Trouble with the Curve (2012)

Drama / Sport

geregisseerd door Robert Lorenz
met Clint Eastwood, Amy Adams en Justin Timberlake

Het verhaal richt zich op Gus, een oude scout voor de Atlanta Braves met gezichtsproblemen. Zijn dochter Mickey aanvaardt tegen haar zin om zijn ogen te zijn op een cruciale rekruteringsmissie. Ze worden bijgestaan door Johnny, een scout van een rivaliserend team, die altijd erg loyaal ten opzichte van Gus is geweest.

avatar van cordiacovens
Ik heb wat troubles met trouble with te curve,

Het is eigenlijk gewoon een standaard romcom met Clint die loopt te grommen en moderne technologie niks vind. Er zitten wat leuke stukjes tussen maar het is zo Cliché dat et echt niet goed is.

avatar van John Lee Hooker
Ik dacht dat dit over honkbal zou gaan. Blijkt het een vermoeiende toestand te zijn waarin de dochter van een oude coach veel te veel speelduur in beslag neemt. Emotionele problemen en uiteraard een relatie met Justin Timberlake met wie ze ook nog eens een achterlijke dans uitvoerd. Ze waren trouwens opvallend nuchter toen ze na al die glazen alcohol over straat liepen. Ze vind per toeval een pitcher (ergens op een grasveldje) die de beste slagman weet af te troeven, yeah right. Eastwood is nog altijd een baas maar deze prent heeft niet zoveel te vertellen.

Na een lange reeks schitterende, wonderschone producties van Clint Eastwood, zowel als regisseur en als acteur, is dit een regelrechte afknapper. Zowel op het gebied van regie, draaiboek (oudbakken) en spel, een voorspelbaar, vermoeiend, vlak, cliché- en middelmatig vehikel van een familiedrama, zonder fantasie en diepgang (wel met kitsch), waarbij iedere overtuigingskracht ontbreekt en geen enkele inspiratiebron te bespeuren valt.

avatar van tukkerstein
Nooit echt slecht, de romance is aardig en het is een leuke blik op het scoutingwereldje achter het honkbal. Amy adams en Timberlake zijn aardig, Eastwood is gewoon vervelend als aftakelende oude lul, hij wordt gewoon getypecast op die rol tegenwoordig. Niet erg boeiend verder.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vrij saai en eentonig, helaas. En dat vind ik best jammer, want aan Eastwood lag het niet. De man blijft geweldig acteren, al begint zijn typetje van norse, chagrijnige, ouwe zeur de laatste jaren wel wat te storen. Maar ik vind het al erg mooi dat we hem nog af en toe in een film zien. Eastwood is toch wel 1 van mijn favoriete acteurs. Maar terug naar de film, die vrij voorspelbaar is. Vader en dochter hebben een moeizame relatie, pa takelt af, pa ziet zijn fouten in, blabla. Verwacht er dus niet al te veel van. En op zich is een wat voorspelbaar plot niet zo erg, maar de film duurt gewoon bijna 2 uur, waar veel te weinig interessante momenten in zitten. Baseball is ook trouwens niet een sport waar ik enige interesse in heb. Sowieso heb ik eigenlijk niks met die typische Amerikaanse sporten. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, want ik heb genoeg basketball of rugby films gezien die wel wisten te boeien.

Heerlijke cast en zelfs Justin Timberlake was meer dan OK in dit geslaagde drama over een norse, chagrijnige man die nog steeds de touch heeft. Amy Adams zag er hier erg mooi uit en ik had niet gedacht dat ze al naar 40 gaat. Verder nog rollen van John Goodman, Robert Patrick en Ed Lauter.

avatar van RooieBloemkool
Goede film, alleen de gelijkenis van de rol van Eastwoord met zijn rol in Gran Torino is te groot. Het lijkt hierdoor een beetje of Eastwoord op de automatische piloot speelt.

avatar van james_cameron
Aangenaam filmpje, maar wel wat aan de voorspelbare en oppervlakkige kant. Het onderwerp, honkbal, boeit mij absoluut niet, maar dat is gelukkig niet echt een belemmering. Het draait voornamelijk om de personages, en die zijn redelijk goed getroffen. Eastwood is zijn gewoonlijke norse zelf, dat trucje kennen we nu wel, maar Amy Adams als zijn dochter en Justin Timberlake als een collega zijn sympathiek. De plot draait ook grotendeels om hen, zodat de film uiteindelijk meer is dan een bloemlezing uit eerdere rollen van Clint.

