About Time (2013)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Richard Curtis
met Domhnall Gleeson, Rachel McAdams en Bill Nighy

De 21-jarige Tim Lake ontdekt na het zoveelste saaie, onbevredigende nieuwsjaarfeestje dat hij kan tijdreizen. Tim kan de geschiedenis niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit zijn eigen leven wat aangenamer te maken met het krijgen van een vriendin. Helaas blijkt daten via tijdreizen net zo lastig als het klinkt.

Joy4ever schreef:
Ai, Rachel McAdams. Als ik één actrice wel niet aantrekkelijk vind dan is zij het.

Vermoedelijk heeft iedereen meerdere moment in zijn leven meegemaakt waarbij je later zegt: "Had ik het maar anders gedaan".

############
Wel of niet?

p.s. dat laatste geldt inderdaad voor iedereen. Heel menselijk, haha.

avatar van Joy4ever
Brabants schreef:
Wel of niet?

Niet.

Scherp .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Spambericht verwijderd

Wat een aangename (misschien wat oversentimentele) verassing!
Mooi moraal en de film voelt gewoon heerlijk aan, erg lekkere wegkijker (dat vooral).

Wist me goed toe boeien.

Bélon
Love Actually is een klassieker in het rom com genre wat mij betreft, dus de verwachtingen waren redelijk hoog gespannen...

Liep op een deceptie uit, film slaat compleet dood na een uur (niet geholpen door de redelijk silly time travel gimmick, die in 2013 heel goedkoop aanvoelt)

Naomi Watts schreef:
Meh.

Curtis kan de volgende keer weer beter iets doen met meerdere personages, bij één centraalpunt weet hij de focus heel moeilijk vast te houden. Leuk begin, toch af en toe een lachje niet kunnen onderdrukken maar vliegt de tweede helft wel erg door de bocht. Iets minder pretentieus. Goede bedoelingen, negatieve consequenties.

Helemaal mee eens. De film is gewoon te saai met die enkele romance verhaal lijn. Niet in de bios gezien maar was geheid in slaap gevallen.

avatar van ikkegoemikke
You can't kill Hitler or shag Helen of Troy.

Komt het misschien doordat ik al een oudere rijpere leeftijd heb bereikt ? Of is het gewoonweg om dat alles in deze film perfect klopt ? Ik zet al mijn geld op het tweede want uiteindelijk vond ik het een weergaloze, fantastische en meeslepende romantische komedie. Normaal gezien heb ik een bloedhekel aan films met de combinatie romantiek en humor in vervat. Meestal is de humor van bedenkelijk niveau en dreigt alles over te hellen naar een melige tranentrekker met een voorspelbaar happy end waarbij iedereen gelukkig getrouwd is en verder lustig rondhuppelt met een vrolijk gezinde kroost achter zich aan. Op de keper beschouwd zit dit eigenlijk ook in deze film, alleen zonder het grotesk sentimenteel gehalte zoals in andere chick flicks. Zoals iemand het omschreef op IMDb "A chick flick for men".

Zo af en toe moet je je echtgenote ook eens tevreden stellen en een film kiezen waardoor ze ook eens van een gezellige filmavond kan genieten i.p.v. telkens naar zo’n zenuwslopende,bloederige en gewelddadige SF of thriller te kijken. Met veel tegenzin zoek ik dan iets op wat kan zorgen voor een gezapige filmavond. Hetgeen wat me bij “About time” overtuigde was het SF label dat het meekreeg. Uiteindelijk is dat SF gedeelte wel onmisbaar voor het gehele verhaal maar is het niet het cruciaal element wat een nazinderende indruk nalaat. Het is gewoon een prachtfilm waar je van begin af aan in wordt meegezogen en je alle emoties meebeleefd alsof je zelf centraal in het verhaal meeloopt. Tim heeft een gave die alle mannen in zijn familie bezit. Hij kan terug in de tijd gaan. Niet om de wereldgeschiedenis te veranderen (kill Hitler/shag Helen of Troy) maar om de situaties die zich in zijn persoonlijk leven voordeden een beetje bij te sturen. Hij wil het gebruiken om de liefde van zijn leven te kunnen vinden.

