• 11.252 nieuwsartikelen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Christophe Van Rompaey

Met onder meer: Emma Levie, Niels Gomperts en Jeroen Willems

IMDb beoordeling: 6,4 (592)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 16 februari 2012

Plot Lena

Lena is het verhaal van een stevig adolescent meisje van Poolse afkomst, inwonend bij haar instabiele moeder. Eigenlijk is ze het gelukkigst als ze aan line-dancing doet. Al dansend vergeet ze haar thuissituatie, dromend van een eigen huis en een leuke vriend. Maar jongens willen haar eerder voor de seks dan voor de liefde. Zodra Lena verkering krijgt met de populaire Daan, lijkt haar droom alsnog werkelijkheid te worden. Het meisje krijgt echter niet alleen te maken met de dubieuze praktijken van haar grote liefde...

avatar van Sopherian

Sopherian

Vond het een geweldige film! deed me een beetje denken aan mijn eigen verleden.

Erg diepgaande film.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Dramatisch portret over een goedhartig dik lief meisje, met uitstekende acteerprestaties. De (licht) erotische scènes maakt het verhaal juist krachtiger en realistischer. Ik kon mij daar in in ieder geval niet aan storen.

Een welverdiende;

*3.5

avatar van nightbreed

nightbreed

Matig script, slecht acteerwerk. Vooral die 'Daan' bakte er helemaal niets van. De relatie tussen de popi Daan en Lena was ook erg onwaarschijnlijk.

scorsese

Goeie film over een mollige tiener van Poolse afkomst, met een onprettige thuissituatie. Een boeiend en goed uitgewerkt hoofdpersonage die ook goed, en vooral moedig, wordt neergezet door Emma Levie. De relatie die ze krijgt is wat ongeloofwaardig en vooral ook tegen het einde worden de ontwikkelingen dat ook. Desalniettemin een goeie film die over de volle lengte onderhoudend blijft.

avatar van missl

missl

Matig. Het acteren van Lena vond ik bij vlagen erg slecht. Het verhaal begint redelijk sterk maar valt dan naar het einde toe in een verhaal vol ongeloof.

avatar van Dh PING

Dh PING

Kwalitatief slechte film. Ten eerste lijkt het verhaal uit de eerste de beste soap te komen: zelden zo'n flauw onzin verhaal gezien. Het personage, Lena, is slecht uitgewerkt en alle andere personages hebben gewoon niks in zich qua charisma of emotie. Bij het einde voelde het alsof ik voor geen reden een film had gekeken --> en dit wil je niet lijkt me. De seks-scènes proberen shockerend over te komen, maar voelde gewoon onnodig en vaag. Ook visueel is het tien keer niks: het is allemaal maar kaal en slecht aangekleed. Dit werkt denk ik veel meer als een soort soap voor meisjes die om 20:00 lekker cliché troep op de buis willen zien. Nee, Lena is gewoon helemaal niks.

avatar van rolfgizmo

rolfgizmo

Goed !!!!!

avatar van Movsin

Movsin

Emma Levie is wel goed in de rol van de niet zo attractieve tiener die snakt naar echte genegenheid en een beter leven, hoe eenvoudig ook.

Helaas is het verhaal op enkele punten onwaarschijnlijk of onverenigbaar met andere situaties (bijv. de goedbedoelde ambitie van Lena tegenover haar slaafse gewilligheid met jongens) en zijn bepaalde relaties onvoldoende uiteengezet (het waarom van de houding van Lena tov haar moeder, bijvoorbeeld).

Toch een lovenswaardige prent en eigenlijk behoorlijk rauw en realistisch.

Robi

Helaas een nogal erg wisselende film. Hij begint heel matig. Ook de hoofdpersoon lijkt eigenlijk maar heel matig te acteren. Maar vervolgens bouwt de film heel erg mooi op. En dan klopt het acteren toch eigenlijk wel erg goed. Maar het laatste deel krijgt de film ineens weer een hele andere wending, en die doet afbreuk aan wat er eerst zo zorgvuldig mooi was opgebouwd. Het einde is dan weer schokkend, maar zeker niet bevredigend. Al met al, heel erg jammer want dit had zo maar een topfilm kunnen zijn. Een juweeltje.

