Enigma (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Nederland
Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Dougray Scott, Kate Winslet en Saffron Burrows

Engeland, 1943: Tom Jericho is een briljante code-kraker die de Enigma-code waarmee de Nazi's met de U-boten communiceren heeft weten te kraken. De code is echter gewijzigd, en de race om de code te breken is opnieuw begonnen. Dit maal komt er echter een extra gevaar opduiken: er zou een spion aanwezig kunnen zijn onder de code-krakers, en het zou iemand kunnen zijn die dicht bij Tom staat.

avatar van Icer
Alles lijkt zo te lezen wel gezegd te zijn.

Het (ware) verhaal op zich vond ik goed, het kraken van de code, het massagraf van de Poolse officieren en de Duitsers die daar weer handig gebruik van probeerden te maken. Minder was de overdreven romantiek, de verfilming van het konvooi, de U-Boten en het bombardement.

Al met al een 7.

avatar van John Barry
Enigma is een film over de codebrekers in Bletchley Park helaas houd de film zich niet aan de feiten en is de film erg langdradig.

Wat veel mensen niet weten is dat de Britten de Enigma codes van de Duitsers hebben gekraakt. De Britten konden hierdoor veel informatie vergaren over de Duitse slagorde en de Duitse plannen en waar het in deze film overgaat de posities van de U boten ontdekken.

Engeland was afhankelijk van goederen uit onder andere de Verenigde staten wilde zij de oorlog overleven. De Duitsers probeerden de Britten op te knieën te dwingen door koopvaardijschepen aan te vallen met U boten. Deze U boten lagen in roedels verspreid over de Atlantische oceaan. Als een van de U boten uit de roedel een konvooi van koopvaardijschepen zag waarschuwde deze de andere leden van de roedel .De U boten gingen dan het konvooi volgen en als de U boten van de roedel er allemaal waren vielen ze het konvooi aan. De Duitsers waren in eerste instantie erg succesvol en de verliezen voor de Britten waren erg groot. Het was dus zaak dat de Britten er voor zorgden dat de konvooien om de U boten heen geleid werden . De Enigma code die de U boten gebruiken weten de Britten te kraken en daardoor kunnen de Britten de konvooien om de U boten heen leiden. De verliezen liepen snel terug. Maar dan word opeens de code veranderd en kunnen de Britten de posities van de U boten tijdelijk niet meer achterhalen.

In deze periode van de black-out speelt de film zich af. Goed aan deze film dat je een goed beeld krijgt hoe de codebrekers in Bletchley Park werken. Je krijgt goed uitgelegd hoe het code breken werkt. En het is ook goed dat je ziet dat er veel excentrieke mensen werkten in Bletchly park. Kortom deze film geeft wel een aardig beeld hoe het in Bletchley Park tijdens de tweede wereld oorlog eraan toe ging en hoe het code breken werkten.

Minder goed aan deze film is dat er toch veel historische fouten in zitten en dat er dingen niet verteld worden . Het is belachelijk dat in deze film de rol van de Polen in het breken van de Enigma code niet word genoemd. De polen lukten het al voor 1939 om de Enigma code te breken. Het werk van de Polen vormde de basis voor het werk van de codebrekers in Bletchley Park. Echt belachelijk dat in de film het werk van de Polen niet genoemd word.

Een onvergefelijke grote historische fout in de film is onzin verhaallijn over de verader van Bletchley Park die we voorgeschoteld krijgen. In deze film ontdekt een Poolse codebreker door het ontcijferen van Enigma berichten dat zijn broer een van de slachtoffers van Katyn is ( Katyn is een plaats in Polen en daar werd door de Duitsers een massagraf ontdekt ruim 22 000 Polen werden daar door de Sovjet Unie vermoord ) , Uit woede wil de Poolse codebreker de Duitsers informatie geven over het werk van de code brekers.( de Britten en de Sovjet unie vechten immers in de tweede wereld oorlog samen tegen Duitsland dus hij zag de Britten als veraders ) Aan het eind van de film komt er zelfs een U boot naar Schotland om hem op te halen. Deze verhaallijn is complete onzin. Het drama van Katyn is natuurlijk helaas echt gebeurt maar er is nooit een Poolse verader bij Bletchley Park geweest en het al helemaal onzin dat die verader met de Duitsers wilden samenspannen en dat hij daarom zou worden opgehaald in Schotland. De enige verader bij Bletchley Park was een spion van de Sovjet Unie en hij leverde de Sovjet unie informatie uit de Enigma berichten

Ik vind het toch wel kwalijk dat er toch niet al te netjes word omgegaan in deze film met de feiten. Ik snap dat als je een film maakt dat niet altijd alles via de werkelijkheid gaat. Maar de mate waarin deze film het niet nauw neemt met de waarheid vind ik te groot. Ik heb nog niet alles opgenoemd. Er kloppen nog meer dingen niet in deze film. Sommige zullen wel vinden dat ik zeur, maar ik vind het belangrijk dat als ik een historische film kijk dat de filmmakers zoveel mogelijk bij de feiten blijven en ik vind het daarom erg jammar dat deze film het met de feiten niet erg nauw neemt.