Het bevat enorm grappige situaties en humoristische conversaties. Ik heb bij deze film meer gelachen dan alle would-be komedies die ik de laatste maanden voorgeschoteld kreeg. Echt grappige situaties die zo herkenbaar zijn en puur overkomen. Niks geforceerd, geen ingewikkelde woordspelingen of vergezochte onbenulligheden. De conversatie in het pikkedonker restaurant dat gerund wordt door blinden. Hoe verzin je het ? Hun eerste seksavond en de manier waarop Tim telkens weer terugkeert in de tijd. De uitdrukkingen en frustraties die Tim toont bij het mee helpen uitkiezen van Mary's avondjurk. Ik begreep hem volkomen. De ontmoeting met Mary's ouders. De oneliners die van tijd tot tijd passeerden. De vreemde vrienden van Tim zoals Jay en Rory. Uncle D die op een bepaalde manier ontroerde maar tegelijkertijd hilarisch over kwam. Telkens moest ik en mijn vrouw gemoedelijk lachen hierover.

Het is enorm romantisch. God ja, dat heb je nu eenmaal in een romantische komedie. Het is zo’n romantiek waar je zelfs als man, een beetje mee kan wegdromen en ook een ietsje van gaat wegsmelten. Maar romantiek zoals het in het echte leven zich oneindig keren voordoet en niet de cliché plastieken stuiverromannetjes romantiek zoals die in alle andere films wordt gebruikt. Soms was het subtiel gebracht. Tim had zonder problemen gebruik kunnen maken van zijn gave om eens een helse nacht te beleven met Charlotte. Uiteindelijk bedankte hij daarvoor om snel terug te rennen naar Mary om haar ten huwelijk te vragen. Een symbolisch gebaar voor zijn eigen om aan te tonen dat Mary de ware is voor hem. Trouwens was die scene met het live bandje ook weer lachen geblazen.

De film heeft ook zijn ontroerende momenten. Dat zijn de momenten waarop de sticker "Opgelet voor irriterende objecten in de ogen" van toepassing is. De relatie met zijn afstandelijke vader die geleidelijk warmer en liefdevoller wordt. De zorgen over zijn zus Kit Kat. De uiteindelijk dood van zijn vader en de aparte manier waarop hij definitief afscheid neemt. Sereen, pakkend en verbluffend mooi in beeld gebracht.

De casting is perfect. Elk personage voelt levensecht aan en past in het plaatje. Zowel fysisch als mentaal. Tim is een dagdromende,soms onhandige maar gevoelige kerel. Domhnall Gleeson levert een prachtprestatie. Ik had hem niet herkend als Bill Weasley uit de Potter reeks en ook niet als Clan Techie uit Dredd. Rachel McAdams die Mary speelt is een natuurlijke schoonheid en charmeert de hele film door. Bill Nighy zet een oerdegelijke portret van de afstandelijke met gevoelens worstelende vader. Lindsey Duncan heeft geen groot aandeel, maar telkens ze in beeld komt heeft ze die uitstraling van een echt bekommerde moeder die telkens paraat staat met scherpe levenswijsheden. Tom Hollander is de arrogante Harry die op een brutale manier zijn gniffel momenten heeft. Eerlijk gezegd was er geen enkel personage dat een te zwakke vertoning weggaf.

Tenslotte vond ik de soundtrack ook nog een vermelding waard. De flarden van The Cure,Amy Winehouse,Nick Cave en Ben Folds waren stuk voor stuk een juiste bijdrage om de stemming op dat moment muzikaal te ondersteunen.

