• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.554 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.375 stemmen
Avatar
 
banner banner

Respiro (2002)

Drama | 90 minuten
3,43 200 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 90 minuten

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Emanuele Crialese

Met onder meer: Valeria Golino, Vincenzo Amato en Francesco Casisa

IMDb beoordeling: 7,0 (5.035)

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 20 maart 2003

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Respiro

Lampedusa, een verloren eiland ten zuiden van Sicilië, dor en mooi, met zijn zee van een perfect blauw, zijn vissersgemeenschap, zijn bendes van ruziezoekende kinderen, zijn solidaire maar jaloerse families. Het leven is er onveranderlijk: even geruststellend als verstikkend, even charmant als wreed. Grazia is moeder van twee adolescenten en van een kleine jongen. Eigenzinnig, grillig, hartelijk en verliefd op vrijheid, haar persoonlijkheid past zich moeilijk aan de opvattingen en gewoontes van het dorp aan...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pierre1

Pierre1

  • 271 berichten
  • 271 stemmen

Mwah de meeste films die jij goed vindt, vind ik ook vaak goed, heb ik gemerkt. Daarbij spreekt het verhaal me aan EN heb ik 'm voor 12,50 (Twee DVD's voor 25 euro, dus heb ik Central do Brasil (Central Station) erbij genomen


avatar van Pierre1

Pierre1

  • 271 berichten
  • 271 stemmen

Daarbij is hier in de omgeving enkel een Videoland (3x) :O


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Die heeft 'm ook hoor, daar heb ik hem gehuurd namelijk


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Onze videoland heeft 'm niet hoor....


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Een kijkje in t leven van een familie op een Mediterraan eiland.

Grazia komt op mij meer als een labiele vrouw dan een eigenzinnige over. De kinderen leken meer voor haar te moeten zorgen dan andersom.

Het verhaal an sich is te dun om deze film genietbaar genoeg voor me te laten zijn. De beelden mogen dan wel mooi zijn, maar dat kan mij niet tot een voldoende brengen.

**1/2


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

De Knip schreef:

Grazia komt op mij meer als een labiele vrouw dan een eigenzinnige over.

Dat was ook de bedoelimg denk ik. Het verhaaltje hierboven snap ik ook niet helemaal eigenlijk. Misschien kan Kapp er wat meer over uitweiden.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Haar gedrag komt misschien labiel over, maar is voornamelijk ingegeven door de beknotte vrijheden en de kleinburgerlijke moraal waaraan Grazia maar niet kan wennen. Natuurlijk heeft ze een wispelturig karakter, maar net als de dorpelingen die haar naar een psychiater willen sturen is het plaatsen van het labiel stempel erg kortzichtig. Tenminste, als dat de enige conclusie is die je trekt.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

De dorpelingen reageren dan ook ietwat holbewoner-achtig door haar naar een psychiater te willen laten sturen. Dat is bevooroordeeld gedrag en dat wordt in deze er dan ook wel dik bovenop gelegd. Wat de regisseur precies wil vertellen is m.i. wat tweeslachtig: Wil je de dorpelingen zo neerzetten dat zij voor de kijker 'slecht' handelen? Of wil je de vrouw zo plaatsen dat je voor haar bent? Ik denk dat hij dan ook het laatste wil laten zien, maar zo kwam het niet precies op mij over. Eigenlijk vind ik het dan ook best terecht dat de dorpelingen zo reageren, misschien ietwat overdreven, maar zo als ik het gezien heb, niet geheel onterecht.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Het is maar net wat je persoonlijke opvattingen zijn he. Ik vind het karakter van Grazia zeer boeiend, hoewel ik haar gedrag zeker niet altijd goedkeur.

Ik zou denk ik ook recalcitrant gedrag vertonen als ik in een dergelijk keurslijf werd gedwongen.


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Als ik als ex-sociale academie student even een diagnose mag stellen; volgens mij is dit een typisch geval van manische depressie. Manische periodes waarin ze allerlei rare dingen doet en diepe depressies waarin ze het leven niet meer ziet zitten. Ik was het eigenlijk ook wel met de dorpsbewoners eens; Grazia moest gewoon eens met een psychiater praten. Had ze zelf waarschijnlijk veel baat bij gehad.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Tja. Volkomen mee oneens. Als je onaangepast gedrag vertoont ben je nog niet meteen een psychiatrisch geval. Ik vind je conclusie verwerpelijk en totaal niet op z'n plaats.


