Bedknobs and Broomsticks (1971)

Alternatieve titels: Heksen & Bezemstelen | Heksen en Bezemstelen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Animatie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Angela Lansbury, David Tomlinson en Roddy McDowall

Eglantine Price is niet zo maar een gewone heks. Zij woont in Pepperinge Eyre, snort rond op een door zwavel aangedreven motorfiets, eet wortels en netels, leert haar stiel per briefwisseling met professor Emelius Brown en droomt ervan de nazi's, die Engeland met een invasie bedreigen, door haar toverkunsten te vernietigen. Dat is echter niet zo eenvoudig als de corresponderende heks had gedacht. De professor moet zijn school sluiten voor het einde van de cursus. Om de bevrijdende toverformule plus toversteen in haar macht te krijgen moet Eglantine heel wat lastige obstakels trotseren. En dan komen er op de koop toe nog een paar kinderen logeren.

avatar van speedy23
Voor veel mensen is deze film een uitermate vermakelijke brok jeugdsentiment. De rol van toverkol is Angela Lansbury op het lijf geschreven. De speciale effecten kregen een Oscar...

avatar van DeCol
Leuke zondagmiddagfilm. Angela Lansbury speelt altijd aangenaam en het filmpje was een leuke combinatie van animatie en familiefilm genre.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke klassieker die, zoals vaker bij de oude Disney's, live action met animatie combineert. Blijft net onder het niveau van Mary Poppins maar is bijvoorbeeld net zo aardig als Pete's Dragon. Lekker ouderwetsche oubolligheid en feelgood, niets mis mee op zijn tijd. Goed.

avatar van Pieter Montana
Weeral kwaliteit van Disney, die helaas net iets te lang duurt: 2 uur is toch wel erg lang voor een kinderfilm. Zoals iedereen al heeft gezegd is inderdaad de voetbalwedstrijd, ondanks de erg magere tekenstijl, het hoogtepunt van de film. Zovele gags, in zo weinig tijd. Toch ook wel een pluspunt aan deze film was David Tomlinson. Enorm charismatische rol, die zich volledig uitleeft in The Beautiful Briny Sea

Vond het vreselijk.

Lansbury is niet te pruimen hier, maar het is vooral dat oudste kindje dat hopeloos irritant is. Verder verbaast het mij toch echt dat deze film een Oscar voor de effecten gekregen heeft, vond het er absoluut niet meer uitzien, kan me ook niet inbeelden dat dit echt het summum was van wat men toenertijd kon.

Vooral die bedvluchtjes in de meest gore kleurcombinaties konden echt niet meer. Maar ook de combinatie animatie/live action heb ik al beter gezien. Verder was de animatie ook niet echt boeiend.

Film duurt ook nog eens véél te lang. Tijdens het laatste half uur ook een paar keer weggedommeld, misschien heb ik daarmee nog wel een geniaal einde gemist, maar op basis van de eerste 90 minuten en de paar glimpsen tussendoor kan ik het me moeilijk voorstellen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film wil een vervolg brouwen op het succes van Mary Poppins, maar bevat naast Angela Lansbury het grote talent dat in Mary Poppins zat. De film is vrij gedateerd en met momenten gewoon lelijk. Disney had wel meer van die veel te brave filmpjes uit die tijd, bedoeld voor het hele gezien, maar zonder echt op te vallen. Weinig creativiteit ook te merken en je mist toch de gloriejaren van Disney. In dezelfde periode kwamen ook de films van Wolfgang Reitherman uit (Jungle Book, Sword in the stone, Robin Hood, Aristocats) maar daar merk je toch ook die brave aanpak. Afwisselend goeie films, maar weinig gedurfd en ze missen de charme van Disney over het algemeen. Bedknobs and Broomsticks is duidelijk een misser in de reeks.

avatar van Metalfist
You mean you poison the dragon, or just the liver?

Ik ben een tijd geleden begonnen aan de queeste om het werk van Disney eens te (her)zien. De echte klassiekers heb ik volgens mij allemaal wel gehad en het zijn dan voornamelijk de meer onbekendere films die nog overschieten. Bedknobs and Broomsticks is er daar zo één van. Ik heb de film altijd een beetje afgehouden wegens de langere speelduur (toch voor een Disney) en grotendeels ook uit schrik dat de combinatie echte acteurs met animatie me niet ging kunnen bekoren. Mary Poppins bewees echter het tegendeel dus hier dan toch eens tijd voor vrijgemaakt.

Dit moet echter by far de slechtste Disney film zijn die ik ooit al ben tegengekomen, dan reken ik de ensemble films zoals Three Caballeros uit de oorlogsjaren niet mee doordat die eigenlijk gewoon een aantal kortverhalen zijn die bij elkaar zijn gestoken. Zeker ook omdat Bedknobs and Broomsticks zo enorm lang lijkt te duren! Ik kon dan ook zweren dat ik een versie van zo'n 140 minuten had te pakken. De dansscènes worden zo lang uitgesponnen dat het niet meer leuk is (de scène op de de boekenmarkt is tergend) en het verhaal zelf stelt ook niet teveel voor. De film wordt ook geroemd vanwege de legendarische voetbalscène maar dat is zowaar nog de grootste teleurstelling van allemaal. Het is gewoon een geanimeerd wedstrijdje (ik had gedacht dat het real-life tegen animatie ging zijn) waar bijzonder weinig fut in zit en dat eigenlijk direct voorbij is. ik verwachtte dan eerlijk gezegd ook dat het na de voetbalwedstrijd gedaan ging zijn maar dan komt er nog eens een compleet geforceerd Nazi stuk aan te pas dat enkel de moeite is vanwege de manier waarop de harnassen tot leven worden gewekt. Volgens mij ook de enige reden dat ik er in geslaagd ben om de gehele film uit te zien.

