ad

Met onder meer: Domhnall Gleeson, Rachel McAdams en Bill Nighy

Releasedatum: 4 september 2013

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over About Time

"What if every moment in life came with a second chance?"

De 21-jarige Tim Lake ontdekt na het zoveelste saaie, onbevredigende nieuwsjaarfeestje dat hij kan tijdreizen. Tim kan de geschiedenis niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit zijn eigen leven wat aangenamer te maken met het krijgen van een vriendin. Helaas blijkt daten via tijdreizen net zo lastig als het klinkt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Mickey b

Mickey b

Heerlijke romantische film met typische Britse setting. Extra is het tijdreizen dat echter niet centraal overheerst. Geen complex gedoe met moeilijke doordenkers en ook geen zware butterfly effecten. Wel aangename film over dagdagelijkse liefde. Super geacteerd. Feel good movie. Geen Sci-Fi wel pure romance. Je ziet dat de makers van Love Actually hier achter zitten.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Leuk, lief, grappig sprookje over het soort perfecte leven wat nooit iemand zal hebben. Af en toe heerlijke humor.

avatar van IH88

IH88

“We're all traveling through time together, every day of our lives. All we can do is do our best to relish this remarkable ride.”

About Time blijft een sterke romcom met een goede balans tussen romantiek, tijdreizen en drama. McAdams en Gleeson hebben een aandoenlijke chemie, en de film heeft fantastische bijrollen en een geweldige soundtrack. Het verhaal zit ook goed in elkaar. Tim krijgt op zijn 21ste verjaardag van zijn vader te horen dat hij kan tijdreizen. Daar zijn wel allemaal regels aan verbonden (je kan niet terugreizen in de tijd en Hitler vermoorden), maar Tim ziet het vooral als een kans om zijn droomvrouw te vinden. Je kan immers steeds terugreizen in de tijd om je fouten te corrigeren, dus geen foute eerste dates, gelijk geweldige seks en geen andere mannen die je droomvrouw wegkapen voor je neus.

Wanneer hij Mary tegenkomt heeft hij de vrouw van zijn dromen ontmoet, en probeert hij door middel van tijdreizen de best mogelijke indruk op haar te maken. Uiteraard zorgt het tijdreizen voor allerlei complicaties, en naarmate de film vordert wordt het ook voor Tim steeds duidelijker dat je de dag en het leven in het algemeen moet nemen zoals het is. Met al zijn mooie momenten en imperfecties. Of het nu het krijgen van kinderen is, een geweldige dag op je werk of het verliezen van je vader, het tijdreizen lost niet alles op. Tim komt daar op de harde manier achter, en het maakt van About Time een indrukwekkende en melancholische filmbelevenis.

avatar van macrobody

macrobody

Gelukkig dat ik het van mezelf weet maar ik ben zo gebrainwasht door de mooie mensen uit Hollywood dat een film met degelijke Engelse jongemannen toch een andere beleving geeft. De dames (Rachel en Margot) zijn een genot om naar te kijken maar de mannen heel wat minder. Die ene leek inderdaad op een Muppet en dat zijn niet eens mijn woorden. Maar afgezien van die afwijking mijnerzijds was het een goed verhaal en goed uitgewerkt ook. Acteren was ook prima in orde en had ook leuke humor. Ruim voldoende.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2030 stemmen

Ik vind de eerdere producties van Richard Curtis vrijwel allemaal bijzonder geslaagd. Zowel zijn schrijfwerk (Four Weddings, Notting Hill, Bridget Jones) als zijn regiewerk (Love Actually, The Boat That Rocked) kan ik erg waarderen. Hij creëert vaak de perfecte mix tussen romantiek en (stuntelige) humor, dus ik had ontzettend veel zin in About Time. De film is me uiteindelijk helaas wel een beetje tegengevallen.

Begrijp me niet verkeerd, het is verre van een slechte film. Zo zitten er zeker enkele grappige scènes in en doen hoofdrolspelers Domhnall Gleeson en Rachel McAdams het erg leuk. Er was absoluut sprake van chemie tussen de twee en dat is uiteindelijk toch een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor die dit soort films kan maken of breken. Ook de bijrollen worden goed gespeeld, waarbij met name Bill Nighy wederom in positieve zin opvalt. De film ademt daarnaast een typisch Engelse sfeer uit en dit alles wordt ondersteund door een fijne soundtrack.

