The Greatest Movie Ever Sold (2011)

Alternatieve titel: POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold

Documentaire / Komedie

geregisseerd door Morgan Spurlock

Spurlock onderzoekt marketing, merkbekendheid en product placement in de moderne media en film. Hiervoor laat hij zijn film bijna volledig financieren door bedrijven en zoekt in de docu bedrijven en merken die zijn film willen sponsoren. Spurlocks integriteit wordt vrijwel compleet opzij gezet op zoek naar de hoogste bieder.

avatar van otherfool
Toch weer een amusante film van Spurlock, die net als in zijn vorige films met zijn vrolijke ongedwongenheid een heel eind komt. Greatest Movie is geen zurige aanval op product placement, maar een poging om enigszins uit te leggen hoe het één en ander in zijn werk gaat in Hollywood bij de financiering van (met name) blockbusters.

Weliswaar met een hoop talking heads in beeld, maar de toon blijft eigenlijk altijd wel luchtig en een aantal hilarische 'commercials' zorgen voor het nodige plezier. Heel kritisch wordt het allemaal niet, hoewel Spurlock soms aanzet voor een 'am I selling out or buying in' overdenking, maar ik heb me er prima mee vermaakt.

Ruime 3*.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

avatar van Chainsaw
De stijl van Spurlock bevalt me wel. Net als bij Super Size Me draait hij ook hier een complete documentaire over een, voor iedereen, welbekend feit, simpelweg door er op komische wijze mee te spelen. En dat gaat hem wederom goed af. Hij snijdt een leuk onderwerp aan en weet ook opnieuw om de juiste mensen te pakken te krijgen om te spreken. Opnieuw hoef je hier niet aan te kloppen voor een vernieuwende boodschap of een verrassend moraaltje, het is vanaf minuut 1 duidelijk wat Spurlock de rest van de film gaat vertellen. Verder helpt het dat Spurlock zelf een sympathiek hoofdpersonage is. Zo'n pitch voor zo'n reclame aan een tafel met mensen die zichzelf net iets te serieus nemen, blijft erg geestig. Zo is deze hele documentaire lekker luchtig en vlot, mede dankzij de uitstekende montage. Wel jammer van het nogal matige camerawerk.

3,5 sterren.

avatar van Mr. Chiel
De film was beter dan de POM die we na afloop kregen; niet te drinken dat spul! Erg vermaakt met deze docu. Het camerawerk (vooral in het begin) was wel behoorlijk storend... *3,5

Vind POM wel erg lekker eigenlijk , maar veelt e duur.

avatar van witboek
Interessant he

avatar van MovieHolic
Haha wat een geweldig idee!! Echt geniaal in elkaar gezet! En boven alles erg verhelderend!
Dikke aanrader!!

Er wordt op een hele verfrissende en luchtige manier uiteengezet hoe de reclame industrie werkt. Ze hangen hier verder geen waarde oordeel aan. Het is gewoon zoals het is. Die toon bevalt me wel. Als je bedenkt hoe verknipt de reclame wereld soms kan zijn vind ik het knap hoe ze dit zonder enige zwaarmoedigheid/alarmering weten te vertellen, in tegenstelling tot veel andere documentaires waar ze je een moraal door de strot willen duwen. In plaats daarvan wordt het aan de kijker overgelaten zijn/haar oordeel te geven hierover. Het was zeker de moeite waard om te kijken!

avatar van Aazhyd
Leuke, luchtige documentaire met een geniale opzet (laat de reclame betalen voor een kritische blik op reclame). Het blijft door die opzet helaas wel vaak een "making of" film met wat weinig diepgang.

avatar van Demeter
Ben het eens met voorgaande positieve reacties. Ook grappig dat het helemaal niet storend is dat je gedurende de documentaire allerlei reclame voor je kiezen krijgt, want je hebt even daarvoor gezien hoe diezelfde reclame tot stand kwam. Een film over productplacement die tot stand is gekomen dankzij dezelfde productplacement als waar de film over gaat.

Goeie documentaire waarin een film gemaakt wordt die volledig van sluikreclame en product placement aan elkaar hangt. Een origineel idee en op een leuke, en vaak grappige manier uitgevoerd. Er worden veel vragen gesteld zoals hoe ver de invloed van de sponsor gaat e.d., maar echt diep wordt hier verder niet op ingegaan. Wel is duidelijk dat een wereld zonder reclame niet mogelijk is, aangezien alles om geld draait (ook al is in Sao Paolo buitenreclame bij de wet verboden).

