Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

• Vanaf 19 november in de bioscoop (re-release)

avatar van Angelo2
Erg goede Paul verhoeven film. Vroeger vaak gekeken. Denk dat ik hem maar weer is op zet. Kijken hoe de effecten en deze dagen uitzien.

avatar van JacoBaco
Hele toffe foto!

Dit blijft de beste!

YouTube - Arnold Schwarzenegger flips out in Total Recall

Begrijp niet waarom hij hier geen Oscar voor gekregen heeft.

avatar van RuudC
Één van Arnolds beste films, terwijl hij juist hier een van zijn minste rollen neerzet. Het verhaal is namelijk erg goed. SF films van Paul Verhoeven zijn eigenlijk nooit verkeerd. Wel mindfuck of geen mindfuck, dat het uiteindelijk in het midden gelaten wordt, vind ik wel leuk eigenlijk. Het is vooral genieten eigenlijk. Het verhaal is origineel en ondanks een aantal plotwendingen niet ingewikkeld. De scenes op Mars zien er goed uit. Er zijn leuke rollen van Sharon Stone (lekker ding destijds) en Michael Ironside. Zoals in meer van Paul Verhoeven’s films bevat Total Recall een goede dosis humor. Arnie heeft enkele gave oneliners (Look who’s talking). De ontknoping is gaaf! Laat die remake maar zitten.

movie-edje
de beste film van Arnold Schwarzenegger!

wel 40x gezien.

bravo Paul Verhoeven.

avatar van bozzy
ik heb de film geen 40x gezien maar wel heel vaak en hij verveelt nooit.
dus een prima film Arnold in topvorm.
ook een leuke (lekkere) rol van Stone.

avatar van Quentin
Audiocommentaar blijft hilarisch: The most literal DVD commentary in history

By Arnold: The most literal DVD commentary in history - Roger Ebert's Journal - blogs.suntimes.com

movie-edje
Er komt een remake!

ik snap er niks van

Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Paul Verhoeven zijn een gouden combinatie. Total Recall is geweldige actie en met een interessant verhaal. Het bouwt zich heel goed op. Dat kan je wel overlaten aan Paul Verhoeven, en Arnold is een acteur die kneedbaar is, Sharon Stone hele mooie vrouw in deze film zij speelt ook een geweldige rol. Een minpuntje vind ik sommige special effects. Dat ziet er anno 2010 ietwat gedateerd uit, dat is niet zo strak, maar eigenlijk doet dat geen afbreuk aan de film.

avatar van SandLover
Aardig om weer eens gezien te hebben.

avatar van Black Math
Weer op stap geweest met de vriend die fan is van Schwarzenegger, dus vanavond stond deze film op het programma. De gevechten vond ik niet veel voorstellen, de acteurs kunnen er blijkbaar niet veel van blijkt wel aan de montage. Veel geknip en weinig in één shot dus. De vijanden hadden overigens ook niet echt veel charisma, ik had niet echt het idee dat Arnie ooit in problemen zou komen met deze losers. Alleen Sharon Stone deed het wel aardig.
Het verhaaltje was wel vermakelijk en maakte dat de film redelijk lekker wegkeek, maar sterk is het nu ook weer niet. Duidelijk is dat men ook naar deze film heeft gekeken toen men The Matrix maakte (de pil), maar echt diep gaat het spel met verschillende lagen van werkelijkheid niet. Verder veel wetenschappelijke onzinnigheden (ogen die uit de oogkassen poppen als men zonder helm in het luchtledige terechtkomen, de mogelijkheid van een dichte dampkring van Mars).

Ik vind het overigens altijd leuk om te zien hoe snel SF-films verouderen. De auto's in deze film zien er werkelijk belachelijk on-aerodynamisch uit, de tv-schermen in de metro zijn duidelijk nog van voor het lcd-tijdperk en zo kan ik nog meer opnoemen. Toch een beetje een minpuntje, bij Star Wars worden dit soort dingen nog gecompenseerd met charme en jeugdsentiment, maar aangezien ik deze film vandaag voor het eerst heb gezien is er van het laatste zeker geen sprake.
Overigens wel een pluspuntje voor de drie tieten. Je kan merken dat er een Nederlander op de regisseursstoel zit.

