Total Recall (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Arnold Schwarzenegger, Sharon Stone en Michael Ironside

Douglas Quaid kan zijn droom, een reis naar Mars, niet betalen. Hij besluit in plaats hiervan een virtuele vakantie in z'n hersenen te laten implanteren. Dit gaat echter fout: Quaid herinnert zich dat hij een geheim agent is. Hij reist naar Mars af om de rebellen aldaar te helpen. Of zijn al de dingen die hij meemaakt onderdeel van z'n geïmplanteerde vakantie?

• Vanaf 19 november in de bioscoop (re-release)

avatar van Starmaster501
Zitten trouwens wel een aantal nieuwe extra's op speciaal voor deze uitgave, plus het boekje wat erbij zit en een kartonnen hoesje eromheen. Ik denk dat dat de enige vernieuwingen zijn ten opzichte van de normale editie.
Maar deze ligt voor 10-12 euro in de winkels, bol.com verkocht hem tijdelijk voor 10 en in de winkels zag ik hem voor 11 en 12. Dus gewoon deze editie meenemen! Geen steelcase overigens, bol.com gaf aan van wel, had het al gemeld en ik zie dat ze het aangepast hebben

avatar van Naomi Watts
Seven year itch.

Zeven jaar later blijft er niet veel meer van over. Op bluray vind ik de film toch wat aan kracht inboeten. Vooral de niet al te sterke design vallen erg op. Toch wel een vereiste in een dergelijke Sf film. De campyness is dan wel een enorm charmepunt maar dat wordt weer tegengewerkt door de geforceerde luchtigheid. Ook wil Verhoeven net iets te veel personages bij de plot betrekken. Schwarzenegger past dan wel weer perfect in die luchtigheid. Stone is ideaal, Cox en Ironside zijn de perfecte karakteristieke villains. Ook qua tempo loopt het niet vloeiend en halverwege kakt de film hopeloos in en ook de climax is wat vruchteloos. Toch wel erg vermaakt, mede door het jeugdsentiment maar ben dan één van de weinige Nederlanders die niet alles wat Verhoeven maakt op een voetstuk plaatst.

Reinbo
Vele Nederlanders verguizen Verhoeven. Hij is het land er zelfs voor ontvlucht.
Verder vind zelfs een fanboy als ik Wat zien ik en Hollow man volkomen kut

avatar van Naomi Watts
serieus? Dan ken ik de verkeerde mensen .

Vind het ook een aangenaam regisseur overigens, al vind ik TR wel schromelijk overschat.

Reinbo
Snap je kritiek mbt de vormgeving. Maar verder zit de film vol met idee en is er niets wat er op lijkt. Uniek filmpje. Bottin

avatar van Seifer
Reinbo schreef:
Vele Nederlanders verguizen Verhoeven. Hij is het land er zelfs voor ontvlucht.
Verder vind zelfs een fanboy als ik Wat zien ik en Hollow man volkomen kut

Niet zo overdrijven. Overigens is hij al een tijdje terug in Nederland.

avatar van Thorongil
Echt één van de betere van Schwarzenegger die ik gezien heb. Goede spanning, leuke twist, gave design en make-up. Alles zag er nog goed uit ook al is deze film 22 jaar oud. Origineel concept vond ik, echt eens verfrissend.

avatar van davincstyle
Geen spijt dat ik deze film heb gekocht. Arnold speelt in the terminator een geweldige rol maar ook in deze film bewijst hij zichzelf als geweldige vent. Het verhaal was erg verfrissend inderdaad zoals Thorongil zegt en voor een 22 jaar oude film vind ik hem geweldig met zowel de effecten als het geheel.

Ik hou van oude films!

Seifer schreef:

Niet zo overdrijven. Overigens is hij al een tijdje terug in Nederland.

