Baby Boy (2001)

geregisseerd door John Singleton
met Tyrese Gibson, Ving Rhames en Snoop Dogg

Jody is een 20-jarige zwarte jongen die thuis woont bij z'n moeder. Hij heeft twee kinderen, bij twee verschillende moeders. Jody probeert het huis te verlaten, en een nieuwe relatie te beginnen met zijn huidige vriendin, maar zijn "baby momma's" zorgen ervoor dat dit niet goed lukt. Bovendien heeft zijn moeder een nieuwe vriend die hij niet kan uitstaan, en probeert zijn beste vriend hem terug te laten keren in het criminele leven.

geronimo
Tyrese, das toch die Coca Cola-jongen, he. Wat 'n bliksemcarriere!

yep dat is hij

ook opvallend: snoop dogg in een niet-b-film

deze film wordt vergeleken met het vervolg van Boys N the Hood. In Boys N the Hood komt veel meer actie in voor als in baby boy, en in deze film wordt er nogal veel in gepraat dus niet veel actie. Snoop staat wel op de poster dus ik dacht "dat moet wel spectaculair zijn" dus niet, hij heeft niet echt een grote rol. Dan konden ze beter Omar Gooding op de poster zetten, dat is die vriend van de serie Smart Guy, die heeft een grotere rol als Snoop. Maar voor de fans is het wel leuk, dat ze Snoop kunnen zien, en Tyrese doet deze film wel zijn naam waar aan baby boy, als je de film ziet weet je waarom.

Jordy (admin)
Erg goede film. De film is minder intens en indrukwekkend dan Boyz N The Hood (Singleton's film over dezelfde buurt van 10 jaar geleden), maar wel een stuk volwassener. Erg mooi drama, super geacteerd door relatieve nieuwkomers Gibson en Omar Gooding (jongere broertje van...), en ook Ving Rhames heeft een sterke rol. Het rolletje van Snoop stelt inderdaad niet veel voor.

De vele erg indrukwekkende momenten worden helaas wel afgewisseld met wat mindere hier en daar... 3,5 sterren.

sorry hoor maar dit was echt een slechte film, een uur en drie kwartier zitten kijken naar zeikende wijfen en een gozer die niks doet en dan gaat hij wat doen en dan wordt het een beetje verheerlijkt dat hij iemand neer schiet! slecht dus

Afgaande op de hoes, zou ik de film al niet gaan huren..

ach jordy heeft meestal gelijk over goede films, maar hier zit hij er toch erg ver naast.

Jordy (admin)
zeker weer op je computertje gekeken, waarbij je telkens afgeleid werd door andere dingen?? Sja zo moet je 'm niet zien nee..

De film geeft gewoon een mooi beeld van de situatie in die wijken, waar het blijkbaar vaak voorkomt dat mannen hun verantwoordelijkheden niet nakomen wat aan de basis ligt van alle problemen daar, kinderen die geen vaders hebben en daardoor in de criminaliteit belanden enz.. in deze film is erg mooi te zien dat Jody net zo is (en Singleton steekt nu itt Boyz N The Hood ook de hand in eigen boezem.. geeft kritiek op de zwarte gemeenschap die zelf verantwoordelijk is voor de situatie.) Erg mooi om de verandering bij Jody te zien. Een beetje als Menace II Society, waar Caine eigenlijk dezelfde verandering doormaakt. Mooi ook om de verandering bij Singleton te zien na Boyz N The Hood, veel volwassenere film dit.

Als je alleen maar de "zeikende wijven" ziet.. sja dan ga ik aan je twijfelen, beetje nadenken over wat de film probeert te vertellen mag wel Als je vindt dat het verheerlijkt werd dat ie iemand doodschoot dan blijkt wel weer dat je compleet NIETS van de film begrepen hebt

de "cream of the crop" op rottentomatoes geeft de film 82% fresh. Dat de film op imdb slechts een 6.5 heeft komt denk ik omdat veel jongeren (als dttom ) een rap/gangster-film verwachtten, maar een "saai" drama te zien kregen denk ik

