ad

Alternatieve titel: Lions

Oorsprong: Argentinië / Nederland / Frankrijk

Geregisseerd door: Jazmín López

Met onder meer: Macarena del Corro, Tomas Mackinlay en Pablo Sigal

IMDb beoordeling: 5,5 (264)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Over Leones

Diep in het bos dwalen vijf vrienden rond als een kudde leeuwen. Verwikkeld in hun woordspelletjes verleiden ze en spelen ze met elkaar. Een wanhopige zoektocht om hun reeds geschreven verhaal te vermijden.

avatar van Seam

Seam

Oh man balen. Ik kan beide zenders niet ontvangen Ook nergens op het internet te vinden helaas.

avatar van Movsin

Movsin

Wat een tegenstelling, de score hier en deze van IMDB.

In ieder geval, voor het verhaal moet ge het niet doen. Wel voor het visuele, de muziek en een zekere mysterieuze spankracht die er in steekt.

Heel bijzondere, langgerekte opnames in het bos met niets dan het ruisen van de wind tussen bomen en struiken. Deed me denken aan de scenes in het park in Antonioni's "Blowup".

avatar van leatherhead

leatherhead

Ben hier nog niet helemaal over uit denk ik, maar goed was het zeker. Voornamelijk het laatste kwartier is geweldig en doet veel denken aan Gerry. In tegenstelling tot de meesten vond ik het bos juist een wat minder interessante setting, al bleef de film constant boeiend dankzij het mysterieuze sfeertje. Bijzonder geval dit.

Wel jammer dat de sfeervolle soundtrack uit de trailer niet terug te vinden was in de film zelf.

avatar van leatherhead

leatherhead

Voor de geïnteresseerden trouwens gewoon gratis te zien via Festival Scope.

avatar van Cikx

Cikx

• 2053 berichten

"Sold Out" op de site van Festival Scope. Iemand nog een tip waar ik deze misschien zou kunnen vinden?

tbouwh

Voor degenen die deze net als ik graag willen zien (en al helemaal op groot doek), KINO vertoont hem op 1-4. Hopelijk geen grap

avatar van Mr Thee

Mr Thee

tbouwh schreef:

Dat verandert nu dus in IFFR unleashed aldus Mochizuki Rokuro op het forum!

tbouwh

Even kijken of ik het nog bij KINO kan checken, want alhoewel dit natuurlijk ook goed nieuws is, had ik me toch flink verheugd op een bios-kijkbeurt - en eventueel dus op een uitgestelde gelegenheid.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Hij staat er inderdaad inmiddels op. Al ontbreekt nog het beloofde overzicht van de andere nieuwe titels.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Al staat het er niet letterlijk, maar als ik de nieuwe digitale nieuwsbrief lees is dit wel de enige plek schat ik in om t te zien.

tbouwh

Ik heb het nagevraagd. Aanbevolen is inderdaad om de film gewoon via Unleashed te gaan bekijken. Als KINO weer opengaat, zullen zij op dit moment waarschijnlijk wel weer verder gaan met IFFR KINO, maar met nieuwe titels, en dan zou Leones dus niet meer worden vertoond. Het was niet uitgesloten, maar evenmin waarschijnlijk.

tbouwh

Mooie 'plot'omschrijving hier. Een bijzonder debuut van een regisseuse die me in IMAX-proporties overdonderde met haar meest recente Tigerfilm. Een groep jongeren is op zoek naar identiteit, dwalend door een bos, op weg naar... ja, naar wat eigenlijk? Grote thema's als seksualiteit en herinnering verweven zich in mp3-opnames en schijnbaar onbetekenende interacties. Noem Leones een mood partner van het eveneens Argentijnse Noche (2013); niet zo sterk en uniek, wel even betoverend. Ergens richting het einde verlaat de camera de jongeren en zoekt ze haar weg door de natuur, terwijl de lucht betrekt en de geluidsband zich terugtrekt in zichzelf. Als we weer terugkomen bij de jongeren is de onschuld voorgoed weg.

Jammer van de sterk ondermaatse streamingkwaliteit (IFFR Unleashed). Maakt het nog spijtiger dat de vertoning in KINO geen doorgang kon vinden. (Engels)

avatar van McSavah

McSavah

Vreemd, het concept van de film komt me zeer bekend voor, maar welke film ik nu daadwerkelijk bedoel? Tijdens het kijken dacht ik vooral aan Mesa sto Dasos (2010) en Lisandro Alonso is ook nooit ver weg (hoewel ik beschamend genoeg nog steeds alleen Jauja heb gezien). Maar toen begon ik te twijfelen of het niet 'gewoon' Noche was. Ja, blijkbaar heeft het berichtje van beavis meer dan zeven jaar geleden een diepe indruk achtergelaten haha. Maar omdat in die Griekse film ook een soort van auto-ongeluk zit (explosie of zo), dacht ik dat daar ook het fatale lot vroeg in de film wordt getoond om vervolgens in een limbostaat de laatste uren te (her)beleven, alleen gebeurt dat laatste in die film bij nader inzien volgens mij helemaal niet. In Noche zitten dan weer andere gelijkenissen zoals de geluidsopnames van de overledene en is de verkenning van leven/dood enigszins vergelijkbaar. Het zal wel een combinatie zijn. En misschien herkende ik ook wel dingen van Jazmín López' laatste film (sowieso hoe de bewegingen van de personages niet lineair in de tijd worden gevangen). Maar het gaat me vooral om het concept/uitgangspunt dat bekend voorkwam. Of er moet nog een soortgelijke film zijn die ik ben vergeten. In ieder geval zitten deze bosfilms natuurlijk wel allemaal in hetzelfde hoekje.

Hoe dan ook ben ik blij Leones eindelijk in goede kwaliteit te hebben kunnen zien (de bron is MUBI dus blijkbaar is ie in een bepaald land daar te zien). Echt betoverend mooi hoe tijd en ruimte hier worden gemanipuleerd. Lopéz trekt alles uit de kast, zelfs een time-lapse tijdens een (360°) pan, dat heb ik volgens mij niet eerder gezien.