Leuk om de wereld van het line-dansen weer eens te zien. Daar heb ik zelf namelijk heel veel jaren geleden ook eens aan mogen proeven. Bij mij was dit zeker weten een éénmalige gebeurtenis, maar wel een bijzondere beleving waar ik bij deze film weer eens leuk aan herinnerd werd. En verder vond ik de rol van Rifka Lodeizen heel bijzonder. Ik vind dat echt een hele goede actrice, maar wat is er met haar gebeurd dat ze in deze film maar een onnozel, ver onder haar niveau, bijrolletje had?

avatar van ILDIB

ILDIB

Beetje de nederlandse precious icm 12 steden 13 ongelukken qua beeld en geluid.

Vrolijk wordt je er niet van. Lena speelt goed. Dan als een natte krant. In penoza bakt ie er ook al niks van. Tikkie lang.

Robi

Gisteren was de film op tv en heb ik hem nog eens bekeken. Ik kan nog steeds wel achter mijn vorige bericht staan. De eerste helft is het meest boeiend als de relatie tussen Lena en Daan opbouwt. Tot aan het moment dat ze ontdekt van de criminele activiteiten van Daan. Daar had de film eigenlijk op door moeten borduren. Nu krijg je ineens een plotwending en gaat de vader van Daan ook een belangrijke rol spelen in de relatie. En dat maakt de film vooral onevenwichtig en rommelig. Het verhaal komt dan niet meer echt van de grond. Bovendien worden de problemen van Daan ook lekker makkelijk en ongeloofwaardig weggemoffeld. Verder viel me deze keer op dat de relatie tussen Lena en haar Poolse moeder eigenlijk ook een dubieus item in de film is. Lena die perfect Nederlands spreekt en een erg Nederlandse uitstraling heeft. Terwijl moeder alleen maar Pools praat en over de achtergrond van die relatie wordt heel vaag gedaan. Dat slaat eigenlijk allemaal nergens op, en heeft ook niets met de hoofdlijn van de film te maken. Nu lijkt het meer alsof de Poolse actrice bevriend is met de regisseur en daarom ook een rol kreeg in de film. Ook al was ze daar helemaal niet geschikt voor en is het verhaal daar dus maar op aangepast.
Kortom mijn waardering voor de film wat omlaag bijgesteld al blijft het wel een lekkere film om naar te kijken en blijft het eind voor mij ook te overdreven overkomen.

mystica schreef:

Zware film vanwege het dieperliggende psychodrama dat er in uit gespeeld wordt. Lena als het meisje wat thuis emotioneel verwaarloosd wordt door haar moeder. Vader ontbreekt en verder krijgt ze weinig persoonlijke aandacht van wie dan ook. Dat maakt dat ze neukt om de aandacht, om begeerd te worden, aantrekkelijk gevonden te worden totdat ze Daan ontmoet en werkelijk een relatie aan gaat met alle problemen vandien. Daan blijkt net zo'n zwak karakter te hebben als zijn vader want ook hij gaat telkens door de knieën als het gaat om fout gedrag. Daan heeft ook moeten leven met emotionele verwaarlozing en een ontbrekende moeder dus logisch dat de twee zich tot elkaar aangetrokken voelen en een klik hebben.

Helaas voor beiden is zo'n basis gedoemd te mislukken en kent de relatie weinig stabiliteit wat ook begrijpelijk is gezien de omstandigheden. Beiden hebben weinig liefde gekend en buiten de seks delen ze niet zo veel volgens mij. Tot overmaat ramp gaat alles fout.. en trekt Lena het spoor van verwoesting door in haar leven door relaties continu op het spel te zetten doordat ze enkel bezig is te overleven in de liefde arme omgeving.

Ik heb wel te doen met het meisje. Goede acteerprestatie van debutante Emma Levie.

Dit is ongetwijfeld wat de maker voor ogen had met de film, maar naar mijn mening is dat heel slecht uit de verf gekomen. Wel erg jammer.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Jeroen Willems (overleden)...

en ook een bekende actrice Lisa Smit (Dokter Deen)...

Schokkende beeld (camerabeweging)...

Geen breedbeeld aanwezig, alleen 4:3...

Goede kwaliteit HD...

Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

avatar van masterton

masterton

Ik vond het een film die maar nooit echt van de grond kwam, ik ervaarde geen schokkende beelden waar Decec overschreef, ligt misschien aan de goedkope TV die Decec heeft, waarschijnlijk zo'n hele oude en zware aristona !!

avatar van masterton

masterton

Movie-Addicted schreef:

Een welverdiende;

*3.5

Ik wel toen ik dat pak shag zag!

