ad

Geregisseerd door: Kwon-taek Im

Met onder meer: Hyo-jeong Lee

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Over Chunhyangdyun

Mong-Ryong, de zoon van de gouverneur van Namwon, wordt hals over kop verliefd op Chunhyang, de dochter van een gedistingeerde courtisane. Ondanks het verschil in sociale status groeit de liefde tussen de twee met de dag. Wanneer Mong-Ryong naar Seoel wordt gestuurd, belooft hij Chunhyang dat zij zijn vrouw zal worden zodra hij zijn examens voor hofambtenaar achter de rug heeft. Dan wil gouverneur Byun, die de schoonheid van Chunhyang ter ore is gekomen, dat zij zijn courtisane wordt.

avatar van pjotr

pjotr

Chunhyang is in een zeer origineel jasje gegoten : de film is een soort raamvertelling - de hele film wordt als het ware voorgedragen in een theatervorm waarbij de uitvoerende het verhaal uitbeeld ( / vertelt) door middel van een lyrische middenrifzang. Deze persoon zie je in sommige scenes daadwerkelijk op het podium zijn stuk uitvoeren voor een overvolle zaal.

Maar voor het overgrote deel volg je het verhaal van Chungyang en Mongryong waarbij je alleen het "gezang" van de "theaterman" hoort.

Deze combinatie doet het erg goed - met name omdat er extra informatie in de zang wordt verschaft over wat je nu werkelijk ziet ...

Verder ziet de hele film er werkelijk schitterend uit - alleen hadden er wat mij betreft wel wat meer plotwendingen in het verhaal mogen zitten...

avatar van FisherKing

FisherKing

pjotr schreef:

waarbij je alleen het "gezang" van de "theaterman" hoort.

Het is toch geen musical he ?

avatar van pjotr

pjotr

Nee ...absoluut niet.

Het zingen/voordragen wat je hoort is grotendeels een soort voice-over - zonder onderbrekingen voor liedjes....

Verder wordt er 'gewoon' in geacteerd

avatar van IamBernie

IamBernie

I loved it!!

avatar van CinemAvanti.nl

CinemAvanti.nl

Chunhyang speelt zich af aan het einde van de 18e eeuw en vertelt het verhaal van Mongryong (Cho Seung Woo), de knappe gouverneurszoon die verliefd wordt op de bloedmooie Chunhyang (Lee Hyo Jung), dochter van een voormalige courtisane. De twee geliefden trouwen in het geheim maar lang duurt hun geluk niet want Mongryong moet zijn vader naar het koninklijke hof vergezellen en er zijn studies vervolgen. Dramatische ontwikkelingen volgen...

Het verhaal is niet heel erg origineel maar de uitvoering is dat zeker wel. De film opent namelijk met een Pansori zanger die in een hedendaags theater het verhaal van Chunhyang vertelt. Het pansori is een soort artistieke opera die zich ontwikkelde in het Zuidoosten van Korea tijdens de achttiende eeuw, gebracht door een solozanger en begeleid door een puk-speler (dubbele trom). De zanger vertelt bekende madangs (verhalen) waarbij zang en woorden met gebarentaal worden gecombineerd.

Tijdens de film is de Pansori zanger zeer regelmatig te horen met zijn traditionele, dramatische zang zoals dat normaal wel eens met een voice-over gebeurt. Dit geeft de film een hele aparte, unieke sfeer en versterkt de dramatische gebeurtenissen heel erg effectief. Af en toe wordt er teruggeblikt (of eigenlijk vooruit) naar het theater waarin het publiek ook zichtbaar enthousiast en ontroerd reageert op het verhaal van de Pansori.

Chunhyang is een indrukwekkende film, niet zozeer door het verhaal maar vooral door de uitvoering. Niet dat het verhaal saai is want ook dat heeft me tot het eind kunnen boeien maar vooral de combinatie van de prachtige beelden en de traditionele, dramatische Pansori zang zorgt ervoor dat deze film een diepe indruk achter laat.

avatar van film-gek

film-gek

Dit vind ik nou echt een mooie unieke film doordat het verhaal op momenten door zang verteld wordt en je beelden te zien krijgt van de persoon die het vertelt aan het publiek.

BBarbie

Meest recente verfilming van de aloude pansori (muzikale vertelling) over de lotgevallen van de legendarische gisaengdochter Chun Hyang. Op zich is de inhoud van het eeuwenoude volksverhaal niet erg verrassend, maar het is niettemin een boeiend drama over deugdzaamheid, trouw en verzet tegen onderdrukking. De vormgeving (een pansori) maakt het tot een verrassende kijkervaring. Het was mij bijzonder aangenaam.

avatar van beavis

beavis

• 11984 stemmen

ai, de Nederlandse dvd uitgave heeft de film in een verkeerde aspect ratio en dan nog cropped ook. Heb deze wel in bezit, maar heb ondertussen een mooie widescreen versie van 136 minuten gekeken, iets anders doet een film als dit onrecht aan.