avatar van blurp194
Eastwood is zijn gewoonlijke norse zelf. (james_cameron)

Ik ken zijn rol van egocentrische hatelijke oude man nu wel. (Straatbord)

Helemaal mee eens. Maar toch. Zat even in Clint's lijstje films te kijken, en ja, er is onmiskenbaar een grote overeenkomst met wat hij hier doet en de rol die hij in Gran Torino speelde. Maar met Million Dollar Baby is het verschil al een heel stuk groter. De films daarvoor staan me even niet heel scherp voor de geest - vast wel gezien indertijd. Maar da's dan ook alweer 10 jaar en langer geleden. Dus is dat stereotiep nou eigenlijk wel terecht, vraag ik me dan af - dat Clint altijd een narrige ouwe knar met een gouwen hartje speelt. Of komt het misschien doordat hij het zo volledig overtuigend doet dat je haast vergeet dat hij ooit wel eens wat anders speelde...

En als je dan door zijn lijstje films heenkijkt. Wat een lijst. Ik geloof dat ik ze zo ongeveer allemaal wel gezien heb, en - met een paar uitzonderingen in de laatste twintig jaar - weet ik ze ook allemaal nog na te vertellen, en heb ik de beelden ervan nog in m'n hoofd, tot 1960 terug. Ik vraag me even af of er wel een andere acteur is die op die ladder hoger uitkomt. Niet alleen dat hij behoorlijk consequent goed speelt, maar ook nog eens dat hij het ongrijpbare talent heeft om in de goeie films terecht te komen.

Dan mag je de man wel vergeven dat deze film misschien niet de kroon op zijn carriere meer wordt, maar meer een gemiddelde sentimentele ouwe-mannenfilm zal blijven - waarvan ik me dan wel afvraag of ik van deze over een jaar of twintig het plot nog kan navertellen, en de beelden nog in m'n hoofd heb. Toch is het zeker geen slechte film. Wel wat erg simpel en voorspelbaar. Best fijn, eigenlijk. Fijn simpel, dat de ouwe knar natuurlijk toch aan het langste eindje trekt. Fijn simpel, de tegenstelling tussen de holle carriere najagen of haar hart volgen. Fijn simpel, de manier waarop Clint's personage zijn norse zwijgen doorbreekt als hij voor het blok gezet wordt. Fijn simpel, zoals het verhaal daarbij ondersteunt en een sentimenteel zoetige achtergrond biedt.

Het echte leven is niet zo simpel. Of toch wel?

Amy Adams scoort bij mij doorgaans veel minder goed. Maar ze doet het hier prima - overtuigend als het carrièretrutje. De match met Justin Timberlake lijkt wat gezocht, dat dan weer wel - maar dat kan wel aan mij liggen. Justin Timberlake doet het overigens heel goed, hij heeft dan wel ietwat een bijrolletje, maar wel heel goed gedaan - en veel beter gespeeld dan bijvoorbeeld John Goodman, die echt - net als waarvan we Clint verdenken - altijd hetzelfde speelt. Hij wel.

avatar van Spetie
Jammer dat het scenario zo slap, clichérijk en voorspelbaar is, want qua acteurs zit het op zich wel goed. Qua scenario is het wat ouderwets, zeker als je Moneyball hebt gezien, waaruit blijkt dat het er tegenwoordig toch anders aan toe gaat in de baseball wereld qua scouting.

Eastwood speelt weer eens een oude, norse man, die met zijn oneliners, soms nog voor wat humor weet te zorgen. Het is geen bijzondere rol, maar wordt nochtans goed neergezet. Amy Adams vind ik echter het sterkst als zijn dochter. Timberlake is aardig, maar niet echt bijzonder qua personage. Qua personages gaat men hier ook nogal de mist in. De jongen die ze scouten is nogal vervelend, evenals Matthew Liliard, die iemand speelt die tegen Eastwood is. Het is ook niet zo moeilijk te raden hoe dat zal aflopen met hen.

Verder is het vooral erg zoetsappig en lijkt het allemaal wat achterhaald. Ik vind het stiekem toch bijzonder jammer, als straks blijkt dat dit Eastwood zijn laatste acteerrol is. Zijn rol in Gran Torino was echt een perfecte afsluiter. Dit geeft als geheel toch een klein beetje een vieze nasmaak.

avatar van Captain Pervert
Captain Pervert schreef:
Tsja. Baseball.

