Chuen Jik Sat Sau (2001)

Hongkong
Actie / Thriller

geregisseerd door Johnnie To en Ka-Fai Wai
met Andy Lau, Takashi Sorimachi en Kelly Lin

Tok en O zijn beiden huurmoordenaars in dezelfde stad. Tok aast op O's status en reputatie als belangrijkste hitman en besluit hem te vermoorden.

avatar van as
as
Howdyheee, ik ga met je mee, Pjotr. 2*en.
Wel wat aardige actiescenes maar niks wat we al niet veel eerder en veel beter gezien hebben. Deed me trouwens ook een beetje denken aan Assasins, met stallone en Banderas. Het verhaal lijkt er een beetje op.
Onoficieuze remake?

djelle
Ik zoek deze al enorm lang zonder resultaat. Kan iemand me helpen? (liefst met nederlandse ondertitels)

avatar van kinjutsu
isohunt

avatar van kinjutsu
Takashi Sorimachi is de hele tijd goed gekleed

Verrassend goeie actiefilm.

Had er weinig van verwacht, maar het eerste deel ontpopt zich tot een erg vermakelijk en pretentieloos filmpje, dat ronddobbert en overtuigt op stijl alleen.

En na verloop van tijd doen de acteurs gewoon lekker mee. Charismatisch acteerwerk, dat niet hoogstaand is, maar wél effeciënt en perfect bij de film passend. Zo is Andy Lau niet de meest gevleugelde acteur, maar dit soort rollen zijn gewoon op maat geschreven. Sorimachi is al even sterk, waardoor de stand-off momenten erg goed worden.

Verrassend is het nergens, voorspelbaar zelfs. To countert dat echter perfect door de verwachtingen om te zetten in hoop. Je weet als kijker wat er komt, maar je hoopt er ook op. Eén van de weinige keren dat dit werkt voor mij.

Einde is helemaal geweldig in dat opzicht. To doet het zoals het hoort.

Leuk ook de verwijzingen naar films (erg direct, bij naam - Leon, Le Samouraï, Point Break) en zelfs naar games (Metal Slug ).

Erg fijne film, die start op stijl alleen, en daarna steeds leuker wordt. Met dank aan Sorimachi, Lau en die politiekerel die het perfect spelen (of voor wie de rollen op maat geschreven zijn).

Fijn filmpje, lang geleden dat ik nog eens kunnen genieten heb van zulks actiefilmpje. Kleine maar dikverdiende 4*. Belachelijke score hier.

saiko
Wat een rotzooi is dit zeg! Overdreven dialogen en camerawerk. Grote stukken gewoon gejat, bijvoorbeeld uit de Terminator. Onderhond neem ik niet meer serieus door een film als deze te beoordelen met 4* terwijl je het werk van Tarkovsky de grond in boort. Bah 0,5*

Doe vooral wat je niet laten kan.

Wat dit verder met Tarkovsky te maken heeft weet ik niet.

saiko
Solyaris 1* deze prul 4* You do the math.

"Geen man die zo gestileerd saaie lelijkheid weet te brengen. Beetje zelfde euvel als Bergman. Ouwe filosofische koek, iets beter gebracht en met meer stilistische overtuigendheid, maar belabberde afwerking."

Een verschil van 3*

En wat dan nog ? Een minuut rommelen in jou stemmen en ik kom met even grote zogenaamde "not done" beoordelingen. Maar zoals ik al zei, het zal mij worst wezen of je mij nu serieus neemt of niet.

avatar van sinterklaas
Weer een erg mooie typische Chinese actiefilm. Met heerlijke John Woo achtige actiescenes met een liefdesverhaal der doorheen gemengt. Bijna alle actiescene's waren in Slow motion gefilmd en zagen er daardoor erg mooi en stijlvol uit. Andy Lau en Takashi Shimasori zetten allebij erg leuke rollen neer. De locaties zijn ook erg mooi en gevarieerd. Het begint allemaal erg goed met die executie in een treinstation van Kuala Lumpur. En meteen daarnaa een erg mooie Shotgun kills scene op een politiebureau. Waarbij de shotgun verstopt is in een pakket met bloemen.(the old story) en dat Lau dan bij een gevangende een stuk of 50 granaten in zijn cel gooit, dat ie wegrijd op zijn motor met achter zijn rug een heerlijk overdreven explosie. Beter kan een film niet beginnen.

Helaas zakt de film later nog wel wat in en word het op sommige ogenblikken best saai. Maar de mooi in beeld gebrachte actiescenes blijven je maar achtervolgen. Eigenlijk gaat de film daar ook alleen maar om. Natuurlijk moet je deze film niet kijken voor het verhaal en de liefdesscenes. Enkel en alleen voor de locaties en de actiescenes. De mooiste actiescene vond ik die in de flatblok. Langdurig, en grotendeels in Slowmotion.

Het einde met die schietpartij in die loods met vuurwerk was voor mij nou net iets onduidelijk.

