ad

Geregisseerd door: Jason Buxton

Met onder meer: Connor Jessup, Alexia Fast en Craig Arnold

Releasedatum: 14 november 2013

Over Blackbird

"An alienated teenager's posturing online threat ignites a firestorm of fear in a small community."

De lastige tiener Sean Randall krijgt een sterke band met het tienermeisje Deanna Roy. Deanna's vriendje voelt zich bedreigd door de vriendschap, wat resulteert in een gewelddadige confrontatie. Om zichzelf te beschermen zet Sean een doodsbedreiging online, waarna hij al snel wordt gearresteerd. Als de politie een inval doet bij hem thuis worden er geweren, shotguns, messen en munitie gevonden, allemaal eigendom van Sean's vader Ricky die een fervent jager is. Ze vinden ook een zogenaamde 'hitlist' met 20 namen van mensen waardoor Sean wordt gekwetst. Al snel verkondigt de media dat een tweede Colombine schietpartij is afgewend waarna Sean wordt geconfronteerd met de jeugdgevangenis.

image

Vanaf 14 november in de bioscoop (Arti Film)

avatar van cordiacovens

cordiacovens

Blackbird is de debuutfilm van regisseur Jason Buxton en het behandeld een heel interessant thema, wat als een tiener inderdaad gewoon een tiener is en domme dingen zegt en opschrijft. De film behandeld dit thema op een interessante manier en laat zien dat je altijd met minimaal 10-0 achter staat wanneer je van zoiets wordt beschuldigd. Ook de hoofdrol wordt zeer goed neergezet door Connor Jessup die Sean speelt. De film stelt een boeiende vraag en laat je daar na afloop nog goed over nadenken, ook over de keuzes die Sean maakt valt te discussiëren.

Toch werkt Blackbird niet helemaal, de film gebruikt meer clichés dan het verhaal aankan, vooral in de jeugdgevangenis is dit veel te overdreven gedaan. Alles wat hier gebeurd is voorspelbaar en iets wat we in veel films al veel beter hebben gezien. Het is echt een slecht gedeelte van de film. Dit neemt veel weg van het gedeelte dat zich buiten deze muren afspeelt, dit is namelijk wel geloofwaardig en goed geschreven.

‘Blackbird’ Review | Filmtakers

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Goede dramafilm met een betrekkelihk eenvoudig verhaal over een complexe tiener. Stigma en een compleet verneukt rechtsysteem worden onder de aandacht gebracht. De film boeide me, de jone acteur deed het best goed en het einde was onverwacht maar terugdenkend evengoed als elk verder doorgespeeld einde.

• 20974 berichten

Uitstekend drama met goede cast.

gauke

Een oprecht, bedachtzaam, onverbloemd, gelaagd en complex drama over een ten onrechte veroordeelde jongen en de verregaande consequenties van gepest, gesar en getiranniseer, dat realistisch overkomt. De jonge cast (met name Connor Jessup is bijzonder overtuigend) speelde zijn karakters naturel: boos en bang, onhandig en vervreemd. Een wijze les die je kunt trekken: zet je wildste wraakfantasieën nooit op internet.

avatar van Phantasm

Phantasm

Je moet er van houden, niet echt mijn ding.

avatar van _Casper_

_Casper_

Film begon heel sterk, sterke acteerprestaties en goed neergezette sfeer.

Verhaal gaat over een alternatieve jongen die verlieft word op een ''hot''meisje, dat vele ''hotte'' vrienden heeft.. en het is wederzijds, maar dan word de jongen opgepakt vanwege het plannen van moorden op jongeren van de school..

De film is tot 3/4 erg goed en ook spannend, maar het einde... dat is gewoon zo slappe hap... Jammer dat doet echt af in de kracht van de film

dat ie plots het lieve jongetje speelt die melij heeft met iedereen en dan die '''slechte'' jongen gaat helpen

eerst 3.5, vanwege het einde 3*

avatar van Serpicos

Serpicos

Realistisch en oprecht, dat zijn de twee woorden die in me opkomen na het kijken van deze Blackbird, die ook meteen vertellen hoe de film in elkaar zit.

Een rustig, maar toch sterk drama dat me van het begin tot het einde boeide. Kwam deels doordat het onderwerp -discriminatie in het algemeen- me interesseert, maar vooral omdat de film erin slaagt om je volledig te laten inleven in het leven van Sean, 'columbine', Tot gevolg dat zowat alle scènes sterk overkomen.

