The Legend of Hercules (2014)

2,27

Actie / Avontuur

geregisseerd door Renny Harlin
met Kellan Lutz, Liam McIntyre en Richard Reid

Een jonge legerkapitein (Liam McIntyre) wordt een goede vriend van Hercules (Kellan Lutz), de zoon van de oppergod Zeus. Maar nadat een slechte koning hen misleidt, worden Hercules en de kapitein in slavernij verkocht en moeten ze zij aan zij vechten om hun vrijheid terug te verdienen.

85 BERICHTEN 16 MENINGEN
geplaatst: 13 juni 2014, 17:19 uur [permalink]
Wat was er goed? kennis making met Kellan Lutz, regiseur Renny Harlin(die beter verdient als dit)
Wat was er niet goed, uhm verhaal(hoe ging deze ook alweer), Scot Adkins(wasted)
Kortom niet de moeite waard.

avatar van 606
geplaatst: 14 juni 2014, 21:32 uur [permalink]
Dat de ene Hercules film beter is als de andere, dat kan ik me goed voorstellen.
Maar deze slecht noemen, nee daar ben ik het niet mee eens.

geplaatst: 22 juni 2014, 16:30 uur [permalink]
deze is toch echt bar slecht hoor.
wat is er goed aan deze film.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 2 juli 2014, 14:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“I declare to you that I love another; he’s the reason I want to wake up in the morning, embrace the day, if your sword wound him and his face was unrecognizable to me, I will love him. If his tongue was cut from his throat, and I hadn’t his voice to delight me, I would love him. And if you make only a memory of him, I would love him even more eternally. That’s what you have to look forward to”.

“The Legend of Hercules” heeft nu eens in de verste verte niks te maken met die legende van Hercules (Of Herakles zoals de Grieken hem noemen) zoals we die kennen uit de Griekse Mythologie. Ik kan me nog herinneren dat ik als klein jongetje naar de plaatselijke bibliotheek ging en terug thuis kwam met een prentenboek over de 12 werken van Hercules. Deze prentenboek was zo reusachtige, dat als ik deze aan het bewonderen was, niemand mij nog kon zien zitten. En daarin zag ik Hercules een leeuw van Nemea en de veelkoppige slang Hydra verslaan, een Erymantisch zwijn vangen, de stallen van Augius schoonmaken met behulp van een rivier,de vleesetende paarden van Diomedes ophalen en de hellehond Cerberus uit de onderwereld ontvoeren. Heroïsche heldendaden die me toen tot de verbeelding spraken. En nu nog trouwens. Maar daarvan is in deze Griekse tragedie (triestige bedoening dus) niet veel te merken.

Uiteindelijk is het een zielig samenraapsel van thema's uit verschillende films. Een klein beetje uit "Pompeii" waarin ook sprake was over een verboden liefde tussen een prinses en een slaaf die moest aantreden als gladiator op de spelen in Pompeii. De vechtscènes waren een zwak afkooksel van "300 : Rise of an Empire" en "300" zelf. Vooral door het gebruik van slow motion effecten. Een vergelijking met “Gladiator” is ook niet ver af. En het einde heeft dan veel weg van een kindermatinee op zaterdagmiddag waarbij tekenfilms van mythologische superhelden zoals “He-Man : Masters of the Universe” eindeloos worden getoond. Flauw, inspiratieloos en weinig legendarisch. Het enige indrukwekkende in deze film was de borstkast van Kellan Lutz, die Hercules vertolkt. Misschien kan dit wel indruk maken bij tiener trienen die zich vergapen aan het gespierde mannelijk vlees. Op mij maakte het minder indruk dan een lekker knapperig gebakken piepkuikentje op mijn bord tijdens het middagmaal.

In 1200BC valt koning Amphitryon het koninkrijk Argos aan. Het komt tot een gevecht tussen hem en zijn rivaal koning Galenus. Na zijn overwinning op Galenus wordt het koninkrijk Argos geannexeerd en Amphitryon draagt deze overwinning op aan zijn vrouw Alcmene. Alcmene is echter verontwaardigd over de dorst naar macht die haar man uitstraalt. Die avond vraagt ze Hera, de vrouw van Zeus, voor hulp. Hera verschijnt uiteindelijk en voorspeld dat ze een zoon zal baren van Zeus. Hercules (Zijn vader noemt hem echter Alcides) wordt geboren. Na 20 jaar is Hercules uitgegroeid tot een knappe gespierde jongeman die verliefd is op de lieftallige Hebe. Op het moment dat ze het nieuws krijgen dat Hebe uitgehuwelijkt zal worden aan Iphicles, de oudere broer van Hercules, proberen de twee te vluchten. Ze worden echter gegrepen en Hercules wordt door zijn vader op een strafexpeditie gestuurd naar Egypte, hopend dat hij het er niet levend vanaf zal brengen. Uiteindelijk blijkt het een opgezet plan te zijn, waarbij het regiment in een valstrik lopen en Hercules en de trouwe Sotiris overblijven. Ze worden verkocht als slaven om te vechten als gladiatoren. Hercules doet er nu alles aan om bij de derde maan terug te keren naar Tires om het huwelijk tussen zijn oudere broer en zijn geliefde Hebe tegen te houden.

