Hotarubi no Mori E (2011)

Alternatieve titels: The Light of a Firefly Forest | 蛍火の杜へ

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Takahiro Ômori
met de stemmen van Ayane Sakura en Koki Uchiyama

Hotaru loopt als jong meisje verloren door een bos. Een mysterieuze man, die eigenlijk een Japanse bosgeest blijkt te zijn, brengt haar terug naar het dorp waarna de twee hechte vrienden worden. De bosgeest veroudert niet maar is dusdanig vervloekt dat hij niet aangeraakt mag worden door mensen. Naarmate Hotaru ouder wordt en zich meer en meer aangetrokken voelt tot de mysterieuze man, wordt dit steeds vervelender.

Fijn.

Maar het mist toch iets om net dat beetje meer te zijn. Op zich een aardig verhaaltje, al is het redelijk repetitief en voorspelbaar. De tekenstijl is prettig, kleurrijk en lekker zomers, maar de animatie zelf valt een beetje tegen, zeker voor een korte film als deze.

Staat tegenover dat de film te kort is om saai te worden, er een paar leuke ideetjes inzitten en de film ook een aardig einde heeft. Het is best fijn vertoeven in dit idyllische filmpje, maar heel veel indruk laat het nu ook weer niet achter.

Een perfect zomers tussendoortje dus. Leuk romantisch verhaaltje, aardig aangevuld met wat Japanse bosgeesten en een lekker economische speelduur. Enkel de animatie zelf had wel iets rijker mogen zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een korte animatie, maar het verhaal heeft ook niet meer nodig. Als je dit wil rekken moet je er wel dingen aan toevoegen en zal het moeten boeten aan kwaliteit. De film doet wat denken aan de Ghibli stal met een mooie animatie die er wel in past. Al hoort het toch nog niet tot de topfilms van die studio. Daarvoor mis ik net dat tikkeltje warmte, die verrassende fantasie. Het is zeker geen Byôsoku 5 Senchimêtoru.

Deze film is gewoon een mooi sprookje zonder meer. Weinig speciaal, maar wel heel goed in wat het wil brengen. En soms is dat meer dan voldoende.

avatar van Parisa
Cute, sfeervol en kort. Precies waar ik nu zin in had.
Uiteraard in het Japans gekeken. Zoals altijd, als ik m kan vinden.

avatar van Rico120
een mooie film
kort mooi
en een paar mooie beelden

avatar van arno74
Een kleine animatie die qua verhaal net genoeg om het lijf heeft voor een film van 45 minuten. Het is de enige film van deze TV-serieregisseur, misschien dat dat de keuze voor deze lengte verklaart. Een leuk tussendoortje met hele fraaie animaties. Doet ook wat aan Ghibli denken. 3*

avatar van Ste*
Leuk, en fijn om eens iets te kijken dat lekker kort is. Zorgt er wel voor dat het niet een écht hoge beoordeling kan krijgen, want hoewel het fijn wegkijkt en best leuk gemaakt is mist het wel wat om echte indruk te maken. Een twist of een dubbele laag of iets wat het net meer inhoud had gegeven had het misschien goed gedaan.