primitief, maar niet barbaars.

KillerPony 3000
Maar in elk geval heb je een punt dat Roth een duidelijker lijn trekt tussen dader en slachtoffer, wat zorgt voor een verfrissende aanpak. Of het bedoeld was als antwoord op Deodato's retorische vraag ben ik niet zo van overtuigd. Het is gewoon een andere insteek.

avatar van bugels
De vraag is wanneer, waarom en vooral hoe.

Er zitten best veel kills in inferno die niet door de stam gedaan zijn, ongelukken, zelfmoord. Dat is denk ik zo gedaan omdat een kannibaal als slasher niet reeel is. Misschien als ze er ergens een gestoorde of misvormde kannibaal tussen hebben zitten die flink gepest is op zomerkamp. Ze moorden om te eten, dus als ze honger hebben, en niet elke keer op een andere originele manier. Als het niet plausibel hoeft te zijn heb je gelijk!

Zeker. Er zijn tal van artikelen met Ruggero Deodato op internet te vinden waarin hij als arrogant wordt bestempeld, soms zelfs als racist. Interviews waar hij zelf aangeeft dat hij niets geeft om inheemse stammen en dat hij het onbelangrijk vind of de vraag oprecht is. Op zich is dat niks nieuws, dat heet exploitatie en dat gebeurd in film al vanaf het begin alleen is de manier waarop Deodato te werk gaat bijzonder meedogenloog. Eli Roth heeft meerdere interview's (youtube) voor 'the green inferno' gegeven waarbij hij het exploiteren van activisme op deze manier sterk veroordeeld en ook zelfs als reden geeft om de film te maken.

Hij zegt het letterlijk in het openingsmonoloog.

Wat jou persoonlijke mening betreft, ...ja dat snap wel. Kijk ik ben niet geboren als Papoea vrouw in nieuw guinea dus ik weet niet wat het standpunt van de vrouwen in de stam tegenover vrouwenbesnijdenis is, ik denk niet dat ze het als prettig ervaren. En zit er een onderscheid in het kwaad tussen primitief en 'beschaafd'? Ik vind van niet. Er is geen minder kwade kant.
Ik begrijp de symboliek, ik ageer op slechte exploitatie omdat dat goedkoop en inoprecht is en dat triggert mij. Maar dat is wat het ook moet doen, dat is uiteindelijk de dieperliggende bedoeling van exploitatie.

...en ik ook wel een goeie soundtrack mistte dat die wilde primitieve vibe wat ondersteund. Zoals dat bv het geval is in Cannibal Holocaust of Ferox.

Daar heb je een punt! Die soundtrack van Cannibal Holocaust is legendarisch... Daar hadden ze met The Green Inferno best wat meer moeite in kunnen stoppen.

KillerPony 3000

Ik ken weinig kannibalenfilms die de kannibaal in zijn zuiverste vorm neerzet (wat op zich wel jammer is). Meestal gat het om vreedzame stammen (ook in CH) die pas hun meest barbaarse kant aanspreken nadat ze tot het uiterste zijn gedreven. Uit wraak, statement en wellicht ook ritueel wordt 'de agressor' gemarteld, op de meest vreselijke manieren gedood en ten dele opgegeten. Daar kun je zeker veel mee doen.

Hij zegt het letterlijk in het openingsmonoloog.

Dan heb ik dat gemist. Ik herinner me geen zulks openingsstatement.

Absoluut wel, een beschaving zou beter moeten weten. Met evolutionaire kennis en ontwikkeling toch kwaad doen is per definitie verwerpelijker.

Blij dat we het ook over dingen eens zijn.

avatar van bugels

Dat is naiëf, wij mensen weten het verschil tussen goed en kwaad niet enkel uit een referentiekader. Moraal en normen en waarden zitten ook voor een groot deel ingebakken in de hersenen, ook bij inboorlingen. Je argument snijdt hout als wij onze voorsprong in oorlog tegen ze zouden gebruiken. Zoals een blaaspijp tegen een tank of een rieten rokje tegen kevlar bodyarmour.

Die gasten in CH kregen waar ze om vroegen, dat staat buiten kijf. Maar ik vind de ene verkrachting niet minder erg als de ander.

Blij dat we het ook over dingen eens zijn.

Hier nog een

avatar van Shadowed
Typisch.