Voor mijn gevoel zijn eind jaren 80, begin jaren 90 enorm veel sportfilms gemaakt in de USA. En uiteraard niet over tennis of voetbal (door Amerikanen bijna spottend soccer genoemd), maar uitsluitend over Amerikaanse sporten zoals Nascar, baseball, ijshockey en vooral: American football. Sommige heb ik gekeken. Days of Thunder is voor iedereen leuk, of je nou van Nascar houdt of niet. Maar de meeste liet ik links liggen.

En nu komt Clint, 1 van mijn 5 favoriete acteurs aller tijden, met een baseball film. Op zijn ouwe dag. Op een ander forum zei iemand: Gran Torino had voor Eastwood moeten zijn wat The Shootist voor John Wayne was. Letterlijk zijn laatste film en eentje waarin hij nog een stervende man speelt ook. Kan het mooier?

De afgelopen 20 jaar zijn ook de door Clint geregisseerde films niet onverdienstelijk. En, soms zelfs voorzien van een gevoelig thema of gewaagde boodschap. Of het nou ging om het laten zien van menselijke Japanners op Iwo Jima, of kindermisbruik, of morele dilemma's over euthenasie. Clint maakte er een film over.

En dan komt zo'n voorspelbaar niemendalletje als dit. Nou Clint, steek het in je reet, ik wacht wel tot je 90 bent en met Dirty Harry 6 komt. Want deze prutfilm over een sport die me niet boeit, dat kan toch onmogelijk een waardig afscheid van Clint als acteur zijn.

(Overigens wel respect dat hij op zijn ouwe dag nog hard werkt, duidelijk wel liefde voor zijn vak. Cultheld Sean Connery ging op zijn 70e met pensioen. De denten waren binnen, fuck de filmwereld. Klojo.)

P.S.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze film erg succesvol wordt in de bios buiten Amerika. Of je moet al diehard fan zijn van Clint of van baseball. Of je moet al zo'n Pathe unlimited pasje hebben en je hebt alle andere films al gezien.

Goed, ik heb hem toch maar gekeken. In het vliegtuig. Nadat ik al 3 andere films had gekeken.

En het is geen slechte film, maar hij weet ook nergens te verrassen. Dat is wel jammer. Maar wat je ziet, is degelijk. Clint is weer een oude brompot. Timberlake acteert niet slecht. Het verhaal is oké. Leuk rolletje van Goodman en aardige bijrol van Robert Patrick.

Maar ik hoop dat Clint nog betere dingen gaat maken want hiermee wil ik hem niet herinneren als de beste man heengaat.

3 sterren

avatar van NERD
Begin de laatste tijd steeds groter fan te worden van Clint Eastwood als acteur. Op zich wel opmerkelijk dat ik nu pas fan wordt van een acteur die al 65 jaar in films speelt. Hij speelt de oude man (die hij is) gewoon erg erg goed. Gran Torino was een topfilm, ook in deze film is hij weer erg goed als norse oude kerel. Geen veelzijdig acteur, maar top in dit soort rollen. Verder een goede film met een lekkere feel. 3,5 sterren.

avatar van ikkegoemikke
What are you all staring at? I'm not a pole dancer.

Clint Eastwood (Gus) op zijn best als baseball-scout. Een oude humeurige mopperkont die ,zo lijkt het,alleen oog heeft voor baseball. Met het ouder worden , gaat zijn zicht drastisch achteruit en vraagt zijn beste vriend (leuke bijrol van John Goodman) aan Gus's dochter om haar vader bij te staan. De nieuwe generatie in de club waar Gus onder contract ligt proberen hem aan de kant te schuiven. Matthew Lillard speelt natuurlijk de rol van het irritant betwetertje. Ik weet niet hoe het komt, maar die vent heeft gewoon de uitstraling om zo'n vervelend ettertje neer te zetten

Ondanks de enorme clichés en opeenstapeling van voorspelbare verlopen, heeft deze film mijn aandach tot het einde kunnen vasthouden en vond ik het een aangename film om naar te kijken. De slechte vader-dochter relatie, wat eigenlijk het hoofdonderwerp is in deze film, komt natuurlijk picobello in orde op het einde, de betweterige nerd wordt vanzelfsprekend op zijn plaats gezet en de laan uitgestuurd, de advocaat die zich slinks in de plaats gewrongen heeft van de dochter om een baanbrekende zaak te leiden maakt er natuurlijk een soepje van en de dochter vindt haar prins op het witte paardje ook in de loop van het verhaal. Zo voorspelbaar, maar voor één keer niet storend voor mij.