Het moet echter wel gezegd worden dat ik met name van de eerste helft erg genoten heb. Vanaf het moment dat Tim en Mary trouwen begint de film wat te langdradig te worden en wordt het tijdreizen concept wat flauw (zeker wanneer Tim zijn zusje inlicht). De film wordt serieuzer van toon en het resultaat daarvan is wisselvallig. Enerzijds wordt de relatie tussen Tim en zijn vader prima uitgewerkt, maar ik vond het ietwat vreemd dat Tim op een gegeven moment als het ware moet kiezen tussen hem of nog een nakomeling.

Ach, dit is prima kijkvoer voor de zondagavond. De dialogen zijn veelal erg leuk geschreven en het is ook wel fijn dat Curtis eens een andere richting met het genre durft op te gaan dan gebruikelijk. Ik miste echter wel een beetje 'magie' die normaal gesproken als vanzelfsprekend aanwezig lijkt te zijn in zijn films. Evengoed valt dit als romantische komedie absoluut aan te raden; alleen al vanwege de originaliteit.

avatar van De Knip

De Knip

Nu voor de 2e keer gezien en het motto is erg fraai: Pluk de Dag, geniet van elke dag in je leven:

**** (+1/2 *)

avatar van coumi

coumi

Aandoenlijke film, erg aangenaam om naar te kijken. Wel wat te lang en de valkuil om de sentimentele paden iets te veel te betreden word dan ook niet omzeild. Met name tegen het prekerige eind springt het glazuur van je tanden. Maar wat vooral overheerst zijn de talrijke rake momenten, herkenbaar en uit het leven gegrepen zullen we maar zeggen. Heb zelf geen mannen in mijn kennissenkring die terug in de tijd kunnen reizen, dus beoordelen of dit realistisch is kan ik niet, maar wat doet het er toe? Sterk spel van Gleeson(tegenwoordig vooral bekend als ultieme slechterik uit de nieuwe Star Wars reeks) en McAdams, een dame die een abonnement op dit soort rollen lijkt te hebben. Grappig om ook een beginnende Margot Robbie te zien voorbij komen als love interest. Het moment dat Gleeson McAdams verkiest boven Robbie is trouwens het meest ongeloofwaardige moment uit About Time, en dat pleit dan weer wel voor Curtus.

avatar van The Brain

The Brain

Een erg vermakelijke film die bewijst dat je zonder ingewikkelde cgi toch nog leuke films kunt maken, en film de het moet hebben van de acteurs en een simpel maar slim verhaaltje. Een film met ogenschijnlijk normale imperfecte mensen, hoewel de dames een genot zijn om naar te kijken.

"Achteraf kun je een koe in de kont kijken"", maar hoe zou je leven zijn als je wel een tweede kans kreeg en met voorkennis kon handelen. Dat is waar het verhaal zo'n beetje over gaat. In dit geval levert het de nodige humor op en een aardige moraal. Er is ruimschoots de tijd genomen wat de film wel wat te lang maakt.

FlorisV

Leuk filmpje. Science fiction is het niet, meer fantasy ala Groundhog Day. Gleeson wordt erg vaak afgekraakt als acteur maar ook in deze film vind ik hem prima. Het probleem is wel dat je nooit leert wat hij met Adams in godsnaam gemeenschappelijk heeft. Dat ze verder idolaat is van junkie-skelet Kate Moss en idioot onzeker over haar uiterlijk waren ook niet echt selling points, blijft over een leuk gezichtje en een mooie lach...maar als we moeten geloven dat deze twee mensen echt bij elkaar horen moet er toch iets meer bedacht worden dan dat.

Te oppervlakkig dus wel en ook afgezien van de tijdreisgimmick niet realistisch. De film heeft af en toe scherpe Engelse humor maar zoekt naarmate de film voortduurt steeds meer de veilige weg en met de gimmick wordt niks interessants meer gedaan. De eerste helft is veruit het sterkst.

Het einde stelt teleur met vermoeiende dooddoeners (leef elke dag alsof het je laatste is...pfff) die nog even als tegeltjeswijsheden aan de muur worden gehangen van een uiteindelijk redelijk zorgeloos leven, waarin we eigenlijk geen enkel huwelijks conflict hebben gezien.