Ik heb altijd graag films gekeken. De reden waarom ik een film kijk is omdat ik een ontspannen avond wil beleven voor het scherm, waarbij ik eens hartelijk kan lachen, of in spanning op mijn nagels lig te bijten, of bijna een hartaanval krijg van het schrikken, of meeleef met bepaalde gebeurtenissen en ook eens een traantje wegpink. Dat is de reden om naar een film te kijken. En dat allemaal vond ik in deze film terug. Een topprestatie en een echte aanrader om meegesleept te worden door dit menselijk ontroerend en tegelijkertijd grappig verhaal. Maar ik twijfel er niet aan dat er genoeg zullen zijn die dit nu een compleet waardeloze snertfilm zullen vinden

Had het niet beter kunnen verwoorden dan in bovenstaande post. Bijzonder mooie film, de beste die ik lange tijd heb gezien. Keek de film ook samen met mijn echtgenote, zo af en toe wil je gewoon eens geen actiefilm of thriller. Ontroerend mooi.

avatar van Brabants
Uiteraard iets om naar uit te kijken als je denkt aan het werk van Richard Cutis; Four Weddings and a Funeral, Notting Hill en Love Actually.

Helaas na het zien van deze film valt er in het bijzonder te concluderen dat hij nogal verwarrend van aard is. De eerste helft van de film richt zich vooral op humor, waarbij de tweede helft probeert serieus te zijn.

Voor mij was het dan ook een moment waarbij bij het schakelen de film compleet inzakte. Verder is de speelduur ook niet gunstig en met de 123 min. te lang van duur.

Neemt verder niet weg dat de film een goede sfeer heeft, de humor soms erg raak is en de boodschap uiteindelijk toch wel duidelijk wordt.

Deze boodschap wil pretenderen dat een maakbare Wereld niet die Wereld is waarbij het geluk gezocht moet worden. Helaas moet hier wel een maakbare Wereld aan vooraf gaan om dat te kunnen beseffen en te kunnen genieten van dat waar men op dat moment voor staat.
Maar het is natuurlijk wel erg onredelijk om het plot van deze film zo serieus onder de loep te nemen. Een film waarbij het plot niet meer dan fictief van aard is en tijdreizen centraal staat.

Bill Nighy en Domhnall Gleeson doen het verder fantastisch in hun onderlinge relatie als vader en zoon.

avatar van CarverS
Leuke wegkijk comedy. Er zit ook een goede positieve boodschap in. Naarmate het verhaal vorderde kwamen de verschillende levensfases aan bod met dito beslissingen die daarbij horen, prima uitgewerkt. De film werd naarmate de tijd vorderde iets serieuzer, niets mis mee. De film had misschien iets korter gekund, ik heb me aan de lengte niet gestoord.

Voor het kijken van deze romcom had ik mijn twijfels of dit wel wat kon worden ivm het tijdreizen gebeuren. Echter wanneer je de film gaat volgen is dit juist een leuk gegeven en geeft dit juist een leuke draai aan het verhaal. Verder is Rachel McAdams een verademing om naar te kijken.
Wat een heerlijke actrice en verschijning is zij toch altijd. Simpelweg leuk.
"About Time" is een plezierige romantische komedie.
En dat geldt ook voor de ondersteunende soundtrack.
Prima wegkijker, ondanks de speelduur van 2 uur.

Mwah.

De combinatie romantiek en tijdreizen hebben we al eens vaker gezien, en wellicht ook beter. Ook hier rammelt het plot weer ietwat waar het op het tijdreisconcept aankomt - hoe kan het ook anders, maar de keuze om daar een mierzoet sentimenteel verhaal van te maken ligt me niet heel goed. En als je er een diepere laag in wilt zien, de wijze levensles die ons wordt opgedrongen is wat aan de fatalistische kant - we moeten maar accepteren dat sommige gebeurtenissen onvermijdelijk zijn, en dat maar accepteren. Tsja, daar ga ik niet voor naar de film, dat weet ik zo ook wel.