Misschien een teken van mijn goede smaak, maar ik had pas op het einde door , dat de andere scout Justin Timberlake was Al bij al vond ik hem toch een puike prestatie leveren hier en eventjes kwam het woord "acteertalentje" in me naar boven. In ieder geval was hij hier meer overtuigend dan in "In Time" en is hij sowieso meer te pruimen dan 50Cent in whatever film. Amy Adams vertolkte de rol van tienerdochter ,die meer baseball kennis in zich heeft dan het zo zou lijken , prima en is dan ook nog eens leuk om naar te kijken. En Robert Patrick heeft de eer om de meest bevredigende actie in de hele film te vertolken nl. de gluiperige Philip ontslaan.

Al met al, een mooi onderhoudend romantisch drama.

Mooie film met een tamelijk sjabloonachtige ontwikkeling van het verhaal. Na een rustig begin, krijgt de film in het tweede deel wat meer venijn en meer vlees om de botten. De tweede helft zorgt ervoor dat mijn waardering uiteindelijk op 4* uitkomt. Sommige zaken zie je ver van tevoren aankomen. Wanneer de pindaverkoper tijdens de training een zakje pinda’s snoeihard en haarzuiver aangooit, weet je dat die jongen verderop in het verhaal nog een rol van betekenis gaat spelen.
Clint Eastwood speelt gewoon zoals we hem uit meerdere films kennen, al begint met het klimmen der jaren de neiging tot schmieren wel enigszins toe te nemen. Ook Amy Adams zet –inclusief haar altijd innemende uitstraling– een hele mooie rol neer. Na een wat aarzelende start in wat minder bekende films begint zij zich langzaam maar zeker te ontwikkelen tot een van de betere actrices van de Amerika, die tegenwoordig regelmatig in topproducties te zien is. Gelukkig maar.

avatar van Decec
Een mooie drama/sport film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk oud bekende acteur Clint Eastwood (leeftijd 84 jaar)...
En ook nog meer bekende acteurs Ed Lauter (overleden), Matthew Lillard
en John Goodman...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid
(Dolby Digital 5.1)...

Au. Het laatste kwartier is zeker een hele ster aftrek, wat een verschrikkelijk overbodige en ongelofelijk clichématige samenloop van dingen. Je zou je voor minder al schamen.

Daarvoor is de film toch ook al moeizaam. Het gegeven van vader en dochter is te schematisch en zwak. De honkbal wereld komt nog het best uit de verf en daar heeft de film wel te leiden dat het een jaar ervoor veel beter werd gedaan. Clint is nog niet helemaal klaar geloof, want dit zou een ernstig verzwakte zwanenzang geweest zijn. Hij is overigens wel héél erg oud inmiddels. Gran Torino was beter geslaagd met zijn zelfspot.

Én: voor het eerst dat Justin Timberlake mij minder overtuigt. Ook dat nog.

Late-carrière rol voor Clint Eastwood in een film die bijlange het niveau niet haalt van bijvoorbeeld een "Gran Torino".
Voorspelbaar en amper boeiend.

Slappe film waarin Eastwood voor de zoveelste keer weer een oude mopperkont speelt. Was dan achter de camera gebleven.. Het voorspelbare verhaaltje kibbelt voort zonder dat er iets interessants gebeurt totdat ineens alles goed komt natuurlijk. Vergezocht, onlogisch (wat doe je met zo'n pa?) en saai.

Het is inderdaad een behoorlijke slappe voorspelbare film en het bevat ook nog een rollercoaster aan clichés. Het beste kun je deze film dan ook bekijken met een teiltjes erbij, voor het geval je weer eens over je nek gaat bij een volgende cliché (eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut).

Het cliché (een van de vele clichés) verhaal is ook weinig bijzonder en heeft veel weg van een dertien in een dozijn drama film welke geschikt zou zijn voor een televisiezenders als RTL4 of Omroep MAX. Zelfs Clint Eastwood weet deze film niet naar een hoger niveau te tillen, want hij speelt weer de typische norse mopperende oude man die hij in zijn vorige films al vaker heeft gespeeld. Dat is inmiddels behoorlijk afgezaagd en nu eigenlijk ook flauw geworden. Omdat er eigenlijk niets bijzonders gebeurt is de film ook behoorlijk langdradig en saai. Het enige pluspunt van deze film was misschien nog wel Amy Adams die er leuk uitzag en nog enigszins verdienstelijk speelde.