Maar toch een aardig sympathiek filmpje, vooral door Gleeson. Een veel leukere romantische comedy met een tijdreiziger heet Happy Accidents.

coumi schreef:

Zo heb ik het niet ervaren. Als iemand waar jij vroeger verliefd op was je toen afgewezen heeft, groei je daar overheen. Als ze na al die jaren dan plotseling wel geinteresseerd is, wil je misschien nog wel kijken of dat toch nog iets kan worden, want mensen veranderen en kunnen verkeerde inschattingen maken, maar een zure bijsmaak heeft het dan wel. En als je dan al een leuke vrouw hebt, vind ik het niet zo ongeloofwaardig om nee te zeggen. Natuurlijk zijn er ook mannen die geen enkele vaginale uitnodiging zullen weerstaan maar Gleeson speelt hier niet zo'n type.

Punt is anderzijds natuurlijk wel dat er normaal gesproken sleur komt in zo'n relatie, en zeker bij de komst van kinderen verandert het ook seksueel, en daar gaat de film gemakzuchtig aan voorbij. En als dat realistischer was belicht was deze scene meteen ook minder geloofwaardig, want men wil dan graag begeerd worden en weer voelen hoe dat is.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

FlorisV schreef:

Tim en Mary hebben toch dezelfde humor en zo? Als er chemie tussen de acteurs/personages is, hoeft de film voor mij verder niet "uit te leggen" waarom twee mensen bij elkaar passen. (In het echt is dat immers ook vaak niet uit te leggen, toch?)

Ted Kerkjes schreef:

"Humor" is duidelijk geformuleerd, "en zo" wat minder. Uitleggen hoeft zeker niet, laten zien wel en ik kon het in deze film niet zo goed zien, er werd (zoals wel vaker in films) wel heel makkelijk overheen gestapt naar mijn beleving. Bij een geloofwaardige romance heb je echt het idee, die twee zijn gemaakt voor elkaar. Hier was het meer een gegeven waaromheen een verhaal wordt verteld.

In het echt...zie ik veel stellen die min of meer, enigszins bij elkaar passen en maar weinig die heel goed passen. En dus ook veel stellen die door hun verschillen weer uit elkaar gaan. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet en dat maakt een film als deze wat onnozel en leugenachtig. De andere films van Curtis die ik zag waren net zo charmant maar leden aan hetzelfde euvel. Het is van een soort gesuikerde mainstream braafheid die ik niet zo goed lust, maar dat is persoonlijk.

avatar van Black Math

Black Math

Meh. Het gegeven is al eens eerder gebruikt, bijvoorbeeld in The Girl Who Leapt Through Time. Hier gebruikt de hoofdpersoon zijn gave op een wijze die doet denken aan een lauwe versie van Groundhog Day. Het is allemaal niet erg spannend, grappig of scherp, en het geeft het gevoel dat er qua humor veel meer mee gedaan had kunnen worden.

De tweede helft is inderdaad meer dramatisch, maar ook hier ontbreekt alle scherpte. Als je dan toch het drama opzoekt met zo'n uitgangspunt, mag er ook wat meer diepgang gezocht worden en dat gebeurt hier niet. Het mag allemaal makkelijk wegkijken, en normaal vind ik dat prettig, maar hier schuurt het voor mij: men kiest voor de gemakkelijke weg, wat een erg veilige film oplevert, maar hier voelt dat als luiheid aan. 1*.

avatar van jan.man

jan.man

Fan-tas-ti-sche film die dik 5 sterren waard is. Alles zit erin: romantiek, prima acteurs en acteerwerk, een vleugje sf (tijdreizen), ... De beste film die ik in jaren gezien heb, en een ware verademing tussen al die flut-films van de laatste tijd.

avatar van jippie2010

jippie2010

Een aantal sterke scenes en een paar krachtige dialogen. Indrukwekkend af en toe! Maar mierzoet, waardoor het haar echtheid soms verliest. *3.0

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

• 12046 stemmen

Tja WERD TIJD dat ik keer zou reageren op deze film (sorry kon het niet laten).

Heb wel al meer humor eruit gehaald dan Curtis in de gehele film al zeg ik het zelf.

Maar serieus dacht dat dit een komedie was ? Ik heb echt geen komisch element eruit kunnen halen. voor geen enkele opmerking een glimlachje gekregen of zo. Misschien dat de opzet van de film sowieso als komisch beschouwd moet worden anders weet ik niet waarom dit een komedie genoemd wordt (had net zo goed een fantasy of zo kunnen zijn), terwijl zo'n thema toch leunt om er grappige dingen mee te doen maar hier is vrij weinig uitgehaald.

