Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope (2011)

Documentaire

geregisseerd door Morgan Spurlock
met Skip Harvey, Eric Hensen en Chuck Rodanzki

Documentaire over de Comic-Con San Diego, een vier dagen durend evenement dat sinds 1970 jaarlijks wordt georganiseerd. De Comic-Con bestaat uit een groot aantal workshops, tentoonstellingen en panels. Oorspronkelijk was het evenement enkel gericht op stripboeken, met zo'n 500 bezoekers. Tegenwoordig behandelt de Comic-Con een groot aantal media zoals films, televisieseries, computerspellen, ruilkaartspellen, speelgoed, manga, anime en webcomics, en wordt het bezocht door meer dan 140.000 fans. Morgan Spurlock onderzoekt dit bijzondere culturele fenomeen door het leven van vijf bezoekers te volgen, als ze neerstrijken op dit ultieme nerd mecca; San Diego Comic-Con 2010.

AHWA
Hier kijk ik ontzettend naar uit. Bedankt, Kapp!

avatar van Poisonthewell
Een leuke rondleiding door 's werelds grootste popcultuurfestival, met opmerkingen van fans en 'sterren' over hun religieuze liefde voor de een of andere franchise. Geeft een prima indruk van de gang van zaken aldaar en heeft me verzekerd van het feit dat ik er persoonlijk in ieder geval nooit naar toe hoef. Aandoenlijk, die hysteria, maar niet mijn kopje thee Alhoewel, die dame met dat Mass Effect-kostuum...

avatar van nognooit
Leuk voor de liefhebber, maar uiteindelijk weet deze documentaire weinig te vertellen.
Misschien probeert de documentaire ook te veel mensen te belichten in een te korte tijd. Nu geeft het voornamelijk een grove indruk van de San Diego Comic-Con.

avatar van Chainsaw
Ditmaal eens geen participerende documentaire voor Morgan Spurlock, maar zijn stijl van vrolijke, vlotte en speelse documentaires zet hij gelukkig wel gewoon door. Past ook mooi bij het onderwerp. Comic-Con Episode IV is een geinige reportage over hoe toegewijd en krankzinnig fans van stripboeken, games en films kunnen zijn. Het is prettig om te zien dat Spurlock niet teveel de geschiedenis van het event induikt, maar gewoon lekker bezoekers observeert. De hoofdpersonages zijn niet heel bijzonder, vond ze lang niet allemaal even interessant en kleurrijk om te volgen. Verder is het allemaal leuk om te zien en het kijkt, zoals een documentaire van Spurlock betaamt, lekker weg, maar echt veel meer dan een goed verzorgde registratie is het eigenlijk niet. Wat dat betreft was een participerende docu met Spurlock als bezoeker wellicht dan toch iets leuker geweest.

3,5 sterren.

avatar van thunderball
Waarom heet dit episode IV? Is dit een geintje naar Star Wars toe? Ik neem aan dat er niet nog drie docu's over zijn?

avatar van Chainsaw
Klopt, dit is de enige docu. Want Star Wars begon immers ook met episode IV.

avatar van thunderball
Ach..... tuurlijk! Ik dacht wel zoiets, maar nu valt het kwartje pas echt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Marvel-miljonair.

Comic-Con. Het evenement dat ooit begon als een stripboekenbeurs en heden ten dage als podium wordt gebruikt voor nieuwe filmreleases, gamepresentaties en ga zo maar door. Een plek waar de nerds der nerds elkaar ontmoeten en praten over strips, films en videogames. En dus is Kevin Smith aanwezig. En hij is niet de enige filmregisseur of acteur die zijn zegje mag doen. Talking heads alom. Maar gelukkig ook veel 'live' beelden. Alsof je eventjes mee mag lopen.

Footage met verklede freaks die als hun favoriete superheld zich een weg banen van stand tot stand. Rennende verzamelaars die op tijd hun collector's item willen scoren. Een comic-verkoper die miljonair kan worden door het slijten van slechts enkele Marvels, maar stiekem de strips zelf wil houden. De een is nog gekker dan de ander. Goedaardig, dat wel. En dus is deze docu van regisseur Spurlock (Supersize Me) vooral een vermakelijk rariteitenkabinet.

Goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Wel leuk om te zien in deze documentaire hoe alle nerds, geeks en fanboys geilden op het Comic-Con evenement en hun helden. De titel van het evenement kan men wel beter veranderen, want het draait allang niet meer alleen om de strips.

avatar van rep_robert
Spurlock geeft ons een mooi kijkje in de keuken van de Comic Con en de vele uitbundige fans die dit fenomeen kent. De vele ups, maar ook de downs(de basis van het evenement, strips, verdwijnt steeds meer naar de achtergrond) zijn best interessant. Ondanks dat het verder geen wereldschokkende cinema is komt de docu wel oprecht over en zijn de commentaren van iedereen tussendoor ook leuk om te zien.

avatar van james_cameron
Vermakelijke documentaire over het inmiddels volledig uit de hand gelopen jaarlijkse fenomeen Comic-Con in San Diego. Ooit begonnen als een stripboeken-festival voor een selecte groep nerds is het nu verworden tot een mediasensatie waar grote studio's en megasterren op afkomen. En heel veel nerds natuurlijk. De docu volgt een aantal mensen die om uiteenlopende redenen het festival bezoeken. Leuk in elkaar gezet en grappig aan elkaar gepraat door reguliere gasten als Kevin Smith en Joss Whedon.

avatar van Ajax&Litmanen1
Leuke docu over het fenomeen Comic Con, iets wat ik wel kende, maar uiteraard nooit bezocht heb. Ik moet zeggen dat ik niet echt in de wereld van comics thuis ben, maar desondanks ken ik er wel het nodige van en daarbij draait Comic Con tegenwoordig allang niet meer alleen om comics, maar net zo hard om games, films, series en andere zaken. De docu doet in principe niks meer dan met de camera een beurs vastleggen en wat hot shots uit dat wereldje kort interviewen of aan het woord laten komen, zoals Kevin Smith (lijkt me een erg sympathieke kerel) en mister comic Stan Lee (geinige man met een grote drang naar aandacht). Ik vond het leuk om dit te zien, al kan ik me wel wat ergeren aan die hyperactieve Amerikanen die helemaal doorslaan.

Zo vond ik het huwelijksaanzoek in de zaal bij Kevin Smith wel mooi, maar daarna sloeg die vrouw qua gedrag weer helemaal door en dan stoort het me weer snel. De grens tussen sympathiek nerdy zijn en irritant wezen is schijnbaar klein. Maar wat wel voorop staat is dat dit een onschuldige vorm van hysterie is. Alle bezoekers van de Comic Con zijn vooral mensen die graag dat stukje kindgedrag dat iedereen in zich heeft graag eruit laten komen. De ene persoon gaat los in een voetbalstadion, zij bij dit. Prima docu dus. Als ik 1 kritisch puntje nog heb, ik had graag Jim Parsons (Sheldon uit The Big Bang Theory) wel aan het woord willen zien, als vertolker van de grootste fictieve tv-nerd. Ben wel benieuwd hoe hij tegen dit wereldje aan kijkt.