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Nou nou, ik vind dat Wackyboy een erg goed punt heeft. Ze vertoonde zo'n beetje elk symptoom van een manische depressie en zoiets dient behandeld te worden voor er erge dingen gebeuren. De risico's waar ze haar kinderen aan blootstelt kun je niet zomaar goedkeuren kapp.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Kom op zeg. Het is erg gevaarlijk om zelf psychiatertje te spelen. Het slaat werkelijk waar nergens op om met zulke conclusies te komen.
In essentie is Grazia een vrouw die anti-autoritair gedrag vertoont. Een vrouw die nog steeds het kind in zichzelf koestert en die weigert volwassen te worden.
Ze haalt zelfs kattenkwaad uit door de honden te bevrijden
Ik vind dat jullie wel erg eenzijdig het verhaal bekijken. Ze wordt meerdere keren ten onrechte bestraft.
In het begin met het topless baden in zee en later als ze een tochtje wil maken op een boot is haar man kwaad terwijl dat nergens voor nodig is.


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

D'r man is kwaad op haar, omdat zij niet alleen gelaten mag worden. Zo kwam het op mij over, niet om haar te kleineren of i.d.

Wel grappig/typisch dat jij de film geheel anders ziet.


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

kappeuter schreef:

Tja. Volkomen mee oneens. Als je onaangepast gedrag vertoont ben je nog niet meteen een psychiatrisch geval. Ik vind je conclusie verwerpelijk en totaal niet op z'n plaats.

Wow, grote woorden! Ik ben het wel met je eens; als je onaangepast gedrag vertoont ben je zeker niet meteen een psychiatrisch geval en inderdaad; wie beslist of je je moet laten behandelen of niet. Als je geen gevaar bent voor jezelf of voor je naaste omgeving ben je dat altijd zelf nog.

Maar als je hierdoor zelf ongelukkig bent en je je naaste familie voor problemen stelt, bewijs je jezelf misschien wel een dienst door eens met een psychiater te praten.


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

kappeuter schreef:
Kom op zeg. Het is erg gevaarlijk om zelf psychiatertje te spelen. Het slaat werkelijk waar nergens op om met zulke conclusies te komen.
Dat doe ik ook niet, maar de film zelf legt het er vrij dik bovenop.

In essentie is Grazia een vrouw die anti-autoritair gedrag vertoont. Een vrouw die nog steeds het kind in zichzelf koestert en die weigert volwassen te worden.
Ze haalt zelfs kattenkwaad uit door de honden te bevrijden
Ik vind dat jullie wel erg eenzijdig het verhaal bekijken. Ze wordt meerdere keren ten onrechte bestraft.
In het begin met het topless baden in zee en later als ze een tochtje wil maken op een boot is haar man kwaad terwijl dat nergens voor nodig is.
Oke, dat is inderdaad zo, maar je kunt niet ontkennen dat ze niet alleen onschuldig en naief is, maar ook wel degelijk mentale problemen heeft (even buiten beschouwing latend of dat logisch is of niet). Wat De Knip zegt dacht ik ook betreffende het naaktzwemmen bijvoorbeeld. dat is volgens mij al veel vaker gebeurd, evenals andere acties van haar met vervelende gevolgen, haar man komt misschien over als iemand die haar in een keurslijf wil dwingen, maar volgens mij ook om haar tegen zichzelf te beschermen. Zo kwam het in ieder geval op me over. Ze kent geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel en wil dat ook niet, en raakt daardoor af en toe buiten zinnen. Met geheel spontane en ongecontroleerde acties als gevolg.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

wackyboy schreef:

(quote)

Wow, grote woorden! Ik ben het wel met je eens; als je onaangepast gedrag vertoont ben je zeker niet meteen een psychiatrisch geval en inderdaad; wie beslist of je je moet laten behandelen of niet. Als je geen gevaar bent voor jezelf of voor je naaste omgeving ben je dat altijd zelf nog.

Maar als je hierdoor zelf ongelukkig bent en je je naaste familie voor problemen stelt, bewijs je jezelf misschien wel een dienst door eens met een psychiater te praten.

Bedankt voor de nuancering. Je eerdere bericht schoot mij in het verkeerde keelgat.

Met je laatste bericht ben ik het grotendeels mee eens. Wat mij tegenstaat is dat er niets wordt geprobeerd het probleem eerst samen op te lossen.

En de bewoners zouden ook eens naar zichzelf kunnen kijken.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

kos schreef:
(quote)
Dat doe ik ook niet, maar de film zelf legt het er vrij dik bovenop.

Nu doe je net of ik dom ben omdat ik dat niet gezien heb. Het blijft een kwestie van interpretatie. Ik vind dat mensen uberhaupt te gemakkelijk in hokjes denken. De film gaat daar nota bene om.