Voor het vrij aardige script en redelijke acts toch nog een kleine voldoende.

avatar van Rickazio

Rickazio

"Time machine" films zijn meestal erg flauw. Deze film is het bewijs.

avatar van Amerongen85

Amerongen85

Echt een aanrader om met vrienden/vriendinnen te kijken!

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Richard Curtis springt zuinig om met romcoms, maar als hij er eentje uitbrengt, maakt hij er iets speciaals van. Net als Love Actually is About Time in de eerste plaats een bijzonder geestige film. De dialogen houden mooi het midden tussen spitsvondigheid en timiditeit. Domhnall Gleeson en Rachel McAdams vormen een erg charismatisch duo, al is Bill Nighy natuurlijk de echte ster van het gebeuren (met voorts nog een eervolle vermelding voor cynische vlerk van dienst Tom Hollander). De warme fotografie en de soundtrack vol classics maken het plaatje compleet. So far so good dus…

Alleen heb ik het wel wat gehad met al die gimmicks tegenwoordig. Laat het tijdreizen weg en je hebt nog steeds een sterke film (alleen minder commercieel succesvol misschien?). De vele "flashbacks" haalden de spontaniteit en de schwung wat uit de dialogen. Meer dan eens eindigde een veelbelovende discussie al na anderhalve minuut met een wandeling naar een donkere kast, jammer. Enkel op het eind, tijdens de “moraal van het verhaal”, kwam het tijdreisgegeven enigszins tot zijn recht.

Kortom: als ik in de mood ben voor een tijdreisfilm, zet ik wel gewoon Back to the Future op. (Dat moest er toch even uit.) Maar voor de rest heb ik me zeker geamuseerd. 3,5*

avatar van RikkieD

RikkieD

Hele mooie film die een leuk tijdreisconcept vertaalt naar een moment dat er keuzes gemaakt moeten worden. Ietwat voorspelbare verhaallijn, maar heb de film toch als heel indrukwekkend ervaren door het leuke acteerwerk en de simpele maar passende muziek. Leuk film om met je meisje te kijken.

avatar van Chefkes

Chefkes

Fijne en vermakelijke romcom die zijn tijdreis aspect niet teveel laat overheersen. Had zelf uiteraard dit tijdreiseffect vele malen ingezet met Margot Robbie, maar goed.

Uiteindelijk is dit een een feel movie (en niet alleen feel good), die over het leven gaat en hoe je erin staat. Over liefde, relaties, familie, kinderen, de vergankelijkheid van alles, dus kortom: maak er elke dag wat van!

Ook deze dag komt nooit meer terug.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Worrying about the future is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum. The real troubles in your life will always be things that never crossed your worried mind."

Dit leek me wel een leuke film om het nieuwe jaar mee te beginnen.

Terugreizen in de tijd door alleen je ogen te sluiten, een donker plekje te zoeken en je vuisten hard te ballen. Het klinkt nogal vaag, maar er wordt best een charmant verhaaltje aan opgehangen. In dit geval over Tim die zijn grote liefde probeert te veroveren door meermaals te tijdreizen.

De film gaat erg grappig van start door te spelen met het concept. Het zorgt geregeld voor leuke scènes. De sympathieke personages en de aangename sfeer maken het helemaal af. Groots hoeft het allemaal niet te zijn, maar soms zit het meer in de kleinschaligheid.

Het is alleen jammer dat 'About Time' op den duur te serieus wordt, waardoor de wisselvalligheid zich laat zien. De relatie tussen Tim en Mary wordt ook te vlak uitgewerkt; wat zijn eigenlijk hun overeenkomsten? Maar als je daar doorheen kunt kijken, dan komt de boodschap over vergankelijkheid en het koesteren van kleine momenten best aan.

Al met al een aardige romcom die het vooral moet hebben van de eerste helft.

3,0 Sterren.

avatar van Rood1974

Rood1974

Best een aanrader. Brits, maar niet overdreven. Humoristisch op momenten, hele film door. Eigenlijk 2 films in een; eerste uur is beetje Groundhogday: aardig, heen en weer in tijd, kwajongensachtig. Dan zwak kwartiertje. Moet je even doorheen. Dan de tweede helft. Die maakt de film sterk, gevoel en diepere laag komt erin. Mooi, liefdevol. Laat je zeker niet onberoerd. 4 sterren.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik moet bekennen dat ik de film al een hele tijd links liet liggen door de poster. In combinatie met 'romantische komedie' leek het me eerder een melige film te zijn zoals er wel meer gemaakt worden. Maar de mond tot mondreclame werkt gelukkig wel en velen prezen de film aan. Niet als klassieker, maar wel dat die beter is dan verwacht.