Qua acteren ook niet zo bijster sterk. Vooral veel herhaling van typetjes die we al eens eerder gezien hebben, Bill Nighy voorop als weer de zoveelste herhaling van zijn gewone stiff upper lip hark die liever geen emoties toont.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slechte film is. Maar het komt ook zeker niet boven het niveau van kijkvoer uit.

avatar van Fortune
Totaal geen liefhebber van dit soort wollige films maar heb me er wel mee kunnen vermaken.
De combinatie romantiek en tijdreizen ben ik nog niet tegengekomen al is het tijdreis gebeuren niet echt belangrijk en inwisselbaar. Het gaat meer om keuzes maken in het leven maar op dat vlak doet de film mij ook vrij weinig al onderscheid deze zich wel van andere romcoms. De film heeft zo zijn charme en kent genoeg grappige momenten om alsnog tot een voldoende te komen.

Fortune schreef:

De combinatie romantiek en tijdreizen ben ik nog niet tegengekomen

The Time Traveler's Wife (2...

Vond ik een betere uitwerking van het idee.

About Time (2013) is gewoon een aardige soms gevoelige rom/kom maar haalt het nooit met Love Actually (2003) of Four Weddings and a Funeral (1994) verder een wereld rol van Bill Nighy.

De chemie tussen de prachtige McAdams en Gleeson is fenomenaal en dat is wat mij betreft wat deze film zo goed maakt. Er zaten een aantal heerlijke momentjes in die er voor zorgen dat er een feel-good gevoel rond deze film blijft hangen. 4,5 sterren!

avatar van hutsekluts
Prima feel good movie waarin het gegeven van tijdreizen toch iets anders wordt belicht dan we meestal gewend zijn. Lekker sfeertje, uitstekend geacteerd.

avatar van weberanja
Mooie film!

avatar van Ajax&Litmanen1
De derde film van Richard Curtis, wederom met Bill Nighy erbij. Na Love Actually en The boat that rocked alweer hun derde samenwerking. Het doet me wat aan Tim Burton en Johnny Depp denken. Overigens is het een prima zet, want wederom is de film keurig geregisseerd en is Nighy opnieuw lekker op dreef. Sublieme acteur.

About Time begint erg sterk. Het eerste uur is zeer de moeite met het tijdreiselement waarmee Tim zijn verleden kan veranderen. Dit gebruikt hij dan ook om vervelende situaties opnieuw mee te maken, om het een 2e of zelfs 3e keer beter aan te pakken. De film kent in dat uur een fijne mix tussen humor en romantiek. Jammer genoeg weet het tweede uur dit niveau niet vol te houden. Het wordt wat rommelig en het weet mijn interesse niet vast te houden. Er wordt iets te duidelijk een boodschap aan de kijker gegeven. Al is het einde wel weer van een beter niveau. Even dacht ik te maken te hebben met een zeer goede film, maar uiteindelijk levert het ''slechts'' een goede voldoende op. Er had wel meer in kunnen zitten. En wat mij betreft komt er weer snel een nieuwe Curtis/Nighy film aan, het werkt!

komedie?? wel een ok drama

avatar van Ajax&Litmanen1
De officiële omschrijving is gewoon komedie/science-fiction. De film is veel te luchtig om door het leven te gaan als een drama. Misschien hadden ze beter romantiek/science-fiction kunnen gebruiken, maar ach..

avatar van apolicum
Zalige film, al zit ik toch nog met een heleboel vragen omtrent het tijdreizen...
Werd hij zelf opnieuw jonger wanneer hij terugreisde en werden dus enkel zijn hersenen ouder? Of bleef hij zelf steeds even oud, ook al keerde hij terug in de tijd?
Dus wanneer hij 25 jaar oud was en hij keert 5 jaar terug in de tijd, heeft hij dan het lichaam van zijn 25-jarige ik? Of is hij opnieuw 20 jaar lichamelijk (maar wel met de hersenen van iemand van 25)?
Wellicht het 2e, aangezien het anders na een tijd zou beginnen opvallen dat hij ineens hééél oud zou lijken op zijn 20e wanneer hij op zijn 50e nog eens zou terugkeren. Ingeval het 2e beschikt hij dus over het eeuwige leven (tenzij hij plots door een dom ongeval om het leven komt uiteraard). Dat hij er dan niet voor zorgt dat zijn vader (en iedereen waar hij om geeft) ook voor altijd blijft leven (door telkens terug te keren), begrijp ik helemaal niet... Dat is in elk geval hetgeen ik zou doen. Telkens weer die dagen waarop je zegt "Ik zou willen dat de tijd NU stil stond" alsmaar opnieuw beleven. Niets zaliger dan dat Vanaf je de gave hebt er uiteraard voor zorgen dat je niet al te veel nieuwe mensen leert kennen waar je close mee geraakt (en dus zeker geen eigen kinderen), aangezien je die gaat moeten "afgeven" wanneer je opnieuw naar de periode voorheen wil gaan.
Win Euro Millions een keer (hebben ze daar in de film nu écht niet aan gedacht?? ) en ga vanaf dan met uw naasten zalig reizen en genieten en telkens weer naar nieuwe en andere bestemmingen. Je kan letterlijk héél de wereld zien.. manman, ik zou het wel weten