Soort van hedendaagse A Clockwork Orange?!

avatar van avalon1960

avalon1960

Goed onderwerp dat jammer genoeg volledig tot zijn recht kwam .

avatar van Boer Poel

Boer Poel

Dit relaas deed me meteen aan regisseur Gus van Sant denken, de wijze waarop jongeren volkomen zichzelf lijken te spelen, en je voelt zelf de energie + beklemming weer terug van op die leeftijd.

~Prachtige debuutfilm.

(als je van dit genre houdt, check out;

*Elephant ( Elephant (2003) - imdb.com

*Paranoid Park ( Paranoid Park (2007) - imdb.com

*Gerry ( Gerry (2002) - imdb.com )

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1921 stemmen

Steengoede film!

Die Canadezen maken steeds betere films.

Ik vind het einde wel mooi eigenlijk.

avatar van Timmy2

Timmy2

Uitstekende film. Graag naar gekeken.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens geprobeerd en 'k vond het een prima drama. De cast kwam naturel over en bijgevolg ook realistisch en overtuigend. 'k vond het ook wel een boeiend verhaal.

'k had eigenlijk niet veel verwachtingen bij deze film, maar 'k vond het prima kijkvoer.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama film...

Uitstekend/sterke verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Het is wel een moeite waard...

scorsese

Uitstekende film over een tiener die er niet alledaags uitziet en hierdoor in de problemen komt. Een realistisch drama over een interessant stukje hedendaagse problematiek. In alle rust verteld en de grotendeels jonge cast stelt zeker niet teleur. Een geslaagd regiedebuut van Jason Buxton, waar we hopelijk nog meer van gaan zien.

Theunissen

Opzicht een aardig drama over een gothic schooljongen (luisterde wel naar pure Death Metal) die wordt beschuldig voor het plannen van een moord op 27 andere scholieren.

Het verhaal zit best aardig in elkaar en weet ook wel te boeien. Ook met de uitvoering (vrij realistisch) zit het wel goed, hoewel het hier en daar wat langdradig is. Het einde was opzicht aardig, maar ik had liever gezien dat de film nog iets langer duurde zodat er meer duidelijkheid kwam over de rechtszaak. Maar het einde (wel behoorlijk cliché) vertelde eigenlijk al meer dan genoeg, waardoor de rechtszaak misschien ook nog maar bijzaak was. De voor mij vrij onbekende cast doet het overigens uitstekend en het is vooral hoofdrolspeler Connor Jessup (in de rol van Sean Randall) die de film naar een hoger niveau tilt. Hij speelde goed en overtuigend. Ook de zeer sympathieke en goedaardige vader van hem gespeeld door Michael Buie deed het prima. De fraaie roodharige Alexia Fast (min of meer het liefje van Sean Randall) mocht er zeker wezen en deed het ook best verdienstelijk.

Al met al zeker een aardig drama (dit was ook een echte 100% drama film) om eens gezien te hebben.

avatar van Robi

Robi

Jongen moet de gevangenis in omdat hij van plan zou zijn om zijn klas te vermoorden. De opzet van de film is zwak omdat niet echt duidelijk wordt waar dat op gebaseerd is. Maar verder kijkt de film wel lekker weg, al is het ook zeker geen hoogvlieger.

avatar van mjk87

mjk87

Best een fijne film om te kijken. Ergens beklemmend, ergens gewoon prettig kijkvoer dat nergens verveelt en een aardig beeld geeft van een klein stadjes en iemands leven dat op zijn kop wordt gegooid door een verkeerd begrepen bericht. Vaak met een wat observerende camera waar ik wel van houd. Daarnaast fijn spel van de meeste acteurs, vooral van de hoofdpersoon die nergens antipathie opwekt (en dat gebeurt vrij snel in zo'n rol knap werk dus). Wel heeft de film last van nogal wat clichés, vooral dat gedoe in de gevangenis wekte braakneigingen op. Maar al met al dik voldoende. 3,5*.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Beetje moeilijk te beoordelen. Aan de ene kant deed het me wel wat, maar het ligt er allemaal net iets te dik bovenop. Om maar een voorbeeld te noemen, het uiterlijk van de alternatieve Sean, daar is over nagedacht: zwartgelakte nagels, veiligheidsspeld door zijn trui geprikt, zwartleren jasje met spikes, hip kapsel... Dan leest hij op een gegeven moment ook nog eens Het Proces van Kafka. Dat met die krantenknipsels in de gevangenis kwam ook veel te gekunsteld over. Een film als Paranoid Park vind ik dan veel natuurlijker overkomen. Er werd ook niet al te bijzonder goed geacteerd, maar dat kan ook liggen aan de film die ik vlak hiervoor zag, Mommy van Xavier Dolan, waarin echt fantastisch wordt gespeeld.

Maar zeker geen slechte film.