En dat is het ook. Een Britse film met de nodige humor, warme eerlijke romantiek en vooral sterk in de dialogen. Heerlijk ook hoe er bepaalde regels zijn rond het tijdreizen, die eigenlijk geen steek houden maar ervoor zorgen dat het geheel niet escaleert of teveel op die SF zou leunen. Het is steeds genieten van deze feelgoodfilm die almaar verder kabbelt. Het grote vuurwerk blijft wat uit, maar het is wel een ongelofelijk gezellig haardvuur. Een mooie aanrader!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2030 stemmen

Ik ga na herziening een halve ster omhoog. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling de film nogmaals te zien, maar het kwam er toch van en het beviel me eigenlijk een stuk beter dan de eerste keer. Ik lees dat ik de vorige keer het concept op den duur wat flauw vond worden en dat ik Tims keuze tussen nog een kind of het kunnen blijven bezoeken van zijn vader niet zo geslaagd vond.

Tot op zekere hoogte herken ik nog wel iets in die aanmerkingen. Jawel, het tijdreizen voelt richting het einde niet meer zo krachtig als in het begin van de film. De keuze waar Tim voor komt te staan blijft ietwat vreemd, maar ik kon het nu wel wat beter in de film plaatsen. Daarnaast mag echt gezegd worden dat de balans tussen romantiek en humor, zoals eigenlijk altijd bij Curtis, weer heel goed is. De dialogen zijn scherp en ook de romance tussen de twee hoofdrolspelers juich ik toe. Dusdanig goed mee vermaakt dat drie sterren net iets te weinig voelt, hoewel het zeker niet Curtis' beste werk is.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Een verborgen pareltje op Netflix. Geen idee waar ik aan begon, plot samenvatting niet gelezen.

Blijkt het van de makers van Love Actually en Notting Hill, die ik beide erg leuk vond.

Blij verrast door het bovennatuurlijke tintje. Weer eens wat anders in het genre. Zeer aimabele personages.

Eigenlijk 3,5 sterren waard maar vanwege het einde, met het afscheid van de vader, om persoonlijke redenen een vol punt erbij. Man wat ik zou geven om te doen wat ze in de film nog één keer konden doen.

4,5 sterren

avatar van marcelsmit

marcelsmit

Een lach en een traan, goed geacteerd, leuk verhaal. Topfilm.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mooi.

Ik had er al best hoge verwachtingen van, maar vooral vanwege het concept. Ik merk wel vaker aan Britse cinema dat ze met concepten die origineel lijken maar dit eigenlijk niet zijn toch wat verfrissends kunnen aanvangen. Ook deze About Time springt creatief en luchtig met het concept om, waardoor de 123 minuten zelden een echte opgave zijn.

In ieder geval is het acteerwerk best sterk. Gleeson en McAdams doen het samen erg goed, en kennen ook een goede chemie. Ik kan niet zeggen dat elke scene even schattig was, maar een groot deel is dit wel en daar haalt de film z'n kracht vandaan. Toch blijft het Gleeson die van het duo de beste prestatie neerzet, en dat moet ook, want hij is tenslotte het hoofdpersonage.

Visueel zitten er weinig verheffende beelden in, maar de sfeer doet het hem. Deze film steunt namelijk niet op ronddraaiende camera's of felle kleurenfilters, maar op de chemie tussen de personages en de uitwerking van de gezichten. Dat weet dan ook erg goed te lukken, met een aantal zeer schattige scenes en zeker richting het einde sequenties die de kijker emotioneel meevoeren.

Oorspronkelijk wilde ik deze film een 3,5* geven, want ondanks dat het eerste uur vlot aan je voorbijgaat kan regisseur Curtis niet voorkomen dat het allemaal uiteindelijk wat gaat slepen. De romantiek gaat net wat te lang door, en de 123 minuten die de film duurt is misschien ook net wat te veel van het goede. De slotfase, die wat dramatischer is, weet dit gelukkig ruimschoots te compenseren.

Schattige film met erg weinig vermoeiende sequenties, frisse humor en leuke romantiek. In zijn soort toch 1 van de betere die de laatste tijd is uitgekomen. Als je de film overigens voor logica gaat kijken betreffende wetenschap zal je bedrogen uitkomen. Deze film is niet geïnteresseerd in antwoorden en negeert ze. Het beste is dat je dat als kijker ook doet, want dan zal de ervaring optimaal zijn.