apolicum schreef:

Ja hoor, ergens in het begin van de film leert hij dat van zijn vader. Geld maakt niet gelukkig, zoiets.

avatar van gillie24
Erg mooi.

Tijdreizen en romantiek. Science Fiction en komedie. Genrevermenging. Ik mag dat wel.
Alle elementen die je graag ziet in zo'n film zijn aanwezig: subliem acteerwerk, een fijne chemie, goede muziek en vooral heel belangrijk in dit soort films: humor of misschien nog wel beter: Britse humor. En dat zit wel snor. Met name het eerste uur is genieten geblazen. De laatste pakweg 45 minuten gaat de film de dramatische kant op en wordt het allemaal een stuk serieuzer, maar weet het wel de aandacht vast te houden. En dat is toch ook een compliment waard. Het hoge niveau van het eerste uur wordt niet meer gehaald, maar goed is het nog steeds.

Rachel McAdams vind ik niet de mooiste actrice, maar ze heeft een bepaalde aaibaarheid en charme die je toch altijd weer doet smelten. Gleeson heb ik nooit eerder aan het werk gezien, maar schittert als Tim. Nighy is altijd fantastisch, zo ook hier. De vader-zoon relatie is erg goed gedaan en ook intens voelbaar. Jammer dat Margot Robbie, die Charlotte speelt, niet wat vaker in beeld was. Prachtige dame.

Al met al een heerlijke film. Wij hebben genoten.

apolicum schreef:

Er wordt nota bene nog naar een portret schilderij gewezen, van een ver familielid die voor het grote geld terug in de tijd ging. Bleek geen succes te zijn geweest vertelde de vader.

avatar van apolicum
Brabants schreef:

Dat fragment kan ik me inderdaad herinneren. Nu ja, sommige mensen kunnen nu eenmaal niet goed omgaan met veel geld. Wanneer je dit aan drank, drugs, seks en zatte feestjes begint uit te geven, dan ga je op lange termijn niet gelukkig worden.

apolicum schreef:

Zo'n fragment is natuurlijk erg voorhanden, aangezien iedereen daar snel aan denkt. Maar je hebt gelijk. Zoals het spreekwoord luidt, lekker is maar een vinger lang.

avatar van Cleanshot
Vriendelijke film wat wel een gevoelige snaar bij me raakte door de simpliciteit ervan.
En dan bedoel ik (het compleet ontbreken van de) special effects en toch een goed resultaat neerzetten. Een dorkey hoofdrolspeler die sympathiek zijn rol neerzet.
Al met al prima mee vermaakt.

avatar van Re73
Aardig filmpje maar ik had van het concept wel wat meer verwacht.

Re73 schreef:
Aardig filmpje maar ik had van het concept wel wat meer verwacht.

Wat dan?

avatar van Re73
Het concept tijdreizen is natuurlijk iets waar je heel veel mee kunt doen. sowieso vond ik het bijvoorbeeld slap dat hij er financieel niks mee deed, of er juist andere mensen mee gelukkig maakte door hen te behoeden voor fouten die hun hun hele leven zouden achtervolgenr