Bedknobs and Broomsticks (1971)

Alternatieve titels: Heksen & Bezemstelen | Heksen en Bezemstelen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Animatie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Angela Lansbury, David Tomlinson en Roddy McDowall

Eglantine Price is niet zo maar een gewone heks. Zij woont in Pepperinge Eyre, snort rond op een door zwavel aangedreven motorfiets, eet wortels en netels, leert haar stiel per briefwisseling met professor Emelius Brown en droomt ervan de nazi's, die Engeland met een invasie bedreigen, door haar toverkunsten te vernietigen. Dat is echter niet zo eenvoudig als de corresponderende heks had gedacht. De professor moet zijn school sluiten voor het einde van de cursus. Om de bevrijdende toverformule plus toversteen in haar macht te krijgen moet Eglantine heel wat lastige obstakels trotseren. En dan komen er op de koop toe nog een paar kinderen logeren.

Moviestar
Wel een aardige disney film. 3*

avatar van Mischa
Ik vond de voetbalwedstrijd tussen de tekenfilmdieren vroeger echt GE-WEL-DIG!!!!! Zou hem graag weer eens zien

avatar van sn@ke
Goh dit vond ik vroeger een erg leuke tekenfilm. Vooral die wedstrijd met die dieren vond ik superleuk. De afwisseling van animatie en echte acteurs werkt perfect in dit minder bekende disneypareltje.

avatar van Purmerend
Die voetbalwedstrijd was inderdaad het leukste van wat ik me nog kan herrinneren. 3,5*

avatar van speedy23
Voor veel mensen is deze film een uitermate vermakelijke brok jeugdsentiment. De rol van toverkol is Angela Lansbury op het lijf geschreven. De speciale effecten kregen een Oscar...

avatar van De Knip
De voetbalwedstrijd die nog erg goed in mn geheugen gegrifd staat.

***1/2

Dit is pure jeugd sentiment ik denk dat ik de film wel zo'n 50 keer gezien heb.

avatar van Flipman
Erg vermaakt met deze Film! Met humor die ondanks zijn cliché-gehalte toch leuk blijft (voetbalwedstrijd, terwijl ik 'n hekel aan voetbal heb !) !

Vier.

Een deel gezien, viel me erg tegen, vooral Angela Lansbury (samen met Julie Andrews en die ene troela van Troy de beste actrice op leeftijd) stelde me teleur. David Tomlinson vond ik niet echt geschikt voor de rol.

Ik vind dit een topper!, toen ik klein was was dit één van mijn lievelingsfilms, pas geleden weer gezien en ik blijf hem leuk vinden, top klassieker!

De voetbalwedstrijd is echt het leukste van de film. Best knap dat ze in die tijd al real-life met animatie konden combineren.

3,5 sterren

Jeugdsentiment 4*

avatar van xangadix
Als kind vond ik die voetbalwedstrijd met die lompe klotedieren juist niet leuk omdat ik medelijden had met de scheidsrechter.

avatar van fieko
dit was een van de eerste films die ik op video heb gekeken we hadden een videorecorder geleend van kenissen en kregen deze video erbij

avatar van pink_roosje
Heerlijke film, was vroeger een van mijn lievelings films. Een vliegend bed, tekenfilm figuren. een heks, heerlijk gewoon 4*

avatar van The One Ring
Als kind nooit gezien, maar ik heb me er nu dan toch best mee vermaakt. Aardige kinderfilm. Weinig verrassend, maar wel goed uitgevoert. Leuke rollen van Lansbury en Tomlinson en twee uitstekende scènes (de voetbalwedstrijd en de finale) trekken de film boven het gemiddelde uit en zorgen voor een kleine 3,5*.