Qua originaliteit zal dit verhaal niet snel ergens een prijs wegkapen. Qua SE’s is het ook al niet veel soeps. Het gevecht dat Hercules aangaat met een leeuw in het begin van de film ziet er voor een aantal seconden veelbelovend uit, maar de geanimeerde leeuw heeft hetzelfde uitzicht als de gecomputeriseerde beelden uit "Jumanji" van 1985. Niet echt een vooruitgang dus. De gladiatorgevechten konden me toch een beetje bekoren. Maar toch was het een enorme teleurstelling uiteindelijk. Het gevecht dat Hercules moest aangaan met 6 nog nooit verslagen gladiatoren was iets waar ik naar uitkeek. Maar het was precies alsof Zeus himself zich er mee ging bemoeien, want op dat moment brak er bij ons een onweer uit. Bij de eerste bliksemschicht werd ik eventjes afgeleid, waarna ik het hele gedoe terug moest spoelen want het fantastische heroïsche gevecht was al achter de rug. Ook nog eens vermelden dat diegenen die niet echt goed tegen bloed kunnen, zich niet al te veel zorgen moeten maken, want daar is nu eens in deze film geen spatje van te zien. Volgens mij zaten ze door hun voorraad nepbloed na het maken van “300 : Rise of an Empire”.

Nog enkele dingen waar ik over moest gniffelen of me over ergerde. Volgens mij was Amphitryon redelijk slechtziend of verblind door woede. De avond dat Zeus op bezoek komt bij Alcmene om Hercules te verwekken (wat met redelijk veel wind gepaard gaat en me deed denken aan “The Entity”), betrapt hij zijn vrouw bij deze bovennatuurlijke daad. En ondanks dat het over een grote lege slaapruimte gaat , waarbij je bijna onmogelijk ongezien zou kunnen wegglippen, geeft Amphitryon toch orders om op zoek te gaan naar de onbekende persoon. Als je afgaat op de uitleg van Alcmene was deze bevruchting ook niet niks : “Zeus came into my bed and blasted me with his seed to spawn a son to end your reign.”

Op het moment dat Hercules en Hebe elkaar terug ontmoeten bij het meertje kreeg ik algauw een deja vu gevoel door die rondvliegende pluisjes. Ook iets waarover ik me ergerde tijdens “300 : Rise of an Empire”. En het eindgevecht met het bliksemende zwaard, waarbij honderden soldaten werden neergebliksemd, en het daaropvolgend gevecht dat Hercules met zijn vader uitvocht, was een beetje bij de haren getrokken. Het leek wel zo’n Jean-Claude Vandamme scenario, waarbij de held eerst eens wat moet incasseren voordat hij de overwinning opeist.

De vertolkingen zijn ook redelijk beperkt en nietszeggend. Kellan Lutz ziet er schrikbarend gespierd uit en Scott Adkins ziet er eerder een triestig rondkijkende koning uit i.p.v. een vreeswekkende heerser. Misschien komt het door de overdosis aan sandalenfilms de laatste tijd waardoor ik niet zo onder de indruk was van deze “Hercules”-remake. Het enigste wow-gevoel had ik bij de openingsscene waarbij de camera opduikt uit het water, over een slagveld met aanstormende soldaten zwiert en dan tussen de verdedigende boogschutters doorzwiept . Een schitterend moment. Maar dit niveau werd niet de hele film aangehouden. De rest is een opeenstapeling van oudbakken en zoutloze situaties. Hopelijk is “Hercules” met Dwayne Johnson, die in de loop van dit jaar uitkomt, van een ander kaliber.

geplaatst: 3 juli 2014, 22:42 uur [permalink]
Grote rommel. Waarom heb ik dit ook alweer gekeken?

70 miljoen is best een boel geld, je vraagt je echt af waar ze dat allemaal aan verkwist hebben. In ieder geval niet aan script, acteurs, kostuums of special effects.

Wat overblijft is iets dat met de legende van Hercules vrij weinig te maken heeft, maar eindigt als een soort kruising tussen Gladiator (waarvan grote delen van het plot gejat zijn) en Twilight (waarvan een acteur plus de zeldzaam onovertuigende romance geleend worden). Maar waar Gladiator nog gave actie en een meespelend verhaal had, is dit de overtreffende trap van saai, emotieloos en stijf.