Zoals je het kan verwachtten, dit is door Roth gemaakt, en dat houdt dus gore en Izzo in. Meer kan je ook eigenlijk niet in de film vinden, want hoe interessant het verhaal ook klinkt, het blijft vooral een horror/thriller die het daar niet echt van moet hebben.

De kannibalen komen eigenlijk vrij onecht over en zien er soms zelfs uit als Amerikanen. Daarnaast speelt Izzo niet bepaald goed en haar karakter is ook niet bepaald goed uitgewerkt. Qua gore is er gelukkig genoeg viezigheid te beleven wat de film wat omhoog trekt.

Qua horror kan je het dan wel geslaagd noemen, met enkele lekker intense momenten, maar Roth weet hier niet bepaald een meesterwerk neer te zetten en doet eigenlijk ook alleen maar wat hij goed kan, en dat is viezigheid. Hoger dan een 2,5* ga ik dit niet geven.

avatar van wibro
De derde film van Eli Roth die ik gezien heb en tevens ook de enige die van mij een voldoende krijgt. De hoeveelheid gore was te verwachten maar ja ook dat went. Aantrekkelijke vrouw trouwens die Justine. Door die Indianen beschilderd zag ze er best wel cool uit hoewel er enige vorm van preutsheid wel te bespeuren was in die betreffende scènes. Voor mij altijd een minpunt.
Hoewel deze kannibalenfilm zeker niet slecht was kon die toch echt niet tippen aan de horror/western Bone Tomahawk (2015), maar voor Deodato's Cannibal Holocaust deed de Inferno zeker niet onder als we de score tenminste buiten beschouwing laten want die was in C.H. super en in deze film helemaal niks.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Duurt zeker 40 minuten voor de film echt op gang komt, maar naar het neerstorten van het vliegtuig begint de film pas echt. Ik heb mij er prima mee vermaakt, vond het best wel heftig. Ik had niet het idee dat ik naar een film zat te kijken waarin de acteurs een rol speelden, ik vond het allemaal vrij reëel overkomen.

Had eigenlijk geen idee waar ik met deze film aan begon, maar heb me er prima mee vermaakt. Het begin was vreselijk: Amerikaanse wereldverbeteraars en nog fanatiek ook, waar hebben we dat meer gezien. Maar gaandeweg, met name na het vliegtuigongeluk komt de film pas echt op gang en daarna wordt het best heftig. Wat Grunn-in-en-verkoop (what's in a name) zegt, had ook het gevoel dat ik na ware gebeurtenissen zat te kijken. In die kooi komen de ware karakters naar boven. Puntje van m'n stoel. Daarom een hoge score.

Toch wel leuk hè Theunissen, die Lorenza Izzo met haar kleine tietjes. Maar het is mijn derde Amazonefilm in drie dagen, nu wordt het weer tijd voor wat anders.

Fransman schreef:

Je hebt het bij drie film gehouden, ik heb er vorige maand wat meer gekeken. Wil je er eventueel nog eentje zien met grotere tietjes en dan ook nog van Ursula Andress (oftewel de eerste Bond girl), dan kan je je nog wagen aan "La Montagna del Dio Cannibale (1978)".

Theunissen schreef:

Bedankt voor de tip! Ik kan het toch niet laten....

Fransman schreef:
Bedankt voor de tip! Ik kan het toch niet laten....

Ik kan het ook nooit laten. Hoewel bijna alle Amazonefilms eigenlijk maar matig zijn, bleek ik ze vorige maand maar kijken en uiteindelijk heb ik er toen zeven stuks gekeken. Die met Ursula Andress vond ik de meest interessante (is zeker niet de beste) en dat natuurlijk vanwege het meespelen van haar.

avatar van pvl63
Raar filmpje dat op een merkwaardige manier het vraagstuk van de Amazonekap en de daar levende indianen in beeld brengt. Opvallend is dat de gutmensch een rücksichtslos egoïstisch stuk vreten blijkt te zijn. De enige vrij normale overleefd het banket dankzij haar toverfluitje.

avatar van Brabants
The Green Inferno is een subtiel horror filmpje wat mijns inziens qua thriller nergens bestempeld kan worden. Het is fraai in elkaar gezet, zowel verhaaltechnisch als het beeldmateriaal. Ik heb er dan ook kostelijk van genoten. Ik was op het begin sceptisch over de geloofwaardigheid maar de film heeft me duidelijk in verwachting overtroffen.

avatar van HALVE TAMME.
''No Matter What, Keep Streaming.''