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Goed geacteerde mooie drama film!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Niets voor mij. Zonder wat af te doen aan de postieve reacties hier waar ik me nog wel in kan vinden, maar ik heb me stierlijk zitten vervelen. En ik word een beetje moe van elke keer weer dezelfde elementen in dit soort sociale drama's te moeten terugzien - en dan wordt er wat gezegd over de clichés in horrorfilms! In dit soort films zitten ze ook meer dan genoeg en Lena is daar geen uitzondering op. Saai.

avatar van Fransman

Fransman

Ik vond dit een indrukwekkende film met een prachtige rol van Emma Levie als Lena en een al even prachtige rol van de te vroeg gestorven Jeroen Willems als de vader van Daan. De film laat zien hoe het leven eruit ziet als je niet voor het geluk geboren bent. Een meisje, niet heel aantrekkelijk en met overgewicht, met een instabiele Poolse moeder die nauwelijks Nederlands spreekt en de hoer speelt, zodat je buiten op de galerij van de flat moet wachten tot je naar binnen kunt, 'vriendjes' die je alleen zien staan om hem er in te stoppen, een 'vriendin' die er op uit is om je vriendje af te pakken, ga er maar aan staan. Weinig geluk voor Lena.

Je leeft met haar mee, je wilt dat het beter met haar gaat, dat ze wat geluk heeft. Toch is dit absoluut geen sombere film. Het is fascinerend om te zien hoe ze zich staande houdt, zich steeds weer opricht en gaandeweg enige controle krijgt over haar leven. Toegegeven, niet alle onderdelen, zoals de relatie met haar Poolse moeder zijn goed uitgewerkt, en het slot, mwah, kon overtuigender. Maar toch, prachtige film.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ik ben vaak teleurgesteld in de Nederlandse cinema... Ook al komen er zo nog wel eens pareltjes uit, het blijft altijd weer in het drama-gehalte hangen. Opzich niet erg want Lena was toch wel een pareltje van een film. Subtiel, rauw, donker en op vele gebieden ijskoud.

...en liever een Nederlandse drama die je raakt dan weer zo'n schreeuwerig BN-geval. Lena begint nog wel een beetje tam, maar al snel merk je wat voor vlees je in de kuip hebt. De dans-scenes zijn om te beginnen al erg sterk neergezet en wanneer we te maken krijgen met het uitzichtloze leven van Lena worden we wel steeds dieper meegezogen in de onheilspellende sfeer waarbij je als kijker al meteen weet dat er in Lena's nabije toekomst iets fataals staat te wachten... Ook de hoopvolle ontmoeting met Daan verzacht de boel niet... en de draai is toch weer even net ietsje anders.

Wat krijgen we eigenlijk? Eerst een lange reeks romantische scenes met de barmhartige Daan en de afkeer van Lena naar haar overbezorgde Poolse moeder. Dat Daan een crimineel is en dat dat ene pistool echt niet nep is kan je je al heel snel bedenken. Echter... dat Daans onverschillige vader, tevens sterk neergezet door Jeroen Willems, voor een nogal perverse plottwist zorgt zag ik weer niet aankomen.

Het einde is lekker direct... overduidelijk om een punchline te ontlopen.

Ja, hier kon ik zeker wel wat mee.

avatar van jordorientje

jordorientje

Nee ik vond dit niks. Los van het feit dat het traag was, vond ik het in het begin nog wel te doen. Toen leek het nog enigszins interessant, maar steeds meer naar het eind toe werd het ongeloofwaardiger en bizar, waardoor ik ben afgehaakt.

Vond het in vlagen ook slecht geacteerd.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Ik houd erg van dit soort films. Psychologisch, dramatisch, maar niet oversentimenteel, met een verhaal dat mij aanspreekt. Ook deze kwam bij mij binnen. Ik vind Emma Levie erg goed acteren. Realistisch, ongekunsteld, en ze durft zich, letterijk, bloot te geven. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor Niels Gomperts. Het kostte mij geen enkele moeite om mijn aandacht erbij te houden. Ik vind het van begin tot eind een mooie, aangrijpende film. 4,5*

avatar van Eric001

Eric001

Nou ja, niet zo denderend eigenlijk.

avatar van jippie2010

jippie2010

Eric001 schreef:

Nou ja, niet zo denderend eigenlijk.

