About Time (2013)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Richard Curtis
met Domhnall Gleeson, Rachel McAdams en Bill Nighy

De 21-jarige Tim Lake ontdekt na het zoveelste saaie, onbevredigende nieuwsjaarfeestje dat hij kan tijdreizen. Tim kan de geschiedenis niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit zijn eigen leven wat aangenamer te maken met het krijgen van een vriendin. Helaas blijkt daten via tijdreizen net zo lastig als het klinkt.

147 BERICHTEN38 MENINGEN

geplaatst op 23 januari 2015, 12:51 uur, permalink
Romantiek, een vader-zoon-relatie en een benijdenswaardige - wie wil er zijn leven niet corrigeren ? - gave in deze fantasie-komedie met heel veel feel-good-momenten, doorgaans van romantische of familiale aard.
Een ongekunstelde sfeer maakt het zekerlijk sympathiek temeer daar Rachel McAdams een leuke snoet heeft en Domnhall Gleeson passend van knullig naar stoer glijdt.
Ontspannend, al moet ge van tijd toch wel eens nadenken "Hoe zit het nu eigenlijk ?"
Wat de affiche betreft, Richard Curtis stond voor "Four Weddings and a Funeral"" en "Notting Hill" in voor het script niet voor de regie.

avatar van rox91
geplaatst op 27 januari 2015, 2:15 uur, permalink
Leuke film, origineel concept, leuke soundtracks, mooi verfilmde familiebanden.

geplaatst op 2 februari 2015, 21:05 uur, permalink
Deze film is tot ongeveer iets over het midden aangenaam en sympatiek zonder tot grote hoogten te komen. Alleen wordt op een gegeven moment het losse en grappige ingeruild voor een hele hoop drama en gaat de film zich veel te serieus nemen en bovendien teveel hooi op de vork. Het tijdreizen wordt ook losser benaderd (met zijn zus en vader in de tijd reizen en ook vooruit in de tijd reizen). Jammer dat de film een beetje de weg kwijt raakt en eigelijk ook te lang duurt.

geplaatst op 9 februari 2015, 12:59 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Normaal gesproken ben ik niet zo van de Britse films. Ik zag dat Rachel McAdams in deze film speelde en dat vind ik een prachtige vrouw om naar te kijken. Dus toch slim gedaan om haar voor deze film te vragen als soort van 'lokkertje' 🙂 Het eerste gedeelte van deze film vond ik van een goed niveau. Leuke humor, mooie romantiek en het onderwerp tijdreizen heb ik altijd wel interessant gevonden. Naarmate de film vorderde werd het steeds meer drama en iets meer ongeloofwaardig. Vooral het tijdreizen samen met de vader van Gleeson en ook nog met zijn zusje vond ik erg jammer. Ook vond ik de film net wat te lang duren. Toch vind ik wel dat deze film een voldoende heeft verdiend, met name vanwege de gewéldige acteerprestatie van Domnhall Gleeson.

geplaatst op 16 februari 2015, 13:59 uur, permalink
Grappig verhaal, tijdreizen en geen blauwtjes meer lopen!

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 15 maart 2015, 19:58 uur, permalink
Mooie tijdreis drama. Grappig en ontroerend. Wat had ik graag zo een gave gehad om mijn verleden te veranderen.

avatar van K. V.
geplaatst op 25 april 2015, 21:29 uur, permalink
'k wist niet echt wat te verwachten, maar 'k ben toch wel aangenaam verrast door deze film. Het eerste deel was meer komedie en het tweede deel was dan meer drama gericht.
De cast deed het prima en ook de muziek was goed.
Verder heb 'k niet echt minpuntjes bij deze film, het was een mooie film.

avatar van Marbles
geplaatst op 14 mei 2015, 17:05 uur, permalink
Ik had hem bijna afgezet maar blij dat ik dat niet gedaan heb.
Mooie film.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 14 juni 2015, 18:26 uur, permalink
Leuke film die ook nog een goed verhaal meedraagt!

avatar van IH88
geplaatst op 26 juni 2015, 14:01 uur, permalink
Heerlijk, mierzoete romantische komedie. De chemie tussen alle acteurs is geweldig en het tijdreizen is goed in het verhaal verweven. Gleeson is erg goed en McAdams heeft een natuurlijke charme en is daarnaast een prachtige actrice. Nighy is geweldig als vader van Tim. De soundtrack is erg goed gekozen. 4 sterren.

geplaatst op 28 juni 2015, 19:00 uur, permalink
Ontzettend leuke film!! Zojuist voor de tweede keer gezien en hij ontroerde mij opnieuw. Rachel mcAdams en Domhnall Gleeson spelen het erg leuk, ik zat gewoon telkens met een glimlach naar ze te kijken. Een film over de gewone dingen, maar dan met een buitengewone bijkomstigheid, namelijk het tijdreizen.
Het is geen film, zoals 'The Butterfly effect', waarbij (uiteraard) veel aandacht wordt besteed aan de grote gevolgen van de keuzes die worden gemaakt, wanneer je je verleden verandert. Natuurlijk speelt het wel een rol, maar het draait om de jongen Tim en zijn relatie.