wat is er trouwens mis met die hoes? je ziet gewoon twee gasten

Spoiler Spoiler*****

Ik denk dat jij juist weer veel te veel achter deze film zoekt!
En nee ik heb hem niet achter mijn computer zitten kijken, maar op dvd!
De film gaat helemaal nergens over bedoel eerst wil hij het zelf gaan maken door zelf geld te verdienen, naast dat als je jurken verkoopt niet nieuwe velgen ed kunt kopen, word het ook niet eens uitgewerkt. We gaan gewoon over naar zijn moeder en haar vriend en dat was ja hoe zal ik het zeggen gewoon saai en had duidelijk geen diepere betekenis.
Dus gaan we maar kijken hoe jody het vergaat met zijn vriedinnen drie kwartier geschreeuw later zijn we nog steeds nergens en hebben we nog steeds niks gezien. Komt Snoop aanzetten met nah ja een niks zeggende rol en hij bedreigt jody die dan maar met zijn overdreven vriend het recht in eigen handen gaat nemen en hem neerknalt. En nu komt het mooie , hij eindelijk goed kan opschieten met zijn vriendin en hij ook goed kan opschieten met zijn moeder's vriend en niemand wordt opgepakt voor de moord, gewoon one big happy family. Nah en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op....

Jordy (admin)
ja ik heb de film ook gezien.. ik weet wat er in gebeurt maar bedankt voor de samenvatting

Bedankt Jordy en dttom voor de vermakelijke commentaren! )

he jordy als ik zo'n goede samenvatting geef, geef je dus toe dat deze film nergens over ging dus kun je je stem mooi veranderen en kappeuter no problem

Jordy (admin)
goh dttom je illustreert mijn "point" perfect door weer wat te missen, en wel het SARCASME in m'n berichtje

als je oppervlakkig naar de film kijkt zal ie idd niet denderend zijn, maar er zit (dus) een hoop in als je verder kijkt. Jij zag dat niet, en vond 'm dus slecht, ik zag dat wel, en vond 'm dus goed. THE END.

jij zag weer niet dat ik je door had, dus wie is er nou oppervlakkig . Nu THE END

avatar van NERD
dttom en jordy, jullie zouden samen op moeten gaan treden, veel beter dan theo maassen

te saai en te langdradig. Stond bij ons in de videotheek op actie, dus niet.

avatar van Phil Leotardo
Ik heb de film zelf op DVD. Persoonlijk vind ik het een goede film. Het is een dramafilm met goed acteerwerk. Soort Boyz-N-The-Hood 10 jaar later. Het geeft wel mooi de sfeer in die wijken en de vaak uitzichtloze positie waarin veel van de mensen die erin leven zitten. Vooral Ving Rhames vond ik erg goed als ex-crimineel die op het rechte pad probeert te blijven. Dit soort films worden vaak verkeerd begrepen in Nederland heb ik het idee. Ook met de serie The Wire waarvan ik serie 1 en 2 op DVD heb. Echt een geniale serie, na The Sopranos de beste tv-serie van het moment. Check www.hbo.com/thewire voor meer informatie.

jackie boy100
ik heb genoten van deze film zijn vriend pea is heeeeel cool echt een leuke film ik geef hem een 3

avatar van DeVrouw
nietszeggend of niet
bijna 2 uur lang Tyrese in mijn huiskamer was al genoeg vermaak...komt bij dat het verhaal niet eens zo storend was...zat alleen wel te twijfelen aan de leeftijd van die knul...20 jaar en dan al een vader van 2 kids van op zijn minst 6 jaar...:S
en zo oud is 20 ook niet om nog thuis te wonen...had het idee dat die knul in de film al iets van 30 was, tot zijn ma op het einde zei ' you owe me money from the last 20 years.'

