MENU

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Richard Curtis
met Domhnall Gleeson, Rachel McAdams en Bill Nighy

De 21-jarige Tim Lake ontdekt na het zoveelste saaie, onbevredigende nieuwsjaarfeestje dat hij kan tijdreizen. Tim kan de geschiedenis niet veranderen, maar wel de loop van zijn eigen leven. Hij besluit zijn eigen leven wat aangenamer te maken met het krijgen van een vriendin. Helaas blijkt daten via tijdreizen net zo lastig als het klinkt.

avatar van mjk87
geplaatst op 8 februari 2014, 0:21 uur, permalink
Matig. Op zich heeft de film best heel leuke stukjes die echt grappig zijn, maar na een tijd geloofde ik het wel. Ook is een enkele scène best mooi met de muziek, of bijvoorbeeld in het museum met die bewegende beelden op de achtergrond is ook erg mooi, maar verder is het saai gefilmd en echt chemie hebben beide protagonisten ook niet echt. Maar buiten dat bevalt de zoetsappigheid me niet echt, de sfeer valt tegen en lang niet alles is even interessant. 2,0*.

geplaatst op 9 februari 2014, 0:13 uur, permalink
Zo net de film gekeken en kan niet anders zeggen dat ik erg van deze film heb genoten, zitten misschien wel wat veel cliches in maar dat mag de pret niet drukken, en of je de hoofdrolspeler nou kent of niet dat doet niks af van zijn goeie performance. Rachel McAdams en Bill Nighty zijn zoals altijd natuurlijk goed, maar de beste hoofdrolspeler is natuurlijk de film zelf een mooie lieve en bij tijd en wijle melodramische film ga ik zeker nog een keer kijken.
van mij een dikke 4 sterren.

geplaatst op 10 februari 2014, 10:40 uur, permalink
Ja, het is eigenlijk een doodnormaal romantisch verhaaltje met 1 extra element dat de hele film dan zou moeten dragen. Ze redden het net.

avatar van Barry83
geplaatst op 14 februari 2014, 23:00 uur, permalink
Totaal niet mijn ding dit soort films. Na een uur afgezet want het was slaapverwekkend zo slecht en saai

avatar van ser9e
geplaatst op 15 februari 2014, 0:25 uur, permalink
Gewoon een heerlijke romantische film met mooi thema in de sfeer van nottinghill etc.

geplaatst op 15 februari 2014, 16:36 uur, permalink
Matige film. Het tijdreizen is op zich nog wel aardig, maar dat had ik na een half uurtje eigenlijk ook wel grotendeels gezien. De relatie tussen de twee hoofdpersonages (vertolkt door Gleeson en McAdams) komt niet heel erg goed uit de verf, de echte chemie ontbreekt. Bill Nighy zet wel weer een goede rol neer, een prima acteur. De film biedt wel enkele aardige scènes, maar kan zeker geen twee uur lang boeien.

geplaatst op 15 februari 2014, 17:39 uur, permalink
Een leuke komedie, zij het soms wat cliché. Goed acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers en vooral van Nighy.

avatar van Karl van H.

geplaatst op 18 februari 2014, 11:12 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Kijk, hij werkt wel - lees: mijn vriendin moest ontzettend hard janken op het eind (ik ook een beetje, trouwens) -, dat is het probleem niet. Maar er worden wel een paar hobbels genomen die een beetje afdoen aan de pret. Zo ontbreekt het een aan focus. Er worden verschillende elementen geïntroduceerd waar nauwelijks iets mee wordt gedaan. Denk aan Tims eerste liefde, die opduikt en hem probeert te verleiden, maar net zo gemakkelijk weer uit beeld verdwijnt. Of de aftakeling van zijn zus, die binnen twee minuutjes wordt opgelost, waarna de complicatie met de baby optreedt (o jeetje!), die eveneens in een zucht aan de kant wordt geschoven (o... jeetje?). Emotioneel bezien doet het niet bijzonder veel aan de ervaring af - want zoals gezegd: jankfestijn -, maar dit soort slordigheidjes storen wel. Maar ach, Bill Nighy is vet, dus dat maakt weer een hoop goed.

avatar van rep_robert
geplaatst op 20 februari 2014, 10:09 uur, permalink
Erg sterke romkom die grappig begint en Curtis weet als regisseur het uitgangspunt voluit te benutten. Voordat het een goedkope gimmick wordt weet Curtis het verhaal een kant op te zwengelen zodat het verhaal zelf ook serieuzer wordt. Het nadeel hiervan is dat de accenten soms verkeerd komen te liggen en de film een beetje voort kibbelt richting het einde en bepaalde elementen minder sterk zijn. Moet verder wel gezegd worden dat de cast wel sprankelt en eigenlijk de gehele speelduur overtuigend is.

geplaatst op 24 februari 2014, 11:16 uur, permalink
Normaal ben ik niet zo'n romcom kijker, maar aangezien m'n vriendin dat wel is, heb ik deze maar een kans gegeven, ook vanwege de hoge score. En ik moet zeggen dat het mij zeer aangenaam bevallen is.