Ach, ik kan het niet zo goed verwoorden, maar kijk hem gewoon als je zin hebt in een leuke, romantische, soms ontroerende, soms grappige film 🙂.

avatar van Nubis
geplaatst op 31 juli 2015, 11:38 uur, permalink
Super leuk! Goeie acteurs, mooi verhaal, grappig en emotioneel tegelijk. Heerlijk, kon mij niet lang genoeg duren.

avatar van Proeneke
geplaatst op 6 augustus 2015, 2:53 uur, permalink
Mooie film!

geplaatst op 8 augustus 2015, 21:40 uur, permalink
Ik vond het een erg leuke film. De film heeft een mooi verhaal met veel grappige stukjes. Ook al is de film op sommige stukken emotioneel, toch vond ik het een feelgoodmovie. Ik denk wel dat het meer een vrouwen- dan een mannenfilm is. Ik vind het echt een aanrader!

geplaatst op 10 oktober 2015, 19:26 uur, permalink
Fantastische film! Was erg pessimistisch maar was een geweldig ontroerend en mooi verhaal.
Heb er een recensie over geschreven op mijn blog 🙂
Kijktip: Lachen en keihard janken met ‘About Time’ (2013) | - fise-online.nl

avatar van Onweersvlieg
geplaatst op 22 oktober 2015, 18:25 uur, permalink
Doorsnee komedie, voorspelbaar maar redelijk vermakelijk.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst op 21 november 2015, 1:35 uur, permalink
Goede film met uitstekend gecaste acteurs. Als je van romantiek en tragedie houdt, doen!

avatar van Borisboyo
geplaatst op 28 november 2015, 13:00 uur, permalink
1e uur leuk, 2e uur te lang..

geplaatst op 29 november 2015, 23:32 uur, permalink
Geweldige feel good movie die je laat nadenken over het leven terwijl je de film ziet.

avatar van panax
geplaatst op 20 december 2015, 18:00 uur, permalink
wat een goeie film !!
even wachten en dan wordt het een topper !!
mooie locaties (cornwall)
prachtige acteurs en actrices !!
helemaal top en british ,i like it !!

avatar van IH88
geplaatst op 2 januari 2016, 16:21 uur, permalink
“Lesson Number One: All the time travelling in the world can’t make someone love you.”

Wat blijft dit toch een heerlijke romantische komedie die romantiek, tijdreizen en een vleugje drama mixt en er een heerlijke cocktail van maakt. Giet daar ook nog eens de prachtige Rachel McAdams, een sterke Domhnall Gleeson en een geweldige soundtrack bij en je hebt een film die je laat lachen maar ook gegarandeerd emoties bij je los zal maken. Tim krijgt op zijn 21ste verjaardag te horen van zijn vader dat hij kan tijdreizen. Daar zijn wel allemaal regels aan verbonden (je kan niet terugreizen in de tijd en Hitler vermoorden) maar Tim ziet het vooral als een kans om zijn droomvrouw te vinden. Je kan immers steeds terugreizen in de tijd om je fouten te corrigeren dus geen foute eerste dates, gelijk geweldige seks en geen andere mannen die je droomvrouw wegkapen voor je neus.

Wanneer hij Mary tegenkomt heeft hij de vrouw van zijn dromen ontmoet en probeert hij door middel van tijdreizen de best mogelijke indruk op haar te maken. Dat Mary Tim ook wel ziet zitten en het hele tijdreizen dus eigenlijk niet nodig was geweest is een boodschap die regisseur Richard Curtis op een mooie manier in het verhaal verwerkt en naarmate de film vordert wordt het ook voor Tim steeds duidelijker dat je de dag en het leven in het algemeen moet nemen zoals het is met als zijn mooie momenten en imperfecties. Of het nu het krijgen van kinderen is, een geweldige dag op je werk of het verliezen van je vader, het tijdreizen lost niet alles op. Geniet van een nieuwe dag, het moment en de kleine dingen en probeer niet steeds door middel van tijdreizen fouten en nare gebeurtenissen te voorkomen. Tim komt daar op de harde manier achter en maakt van About Time een film waar ik van genoten heb en waar ik veel om heb moeten lachen maar die mij ook tot nadenken stemt. Een prachtfilm met een mooie boodschap.

avatar van -jack_sparrow-

geplaatst op 3 februari 2016, 17:43 uur, permalink
film reviews in 100 woorden: About Time (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

