The Human Stain (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Robert Benton
met Anthony Hopkins, Nicole Kidman en Ed Harris

Tijdens de zomer van 1998 en het Clinton-Lewinsky schandaal geeft de licht gekleurde Dr. Coleman Silk les op een college in New England. Hij onderwijst er Afrikaans-Amerikaanse studies, maar heeft zich zijn hele leven voorgedaan als Joods. Wanneer hij enkele absente studenten 'spooks' noemt ontstaat er een raciale controversie. Hij tracht ondanks dit alles zijn raciale geheim te verbergen en ook de relatie met zijn erg jonge schoonmaakster. Een schrijver tracht het verhaal van Silk's leven te ontrafelen.

Aardige film waarin een oude Joodse docent wordt ontslagen vanwege een racistische opmerking. Een boeiend verhaal, maar de film probeert te veel te vertellen waardoor het als geheel soms wat rommelig overkomt. Echter wordt op het einde wel alles netjes afgerond. Verder een sterke cast, waarbij Anthony Hopkins wellicht een verkeerde keuze is geweest vanwege zijn fysieke kenmerken.

avatar van blurp194
Indrukwekkend spel van Kidman en Hopkins. Maar, Hopkins past met zijn dikke kop niet in het verhaal. En wellicht nog iets erger is dat Wentworth Miller niet in de verte lijkt op Hopkins, en daardoor geen kans krijgt op geloofwaardigheid als de jonge Coleman Silk.

Het verhaal is wel steengoed vind ik, en - waar ik al mee begon - Kidman en Hopkins spelen erg goed, en zijn ook samen een mooi en interessant koppel beschadigde mensen. Komt goed over, en dat ze elkaar zoeken, nodig hebben is vanzelfsprekend. Waar de zwakte van de film in zit is dat er teveel bijgesleept wordt - de raamvertelling van Sinise had misschien weggelaten kunnen worden. Of de vele flashbacks. Maar, dan zouden we misschien ook het optreden van Jacinda Barrett missen. Aiai, wat een mooie meid is dat heel eventjes.

En wat ik ook toch wel grappig vind is de tijdzetting in de periode dat de Lewinsky-affaire boven water kwam. Dat brengt je wel een beetje terug in die tijd. Sterke manier om een jaartje of 15 terug te springen.

Heb ik nou werkelijk goed begrepen dat de clue van de film is dat de van racisme beschuldigde Silk aan het einde van de film zelf een neger blijkt te zijn?,
Dit zegt genoeg over deze ridicule, onsamenhangende film die werkelijk nergens over gaat. Ik kan hier niet meer dan een halve punt voor geven.

1 ster voor de moeite. Waar het aan ligt, schiet mij maar lek maar als ik Anthony Hopkins zie en Nicole Kidman ipv de rollen de ze spelen is er iets fundamenteel fout. Halverwege afgehaakt, jammer

avatar van missl
Ondanks de goede cast een matige film. Maar wat een mooie scène de jonge Hopkins met zijn donkere moeder, bijna op het eind.

tegenvaller, goed voor in slaap te vallen