Baby Boy (2001)

geregisseerd door John Singleton
met Tyrese Gibson, Ving Rhames en Snoop Dogg

Jody is een 20-jarige zwarte jongen die thuis woont bij z'n moeder. Hij heeft twee kinderen, bij twee verschillende moeders. Jody probeert het huis te verlaten, en een nieuwe relatie te beginnen met zijn huidige vriendin, maar zijn "baby momma's" zorgen ervoor dat dit niet goed lukt. Bovendien heeft zijn moeder een nieuwe vriend die hij niet kan uitstaan, en probeert zijn beste vriend hem terug te laten keren in het criminele leven.

Ontzettend goede film!
De reacties begrijp ik enigszins, al schrok ik even van de negativiteit... De film kan opgevat worden als een simpele film over schreeuwende chicks en schietende negers, maar dan zie je inderdaad zoals Jordy zegt het punt niet. Uiteraard kom ik niet uit de USA en is mijn situatie anders, maar ik heb toch ergens wel recht van spreken om te zeggen dat ik de film levensecht vond omdat ik me er ontzettend goed in kon verplaatsen.. Ik voelde de emoties alsof ik ze zelf (weer) beleefde.
Misschien zou ik de film niet goed vinden als ik niet iets vergelijkbaars mee zou hebben gemaakt, maar voor nu kan ik alleen maar zeggen dat ik de film intens en goed vond.

Aan de ene kant onderhoudend en aan de andere kant niet echt interessant (we hebben een dergelijk verhaal eerder gezien), dit coming-of-age drama over een seksueel actieve, agressieve smeerlap, die moet leren om volwassen te worden. De Volkskrant noemde het een aanklacht tegen lamlendigheid en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van veel jonge zwarte mannen in de V.S. Ik denk dat de regisseur van 'Boyz N the Hood' ook een aanklacht tegen racisme heeft willen maken; de hoofdpersoon heeft geen baan en geen vooruitzichten. De acteurs spelen hun rol met overtuiging en geloofwaardig.

Uitstekende film over een jongeman die nog bij z'n moeder woont, maar al wel vader is van twee kinderen. Eén van de betere films van John Singleton die het eigentijdse leven van de jonge, zwarte man onder de loep neemt. Ditmaal focust de film zich niet op het geweld, maar op de relaties. De personages komen allemaal goed uit de verf, ook mede dankzij het goede acteerwerk.