Misschien helpt het als je de film eerst afkijkt.

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

Ik heb mij vanaf het begin al afgevraagd waarom Lena de secondes telde tussen de woorden/zinnen die ze uitsprak; even hakkelig als haar danspasjes. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, dus mijn conclusie is dat Levie gewoon er-rug slecht acteerde.

De hele film was verschrikkelijk chaotisch. Van de hak-op-de-tak werden er allerlei verschillende onderwerpen aangehaald en bij elkaar gepropt, waardoor het een nogal onsamenhangend geheel is geworden.

Tenenkrommend slecht.

avatar van mrklm

mrklm

Lena [Emma Levie] is een seksueel actieve tiener die echter nog nooit verliefd is geweest. Een one night stand met Daan [Niels Gomperts] resulteert tot Lena’s verrassing in een wat een serieuze relatie lijkt te worden. Al snel nodigt Daan haar uit om bij hem in te trekken, tot groot verdrient van haar Poolse moeder [Agata Buzek]. Daans vader Tom [Jeroen Willems] maakt de situatie er niet gemakkelijk op in dit vage tienerdrama waarin scenarist De Jong vergeten is haar personages uit te diepen waardoor de opeenvolging aan vreemde situaties en onbegrijpelijke besluiten de aandacht al gauw doen verslappen. Noch Van Rompaey noch de cast lijkt er iets van te snappen. Hoe moeten wij dat dan doen?

avatar van Eric001

Eric001

jippie2010 schreef:

Misschien helpt het als je de film eerst afkijkt.

Ik heb hem deze film afgekeken hoor, het verhaal was niet slecht maar de film kon mij niet boeien. Ik beoordeelde hem op het moment dat ik vond dat de afloop deze mening niet meer zou moeten veranderen.

avatar van wvernooij

wvernooij

De meningen zijn verdeeld hier. Ik vond het weinig soeps..

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Lena is een interessante coming of age film van een tienermeisje dat worstelt met haar seksualiteit, maar eigen vooral hunkert naar liefde en erkenning. Dat ze een maatje meer heeft, lijkt vooral een probleem te zijn voor haar omgeving al vermoed ik dat ze daar inwendig ook wel zwaar aan tilt. Dit laatste wordt echter niet aangehaald in de film zelf.

Aan experimenteren echter geen gebrek. Alleen die duurzame relatie ontbrak wat totdat Daan op de proppen komt. Een mysterieuze jongen met een aantal geheimen zo blijkt, al was dit niet zo verrassend te noemen. Toch had ik steeds de idee dat zijn liefde oprecht was.

Zijzelf ligt vooral met zichzelf in de knoei en de erg afstandelijke relatie met haar moeder en de afwezigheid van haar vader speelt haar meer parten dan dat ze zelf wil toegeven. Jammer dat de film naar het einde toe evolueert naar weinig gemotiveerde of verklarende vrijscènes met de "schoonvader". Ik zag er geen reden toe waarom ze dat zou doen. Haar slotakkoord daarentegen valt dan wel weer te verklaren, maar is nogal drastisch natuurlijk.

Degelijke film met een goede performance van Emma Levie. Niet het plot dat ik naarmate de film vorderde voor ogen had, maar voor de rest prima zonder echt hoge te toppen te scheren.

avatar van MissT

MissT

Hoe zeg ik op een respectvolle manier dat ik deze film een bespottelijk verhaal vind, met onwaarschijnlijke relaties en een geforceerd dramatisch eind? En alles op die grauwe, humorloze manier die veel arthouse films kenmerken.. bah, zonde van m'n tijd.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Ongelooflijk sterke film! De ontreddering en de eenzaamheid druipt van Lena af. Absolute aanrader!

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Mooie film met prachtig acterende Emma Levie. Van een onzeker meisje zie je haar steeds zelfverzekerder worden. In het begin bespelen de mannen haar en uiteindelijk zijn de rollen omgedraaid. Het enige waar ik me aan stoorde was de 3:4 beeldverhouding. Aangezien iedereen een breedbeeld heeft zie ik daarvan niet de meerwaarde, of het moet wel zijn dat men dat doet om het geheel artistieker te maken. 3,5☆