Niet de beste Arnie, maar ook niet de slechtste. 2*.

avatar van Movie Jim
Ik heb deze film herbekeken.
Ik vond de film erg leuk.
Vroeger was ik negatief over deze film.
Dat had met redenen te maken dat ik het verhaal moeilijk snapte.
Maar nu snap ik het verhaal wel.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Jaaaaren geleden gezien en toen vond ik hem best tof, maar na herziening moet ik toch zeggen dat het behoorlijk tegenviel.

Het begint nog wel aardig, en het zou best interessant kunnen zijn die theorie over het implanteren van herinneringen, maar dat houdt Verhoeven niet lang vol. Al snel wordt Arnie, die toch lachwekkend blijft met zijn accent en gebrek aan talent, achtervolgd door een paar idioten. 3 of 4 keer een achtervolging, telkens volgens hetzelfde stramien, de scenarioschrijver zat zeker tegen de deadline aan. Daarna volgt een mager uitgewerkte plot over de strijd op Mars met wat freaks hier en daar en een eind dat een absolute mindfuck zou moeten zijn maar het wordt er natuurlijk weer zo dik bovenop gelegd dat het me niks meer deed. De hulkachtige ontsnapping uit uit de Rekall-stoel was ook een veel te makkelijke oplossing. Ook zag de film er niet uit, het was echt lelijk, jammer dat Verhoeven zijn hele budget gebruikte voor wat special effects, die inmiddels ook gedateerd zijn.

Nee, met een andere hoofdrolspeler, een andere scenarist en een andere regisseur zou dit wel wat kunnen zijn, misschien idee voor een remake. Het verhaal is namelijk prima.

Edit: er komt dus een remake, van een regisseur die mij niks zegt.

Het idee van Dick is zoals gebruikelijk prima, alleen moet het verhaal aangevuld worden om er een film van te maken, en dat wordt knap slecht uitgevoerd. De eerste 3 kwartier zijn nog wel aardig maar daarna vervalt de film in standaard achtervolgingsonzin tegen de achtergrond van een nogal cliché uitgewerkt plot. De special effects voegen niets toe. Gemiste kans, zoals zo vaak met verfilmingen van Dick (Minority Report b.v.).

Vrijdag 1 juni te zien in Filmtheater De Uitkijk (Amsterdam).

avatar van Spetie
Total Recall is een boeiende Sciencefictionthriller van Paul Verhoeven met een leuk uitgangspunt.

Het speelt zich in de toekomst af en gaat over een bedrijf dat herinneringen bij mensen in de hersens kan aanbrengen. Dat doet ergens ook wel aan Inception denken. Total Recall speelt zich grotendeels op Mars af en Verhoeven heeft dat leuk vormgegeven. Het ziet er speels uit, maar je hebt wel daadwerkelijk het idee dat we op Mars zitten. Qua effecten zit het sowieso wel goed. Mooi vormgegeven figuren lopen er rond en Verhoeven is ook niet te bang om bloed en meer van dat soort zaken expliciet in beeld te brengen.

Het acteerwerk is van een prima niveau. Vooral Schwarzenegger overtuigt deze keer echt in de soort van dubbelrol, die hij speelt. Een veel moeilijkere rol dan zijn rol in bijvoorbeeld een Terminator, maar Schwarzenegger weet het overtuigend te brengen. Ook tegenspeelster Sharon Stone is goed. Ze is verleidelijk, sluw en gehaaid. Daarnaast zit er ook nog best wel leuke humor in. Soms gewone, soms zwarte, maar wel humor die werkt.

Best geinig allemaal dus. Leuke uitwerking, maar net niet top. Het is een zeer onderhoudende film, zonder echt geweldige memorabele scènes. Het neigt naar vier sterren, maar ik blijf uiteindelijk toch net op een halfje minder steken.

avatar van m1chel
"Well, Cohaagen. I've got to hand it to you. It's the best mind-fuck yet."