Voor de rest een heerlijke HK-actiefilm. Zoals het hoort.

avatar van Lil Funk
Geweldige HK Actie film

De slowmotion shootouts , de locaties, de rivaliteit tussen de 2 huurmoordenaars, was allemaal geweldig uitgewerkt, en de hommage aan andere films was ook briljant verzonnen.
Alleen tegen het einde van de film werd het plot een beetje wazig en verdween de spanning en de adrenaline wat in het begin van de film wel sterk aanwezig was.
De film miste ook het nodige sfeer (wat in “exiled” wel genoeg aanwezig was) en de muziek was ook niet echt geweldig.
Jammer, want het verhaaltje en de shootouts zaten erg goed in elkaar..

avatar van hellboy.ray
Een aziatische Assasins, maar toch net iets anders.
O is de stille moordenaar, alles wordt netjes en met flair uitgevoerd.
Tok is de flashy moordenaar, alles om opgemerkt te worden.
Tok wil de nummer 1 huurmoordenaar worden en daagt O uit.
Actie scenes zijn heel mooi in elkaar gezet met enkele mooie slow motion effecten, explosies en bloed.
In het slot stuk wordt gebruik gemaakt van de informatie die je krijgt over Tok's "probleem".

Al met al een aanrader voor liefhebbers van Hong Kong actie.

avatar van B_B
B_B
Ook maar eens begonnen aan de filmpjes van To

Pluspunten zijn hier vooral de actiescènes en de coolness van de film. De actiescènes zijn enorm tof opgezet en prachtig geschoten. Camerawerk en editing dragen hier veel aan bij maar mogen nog net iets preciezer, wat gecontroleerder.

Verhaaltje stelt niet zo heel veel voor maar is ook niet echt nodig. Script rommelt dan wel weer behoorlijk en ook het acteerwerk is nou niet echt van hoog niveau. Vooral voor Tok hadden ze misschien een wat charismatischer iemand moeten casten. Muziek had ook wel wat beter gekund.

Lau een gebrek aan charisma? Net zijn sterkte kant vind ik.

avatar van Ramon K
Ik had echt moeite met de keuze van de regisseur(s) om Simon Yam en zijn vrouwelijke collega Engels te laten spreken. Klinkt echt nergens naar en haalt de overtuiging uit hun performances. Verder erg leuk, ook de referenties naar andere actiefilms.

Leuk weetje: de film is gebaseerd op een bestselling novel van de regisseur Edmond Pang Ho Cheung.

avatar van Insignificance
Levendige, kogelrijke en extravagante actiestrijd tussen huurmoordenaars. De één kil en efficiënt, de ander flamboyant en met veel gevoel voor theater. Andy Lau mag zich wat dat betreft uitleven. Visueel komt To wat ruwer, wilder en vuiler voor de dag dan de gecontroleerde, weelderige stijl die ik prefereer, maar dat past dan weer wel bij deze tweestrijd. Bovendien levert het aardig wat vuurwerk op en daar weet hij uiteraard wel raad mee. Noem het maar een soort slow motion opera.

Je kan het pretentieus noemen, maar To doet het met een flinke grijns en veel plezier. Een verhaaltje is dan al gauw ondergeschikt, al is het hier wel dusdanig aanwezig dat je het idee krijgt dat ze hun best hebben gedaan om het allemaal binnen een beknopte speelduur te proppen. De enige keer dat het echt dolende is, is gek genoeg richting en rondom de climax. Normaal gesproken is Suet Lam de klos, dat is-ie ook, maar vooral Yam heeft een wat ongelukkig rolletje te pakken.

Dat Chengels helpt niet en wanneer hij dan op het eind dan eindelijk echt aan bod komt, lukt het niet meer. Daarvoor is het een vrij vitaal filmpje dat al geinig opent met de granaten en zo'n beetje heel Zuid-Oost Azië bestrijkt. Macao ís zelfs even het Wilde Westen en er wordt niet bepaald geschroomd om andere referenties de film in te slingeren. Zo zijn de Point Break-maskertjes goed voor één van de hoogtepunten. En die zijn talrijk genoeg om weer van een geslaagd filmpje te spreken.

avatar van Filmkriebel
Zie hier niet veel lovends in; geef me dan maar nog een rondje Assassins met Stallone, waar deze film een slap aftreksel van lijkt. Ik vond deze film een "TV serie van de jaren '80" stijl hebben met vreemde bokkesprongen en met een weinig betekenend amoureus zijplotje.
Vooral Lau doet het goed en hij krijgt ook veel meer screentime dan zijn tegenspeler. Actie is er genoeg maar het is wel erg matige actie. Nu ben ik ook niet echt een fan van overdreven slowmotion gebruik. Het einde met dat vuurwerk in de loods en de eindafloop vond ik dan toch nog weer de moeite, samen met de talrijke referenties naar andere actiefilms waarvan Point Break me het best bijblijft. Kon beter.