Jammer dat ik geen nul kan geven. Werkelijk de slechtste film die ik ooit gezien heb.

avatar van sn@ke
Best verassend film. Vond het wel wat treurig dat de black women hier cliché worden voorgesteld maar baby boy is anyway een meer volwassen film dan de urban drama's vol shootouts .... Gibson is erg goed , Rhames zit ontzettend goed in z'n rol en enkel Snoop kan zo een nare "gangster" spelen ... ook al is z'n rol veel kleiner dan de promotie doet vermoeden. Film duurt dikke 2 uur en gaat enkel opver de mislukkingen en evolutie van één gast z'n leven in the hood , gewaagde keuze en weet met klasseacteurs erg geloofwaardig over te komen.

Weer een film die eigenlijk vrijwel nergens op slaat,
veel slechter kan het niet.

Ik heb me doodgeïrriteerd terwijl ik deze film aan het bekijken was. Hij is nogal over-geacteerd, en het "verhaal" was nauwelijks sterk te noemen. Geen aanrader.

* 0,5

tuureluur
ja ik ben het grotendeels met de bovenstaande meningen eens, maar deze film is een lekkere weg kijker en zal ik omschrijven als romantisch maar niet als misdaad zoals bij de dvdtheek. leuk om te kijken met een vriendin. en er zitten een paar wijze lessen in voornamelijk werken met je luie donder!! wat veel mensen liever niet horen.

avatar van DaDonDaDa
heb me goed vermaakt met deze film , jammer van de slechte reacties allemaal hier. Leuke urban movie die je moet gezien hebben als je van hip-hop en dergelijk houd!

avatar van N_SANE
Een hele prima film waar ik van heb genoten. Je merkt wel de elementen (bepaalde scenes) die precies overeenkomen als in Boyz in the Hood. Goede sfeer erin en de acteurs zetten een goede rol neer: Tyrese, Gooding, Ving en zelfs Snoop deed het aardig.
Als je van ghetto/ hiphop etc houdt, dan is dit een hele mooie film die je gezien moet hebben.
Ik snap overigens de cijfers als 0,5 hierboven niet zo, al vindt je het slecht, een 0,5 kan je gewoon niet geven. Dat zijn stemmers als 'slecht is 0,5, mooi is 5'.

Maar goed, een leuke film, waarin komedie, romantiek en drama mooi afgewisseld wordt.

avatar van Timothyvdmeer
Vond het geen goede film vond de acteer prestaties matig. Verder kon me het verhaal gewoon niet boeien...

2.5*.

Ontzettend goede film!
De reacties begrijp ik enigszins, al schrok ik even van de negativiteit... De film kan opgevat worden als een simpele film over schreeuwende chicks en schietende negers, maar dan zie je inderdaad zoals Jordy zegt het punt niet. Uiteraard kom ik niet uit de USA en is mijn situatie anders, maar ik heb toch ergens wel recht van spreken om te zeggen dat ik de film levensecht vond omdat ik me er ontzettend goed in kon verplaatsen.. Ik voelde de emoties alsof ik ze zelf (weer) beleefde.
Misschien zou ik de film niet goed vinden als ik niet iets vergelijkbaars mee zou hebben gemaakt, maar voor nu kan ik alleen maar zeggen dat ik de film intens en goed vond.

Mr_White
Ik weet niet goed wat ik van deze film moet denken. Aan de ene hand is het bij vlagen een uitstekende exploratie van de mentaliteit over vaderschap en relaties onder jong-volwassenen in de ghetto. Aan de andere kant zitten er van die (onbedoeld?) komische scènes in waardoor de film moeilijk serieus is te nemen. Denk aan Ving Rhames die met Jody's moeder in zijn schoot door de kamer huppelt of Snoop Dogg die dat fort van dat jongetje omver trapt. Op die momenten stort de film echt in elkaar. Dat hele subplot met Snoop Dogg was ook overbodig. Kreeg spontaan flashbacks naar Boyz N The Hood en Menace II Society, die ook eindigden met een wraak-actie/dood schieten van iemand. Dat werkte daar wel maar was hier compleet onnodig. Singleton had zich beter kunnen richten op een dramatische climax tussen Jody en Yvette, die er dus niet is. Gemiste kans. De goede momenten zorgen ervoor dat het nog net een voldoende krijgt.

sjano1244
deze film was wel boeng omdat het voor mij lekker voelde

zeker 5 sterren waard