Wel vond ik nazi's niet zo bij de film passen. En hoewel er in het eerste half uur geen liedje te vinden is vond ik het dan weer storen dat er op de helft geen einde aan de liedjes leek te komen. De vaart ging er even flink uit.

avatar van Friac
De film weet zoals The One Ring zegt inderdaad moeilijk zijn tempo te behouden, en wordt uiteindelijk een behoorlijk lastige zit; zo vond ik bijvoorbeeld de hele Portobello Road-scène werkelijk verschrikkelijk: er leek geen eind te komen aan het zingen en dansen, terwijl wat op het scherm te zien was niet eens indrukwekkend te noemen was. Ook het hele gedoe met de boekenverkoper vond ik overbodig, net als de scènes met de dominee.
De film gaat af en aan, want scènes als de voetbalwedstrijd en de vrij spectaculaire finale zijn dan wel weer leuk om naar te kijken.

De liedjes/danschoreografieën zijn wat mij betreft van ondermaats niveau, wat de film als musical doet mislukken. De film bevat voldoende fantasie om het gemiddelde kind nog te kunnen bekoren, al bevat de film helaas teveel zwaktes (vooral qua tempo) om echt te durven aanbevelen.
Het opmerkelijkst was de aanwezigheid van nazi's in een Disney-langspeelfilm, de 'militaire moraal' (nodig tijdens het Vietnam-tijdperk?) én de knipoog naar 2001: A Space Odyssey.

avatar van Betamax
Dacht dat dit wel iets voor mij zou zijn (hou wel van oude kinderfilms).
Maar het zingen dat trok ik niet.
Na 40 min gestopt.

avatar van NTsuno
Een hartstikke leuke film om naar te kijken met de kids. Een aanradertje.

Leuk filmpje, maar stort in elkaar wanneer ze op het diereneiland komen.

Lad
Klassieker, wat hield ik van deze film vroeger!

avatar van DeCol
Leuke zondagmiddagfilm. Angela Lansbury speelt altijd aangenaam en het filmpje was een leuke combinatie van animatie en familiefilm genre.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke klassieker die, zoals vaker bij de oude Disney's, live action met animatie combineert. Blijft net onder het niveau van Mary Poppins maar is bijvoorbeeld net zo aardig als Pete's Dragon. Lekker ouderwetsche oubolligheid en feelgood, niets mis mee op zijn tijd. Goed.

avatar van Pieter Montana
Weeral kwaliteit van Disney, die helaas net iets te lang duurt: 2 uur is toch wel erg lang voor een kinderfilm. Zoals iedereen al heeft gezegd is inderdaad de voetbalwedstrijd, ondanks de erg magere tekenstijl, het hoogtepunt van de film. Zovele gags, in zo weinig tijd. Toch ook wel een pluspunt aan deze film was David Tomlinson. Enorm charismatische rol, die zich volledig uitleeft in The Beautiful Briny Sea

erg leuke film, leuke liedjes,

aan het eind iets te langdradig, jammer dat hij nooit in het nederlands is uitgebracht voor de wat jongeren kijkertjes...

Ansje1987
Echt serieus de meest geweldige film ooit gemaakt!!!!!

Beetje jeugdsentiment maar het is echt zo komisch!!

Ik kwam er alleen achter via youtube dat niet alle liedjes in de film de orginele nummers zijn er is wat geknipt en geplakt maar hij blijft te leuk!!

avatar van FelixTheCat
Oude maar leuke film. Leuk voor kinderen.

Vond het vreselijk.

Lansbury is niet te pruimen hier, maar het is vooral dat oudste kindje dat hopeloos irritant is. Verder verbaast het mij toch echt dat deze film een Oscar voor de effecten gekregen heeft, vond het er absoluut niet meer uitzien, kan me ook niet inbeelden dat dit echt het summum was van wat men toenertijd kon.

Vooral die bedvluchtjes in de meest gore kleurcombinaties konden echt niet meer. Maar ook de combinatie animatie/live action heb ik al beter gezien. Verder was de animatie ook niet echt boeiend.

Film duurt ook nog eens véél te lang. Tijdens het laatste half uur ook een paar keer weggedommeld, misschien heb ik daarmee nog wel een geniaal einde gemist, maar op basis van de eerste 90 minuten en de paar glimpsen tussendoor kan ik het me moeilijk voorstellen.

Reinbo
Wat heeft jou in godsnaam doen bewegen dit te kijken? Ben je zwanger?

Het is je misschien nog niet opgevallen, maar absoluut niet de enige Disney film die ik de laatste tijd gezien heb