OK, een paar van de actiescenes zijn nog net te doen, maar de rest is zo belabberd op alle fronten dat je eigenlijk alleen maar hoofdschuddend kunt toekijken en je kunt afvragen hoe Harlin, die ooit toch acceptabele actiefilms maakte, tot did niveau is afgedaald

avatar van macdanger
geplaatst: 19 juli 2014, 15:29 uur [permalink]
huilen met de pet op....verwacht meer van de nieuwe hercules film

avatar van sofripa
geplaatst: 4 augustus 2014, 13:11 uur [permalink]
wouw....kasberoerd dit misbaksel. Gekgenoeg is de aankleding best voor elkaar, maar daar is ook alles mee gezegd. Nepverhaal, nepacteurs nep, nep. Dit is serieus Hercu-less. 1,5 ster

avatar van Thorongil
geplaatst: 18 september 2014, 22:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Helemaal zo slecht nog niet. Beetje een guilty-pleasure zoals Kull The Conqueror, Ring Of The Nibelungs, Conan the Destroyer.
Wel spijtig dat er zo weinig van de effectieve legende van Hercules in verwerkt zit. Je hebt de Nemedian Lion en voor de rest wordt geen enkel van de 12 werken vermeld .
De gevechten waren aardig, vooral het slotgevecht tussen Hercules en Amphitryon, alsook de aanval op Argos in het begin.
Wel mocht er wat meer bloed zijn. Deze film zou toch wat beter zijn met een R-rating. Misschien dat Millenium films de rating op pg-13 bracht omdat Conan 3 jaar geleden nogal hard flopte.
Lutz deed het best goed, hij heeft het potentieel om een nieuwe actieheld te worden.
Zijn fysiek was echt verbluffend gezien hij maar 2 weken voor het filmen begon gecast is en dus niet intensief kon trainen voor de rol. CGI was niet top-notch, maar kon er best mee door. Dialoog was lekker cheesy en ook zaten er af en toe momenten dat je eens kon lachen als Iphicles wil weten of Hercules Hebe al ontmaagd heeft. Al bij al eens leuk om gezien te hebben. Deze Hercules is meer fantasy-gericht, terwijl die met The Rock meer in de realiteit gegrond is. Voor elk wat wils.

geplaatst: 3 oktober 2014, 19:42 uur [permalink]
De film is goed gemaakt, kwalitatief dan bedoel ik wat betreft beelden en geluid.
Duidelijk ook alles in het teken van de 3D effecten.
En dat is waarschijnlijk de oorzaak waarom er weer geen budget was voor een deftig scenario.
Want dit laatste, samen met de toch mindere vertolkingen, stelt maar weinig voor.
Kortom: beelden zijn mooi, veel spektakel ook, maar een miserabel scenario.

geplaatst: 24 oktober 2014, 21:50 uur [permalink]
zeer entertaining. het wond me net zoveel op als de sekstape van Pamela Anderson. echt wel een film die je moet gezien hebben. zo slecht is ie. we leven veel te lang. alsjeblieft verspil je tijd met deze kots.

avatar van N23

N23
geplaatst: 28 oktober 2014, 01:58 uur [permalink]
De reden dat ik deze film toch heb weten af te kijken was dat mijn broer en ik de film zaten af te zeiken. Wij waren zelf tot de conclusie gekomen dat Hercules een jedi was, en de film eigenlijk 'the legend of avatar hercules and spartacus'' had moeten heten.

avatar van pierre18
geplaatst: 9 november 2014, 22:14 uur [permalink]
Legend? Welke Legend! Platgetrapt verhaal, heeft niets met Hercules te maken. Weer belachelijke donkere surrealistische shots en dat in zo'n mooi land als Griekenland. Kostuums zijn goed, acteurs doen hun best en daar blijft het bij. Overdadige vechtscenes met weer belachelijk slow-motion effecten, wie heeft dit soort gimmicks verzonnen? Jammer, jammer jammer.

avatar van eierhoofd1
geplaatst: 11 november 2014, 01:42 uur [permalink]
Heel makkelijk gemaakt, weinig actie en goede actie momenten zitten er ook niet in.

avatar van Decec
geplaatst: 16 november 2014, 14:54 uur [permalink]
Een goede actie/avontuur/fantasie film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van JakobFugger
geplaatst: 30 november 2014, 19:41 uur [permalink]
Gezien de kritieken had ik niet veel van deze film verwacht. Het viel mee. Althans, ik heb me redelijk tot prima vermaakt met deze film. Het scheelt allicht dat mythologie me altijd heeft geboeid (het hier wel om een heel vrije interpretatie gaat). Of dit een goede film is. Nee dat kan ik niet zo stellen.