Oke, dat is inderdaad zo, maar je kunt niet ontkennen dat ze niet alleen onschuldig en naief is, maar ook wel degelijk mentale problemen heeft (even buiten beschouwing latend of dat logisch is of niet). Wat De Knip zegt dacht ik ook betreffende het naaktzwemmen bijvoorbeeld. dat is volgens mij al veel vaker gebeurd, evenals andere acties van haar met vervelende gevolgen, haar man komt misschien over als iemand die haar in een keurslijf wil dwingen, maar volgens mij ook om haar tegen zichzelf te beschermen. Zo kwam het in ieder geval op me over. Ze kent geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel en wil dat ook niet, en raakt daardoor af en toe buiten zinnen. Met geheel spontane en ongecontroleerde acties als gevolg.

Onvolwassen ja, maar prachtig om te zien.


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Dat is een ander verhaal


avatar van serrazza

serrazza

  • 3 berichten
  • 100 stemmen

Gaat goed jongens! (of meisjes)!


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

Vond film echt orgineel en zeer aardig om te zien


avatar van Da Jando

Da Jando

  • 1383 berichten
  • 1065 stemmen

Wat een lekkere film is dit zeg. Heerlijk sfeertje, maar wat wil je met zo'n fantastisch eiland als setting. Zou spontaan op het vliegtuig stappen En wat een mooie scenes zitten erin, neem nou die onder water en de scene bij het kampvuur, om helemaal in weg te dromen.

Het hele sfeertje vond ik erg fijn...het vissersdorpje, de scootertjes, de 'jeugdbendes', de stranden, de groen-blauwe zee...

De moeder/zoons relatie is opmerkelijk, maar niets mis mee wat mij betreft, heel open. Vraag me echter wel af of Grazia zo manisch depressief was omdat zij totaal niet vrij gelaten werd door haar man en de rest van het dorp, of werd ze juist niet vrij gelaten omdat ze vaak totaal doorsloeg? Heb in ieder geval genoten. En ohja, niet te vergeten: mooie muziek. En nog iets: Valeria Golino is een knappe vrouw, ze heeft iets 4,5*


avatar van RUBO

RUBO

  • 26 berichten
  • 117 stemmen

Een verademing tussen al de sf en het geweld dat we voorgeschoteld krijgen...

Valeria Golino is 15 jaar na "Rain man" nog steeds bloedmooi...

3,5*


avatar van Ozarklynch

Ozarklynch

  • 1317 berichten
  • 581 stemmen

De dagen korten zienderogen. Licht maakt veel te snel plaats voor het duister. Buiten is het koud, en alles oogt dor en grauw. Niet bepaald dingen waar ik vrolijk van word.

Wat een geluk dat er dan films als deze bestaan! M'n gebrek aan licht wordt ruimschoots gecompenseerd door zonovergoten beelden. Een prachtig, sfeervol eiland, omzoomd door een heldere, turquoise blauw gekleurde zee, doen voor even de naderende winter vergeten...

Respiro moet het dan ook voornamelijk van de visuals hebben. Alles is hier dan ook op afgestemd. Weinig dialoog en een simpel verhaal om volgen. Het acteerwerk kwam, ondanks het gebruik maken van voornamelijk bewoners van Lampedusa, erg naturel over. De muziek is heerlijk rustig, en is perfect passend bij de sfeer die het eiland uitademt. Kortom, de ideale film om bij weg te dromen. 4*


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12733 berichten
  • 6540 stemmen

Vanavond was bij "Netwerk" een reportage te zien over de Syriër, de leider van de Hofstadgroep. So what, zul je denken....

Maar in die reportage zat dus die FANTASTISCH mooie Saxofoon/keyboard-muziek die je aan het eind van de film hoort, als ze het water in lopen.

Ik ben er helaas nog steeds niet achter van wie die muziek nou is. Weet iemand van jullie dat misschien?


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

John Surman.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12733 berichten
  • 6540 stemmen

Thanks blabla En weet je ook hoe dat nummer heet?


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

Nee, geen flauw idee, ik ben niet zo van de afzonderlijke nummers, ik heb al moeite genoeg om een heel album to onderscheiden.

Maar de meeste Surman platen (die ik ken) zijn heel duidelijk zijn muziek zoals jij zoekt, zeker zijn solo platen.

Wat jij zoekt staat misschien op Private City of Road to Saint Ives, deze twee platen lijken in ieder geval het meest op wat ik mij herinner uit deze film.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

John Surman heeft de score van deze film (mede) gecomponeerd:

Original Music by

Andrea Guerra

John Surman

(imdb)

http://www.respiro-lefilm.com/tech2.htm

NESTOR'S SAGA

(John Surman)

interprété par John Surman

© ECM Production

(p) 1981 ECM Records GmbH

Dat zal 'm waarschijnlijk zijn.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12733 berichten
  • 6540 stemmen

Jaaaa, dat is hem. Want ik heb wel eens eerder gelezen dat het een nummer uit begin jaren '80 betrof, maar ik weet niet meer waar. Misschien op de aftiteling, misschien op de officiële site van de film. Maar nu herinner ik me het weer!

Thanks beiden