Het verzonnen verhaaltje in de film is niet erg interessant . Je moet wel goed opletten anders heb je een grote kans dat je de draad kwijt raakt. De film had veel meer vaart moeten hebben. Vooral het eerste stuk van de film is erg langdradig. We krijgen veel flashbacks te zien en die zijn niet erg interessant. In deze film is er iemand verdwenen ondanks dat dit een spannend gegeven is . Is de film eigenlijk helemaal niet spannend .

Het acteren in deze film is wisselend. Dougray Scott als Tom Jericho acteert geweldig. Hij komt heel goed over als een slimme maar toch tikkeltje verstrooide wiskundige. Kate Winslet als Hester Wallace acteert erg slecht en tevens is Hester Wallace een erg irritant personage in de film. Maar Saffron Burrows als Claire Romilly acteert nog slechter. Ze overtuigd totaal niet in deze film. Heel irritant vond ik Jeremy Northam als Mr. Wigram. Mr Wigram speelt de detective in deze film. Ik heb me in de film heel erg geïrriteerd aan Mr. Wigram. Hij komt in de film heel erg betweterig en irritant over en hij word ook erg slecht neergezet door Jeremy Northam. Dus de hoofdpersoon acteert goed ,verder is het acteer werk niet al te best.

Dit is de laatste film gecomponeerd door John Barry. En leuk hierbij is dat de soundtrack in Nederland is opgenomen door het Concertgebouw Kamerorkest. John Barry levert weer een goede score af en mag met deze film zijn fantastische carrière afsluiten . (hij heeft onder andere voor 11 Bond films muziek gecomponeerd en in hij heeft in zijn loopbaan 5 Oscars gewonnen )

Deze film is een teleurstelling het is leuk om te zien hoe de codebrekers werken, maar in deze film word niet erg nou genomen met de feiten. Als je als filmmaker dan toch zo nodig van de feiten wilt afstappen zorg er dan tenminste voor dat de film interessant genoeg blijft om er 2 uur naar te kijken. Maar dat is deze film allerminst de film is erg langdradig en hoewel de film door het grotendeels verzonnen verhaaltje veel potentie heeft om een spannende film te zijn is Enigma dat niet.

1,5 ster voor deze film.

avatar van blurp194
Een op zich boeiend en spannend verhaal dat speelt in de setting van Bletchley Park. Maar met de geschiedenis heeft het erg weinig te maken, en de hoofdrolspeler Tom Jericho heeft ook maar weinig overeenkomsten met Alan Turing. Zolang je dat in je hoofd houdt en accepteert, is het een leuke film met een heleboel tamelijk juiste informatie erin over de gang van zaken bij het breken van de Enigma codes. Anders is het een ergerlijke aanfluiting die een loopje neemt met de geschiedenis, en ronduit beledigend richting Turing en de geniale Poolse onderzoekers die de basis voor het werk gelegd hebben.

Buiten dat is het verhaal spannend, dus, en goed getimed. Scott en Winslet spelen prima, Burrows wat minder - maar haar rol vraagt ook nogal om een bordkartonnen plat secreet. Mooi gefilmd ook, en leuk wel om de bombes in volle operatie aan het werk te zien.

avatar van Left4Dead
Prima prent, blijft een leuk verhaal ook al klopt het niet met de waarheid.

avatar van Pazmaster
Een aardige film, deels fictie en deels gebaseerd op waargebeurde feiten, over het kraken van de codes die de Duitsers gebruikten in de 2e w.o. Dat het niet helemaal strookt met de werkelijkheid vind ik niet zo belangrijk, ik zit immers niet naar een documentaire te kijken. Het belangrijkste vind ik dat een film boeit, en dat doet deze film (tot op zekere hoogte) wel. Het kraken van de code vond ik erg interessant maar ook de romances en de zoektocht naar spionnen wisten mijn aandacht vast te houden. Er wordt prima gespeeld, Winslet doet het bij mij altijd wel goed, en het ziet er qua aankleding ook gewoon goed uit. Niet zo goed als The Imitation Game maar zeker geen slechte film.

lezertje
Lovestory gestoken in een thrillerjasje werkt niet. De twee genres zitten elkaar te veel in de weg. Kate Winslet speelt hier een van haar slechtste rollen. Ze is zo overduidelijke aan het acteren me maniertjes. En ach, dat er een loopje met de geschiedenis wordt genomen, zijn we inmiddels wel gewend. Wat wel werkt is het prachtige hoofdthema van componist John Barry, die hiermee zijn laatste filmscore afleverde.