Goede acteurs/actrices, acteerprestaties die geloofwaardig overkomen, geweldige opbouw van spanning, brute kills en een beklemmende sfeer die je pas loslaat als de film afgelopen is. Enige minpunt: de weed scene. Van een klein zakje wordt het hele dorp stoned. Drieënhalve ster van mijn kant voor 'The Green Inferno (2013)'.

Intro was te lang voor een horrorfilm vond ik. Bij horrorfilms draait het bij mij toch vaak om de spanning, het enge en de (gore) kills. Hier duurde het ruim 50 minuten!!! voor de eerste kill du kannibale, waar deze film toch echt om draait.
Overigens was de vliegtuigcrash wel erg ongeloofwaardig en slecht geacteerd.

Jammer dat het bij één gruwelijke kill bleef. Vond het vanaf die kill tot 15 minuten daarna het enige stuk in de film dat de moeite waard was.
2 sterren voor het gore kannibalisme; voor het shockeren.

avatar van coendpl
Toch nog genoten van deze aparte horrorfilm met prachtige en originele kills!

Begin was langdradig en best wel slecht maar vanaf de crash werd het wel echt interessant. Natuurlijk zaten er wat aparte stukken bij (hoe het hele dorp stoned werd / afbijten enof snijden van ledematen) en ook het acteren was regelmatigmatig te noemen. Maar desondanks wat minpunten is het echt wel een aanrader voor de gorehorror fan denk ik!
Gewoon proberen dus!

avatar van princesspeach
Ik heb mezelf toch redelijk vermaakt heerlijk Gore alleen blijft het af en toe toch wat preuts wat het ongeloofwaardig maakt. En oja het einde sloeg nergens op. Ze wil het opnemen voor mensen die haar vrienden hebben afgeslacht en haar wilde afslachten.

avatar van joeygamer2
Saai begin,

Het begin duurt nogal lang en wanneer je denkt van nu gaat het beginnen begint het nog steeds niet. Je hebt horror films waar je echt meteen in de actie en spanning kom of waar je een klein stukje intro hebt en het dan begint. Helaas is het bij deze film niet zo. Alhoewel het begin op sommige kleine stukjes nog wel interessant blijkt te worden. Na de vliegtuigcrash lijkt het wel alsof iedereen een beetje de weg kwijt is en slecht gaan acteren en hele domme acties gaan uitvoeren.

Als ze in die stam terechtkomen is er meteen een brute kill die mij wel eventjes vastgreep. Daarna komen er nog wel een aantal klemmende kills, maar die allereerste is echt wel het bruutst. Ik vroeg me nog wel af waar dat meisje opeens was die ontsnapte. Dood? Ik was nog aan het twijfelen of ik haar misschien zag aan een van die speren toen ze weer terug gingen naar het neergestorte vliegtuig. Verder vond ik het einde nogal meh. Het meisje verdedigt die kannibalen, maar ze zouden sowieso die vermoorde mensen bij de vliegtuigcrash vinden dacht ik.. Ook vroeg ik me de hele tijd af of die ene jongen het nog overleefde op het eind. Ik hoop echt van niet Saai begin, redelijk sterk midden en een meh einde.

avatar van Corcicus
Voor de tweede keer gezien en ik blijf bij mijn initiële observatie: dit is een bijzonder kritische film van begin tot einde.

Heel vreemd dat Eli Roth hier nog niet voor "gecancelled" is eigenlijk want los van zijn beeld van de inheemse stammen in het regenwoud schildert hij de SJW's af als complete idioten en fraudeurs die in een droomwereld leven en het bijna verdienen om levend opgevreten te worden. Hij lacht ze echt uit in hun gezicht en vooral het einde was snijdend kritisch: hoe de hoofdrol het zelfs niet over haar lippen krijgt om de waarheid te zeggen, nl. dat ze slecht behandeld zijn geweest door niet-westerlingen en eigenlijk gered zijn door de boskappers van de lokale Bolsonaro. Zeer herkenbaar allemaal voor iemand die de actualiteit volgt, neem nu dit ontstellend voorbeeld. Alleen al daarvoor verdient deze film de maximum score, maar de opbouw is traag, Eli Roth besteedt er net iets te veel tijd aan om de kijker deze jongeren te leren haten. Maar toch, de gruwel die volgt, geeft de horrorfans waarvoor ze kwamen. Goede sfeer, mooie shots, gruwelen maar.

Kritisch en entertainend, zo kan het dus ook.