De documentaire gaat over reclame in de film. Het plan wordt opgevat om een film te gaan maken die geheel en al uit reclames bestaat. Vervolgens wordt jan en alleman benaderd om zoiets te realiseren. Onderwijl worden allerlei facetten van reclame en haar wereld besproken en getoond.
Manipulatie is bv een onderwerp wat uitgeplozen kan worden, ook de aanwezigheid van reclame in alle media en niet uitsluitend in film.
De beelden van Sao Paolo zonder enige reclame op de gevels zagen er ultra rustig voor de ogen en dus erg verfrissend uit. En het kan dus wel, zonder al die schreeuwerige zooi.

Op zich is dit een informatief en grappig uitgevoerd project. De makers hebben er duidelijk lol in en dat is aanstekelijk. Dit is tevens als experiment te beschouwen, 'hoe veel reclame past er in één film' en is ook boeiend op diverse punten.

Leuk, maar we weten dit ook al heel lang

avatar van K. V.
'k vond het wel eens een interessante documentaire om gezien te hebben. Niet zo onthutsend als z'n andere documentaire (Super Size Me), maar het werd wel leuk gebracht. 'k heb toch wel een aantal keren moeten lachen. De film is niet echt belerend, maar heeft toch wel een boodschap.
Leuk om eens mee te pikken als ze hem eens op tv uitzenden.

avatar van Roger Thornhill
Aardig, met een niet erg verrassende boodschap en ook zonder al te veel diepgang, dus om nou te zeggen dat ik na afloop wat wijzer was geworden of wat minder illusies over Hollywood en product placement had gekregen, nou nee -- hoogstens over Brett Ratner: "Artistic integrity... whatever!" Maar het is allemaal erg leuk uitgewerkt (dat WC-blok!).

avatar van Koen87
Juist doordat de docu niet scherp is wordt hij hierdoor wel scherp. De paradox die hem zit in de docu als marketingtool an sich word vrij goed uitgebeeld, Dit zorgt er alleen niet voor dat het een erg boeiend geheel is.

avatar van Zeriel
Leuk idee, maar beetje slappe film. Mist venijn, geeft nauwelijks inzicht in het wereldje en is ook niet echt grappig, plus gewoon veels te lang. Een half uurtje uit dit materiaal was wel aardig geweest.

avatar van Vinokourov
Geinige documentaire van Morgan Spurlock. Je weet wel, dat is die gast die een aantal jaren van zijn levensverwachting naar beneden vrat door zich een maand lang vol te stampen met fasfood. Deze keer probeert ie zijn eigen film te financieren door bij bedrijven op bezoek te gaan en te vragen of ze zijn film willen sponsoren. Het gevolg is dat Spurlock meerdere malen in beeld wordt gebracht in een Mini, bij Sheetz de benzine tankt al dan niet met een flesje POM (een of andere granaatappelsapje) in zijn handen.

Zonder een belerende toon vertelt Spurlock op een droge manier hoe de reclamewereld geïnfiltreerd is in Hollywood. Het is aan de kijker om zich daarover op te winden of al die opzichtige productplacement maar als een gegeven te beschouwen. Vond de docu zelf in ieder geval best okee allemaal.

avatar van moviemafketel
Heerlijke docu die ons een goed kijkje in de keuken van sluikreclame geeft. Alles wordt op een luchtige en duidelijke manier uitgelegd. Spurlock blijft objectief en laat de kijker er het zijne van denken. Wat mij betreft blijft het grootste gevaar dat een sponsor uiteindelijk het grootste deel van een script gaat bepalen, maar gelukkig zijn we nog niet zo ver. Heb er in ieder geval van genoten. Keek prettig weg.

avatar van the new guy
Hele vermakelijke docu van Spurlock, alweer! De man heeft een bepaalde manier van interviewen gevonden waarin alles gevraagd kan worden zonder de gebruikelijke Amerikaanse plaatsvervangende schaamte. Het idee is fantastisch, de uitvoering prima. Ik mis op het einde echter een soort van alles samenvattende conclusie of opsomming.