Ik probeer enkel wat historisch besef aan te brengen. Denk overigens dat nog steeds erg veel Nederlanders niet van zijn werk gediend zijn, maar de media loopt natuurlijk sinds zijn succes als makke schapen achter hem aan. Dat is wel zo.

avatar van AmazingPP
Wat de kijker(s) van deze film vooral niet moeten vergeten is dat deze film alweer 22 jaar oud is! Waarom? Omdat je dat echt wel kunt zien. De film moet het nog doen met "echte" special effects, er komt er slechts eentje uit de computer. Dit is vakwerk naar mijn bescheiden mening, ook al kun je zien dat het rubber is. Maar 22 jaar geleden zat ik de bioscoop met mijn kin op mijn knieën, geloof me! Special effects of niet, het is bij mij toch altijd nog het verhaal wat de film moet maken en Total Recall heeft gewoon een heel erg goed verhaal. Het zal niet ieders smaak zijn, maar duh... Welke film is dat wel? Schwarzenegger zet hier zeker een goede rol neer en voelt zich duidelijk op zijn gemak met regisseur Verhoeven aan het front. Prima film, nog steeds. De Blu Ray is een prima uitgave, met hier en daar wat slordige foutjes, maar dat mag de pret niet drukken! Ik heb de remake nog niet gezien en ik denk dat ik me daar ook niet aan ga wagen. Deze Verhoeven (wat kan de man toch films maken!): 4 *

avatar van Filmfan74
Het is nu hier en daar een beetje knullig, maar daar moet je gewoon doorheen kijken. Het is een erg onderhoudende sci-fi thriller met goede actie en leuke elementen (the johnny cab).
Natuurlijk is Arnold een bedroevend slecht acteur en doet Sharon Stone het hier ook belabberd. Toch is het een erg origineel verhaal met voor die tijd spectaculaire special effects.
Ik snap niet waarom die remake nodig was, deze doet het nog prima.

avatar van Filmkriebel
Filmfan74 schreef:
Natuurlijk is Arnold een bedroevend slecht acteur

Van een actieheld wordt niet veel acteergeweld verwacht maar wat hij hier doet doet hij prima.

avatar van JacoBaco
Arnold heeft een gebrek aan acteertalent, maar hij zit niet op het niveau van de gemiddelde pornoacteur/actrice. Dat is pas slecht acteren.

avatar van Filmkriebel
In veel films laat Arnold wel een indruk achter en ik verkies nog steeds een film met hem boven een film met JCVD of Chuck Norris. In de porno industrie spreekt men trouwens van modellen maar ook zij doen waar ze goed in zijn

avatar van JacoBaco
Je hebt gelijk.

avatar van namingway24
Leuke one-liners? Check.

Bloederige actie? Check.

Een slecht acterende Arnold? Check.

Prachtige, praktische special effects zoals je ze tegenwoordig nog zelden ziet? Check.

Jammer dat de film niet een fractie eerder gemaakt was want Total Recall schreeuwt 80's, en is een perfect voorbeeld van de sci-fi actie uit die periode.

avatar van richiedoom
Eigenlijk zo slecht, en toch vind ik deze super! hmmm. Het acteerwerk is dramatisch, de gevechten zijn houterig maar sjonge jonge wat een unieke film! En je kan ook echt de stijl van Paul Verhoeven herkennen, iets wat ik heel belangrijk vindt bij films. Soms lag ik te gieren van het lachen bij sommige one-liners, de bloederigheid van de film en bizarre situaties en personages. Allemaal totaal niet serieus te nemen, maar wel ontzettend vermakelijk!

avatar van Sergio Leone
Niet aan mij besteed.

Total Recall probeert wat mij betreft te veel te zijn. Het drama(?) in de vorm van een 'identiteitscrisis' vind ik absoluut niet overtuigend en het is maar nadat er wat humor in de boel komt dat het beter verteerbaar wordt.

Arnold Schwarzenegger lijkt hier ook helemaal niet op z'n plaats. Als rechterhand van Cohaagen is hij fantastisch en ook zijn komische timing is weer top, maar verder reikt zijn arsenaal niet, dat is hier wel pijnlijk duidelijk.
Sharon Stone is uitstekend op dreef als vrouwlief, Ronny Cox en Michael Ironside zijn ook degelijke badguys, maar Rachel Ticoton - of wat haar naam ook moge zijn - is dan weer slap opvulsel.

Total Recall is visueel wel aardig gedateerd. De kartonnen taxi's en plastic sets doen toch wel afbreuk aan het geheel. Ook de mutanten zijn niet echt mijn ding, maar de make-up van Kuato staat wel nog als een huis.

Iets minder sérieux en ik had dit goed gevonden.