Ter voorbereiding op de nieuwe "Total Recall" de originele maar weer eens bekeken, en het blijft een goeie film. Paul Verhoeven geeft een leuk beeld van Mars en heeft ook een uitstekende cast. Het acteer niveau is prima. Schwarzenegger speelt een prima rol, een moeilijkere rol dan hij in films als "The Terminator" en "Commando" zet, en hij brengt het er prima vanaf (zoals Spetie ook al aangaf). Sharon Stone en Michael Ironside acteren ook goed in deze zeer vermakelijke Science Fiction/Actie film.

De effecten zijn ook goed gedaan voor 1990. En natuurlijk weet Verhoeven ook weer prima raad met hoe je mensen aan gort moet schieten. Net als in "Robocop" lekker bruut dat de stukken vlees je om de oren vliegen. Verhoeven heeft altijd zo zijn methodes om het vrij bruut en realistisch te laten overkomen.

De muziek zit er lekker in en de settings zijn uitstekend. Het was al meer dan 15 jaar terug dat ik deze film voor het laatst gezien had, en viel ook dit keer weer niet tegen. Ik was een boel vergeten uit deze film, dus dat maakt het weer extra leuk om hem weer eens te bekijken. Natuurlijk was het mutanten hoertje met 3 tieten wel blijven hangen .

Al met al 4* voor deze prima onderhouden film van landgenoot Paul Verhoeven. In Hollywood hoeven we ons niet te schamen en ik vraag me ook sterk af of ik de remake net zo goed ga vinden als deze film.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Blijft een fijne SF-film, met een ijzersterk verhaal en een hoog tempo. Prima special effects ook. Ok, de film is inmiddels 22 jaar oud en dat zie je, maar er zijn maar weinig zaken die niet meer door de beugel kunnen. Die lompe auto's waren destijds ook al fout. Schwarzenegger is hier iets beter dan doorgaans het geval is en hij krijgt goed tegenspel van oa Sharon Stone (wat was ze toen mooi!) en bad guys Michael Ironside en Ronny Cox. Het is een echte Paul Verhoeven film, dus de film is op veel niveau's een guilty pleasure. Voor een subtiele aanpak ben je hier aan het verkeerde adres. Extreem gewelddadige aktiescenes en hilarische dialogen maken het geheel in stijl af.

avatar van Hollywood007
Zeer leuke Actie / Sciencefiction. De film verveelt geen minuut en blijft spannend tot op het einde.

Ik heb eergisteren de nieuwe versie bekeken en dat herinnert mij eraan dat ik de originele versie nog even moet beoordelen.Ik heb hem toen echt vaak bekeken en ik vond hem dus echt goed.Net als met robocop die typische nederlandse lompe humor en hardheid erin verwerkt die voor amerikaanse berippen in die tijd heel ver ging.
Tegenwoordig is het natuurlijk niet zo speciaal meer nu je zelfs tv-series als Breaking Bad op tv kunt bewonderen in amerika. Ja tijden veranderen.
Maar niet altijd ten goede.Zeker nu ik die nieuwe versie van Total Recall heb gezien.
Weer zo'n video-game film zonder body en spanning. Veel bombarie tam tam en actie die zo overdreven is dat het je helemaal niks doet. Van hetzelfde laken een pak, een dertien in een dozijn film zoals ze de laatste tijd alleen maar worden gemaakt lijkt het. Dan is deze oude versie gewoon een verademing om naar te kijken. De laatste keer dat ik Verhoevens versie zag zo'n 2 jaar geleden vond ik hem wel wat gedateerd ja, maar dat kan ook niet anders.Maar alleen al de rol van Michael Ironside die je in de nieuwe versie totaal mist is een lust voor het oog. Dat is pas een waardige tegenstander een niet een scharminkelig vrouwtje van 50 kilo. En ook Sharon Stone kon mij veel meer bekoren met haar rol. Ze kreeg tenminste nog zoals onvermijdelijk is ook wat klappen hier en daar. Alles is natuurlijk gedateeder maar komt toch "realistischer" over.En de relativerende humor doet de rest.
Als moviemeter toen had bestaan had total recall de volledige 5 steren gekregen maar moet nu met wat minder doen. Maar niet veel minder en meer dan de nieuwe versie!! 4 sterren toch nog.

avatar van thunderball
Deze vanavond op Blu ray maar weer eens uit de kast gehaald na de remake vanmiddag in de bioscoop te zijn gaan bekijken.

