Treasure Island (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Fraser Clarke Heston
met Charlton Heston, Christopher Lee en Oliver Reed

In de bagage van hun dronken hotelgast Bones vinden Jim Hawkins en zijn moeder een mysterieuze kaart die verwijst naar een piratenschat. Ze brengen de kaart naar Dr. Livesey, die een boot beschikbaar heeft. Ze vertrekken naar het eiland met Jim als scheepsjongen, kapitein Smollet aan het stuur en Long John Silver, met het houten been, als scheepskok. Toevallig hoort Jim van het snode plan van Silver en zijn piratenbende die de buit wil bemachtigen.

avatar van pjotr
En met Christian-Patrick Bateman-Bale.....

Is deze op dvd?

neo (crew)
Moet onderhand jouw meest gestelde vraag zijn! Weet echter het antwoord niet

Niet...

Heb een van VHS overgezette versie.

imp
Wouter schreef:
Heb een van VHS overgezette versie.

Is dit een VHS versie met Nederlandse ondertiteling?

avatar van baspls
"What's the matter with you lubbers? Ye'd think ye'd never seen a man with his throat cut before!"

Ik had eigenlijk nog nooit een echt goede verfilming van Schateiland gezien. De Disney-sciencefiction verfilming Treasure Planet vond ik wel aardig maar is als verfilming van het boek natuurlijk alles behalve geslaagd. Een Britse vriend rade me deze verfilming aan en ik moet zeggen dat ik erg zeker geen spijt van heb dat ik hem heb bekeken. Tot dusver is dit de beste verfilming van Robert Louis Stevenson's boek.

De film heeft een super-cast. Charlton Heston speelt een meesterlijke Long Jong Silver (compleet met afgehakt been en papegaai). Oliver Reed is Billy Bones en dan zijn er ook nog Christopher Lee (nauwelijks herkenbaar als de blinde man) , Julian Glover, Pete Postlethwaite en een erg jonge Christian Bale, die het voor zijn leeftijd bijzonder goed doet.

De film volgt het boek vrij letterlijk met hier en daar een goede toevoeging, niet te cliché of te onrealistisch. Het verhaal kennen we allemaal wel en was dus redelijk voorspelbaar. De actie was goed maar niet te spectaculair. De op locatie gefilmde opnames zagen er goed uit en de muziek was ook goed. Paste goed bij de film. De piraten zagen er allemaal echt uit als piraten. Charlton Heston met z'n vieze zwarte tanden en alle littekens.

Al met al een erg vermakelijke en sterke verfilming die niet echt gedateerd is, met een super cast.
Aanrader.

avatar van Filmkriebel
Getrouwe verfilming van het het klassieke avonturenboek van Stevenson. Ooit gelezen in mijn jeugd, en ik vond hier veel van terug. Ondanks de wat sober uitziende TV versie kan ik toch heel wat positieve zaken opmerken : de rol van Heston als de piraat Long John Silver, de felle strijd tussen de piraten en de bemanning op het eiland en de imposante boot Hispaniola. De piratensfeer zit er helemaal in, maar het is natuurlijk niet zo verzorgd, gepolijst en kleurrijk als een Pirates Of The Carribean film. Een jonge Christian Bale speelt de rol van Hawkins. Zou ook graag eens de Disney film zien uit nieuwsgierigheid.