"Hahaha, you think this is the real Quaid?"

avatar van K. V.
Van deze had 'k vroeger nog flarden gezien, dus nu maar eens een volledige kijkbeurt. 'k vond het een goeie film die naast een interessant verhaal, voldoende actie, speciale effecten en personages brengt. De film ziet er toch ook nog altijd redelijk goed uit en voelde toch nog niet echt gedateerd aan.
Verder zat de speelduur goed, het tempo zat erg goed. 'k heb me er wel mee geamuseerd, leuke oneliners en natuurlijk Arnie op z'n best.

avatar van Pelagatti
Ik vind het altijd grappig om te zien hoe ze "vroeger" over de toekomst dachten. Nog steeds glazen tv's, grote logge knoppen enz. Wel een goed verhaal, niet altijd even goed acteerwerk (wat wil je met Arnie?). Veel actie en wel grappige jaren 90 futuristische omgeving. Virtual Dreaming... we moeten er nog even op wachten, maar dit zal zeker eens 'reality' worden. Ik kan niet wachten!

avatar van missl
Niets voor mij maar de mannen waarmee ik het keek vonden het te gek. Ik denk dat het dan te mannelijk is voor me. Als the Terminator wat zegt in zijn slechte engels gaan mn haren al overeind staan. Dan nog het stomme verhaal erbij. Nee, niks voor mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Total Recall is een actiefilm geworden met een cheesy randje. Paul Verhoeven zorgt voor de nodige actie en in tegenstelling tot de 80's films komt hier best wel veel bloed in de film. Verhoeven kan het geheel vlot laten lopen en weet duidelijk z'n stempel te drukken. Het verhaal is wat minder interessant met dat droomgedoe, maar de nodige actie en achtervolgingen houden het nog wel spannend. Helaas deden decor en special effects me denken aan Journey to the center of the earth, en die dateert toch al van 1959. Veel kartonnen decorstukken en effecten die toch een wrange nasmaak geven. De film is een uitloper van de 80's actiefilms die door de groteske aanpak van Verhoeven een aparte cultstatus heeft gekregen. Niet geheel onbegrijpelijk dat men hier later een remake van wou maken. Of die remake beter is of niet geheel terzijde.

avatar van Robi
Bij de eerste 5 minuten begon ik al te twijfelen of ik wel de juiste keuze had gemaakt om naar deze film te gaan kijken. Goed het is dan weliswaar science-fiction. Maar het zou dan desondanks toch leuk zijn, als de film ook nog enigszins geloofwaardig over zou komen. Of als er geacteerd zou worden. Of dat het verhaal interessant zou zijn. Maar nee, niets van dat alles. En dan is het toch een lange zit. Ondanks dat we halverwege toch nog een leuke verrassing krijgen. ET heeft ook een rol in deze film ! Tsjonge wat een kinderfilm is dit. Tenslotte nog de lelijke details. De film speelt in een verre toekomst, maar de mensen dragen allemaal nog steeds ouderwetse kleren. De reclame logo's van zeer bekende producten zijn in al die jaren nog steeds niet veranderd. En glas breekt ook nog steeds erg makkelijk.

avatar van Iron Maiden
geen interessant verhaal?
zie dat je heel veel films met 1/1,5 ster beoordeelt, moeten wel de slechtste films zijn die ooit zijn gemaakt of niet.

avatar van Robi
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd niet naar de beste films zit te kijken. Het voordeel is dan echter wel dat, als je weer eens een goede film ziet, je die dan des te meer weet te waarderen.
Toch weet ik zeker dat er op mijn stapeltje van films die ik binnenkort ga zien, ook een paar hele goede zitten.

avatar van Insignificance
Wervelend sci-fi spektakel dat niet eens zo gek veel aan kracht heeft ingeboet. Decors e.d. zijn niet echt je van het, maar het ademt allemaal wel een avontuurlijk futuristisch sfeertje uit en bovendien is het de flair van de film die het meeste vlot trekt. Alleen al vanwege het idee dat een al te serieuze noot binnen deze setting niet had gewerkt, is zo'n Johnnycab en wat andere (on)gein een welkome toevoeging.