Blijft een erg vermakelijke film, waarin Verhoeven -voor een actieflick van Schwarzenegger- toch veel nog van zich zelf in heeft weten te stoppen en het script gebaseerd op een kort verhaal van Philip K. Dick volledig zich heeft eigen gemaakt en benut.

Behalve weer behoorlijk wat Verhoeven grappen ("Dr. Lul", zou er iemand in Amerika dit hebben gemerkt?) en lekker veel gore als wegspattend bloed, kogels recht door voorhoofden, hoer met 3 tieten en een onschuldige voorbijganger als schild gebruiken (wat zeker voor een mainstream Hollywood film behoorlijk heftig mag genoemd worden),

weet hij ook met de kijker te spelen, omdat je nooit voor 100% zeker kan zijn of alles, wat er na het bezoek aan Rekall plaats vindt, echt gebeurd, of dat alles een voorgeprogrammeerde droom blijkt te zijn.

Zelfs op het eind van de film weet je het nog niet: er zijn zowel gebeurtenissen en dingen in de film om voor de eerste optie te kiezen, als voor de tweede. Toch knap.

Film doet hier en daar wat gedateerd aan, maar dat heeft ook zo zijn charme, Schwarzenegger is qua acteren voor zijn doen aardig goed opdreef (goede regie Verhoeven!), Ironside is zoals gewoonlijk steengoed als badguy, maar het is vooral Stone die de show steelt als valse echtgenote ("vals" in alle betekenissen van het woord) en had nog 1 film nodig (ook van Verhoeven) om werkelijk door te breken.

Leuk, origineel actie SF-spektakel, waar je ook nog eindeloos over kunt discusseren.

Een negen, ofwel 4,5 ster.

avatar van DBTim
Vermakelijk van het begin tot het einde. Leuk verhaal, mooie sets en Schwarzenegger doet het ook uitstekend!

avatar van Iron Maiden
bol.com | Total Recall, Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin & Sharon Stone | Dvd...
heeft iemand deze toevallig gekocht?
ik heb zelf al een special edition op blu-ray, kan me niet voorstellen dat de kwaliteit veel beter is.

avatar van Askikker
Dit is nu de derde keer dat ik de film zie, en ik wilde 4,5 sterren gaan geven, in de hoop de complete film weer te zien.
Indertijd in de bios gezien, en toen zat er nog een stukkie achteraan, dat heel onverwachts het hele verhaal op losse schroeven zette.

Tweede keer op Veronica gezien en toen ontbrak dat stukkie; balen, dacht dat het aan die ****zender lag.
Maar nu de 118 minuten versie gezien, die eindigt dus gewoon op mars, en niet bij Rekall, dus weer is dat laatste (geniale) stukkie weg?

Wie kan me helpen (of droom ik soms)

avatar van Minken
Lang geleden dat ik deze gezien heb.. Vroeger vaak gekeken met mijn broer. Vanaaf maar weer en lekker voor zitten.

SENGOK
Een van Arnie's beste.

Erg interessante en mysterieuze verhaal.

De locaties / bewoners op Mars en voertuigen / gadgets van de toekomst zijn ook geweldig om te zien.

En natuurlijk niet te vergeten: de humor en one-liners van Arnie

avatar van Starmaster501
Iron Maiden schreef:

heeft iemand deze toevallig gekocht?

Ik heb hem gekocht, zit een 8 pagina's lang boekje bij en er zitten erg veel extra's op inclusief een making of van 30 minuten, veel andere making ofs en behind the scenes en een uiterst boeiend interview met Paul Verhoeven over de film. Deze versie is gerestaureerd, zo zit er ook een extra bij waarin ze de normale versie met gerestaureerd vergelijken. Dit is natuurlijk alleen scherper beeld en betere kleuren.
Hoeveel deze verschilt dan de gewone blu-ray weet ik niet, maar deze is sowieso al vanwege de vele boeiende extra's het kopen waard!

avatar van Iron Maiden
bedankt voor de info, ik heb zelf de normale ook niet maar een steelcase die half jaar geleden is uitgekomen dus denk niet dat het heel veel verschilt.
Extra's die jij opnoemt zitten ook bij die van mij