Het vreselijke einde wat zomaar uit de lucht viel was flauw en zeker het gedoe met de "pinda-boy" die opeens na 90 minuten, terwijl hij van te voren maar in één hele korte scene te zien was, het verhaal naar een eind goed al goed einde brengt als pitcher was te belachelijk voor woorden

Ben je opzoek naar een feelgood film om je op te vrolijken, dan kun je deze film zeker bekijken. Maar aan mij was deze troep duidelijk niet besteed.

Aardige film over een oude baseball-scout die hulp krijgt van zijn dochter op zijn oude dag. De vader-dochter relatie is nogal clichématig (wat eigenlijk ook geldt voor de rest van de film). Het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg en hier en daar een aantal mooie momenten. Verder een fijne cast met aardig wat bekende namen.

avatar van DVD-T
Heel erg degelijke film die op momenten wat steekjes laat vallen en wel heel erg gaat voor het bekende formulewerk.

En dat is niet altijd erg. Zolang het maar werkt en op een leuke manier gebracht wordt. Eastwood wordt duidelijk erg oud. Zoals de film al zegt is het tijd om hem qua acteren iig. met pensioen te sturen. Hier acteert hij in bepaalde scenes aardig maar zijn trucje van de norse oude man spelen is hier al aardig achterhaald en word op bepaalde punten zelfs erg vervelend.

Degene die de film red en naar een hoger niveau tilt met een prachtige prestatie is Amy Adams. Ze is een prachtige verschijning met heel wat acteerkunstjes in huis. De laatste jaren toch enkele erg goede prestaties neer gezet. Ook Timberlake doet het aardig al doet hij het niet aan de top van zijn kunnen.

Het verhaaltje is leuk als je van Baseball houd + dat het verhaal er om heen een beetje uitgekauwd is. Maar wordt toch nog best leuk gebracht zonder echt verrassend uit de hoek te komen. De film wordt daardoor wel erg op safe gespeeld. Toch weet deze slowburner lekker verteld en zorgt het toch nog voor vermaak.

avatar van K. V.
Ben niet echt een sportfan, maar toch deze eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. Het verhaal was boeiend gebracht en de cast deed het ook prima. De film zag er verder prima uit.
'k had geen grote verwachtingen, maar vond hem wel het bekijken waard, 'k heb me er niet mee verveeld.

avatar van IH88
“What do you say now, jackass? That's know as, trouble with the curve.”

Fijne film. Zet de oude knorrepot Eastwood en de sprankelende Adams als vader/dochter tegenover elkaar, en je krijgt een prima feel good film over een problematische vader/dochter relatie en veel honkbal. Als regisseur weet Lorenz een luchtige sfeer te creëren, maar daaronder gaat ook veel opgekropte emotie schuil. Prima geacteerd door Adams. En de chagrijnige Eastwood weet toch altijd wel een lach op je gezicht te toveren met zijn droge oneliners. Prima bijrollen ook van JT en Patrick. Het einde hangt van toevalligheden aan elkaar, maar door het innemende spel van de acteurs zit je er met een glimlach ernaar te kijken.

avatar van jippie2010
Gatsie, wat een nare nasmaak.
Lange tijd is het prima, een alleraardigst drama.
Eastwood is wat vermoeiend, maar ach, het verhaal kabbelt leuk voort.
Gewoon een gemiddelde film.
Tot het vreselijke zoetsappige én ongeloofwaardige einde.
Voorspelbaar, onnodig, en eerlijk gezegd te makkelijk afgeraffeld.
Een lichte onvoldoende is nog genadig. *2,5

YSV
Eastwood in deze film 82. Respect.
Maar om nou een rol te spelen van een man die dreigt zijn baan te verliezen. Tjonge. Voor zijn leeftijd erg vitaal. Maar om te laten denken dat hij nog niet de leeftijd heeft met pensioen te gaan....

Clint Eastwood is de Woody Allen van de "cowboys"
What you see is what you get.

En ik bedoel dit op een {film)bewonderingswaardige manier!
DickyTator