De film is lekker vlot. Het kijkt prima weg en de gevechten kunnen er prima mee door. Misschien is wel te vlot af en toe, want sommige gebeurtenissen gebeuren wel heel snel, komen slechts summier in beeld en worden vrijwel geheel aan de gedachte. Veel dialogen zijn helaas om te janken. De special effects ook, zeker voor een film met een budget van 70 miljoen. Het past echter wel bij een film die bovenal toch aanvoelt als een B-film (maar dat dus niet is met een film van 70 miljoen).

2,5* (als je niets met mythologie hebt, of van zulke film/series houdt, haal er maar wat af).

geplaatst: 7 december 2014, 23:31 uur [permalink]
2,24 nee sorry dat gemiddelde mag best omlaag.. Dit was geen net niet film..dit is hem gewoon totaal niet. B film..next!

geplaatst: 27 december 2014, 22:06 uur [permalink]
Redelijk vermaak film, maar is t toch net niet allemaal. Ziet er toch erg goedkoop uit, net een tv film productie

geplaatst: 1 januari 2015, 12:41 uur [permalink]
The legend? Er komt niets terug van de oorspronkelijke mythologie . De geboorte met de slangen,de stallen van Augias en de rest van de 12 werken. Bovendien zeer matig acteer talent van de de hoofdrolspeler.

avatar van Banjo
geplaatst: 5 januari 2015, 23:23 uur [permalink]
chiel1971 schreef:

Nou dat valt toch wel wat mee? ik heb hem thuis gezien, en het zag er allemaal best goed uit.
Alleen het was geen moment interessant, boeiend of ook maar een klein beetje spannend.
Het rammelde aan alle kanten.. en dat is jammer, ik houd normaal wel erg van films van uit die tijd.
Zoals natuurlijk het geweldige Gladiator of Spartacus...

2 1/2

avatar van nadrin
geplaatst: 15 januari 2015, 18:30 uur [permalink]
Zwak is hier echt te zwak uitgedrukt.

avatar van joolstein
geplaatst: 13 februari 2015, 14:28 uur [permalink]
Deze Hercules was iets beter dan de film met Dwayne Johnson. Iets want het geheel is erg B-film. En degene die het script heeft geschreven was behoorlijk in de war denk ik? Aangezien Hercules uit de Griekse mythologie komt en niks van doen heeft met het verhaal van Spartacus. Naar wat ik weet van het verhaal van Hercules zit er nergens iets over gladiatoren gevechten in!

Wat ik me afvraag: "IS het echte verhaal" van Hercules nu zo niet spannend dat nog niemand het heeft aangedurft om een keer de mythologie te verfilmen (tenminste wat dichterbij het verhaal)?

avatar van Brix
geplaatst: 13 februari 2015, 16:08 uur [permalink]
joolstein schreef:

Het begint in feite al met de foute naam van de Griekse halfgod, dat moet Herakles zijn.
Hercules is de Romeinse benaming.
Persoonlijk vind ik dat nog steeds de meest vermakelijke verfilmingen, ondanks alle mankementen.
"Acteurs" als Reg Park, Steve Reeves en Brad Harris, die waren geknipt voor de rol.

Maar die is dan helaas weer niet al te best op andere punten.

Het wachten is nog steeds op een betere benadering, in een A-productie.

avatar van joolstein
geplaatst: 13 februari 2015, 19:55 uur [permalink]
Brix
In veel van de Italiaanse "Hercules" films uit de jaren '60 zittten er wel elementen uit de mythologische verhalen over de gespierde held. Wil je een verfilming die dichter bij de overlevering staat; dan is er alleen deze mini-serie : Hercules (2005)
Dank je wel voor de tips! Die films uit de jaren `60 ken ik niet. Die andere heb ik langs zien komen maar niet gekeken. Er stond Hallmark en kreeg toen idee dat het van de kaarten was en dus zoetsappig. Maar zal die binnenkort eens proberen! Het is idd dan maar wachten op een A-productie al vraag ik me wel af waarom niemand dat (n) ooit heeft gedaan! Maar wie weet ??

Raffael77
geplaatst: 18 april 2015, 17:19 uur [permalink]
Bah wat slecht

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 11 mei 2015, 00:18 uur [permalink]
Niet veel speciaal deze legend of hercules. 3d effecten waren wel nog goed. Maar het valt gewoon te veel op de CGI dat het er veel fake uit ziet en dat stoorde me wel. Nja verhaal enal was ook niet veel waard. Acteerprestaties ook maar bagger. Maar door de vele gevechten is het ook niet constant saai en ondanks alle nadelen was hij nog snel voorbij 5,5/10