Vooral Domnhall Gleeson zet een zeer goede acteerprestatie neer, het verhaal pakt en je staat er zelfs na een tijdje niet meer bij stil dat het tijdreizen helemaal niet echt kan, het is allemaal geloofwaardig.

Eiegenlijk is dit een dramafilm maar die wordt aangenaam lichter door humor en romantiek. Wat ik graag heb is dat het er allemaal niet té dik is opgesmeerd, het blijft allemaal subtiel, intiem en realistisch.

ohja en ook chapeau voor de zeer leuke soundtrack met een vrolijke noot.

-> 3,5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 24 februari 2014, 23:06 uur, permalink
Tijdreistraantje.

De derde film van Richard Curtis ('Love Actually' en 'The Boat That Rocked') is een leuke. Men biedt een originele invalshoek aan de typisch Britse romcom, die niet volledig wordt benut maar tevens de clichépaden tracht te vermijden. Het maakt van 'About Time' een frisse film die niet altijd even duidelijk in balans is. Dat is bijvoorbeeld te merken aan een aantal zijplotjes dat amper wordt uitgewerkt maar er wel aan de haren wordt bijgesleept. Soms leuk, soms ook niet.

Menige kijker mag desondanks tevreden zijn met het eindresultaat, want het is doorgaans huilen met de pet op in romcom-land. Je kunt je echter moeilijk aan de indruk onttrekken dat er meer in had gezeten. Bulderen van de lach was welkom geweest, al valt er genoeg te grinniken. De sympathieke Domhnall Gleeson weet het verhaal keurig te dragen en Bill Nighy mag de show stelen. De chemie tussen Rachel McAdams en eerstgenoemde lijkt afwezig, al zal dat de pret niet drukken.

Het verhaal over twee geliefden waarbij een van de twee kan tijdreizen had dus best beter gekund, onderhoudend is het wel. De lange speelduur vliegt snel voorbij en tegen het einde zal er bij menigeen een traantje worden weggepinkt. Gelukkig houdt men de boel vlotjes en luchtig, wat zelfs het dramadeel ten goede komt. Uiteraard wordt er een beetje gestruikeld met tijdreizen en zorgt een ietwat moralistisch ondertoontje voor wat ruis, doch als kijker kom je hier voldoende aan je trekken.

Goed.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Robertdeniro
geplaatst op 28 februari 2014, 23:53 uur, permalink
Helemaal met Zinema eens, alleen Engelsen maken dit zo mooi. Niets aan toe te voegen.

geplaatst op 13 maart 2014, 16:34 uur, permalink
Een hele onderhoudende, leuke film. De film valt in z'n genre op door het tijdreizen. Daardoor is het niet een standaard romantische film waar je het einde al van weet. Ondanks dat tijdreizen vrij onmogelijk is, laten ze het in de film zeer realistisch naar voren komen. Prima in de sfeer van Love Actually al vind ik die door de meerdere verhaallijnen nog wel een stuk leuker. Desondanks toch prima mee vermaakt, 3.5*

avatar van Kind.of.human
geplaatst op 1 april 2014, 21:32 uur, permalink
Aardige film. Het uitgangspunt geeft te denken, maar het wordt leuk uitgewerkt, en is voldoende onderhoudend. Er is niet te veel nagedacht over de (on)logica van een en ander, maar dat stoort niet echt. Veel is te danken aan het acteerwerk van Domhnall Gleeson, en vader Bill Nighy. God, wat speelt die man (Nighy) toch heerlijk Brits-naturel. Gleeson acteert McAdams er volledig uit, die met haar eeuwige gei... mooie glimlach, toch vooral een glimlach blijft. Iemand trouwens ooit wel eens een blote borst gezien van haar? Ze beschermt ze beter dan mijn broer zijn kroonjuwelen. Kijken haar tepels soms scheel o.i.d.? Dat zou je toch zomaar gaan denken. Film wordt wel wat moralistisch op het eind.

Moeite van het kijken waard.
Geen must-see.

geplaatst op 11 april 2014, 22:31 uur, permalink
Goeie film waarin een jongeman op zijn 21ste verjaardag van zijn vader te horen krijgt dat hij kan tijdreizen. Een bijzonder gegeven voor een romantische film, echter wel op een passende manier toegepast. Een film over de kleine momenten in het leven die juist tellen. Feel-good-movie met een hoofdletter F. En ondanks dat het er hier en daar wat te dik bovenop ligt, toch nog 3.5 sterren.

avatar van filmkul
geplaatst op 13 april 2014, 21:57 uur, permalink
Mooie film die je aan het eind aan het denken zet en je weet te raken. De film begint wat luchtig en zit dan meer aan de komedie kant. Net als dat wat in een herhaling dreigt te vallen, krijgt de film een wending en gaat het meer de serieuzere kant op, waarbij drama de overhand krijgt. De muziekkeuze speelt een belangrijke rol daarin. De film raakt je goed vanaf dat moment. De acteurs zetten prima rollen neer, met name Nighy.
Verrassende topper. 4.0/4.5

geplaatst op 14 april 2014, 13:22 uur, permalink
Wow! Wat een goede film! Een must see! Een feel good movie. Maar ook een hele duidelijke boodschap. Geniet van je leven. Elke dag, elk moment!