Whale Rider (2002)

Nieuw-Zeeland / Duitsland

geregisseerd door Niki Caro
met Keisha-Castle Hughes, Rawiri Paratene en Vicky Haughton

Whale Rider is het verhaal van een Maori stam in een klein kustplaatsje in Nieuw-Zeeland. In elke generatie staat een man aan het hoofd, genaamd Whale Rider. Als een tweeling wordt geboren, overlijden moeder en zoon en blijft dochter Pai (Keisha Catle-Hughes) in leven. Voor het huidige stamhoofd Koro (Rawiri Paratene) is het onacceptabel dat een vrouw de nieuwe leider zal worden. Hij gaat daarom binnen de stam op zoek naar een jongen die deze rol op zich kan nemen. Pai houdt zielsveel van haar opa maar toch doet ze iets tegen zijn zin in. Ze wil hem namelijk hoe dan ook bewijzen dat zij wel degelijk het nieuwe stamhoofd kan worden, ook al is dat tegen duizenden jaren van tradities in....

SmuttWars schreef:
Zo`n film moet je niet zien, die moet je voelen!

Daar sluit ik me bij aan.
Normaal gesproken is dit totaal niet mijn genre.
Maar deze film heb ik vanaf het begin tot het einde intensief zitten te kijken.

Ik geef niet vaak 5 sterren, maar "Whale rider" verdient het.

avatar van stefan dias
Een jeugdfilm zoals jeugdfilms moeten zijn: prachtig, ontroerend en werkelijk voor alle leeftijden. Heb 'm een aantal jaren terug in de bioscoop gezien. Zo zagen mijn dochters meteen ook dat er meer in het leven is dan beertjes en sprekende honden.

Mooie film over het aloude verhaal van een clash tussen verschillende generaties, gestopt in een bijzondr jasje. Hughes in de hoofdrol is geweldig en bij vlagen enorm aandoenlijk. Jammer alleen dat het verhaal weinig verrassingen kent en dat er net iets te vaak voor de gemakkelijke weg wordt gekozen. Desalniettemin erg mooi.

Lijkjuh
Opzich wel een mooie film

avatar van mikey
Zielige film, de strijd van het arme kind was echt tergend. Fijn kijkje in de keuken van een magisch denkend cultuurtje.

avatar van riefenstahl
Niet echt mijn genre, maar deze film is meeslepend en gewoon erg goed en met liefde gemaakt.
Het jonge hoofdrolspeelstertje is verbijsterend goed en ontroerend.
Aanrader.

Een van de beste films die ik ooit zag; ofwel raakt de film je heel diep ofwel laat ie je volledig koud. Bij mij duidelijk het eerste. Voor wie hem nog niet zag, zeker een kans geven.

avatar van Caldora
Een must-see voor iedereen die ooit naar Nieuw-Zeeland gaat of is geweest. Geeft de sfeer van de Maori's heel mooi weer.

Zeker een must-see!
ik kreeg zelfs een brok in m,n keel bij die voorstelling van dat meisje..en het laatste stuk van de film met die muziek er bij kippevel..
deze film is een van de mooiste die ik ooit zag

avatar van Zavo
Ik had het idee dat ik naar een tv-film bij de EO zat te kijken. Ik vind dit soort films echt fout, het strookt niet met de werkelijkheid en verdoezelt de problemen die dit soort gemeenschappen vaak hebben met een totaal onrealistisch (maar wel zeer voorspelbaar) happy end. Eigenlijk gewoon een zwaar religieuze film (ook al is het nu eens niet christelijk) en daar heb ik, op z'n zachtst gezegd, een hekel aan.

avatar van brabusRUS
Na de reacties op de site te hebben gelezen, verwachte ik veel van de film. Jammer genoeg kwam de film bij niet echt overtuigend over. Ik vond 'm hier en daar zelfs best saai! Wat ik wel goed vond zijn de acteerprestaties van het jong meisje, Keisha-Castle Hughes.

avatar van m1701
Vond de film wel aardig!
Voorall het meisje was super goed en zeer overtuigend!
Haar emoties tonen leek haar geen enkele moeite te kosten....
Verhaal was ook bijzonder.

De omgeving in deze film is ook erg mooi! Dit hoop ik in november ook te mogen zien!

Deze film verrdient 3,5* vooral door het acteerwerk van het meisje

Zeer speciale film en knap acteerwerk! De muziek van gerrard is ook weer sterk.

Mooie film; je beleeft de cultuur van de Maori's vanuit de luie stoel.
Keisha-Castle Hughes speelt geweldig. Het is bijna niet te geloven dat er maar 4 jaar tussen het uitkomen van deze film en The Nativitystory zit; waarin ze de rol van Maria speelt.