About Time is een charmant en emotioneel liefdesverhaal, maar overduidelijk een Richard Curtis productie. Voor sommige mensen gaat deze film misschien wat té zoetsappig zijn, maar dit is absoluut een aanrader als je fan bent van eenvoudige romantische komedies. De hoofdrollen voor deze film werden weggelegd voor Rachel McAdams en de ondergewaardeerde Domhnall Gleeson, samen met Bill Nighy zetten deze twee jonge acteurs een enorm charmante prestatie neer. Best leuk dat het ge-tijdreis ook niet overdadig gebruikt wordt, geen Science Fiction of ongeloofwaardige plotwendingen … gewoon een eenvoudig feelgood verhaal waarbij je hier en daar een traantje of twee kan wegpinken.

avatar van Ste*
geplaatst op 28 februari 2016, 12:52 uur, permalink
Oh my god, ik denk dat ik verliefd ben op Domhnall Gleeson. Wat een leuke gast, en wat een lieve rol.

Sowieso is iedereen in deze film wel genietbaar. Alleen Rachel MacAdams heb ik wat te vaak in een dergelijke rol gezien. Had best een andere (Britse) actrice voor gecast kunnen worden wat mij betreft.

Vond het ook fijn dat het tijdreiselement eigenlijk niet eens zoveel van het plot beslaat. Ik was een beetje bang dat het allemaal misverstanden met zich mee zou brengen, en dat Tim zijn leven weer moest terug zien te krijgen en dat soort gedoe, maar gelukkig bleef dat eigenlijk tot een minimum beperkt. Het wordt vooral gebruikt om vrij onschuldige dingen op te lossen, en zeker tegen het einde met zijn vader levert het hartverwarmende momenten op.

Kan me goed voorstellen dat het voor sommigen misschien al te sentimenteel wordt, maar ik vond de toon van de film persoonlijk heel prettig. Humoristisch, licht, en dan ook nog eens prachtig sfeervol geschoten. Ja, echt een heel lieve leuke film.

avatar van N00dles
geplaatst op 27 maart 2016, 23:15 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Luchtige film waarin tijdreizen centraal staat, maar dan zonder al teveel paradoxaal gedoe zoals het butterfly effect en het verstoren van dingen in het heden.
Dat is op zich wel het meest spannende aan tijdreizen, maar al vaker gedaan, zoals in het veel matigere The Butterfly Effect.
De inslag van deze film ligt dan ook meer in het aantonen van de waarde van de kleine dingen des levens, plus het feit dat je sommige dingen nooit helemaal zelf in de hand hebt.

Gleeson is hiervoor de ideale acteur; een sociaal wat onhandige maar vriendelijke goedzak. Een beetje zoals Hugh Grant dat altijd deed in romcoms, maar dan leuker.
McAdams vind ik (zoals in de meeste romcoms) al vrij snel een beetje irritant worden vanwege haar feeërieke verschijning en blijheid. Daardoor heeft ze maar weinig diepgang of karakter.

In het middenstuk van de film vond ik het een beetje inkakken. Ik verwachtte dat de verovering van de love interest meer tijd in beslag zou nemen (à la Groundhog Day) maar al vrij snel waren ze 'married with children'.
Zoals ik al aangaf, wordt de insteek van de film al snel meer filosofisch, maar dat brengt ook meer sentiment met zich mee. Na 90 minuten was mij de boodschap van de film eigenlijk al duidelijk en dan moet je nog een half uur. Dat is op zich geen ramp, want de film kijkt prima weg, maar het is wat mij betreft dan al over zijn hoogtepunt heen.

geplaatst op 1 april 2016, 14:54 uur, permalink
Film over een jongen die van zijn vader het familiegeheim te horen krijgt. Alle mannelijke familieleden kunnen in hun eigen leven terugreizen in de tijd. Dat lijkt een uitgekauwd gegeven waar menige puberale film mee opgefleurd kan worden. En die kant lijkt de film ook even op te gaan. Maar gelukkig wordt het gegeven erg mooi gebruikt in de film en gaat hij een stuk dieper dan een puberale film. Bovendien heeft de film erg grappige als wel erg ontroerende momenten. Misschien gaat de film zeker tegen het eind, wat iets te ver door in het feelgood gevoel en is hij ook iets te lang, maar hij blijft ruimschoots aan de goede kant van de voldoende zitten. En dat komt ook door de vele leuke acteurs in deze film.

geplaatst op 10 mei 2016, 11:12 uur, permalink
De film moet het voornamelijk hebben van de charmante cast en het wat vreemde uitgangspunt. Verder is het een voorspelbare liefdesfilm met wat sentiment en hier en daar een lach. Echt grappig wordt het nergens. De uiteindelijk verhaallijn rondom de vader had niet gehoeven en is hoofdzakelijk gemakzucht om wat diepgang te creëren.

geplaatst op 19 mei 2016, 16:28 uur, permalink
Redelijke film, maar er had meer ingezeten. Het ging nu vaak van de hak op de tak.