De combinatie van animatie en echte acteurs werkte beter in Mary Poppins. Die mag dan misschien wel zo'n 7 jaar ouder zijn maar toch is het zo. Bedknobs and Broomsticks voelt vreemd genoeg dan ook enorm gedateerd aan tegenover Poppins, al had die film hier ook wel last van maar bleef het een zekere charme behouden. Perfect voorbeeld is de spuuglelijke kleurenfilter die op de kijker wordt losgelaten wanneer het bed gaat reizen. Wel leuk om Angela Lansbury eens in iets anders te zien dan Murder, She Wrote. Een programma dat hier regelmatig opstaat ten huize Metalfist, weliswaar niet voor mezelf, maar het is erg lastig om Lansbury als iets anders te zien dan Jessica Fletcher. Zeker met dat typerende stemgeluid. Een tijd geleden was ik nog aan het overwegen of ik eigenlijk niet eens van mijn vooroordeel met betrekking tot kinderen in films moest afstappen. Ik heb altijd de indruk gehad dat ze verschrikkelijk acteren maar de laatste tijd was daar een aangename verandering in gekomen bij recent gekeken films. Totdat Ian Weighill als Charlie op de proppen komt die gewoonweg irritant is. De andere twee gaan nog maar Weighill.. Neen, één blok irritatie. Voor Roddy McDowall moet je het trouwens ook niet doen, zit amper in de film.

Wegens tijdgebrek heb ik nu pas een recensie kunnen maken maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ik dit op 2* heb staan. Het is de climax die de film uiteindelijk het voordeel van de twijfel geeft maar op zich moet ik dit geen 2e keer zien. Had er toch meer van verwacht.

avatar van avdj
Disney Classic #22

Deze schoot er tijdens de herzieningen bij in en jammer genoeg deed ik uiteindelijk toch een poging. Het had mij twee uur nuttiger tijdsbestek kunnen opleveren. De special effects zijn behoorlijk goed voor die tijd al ziet de film er vaak ontzettend lelijk uit. Alleen de zwevende kostuums en ridders (à la Hollow Man) en de cricketwedstrijd zijn een vermelding waard.

Verder springen vooral de vele minpunten in het oog. Zo duurt de film veel te lang, wordt er lachwekkend slecht geacteerd en doet het geheel meer denken aan een musical die toevallig even op film is vastgelegd. Daarnaast komt Bedknobs and Broomsticks ontzettend oubollig en kinderachtig op mij over. Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken maar ik vind het een totaal mislukte familiefilm.

Matig Disneyfilmpje, al moet ik zeggen dat de combinatie live/animatie me nog maar zelden overtuigd heeft. Mijns inziens is het bijzonder moeilijk die 2 met elkaar te verzoenen, en slechts enkele films slagen daarin.
Dat gezegd zijnde duurt de film nét lang genoeg om het aangenaam te houden, en leuk ook van de zijsprongen naar andere Disneyfilms (Robin Hood, Jungle Book). 2.5*

Ben wel een liefhebber van de oudere film en Disney is normaal altijd goed maar deze film is de uitzondering op die regel. Heeft de tand des tijds niet doorstaand en absoluut één van de mindere Disney films. Een nogal mal, zelfs voor fantasy vergezocht verhaal gecombineerd met zeer beroerde special effects zorgen ervoor dat je nooit lekker in de film komt. Misschien zijn we door Harry Potter tegenwoordig erg verwend op dit gebied, maar dit is toch eigenlijk ver onder de maat. Voelt trouwens ook wat ongemakkelijk dat de tweede wereldoorlog hier aan het slot word gereduceerd tot een raar slapstickverhaal waarin de domme Duitsers er ongenadig van langs krijgen. Bedknobs and Broomsticks is vooral geschikt om te ondervinden dat ze er ook bij Disney wel eens naast zitten, kwalitatief onvoldoende.

avatar van wendyvortex
Leuke Disney-film hoor! Wij hadden vroeger een 8mm-filmpje met een bizarre voetbalwedstrijd tussen dieren en met een mens als scheidsrechter, jarenlang naar op zoek geweest en dat blijkt een stukje uit deze film te zijn! Wordt zelfs nog overtroffen door de invasie van Engeland. Musical stukjes, live/animatie, hekserij en machinegeweren en met name het oudste jongetje is nogal een beetje lastig kind. Verouderde, tegenvallende Disney? Ik vind dit toch wel hoogst vermakelijk en zelfs erg leuk gemaakt. Iets minder zoet ook dan de meeste Disney-films.