Van bijna geen Maori komt het beroep naar voren, eigenlijk alleen de schooljuffrouw. Daar hebben we vermoedelijk al een groot probleem van deze mensen te pakken, wat in de film in verpakte vorm naar voren komt.

Treffend vond ik hoe het meisje haar opa noemt: "Paka".
Klinkt gelijk aan het Friese "Pake".

avatar van notsub
Deze film is duidelijk met simpele middelen opgenomen, maar de inhoud maakt het de moeite waard. De spaningen tussen tradities en de verschillende generaties worden perfect weergegeven tegende achtergrond van de Maori cultuur. Er zitten wel wat zwakkere momenten in, maar het einde maakt de film prima af.

avatar van donkied
Mooie film. Ben erg gecharmeerd van Keisha-Castle Hughes. Zij acteert hier echt de sterren van de hemel. Alle culturele kenmerken vindik leuk weergegeven en maken de film prettig om naar te kijken.

avatar van SuperSideSwipe
Ik kan niet anders zeggen dat ik het een uitermate matige film vond.

Kwam over als een low budget tv jeugdfilm uit 1980.

Slecht geacteerd, een waardeloos en vrij belachelijk verhaal dat ook nog eens beroerd in beeld is gebracht.

Zelfs het feit dat ik deze film in Nieuw Zeeland zelf heb gezien kon het weinig helpen.

avatar van 93.9
Vervelende film. Afgrijselijke gezang. Niets bijzonders aan, geen enkel moment heeft het me ontroerd.

avatar van K. V.
'k wist totaal niet wat 'k moest verwachten bij deze film, maar hij heeft me aangenaam verrast. Geen typisch verhaal, maar toch wist het me te boeiend. Dit mede door de cast die het uitstekend deed. Vooral het meisje speelde echt overtuigend.
De muziek paste goed bij de film en de beelden waren ook dik in orde.
Het verhaal had trouwens een mooie boodschap.
Erg de moeite om om te bekijken.

Dit familiedrama rond traditie, cultuur, tragiek, moed en hoop kan gezien worden als een zogenaamde feelgood film. Hoewel het verhaal voorspelbaar, sentimenteel en niet echt spannend is, is het ook ontroerend, aangrijpend, sfeervol en authentiek en had het me vanaf het begin in de greep. "Mooi in zijn eenvoud", las ik ergens. Debet daaraan zijn ook de uitstekend en hartverwarmend spelende cast en de prachtige beelden van het afwisselende Nieuw Zeelandse (kust)landschap.

Ik vond het allemaal erg flauw en kitcherig, en nogal goedkoop...

avatar van alexspyforever
gauke schreef:

Ik ga me bij deze review aansluiten. Het verhaal was nogal matig maar het heeft me toch ontroerd.

avatar van Vinokourov
Sympathieke film die wat van de Maori-cultuur liet zien middels een familiedrama: een opa kan het niet verkroppen dat zijn kleindochter ooit de nieuwe leider gaat worden van de stam. Het is lichtelijk sentimenteel her en der en de afloop laat zich ook wel raden, maar de weg er naar toe is okee om te zien. Zo'n dans die het Nieuw Zeelandse rugbyteam aan het begin van hun wedstrijden doet, krijg je te zien en de filmtitel zelf komt ook nog in een scene te zien. Dat vond ik overigens nog de mooiste momenten.

avatar van MRDammann
Whale Rider is echt een prachtig verhaal vol mooie symboliek. Het is eigenlijk een soort sprookje, daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de prachtige natuur in Nieuw-Zeeland. Ook voelt de film heel authentiek aan, mede dankzij het gebruik van de taal van de Maori's. Een klassieker in wording.

Goeie film over een jong meisje die haar grootvader trotseert die het niet kan verkroppen dat hij geen kleinzoon heeft. Een redelijk boeiende kijk op de hedendaagse Maori-cultuur. Afgezien van de ontroerende finale, wist het verhaal me verder niet echt te grijpen. Mooi, naturel acteerwerk met een extra vermelding voor de jonge Keisha-Castle Hughes.

avatar van Filmkriebel
Familiale banden en eeuwenoude tradities zijn stevig verweven in dit drama die een leerzame kijk geeft op de Maori cultuur. Het meisje Paikea heeft het ongeluk om als meisje geboren te zijn in de bloedlijn van haar familie. Geeft haar dat minder recht om aanspraak te maken als leider van haar volk? Ja denkt haar opa en houdt haar buiten de rituelen die deel uitmaken van haar etnische en culturele identiteit. Wat daarna volgt is een bijna mythologische wending in de huidige tijd, maar dat was zo mooi en krachtig dat ik er stil van werd. Is ook een film die erg geschikt is voor jong en oud.