Het tempo ligt onverminderd hoog met volop actie en opvallend bot en grof geweld. Wat dat betreft bewonderenswaardig dat het droom- en identiteitsplotje onderweg nergens knaagt en tot aan de aftiteling overeind blijft. Schwarzenegger is z'n gebruikelijke zelf, Ironside is een heerlijk verbeten bad guy en de mutanten hebben elk zo hun eigen kwaliteiten. Ik heb me er weer prima mee vermaakt.

avatar van j0enne
Tja, het kan allebei:
Werkelijk: Hauser en Cohaagen hadden iemand nodig die kon infiltreren bij de mutanten om Kuato te vinden. Hauser zijn geheugen wordt gewist en hij wordt als Quaid naar Aarde gestuurd, hier heeft hij een nep huwelijk met Lori die 'm in de gaten moet houden. Die herinnering op 't begin kan misschien het allerlaatste deeltje zijn voor zijn gewiste geheugen. Hij gaat naar Rekall omdat hij dankzij die herinnering geïnteresseerd is in Mars. Daar creëert hij dezelfde vrouw uit zijn herinnering (Melina) Ook lijkt 't hem leuk om als geheim agent te gaan. Er gaat iets mis met de geplante herinnering en Quaid wordt stapelgek en voelt zich een geheim agent die een klusje te klaren heeft op Mars. De beste aanwijzingen zijn de scene's zonder Quaid, of deze herinneringen moeten ook gekocht zijn om het hele verhaal compleet te maken. En er wordt ook duidelijk gezegd dat de gekochte herinneringen exact hetzelfde zijn als echte herinneringen die je zelf hebt beleefd. Het zou dan een volkomen belachelijke herinnering zijn aangezien hij Lori vermoord en wanneer die weer wakker wordt hij Lori naast zich ziet liggen.

Droom: De beste aanwijzingen zijn wanneer ze bij Rekall zeggen dat hij 't meisje krijgt, de missie slaagt etc. Dat is ook zo. En natuurlijk de scene met de dokter en Lori waarbij hij dat pilletje in moet nemen.

Oh, de Johnny Cab!

Tarkus schreef:
Prima film van Paul Verhoeven met een uitstekende Arnold Schwarzenegger, een prima Rachel Ticotin en Michael Ironside en de alweer verleidelijke Sharon Stone.
De film kan nu misschien wat gedateerd lijken maar toch blijft het een prima verhaal (getuige de op stapel staande remake).
Ook de make-up verdiend een speciale vermelding, prima gedaan hoe sommige mutanten er uit zien.
Het was bij me een hele tijd geleden dat ik de film nog eens had gezien, en ik heb er wederom veel plezier aan beleefd.
Een aanrader voor de SF-fans.

Naar aanleiding van de remake, die ik na deze versie ga kijken, deze eens opnieuw bekeken.
Het blijft een steengoede film hoewel de special effects hopeloos gedateerd zijn 22 jaar na het verschijnen van de prent.

avatar van goongumpa
Het beste in deze film vind ik de satire op commercialisering, ook al gezien in Robocop, maar hier extremer: je kan herinneringen kopen - "more real than the real thing". Letterlijk brainwashing dus. Overal zie je neonreclame voor Coca Cola en dergelijke. Daarbij komt ook een dikke kritiek op kapitalisme en globalisering: de economische elite buit het werkende volk (op Mars) uit.

De realiteit/droom-thematiek wordt natuurlijk ook uitstekend uitgewerkt, met een vette ironische knipoog -- iets wat Verhoeven tot op de dag van vandaag uniek maakt in Hollywood (misschien samen met DePalma ten tijde van Body Double). De actie in het tweede deel vond ik minder interessant, maar het heerlijke tongue-in-cheek einde maakt heel veel goed. Je ziet Verhoeven gewoon grijnzen.

Verder SMUL ik van de hoekige retro-future vormgeving. Ook te zien in Blade Runner, maar hier dikker erop gelegd. Elk element , van de tv-schermen tot de auto's en de gebouwen zijn in die stijl.
Veel visuele vondsten passen ook perfect in de thematiek : in plaats van ramen, tv-schermen met mooie landschapjes. De cut van een vis op het droge naar de stikkende mensen op Mars : pure Eisenstein.

't Is best een complexe en vervreemdende film. Verhoevens ideeën zijn zoveel anders - zeker binnen het systeem waarin hij in deze film werkte - en je voelt dat overal. In vrijwel alles wat je ziet, zit een dubbele bodem, een kwinkslag hier en daar, het vervreemdende grove geweld, de cheesy romantiek.... En het past ook nog binnen het uitgangspunt van de film.

avatar van tattoobob
Beter als de remake,jaaa dit is toch de film met het echte total recall gevoel!!!
Alleen in de remake zaten wel mooiere dames=pluspunt.
Maar goed zeker kijken deze versie!